Hoe veilig is jouw pc?

Toon eerste bericht

120 reacties

Reputatie 7
Badge +5
jan, ik weet niet helemaal waar je heen wilt, waarschijnlijk probeer je mij te overtuigen dat gratis net zo goed werkt als betaald. prima, ik wil je niet overhalen te betalen.
@E.B.F. Stroeve ik word verkeerd gelezen. Voor mij mag iedereen zijn eigen geloof achterna lopen. Dit forum is dat je elkaars gebruikerservaring kan delen met anderen. Ik somde slechts bij benadering de feiten op omdat je daar naar vroeg. Als jij nog nooit een infectie hebt gehad en je betaalt toch liever voor beveiliging, dat mag je dat van mij helemaal lekker blijven doen. Ik gaf slechts mijn situatie aan, dat ik 26 jaar niets had zonder betalen. Of je daar wat mee wil doen mag je helemaal zelf weten.

Waar het mij om ging is helderheid krijgen waar je al die pc-veiligheids waarschuwingen moet plaatsen in relatie tot andere dingen. Dat wat kan gebeuren gepresenteerd wordt als iets dat ook echt gebeurd is. Als het aantal computerinfecties schommelt tussen het aantal vliegtuigdoden en verkeersdoden, waar heb je het dan over? Is de waarschuwer dan niet een beetje de zonderling die op Schiphol met een bord rondloopt dat alle passagiers een parachute moeten aandoen omdat een vliegtuig kan neerstorten? Die wordt dan toch door elke passagier genegeerd?

Kan je zelf misschien nog iets aanvullends toevoegen om de feiten helderder te krijgen? Klopt het dat je nog nooit iets gehad hebt?
Reputatie 7
Badge +5
feit is dat ik, voor zover ik kan zien, geen besmetting heb gehad sinds ik mijn 'geloof' heb. Maar om het aantal besmettingen nou te vergelijken met het aantal vliegtuigdoden. Vaak weet je niet dat je gahckt bent en merk je er niks van. Je pc wordt slechts gebruikt door derden. Soms zie je het echt wel, bv ransomware, en soms is het echt serieuze business, zie de intel lekken van afgelopen week.
Reputatie 3
Badge +2
Lees dit rapport van het CBS, Centraal Bureau voor de Statistiek, eens en hoe kijk je dan tegen de risico's van cybercriminaliteit aan.

Het veilig maken van de pc is hier een onderdeel van. Een ander, mogelijk nog groter risico is de persoon die deze pc bedient.

PC's met een betere (software) bescherming tegen bijvoorbeeld Phishing, beschermen iig personen die daar onvoldoende kennis van hebben in ieder geval een stuk beter dan als ze op pc's zouden werken die deze voorziening niet hebben.

Maak het vergelijk is met autorijden, waar je eerst les moet nemen om na uiteindelijk een wettelijk geregeld examen te doen waar je aan moet kunnen tonen dat je rijvaardigheid op een voldoende veilig niveau zit.

Ik ben niet voor overheidsbemoeienis, maar dit ontbreekt totaal zodra het gaat om het gebruik van internet. Dus het is niet vreemd dat door onkunde, onwetendheid er op een pc zaken gebeuren waardoor een aantal mensen in grote problemen kan komen.

Het lijkt me erg zinvol dat mensen die zich zelf niet goed vertrouwen in de omgang met internet of graag zo wie zo meer willen weten over hoe je dat allemaal veilig kunt/moet doen, hier vrijwillig een cursus voor gaan volgen. Dat kan ze veel ellende besparen en het werken met internet wordt er ook een stuk fijner/effectiever van.

Er zou nog meer informatie naar de mensen moeten gaan hoe je hier mee om zou kunnen gaan. Er is absoluut daarmee een win-win situatie te bereiken.

https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2018/38/csm2018_web.pdf

Samenvatting voor wie te weinig tijd heeft om het rapport compleet te lezen:

Cybercrime

— In 2017 was een op de negen Nederlanders (11 procent) slachtoffer van een of meer

van de volgende cyberdelicten: identiteitsfraude, koop- en verkoopfraude, hacken

of cyberpesten. Ruim een kwart (27 procent) van deze delicten werd gemeld bij een

officiële instantie waarvan 13 procent van de gevallen (ook) bij de politie.

— In 2017 is 0,4 procent van de Nederlanders slachtoffer geworden van identiteitsfraude. In 86 procent van de gevallen werd dit gemeld bij een officiële instantie,

in 70 procent van de gevallen was dit een bank of financiële instelling en

in 21 procent van de gevallen betrof dit (ook) de politie.

— 3,9 procent van de 15-plussers werd opgelicht bij het online shoppen. In 40 procent

van de gevallen werd dit gemeld bij een officiële instantie, in 24 procent van de

gevallen (ook) bij de politie.

— In 2017 is 4,9 procent van de 15-plussers gehackt. In 5 procent van de gevallen werd

dit gemeld bij de politie, in 16 procent van de gevallen (ook) bij een andere instantie.

In het merendeel van de gevallen betrof hacken het inbreken op een e-mailaccount,

web- of profielsite.

— Van online pestgedrag had 3,1 procent van de Nederlanders last. Met name jongeren

worden vaak gepest. In bijna een kwart (23 procent) van de gevallen werd het

incident gemeld bij de politie of een andere instantie.

— In 2017 werd 2 300 keer aangifte gedaan van computervredebreuk. Hiervan werd

4,6 procent opgehelderd.
Reputatie 7
Badge +8
Beste leden, ik wil niet verder verwarring zaaien, maar alleen stellen dat ik het met jullie beiden eens ben. Maar voor mij is dat ook hoofdzakelijk een gevoel. Met Jan kan ik meegaan dat je toch vaak overa enigszins "bang"gemaakt wordt te kopen, software giganten, maar ik ook op de diverse forums, omtrent IT producten..... want er kunnen de vreselijkste dingen gebeuren dus zorg dat alles goed beveiligd is...... en sommige bedrijven , banken en gemeenten spelen nog mee en doen helemaal niets voor je als je niet kan aantonen goed beveiligd te zijn..... op hun voorwaarden. Dus "bangmakerij" terwijl er althans zo Jan aangeeft nauwelijks iets gebeurd. Echte hackers heb ik niet gehad, overnames van mij PC en de hele santenkraam ook niet, maar er wordt zo nu en dan wel geblokkeerd, is dat ook "vals"of "gaap"? En met Stroeve ben ik het eens, althans aangevuld niet zomaar alles aanschaffen, duur aanschaffen of overal op ingaan, maar toch voor de gemoedsrust en oké het eigen gevoelen van "Veiligheid" voorzie ik me toch maar van goede beveiliging software. Een contra dictie inter-minis, maar het zij zo. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
We moeten echt voorkomen dat we malware/virussen/phishing afdoen als bangmakerij omdat we zelf niks krijgen.

nogmaals: 95% van alle emails worden geblokkeerd omdat het smap/malware/virussen/phishing bevat. van hetgeen er door komt wordt dus procentueel veel op geklikt en dan zijn de rapen gaar. En dit is geen bangmakerij maar zijn keiharde feiten.

Verder vind ik dat je op een windows pc gewoon moet gebruiken wat er standaard in zit, dat is goed genoeg, aanvullende of andere software is niet nodig en ook windows beveiliging is volgens mij goed genoeg voor al die banken in deze wereld 😉
In mijn beleving zit het met het opleidingsniveau van de computergebruikers prima in orde, de jeugd leert op school ook enorm veel van elkaar en op je werk leer je ook heel veel van je collega's om je heen. Een persoon krijgt een hack, dat verspreidt zich als een lopend vuurtje naar iedereen toe zodat geen tweede persoon dezelfde domme fout maakt. Niemand wil dom gevondwn worden, iedereen wil stoer zijn. Het collectieve geheugen wordt groot. Het gemiddelde opleidingsniveau is al zo hoog hier dat een mooie lieve Brabantse jongeman uit Tilburg maar een beetje hoeft te fröbelen met muziek op een zolderkamer, en met medewerking van Ilse de Lange het Songfestival kan winnen.

Hoe lang zitten de meeste mensen al niet achter een computer en hebben daardoor al heel veel kennis vergaard. Ik had mijn eerste pc in oktober 1988, een Tulip AT 286. Daarvoor had ik een paar jaar op een mainframe IBM S/36 gewerkt met OCL operation control language en RPGII report program generator. Het werd daarna S/38 en daarna AS400 en toen kwam Lotus123 op MSDOS die alles in 10 minuten kon wat de S/36 een week programmeren kostte, dus hopla, de hele S/36 en S/38 en AS400 naar de kringloop. Verkenner was toen syslist crt, geef een systeem lijst en stuur het naar de cathode ray tube = beeldscherm. VTOC bekte lekker, volume table of contents, soort van dir/p in DOS of Verkenner in Windows.

Zo heeft iedereen zijn eigen achtergrond, iedereen anders, en door dan hier bij elkaar te komen en te delen wat je weet leren we weer veel van elkaar. Ik raak wel de kluts kwijt als cybercriminaliteit erbij gehaald wordt als het om hoe veilig is jouw pc gaat. Opgelicht worden door webshops bij koop en verkoop staat daar toch buiten? In mijn spamfolder van gmail zit helemaal geen 95% van al mijn mails, het zijn er maar amper 40 per maand en de meerderheid is reclame en geen gevaarlijke malware. Ik denk dat het bij veel mensen ook zo is.

Onze gewaardeerde medeforummer @L.J.F. de Ruiter komt er rond voor uit dat hij een heleboel computerkennis niet heeft. Maar ook hij heeft nooit een infectie van malware gehad in zijn pc. Volgens mij heeft hij dus al voldoende kennis en is een verplichte opleiding om internet op te mogen gaan zoals bij een autorijbewijs niet nodig. Uiteraard mag het wel vrijwillig. Maar je hebt ook Google en tig How To filmpjes op Youtube. Hij kan het dan gewoon vragen en de mensen struikelen over elkaar heen om hem van advies te dienen toch. Dus het systeem werkt.

Voor mezelf zijn een hoop van die waarschuwingen dus onnodige bangmakerij, iets dat theoretisch kan gebeuren wordt veranderd en gepresenteerd in iets dat echt is gebeurd en heel dikwijls, terwijl dat dus niet zo is. Net als met de autogordel het aantal doden en zwaargewonden aanzienlijk verminderd wordt en men dus niet meer waarschuwt voor het gevaar van autorijden, zo hoeft men ook niet meer te waarschuwen voor de gevaren van malware als iedereen Windows Defender heeft en de standaardbeveliging naleeft toch. Ik sla er nagenoeg geen acht meer op, met andere woorden: gaap. Ik ben op leeftijd en ben me goed bewust dat de jeugd veel bijdehander is en het allemaal al veel beter weet dan ik. Die hebben die waarschuwingen van mij niet meer nodig.

Als iemand hier op wil reageren kan je dan alsjeblieft ook melden hoe lang het geleden is dat je een malware infectie in je computer had (hack, virus, ransom, spyware, dus geen oplichting). Zodat we een beetje een beeld kunnen krijgen hoe groot het risico is. Ik vroeg het al hierboven maar niemand zegt het nog.
Reputatie 7
Badge +5
"Als iemand hier op wil reageren kan je dan alsjeblieft ook melden hoe lang het geleden is dat je een malware infectie in je computer had (hack, virus, ransom, spyware, dus geen oplichting). Zodat we een beetje een beeld kunnen krijgen hoe groot het risico is. Ik vroeg het al hierboven maar niemand zegt het nog. "

In een eerder bericht in dit topic schreef ik: "Het laatste antivirus wat hier de computers in is geweest was in 2006, dus 13 jaar geleden."

En daarna alleen Defender gebruikt en geen virussen/malware meer gezien.☺️

En de computer staat hier zeker 12 uur per dag aan.
Ik heb van de week nog een infectie af mogen slaan, een "populair" programma voor video conversie dat ik al jaren gebruik wilde een nieuwe versie downloaden en tijdens de installatie begon de defender te piepen maar nadat de installatie al opgang gekomen was. Ik heb alles stilgelegd en Malwarebytes eroverheen gehaald die allerlei dingen opgeruimd heeft maar het koste toch nog wat registry chirurgie om echt alles weer weg te krijgen. Geen idee waarom maar er werd Chromium, dus niet Chrome, geïnstalleerd en ik heb het gevoel dat het daarbij meekwam. Afijn het is eraf en ik heb het betreffende video programma ook maar gelijk bij het grofvuil gezet.

De laatste keer hiervoor was pakweg twee jaar geleden maar dat was een simpele homepage high jack die er zo weer af was.

Dus infecties bestaan nog steeds maar het zijn vooral de mensen die allerlei handige programmaatjes installeren en de mensen die niet doorhebben wat betrouwbare en onbetrouwbare websites zijn die risico lopen.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan het gaat er niet om wanneer je voor het laatst een infectie hebt gehad, maar hoeveel er tegengehouden worden. Die 95% die ik noem van mail die spam/malware/phishing/ellende is, komt niet eens in jou mailbox terecht. Die wordt afgevangen door je mailprovider, de dreiging is er dus zeker, de gaten in je computer ook (zie Intel hack, Whatsapp hack van afgelopen week).

Je gaat immers ook geen motorrijden zonder helm omdat je al jaren niet gevallen bent.....
Precies, omdat de mensen een mororfietshelm dragen hoef je ze niet meer te waarschuwen voor het vallen. Als 95% al tegengehouden wordt hoef je daar niet meer voor te waarschuwen.
Reputatie 7
Badge +8
Een levendige en gewaardeerde discussie. Ik heb het wel even op me in moeten laten werken, nog eens alles doornemen en nagaan wat ik op mijn PC's (dat is een heel aantal in jaren, in 1974 begonnen bij Sijthoff Pers en al snel een eigen PC, toen nog keuze in XT en AT, dus inderdaad @Jan de oude computers met DOS en XYwrite e.d.) op veiligheidsproblematiek heb meegemaakt.

De huidige problematiek, het zware geschut dus van hacken, kraken, malware, virussen speelt zich toch de laatste decennia af. Maakt ook niet zoveel uit, voor mij althans, want mijn antwoord op de vragen of ik infecties heb gehad en hoe lang geleden, kan ik kort zijn. In feite geen en dus in tijd niet van toepassing. Maar wat diverse leden ook stellen via de diverse security systemen (in jaren ook verschillende) wel toch aardig wat waarschuwingen voor infecties c.q. blokkeringen gehad. Heb ze niet geteld en heb ook niet gecontroleerd of het waar was. Maar wat @A. Deen heeft meegemaakt, bestaan ze dus kennelijk wel, maar ook de stellingen van @Bert , @E.B.F. Stroeve en ook @Jan zijn te onderschrijven. Welke security's dan wel providers óók, ze werken dus wel, kortom " Als 95% al tegengehouden wordt hoef je daar niet meer voor te waarschuwen".

Maar wel cursussen volgen dus 👆☝️👈👇👌👍👎👏, groeten Leo 😉.
Reputatie 7
Badge +5
ik blijf toch een beetje houden met deze discussie. De stelling 'ik merk niks dus ik ben niet gehackt' klopt gewoon niet. Je herkent lang niet elke hack, vroeger vielen de letters van je scherm en wist je dat je weer gehackt was door een studentje. Tegenwoordig krijg je een slapende hack op je pc die op afstand wakker gemaakt kan worden om foute dingen bij anderen te doen. Soms zelfs zonder dat je er iets van merkt.

Je klikt op een advertentie van een winkel, iemand mailt je iets door en die is toch wel te vertrouwen? We kennen allemaal de voorbeelden en denke stug dat ons dat niet overkomt.
Reputatie 3
Badge +2
@E.B.F. Stroeve De stelling 'ik merk niks dus ik ben niet gehackt' klopt gewoon niet.

Inderdaad, met wellicht een sprekend voorbeeld hoe zoiets nu kan uitgevoerd worden in de praktijk.

Hoe word nu bijvoorbeeld via een hack jouw bankrekening geplunderd... ?

Van een zgn Man-in-the-middle-aanval.... merk je pas iets al jouw bankrekening al geplunderd is.....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Man-in-the-middle-aanval

De software die dat kan uitvoeren (met een hacker op afstand op de achtergrond) kan men bij besmetting van de pc ongemerkt oplopen, maar ook door zgn beller die zich voor Microsoft uit geven en u vertellen dat zij een probleem op uw pc geconstateerd hebben en ze u gratis ... er van af kunnen helpen. Ze plaatsen dan die software achter uw rug om.

Zodra u dan later gaat bankieren... dat zorgt de geplaatste software voor de Man-in-the-middle-aanval.... en plunderen ze uw bankrekening op de achtergrond zonder dat u dat ziet...

Zij laten u alleen dat zien wat zij willen, omdat ze tussen u en de bank in de verbinding zitten, vandaar de naam " Man-in-the-middle-aanval.... ".....

Pas als u de volgende keer inlogt bij uw bank ziet u dat de rekening geplunderd is....

Dit gaat in NL om miljoenen euros schade, maar het super veilig maken kost nog heel veel meer... .dus de banken nemen dit risico tot nu toe nog op de koop toe...want het is goedkoper...

Alleen... als klant moet u nog wel zien u geld terug te krijgen....
Reputatie 7
Badge +5
hacken is meer dan alleen je bankrekening plunderen, bv iets als ddos aanvallen via oa jou pc.

maar ik krijg een beetje het gevoel dat ik moet gaan aantonen dat jou geloof in bangmakerij niet klopt. en net als bij jehova’s ga ik niet proberen een geloof ter discussie te stellen, geloof wat je wilt, maar ga er niet van uit dat iedereen dat geloof moet gaan aanhouden
Hebben jullie dat nog niet gedaan, je spaargeld bij de ene bank zetten en je betaalrekening bij een andere bank waar niks op staat. In je betalingsverkeer geef je alleen het nummer van je betaalrekening op en die van je spaarrekening hou je voor jezelf. Dan kan je nooit geplunderd worden toch. Dan kun je al die waarschuwingen naast je neerleggen en zorgeloos internetten.
Reputatie 7
Badge +5
sorry, maar we zitten echt op een andere golflengte
Heb je dat nog niet gedaan, dat je een limiet zet wat er per etmaal maximaal van je rekening afgaat? Dan kan je rekening nooit helemaal geplunderd worden, alleen tot die limiet. De bank geeft ook adviezen en tips hoe je veilig kunt internetbankieren. Wij hebben die allemaal gelezen en volgen die netjes op. Zo zal de bank je nooit een mail sturen met de vraag dat je inlogt op je bankrekening om iets te doen. Dan kun je al die waarschuwingen naast je neerleggen en zorgeloos internetten.
Reputatie 7
Badge +5
ik ben je nu echt kwijt, waar hebben we het hier over? doe maar geen antwoord, retorische vraag 😉
Reputatie 6
Badge +5
In mijn beleving zit het met het opleidingsniveau van de computergebruikers prima in orde, de jeugd leert op school ook enorm veel van elkaar en op je werk leer je ook heel veel van je collega's om je heen. Een persoon krijgt een hack, dat verspreidt zich als een lopend vuurtje naar iedereen toe zodat geen tweede persoon dezelfde domme fout maakt. Niemand wil dom gevondwn worden, iedereen wil stoer zijn. Het collectieve geheugen wordt groot. Het gemiddelde opleidingsniveau is al zo hoog hier dat een mooie lieve Brabantse jongeman uit Tilburg maar een beetje hoeft te fröbelen met muziek op een zolderkamer, en met medewerking van Ilse de Lange het Songfestival kan winnen.

"Malicious apps invaded 32.77 percent of the world's computers"

technewsworld.

1 vriend van mij had 6 virussen ookal download hij nooit apps,

iemand anders in mijn klas had 2 dezelfde virussen en 4 anderen.

Niemand wist hoe je die weghaalde, en een paar zeiden zelf dat ik stoer deed en dat het mij nooit zou lukken.

Ik download Malwarebytes en ze waren allemaal weg..

5 man in mijn klas weet wat een DDOS attack is.

Iemand in de klas had malware waardoor alle bestanden niet meer werkten.

En weet ik veel allemaal.

Hier op school leert de school ons niks.

Niemand gebruikt anti virussen.

En ze kunnen elkaar niks leren doordat ze zelf niks weten.

School zou ons meer moeten leren over technologie!
Het gaat mij niet om beveiliging door welke partij dan ook, maar om de vraag of mijn PC veilig is bij gebruik van Live Mail als e-mailprogramma. Die e-mailmogelijkheid is n.l. de voornaamste reden waarom ik een PC heb. Ook als zo'n niet meer ondersteund programma nog steeds standaard wordt meegeleverd bij de aanschaf van een nieuwe PC durf ik er niet van uit te gaan dat dat veilig is. En datzelfde kan dan gelden voor elk standaard op een nieuwe PC geïnstalleerd programma anders dan Windows.

Dat Microsoft het nodige aan beveiliging doet staat vast maar behoeft ook een noodzakelijke kanttekening. Twintig jaar geleden zag ik voor bedrijfsmatige administratieve automatisering al bedragen voorbijkomen waarvoor een paar duizend gezinnen een PC kunnen aanschaffen. Het vergt weinig fantasie om je voor te stellen, dat de beveiliging van één grote afnemer uit kosten- en personeelsoverwegingen een stuk eenvoudiger (en financieel aantrekkelijker) is dan de beveiliging van een paar duizend dilettanten met een PC voor huisgebruik. Natuurlijk wordt ook daar aandacht aan gegeven en dat verdient lof, maar de kans dat er hiaten vallen is dus, kennelijk, aanwezig.

Intussen betaalt de consument ten eerste de rekening voor de kosten van automatisering omdat die in producten worden doorberekend. Ten tweede betaalt hij noodgedwongen kosten voor een PC/tablet en internetverbinding wanneer het onmogelijk wordt om zonder die contact met leveranciers en dienstverleners te onderhouden. Ten derde betaalt hij kosten voor (al dan niet vermeend noodzakelijke) beveiliging, de aanschaf van handleidingen of het volgen van cursussen (anders dan in buurthuizen) en/of onderhoud. Ten vierde betaalt hij kosten voor noodzakelijke voorzieningen aan het elektriciteitsnet door toenemende belasting en als klap op de vuurpijl komt er een rekening voor de klimaatverandering aan die al een stuk minder zou zijn als aan die gigantische elektronische dataopslag paal en perk werd gesteld.

Ik weet, het laatste is gedeeltelijk off-topic, maar als aan het aanvankelijk voorgespiegelde "gemak" zo'n forse prijskaart hangt mag er wel eens opnieuw naar worden gekeken.

.
Llive mail? Dat is bij mijn weten al jaren uit ondersteuning en ik kan mij herinneren (inderdaad ik gebruikte het zelf ook😀) dat er ook allerlei problemen mee waren. Weet u het zeker dat u live mail gebruikt?
Reputatie 7
Badge +8
Geachte @A. Deen het klopt wat je zegt. Toentertijd mijn mail vol zat met dreigbrieven, afpersbrieven, kortom allemaal valse misdadige mails, toen is een deel van discussie ook over het mailprogramma gegaan. Nu weet ik het, en weet ook waar ik moet zoeken, maar toen heeft het me bloed, zweet en tranen gekost uit te vinden wat ik nu had. Windows heeft destijds via een update live mail laten varen en windows mail ingevoerd. Maar meer stond er ook niet bij. Uiteindelijk bleek de echte naam Windows Mail en Agenda te zijn. Allemaal bekend nu, maar als je het niet weet kan je Live Mail verwarren met het Windows Mail enz. Dat antwoord zal Lisa moeten geven. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +8
Sorry ik vergeet een kleinigheidje. Uiteraard volg ik alle discussies en vervolgens komt dit bij me binnen:

WARNING: This email originated outside of GfK.

DO NOT CLICK links or attachments unless you recognize the sender and know the content is safe.

en dan in het rood, rood kader enz.

De afzender is:

Dhr is gebeld en ik heb het uitgelegd.

Ikrame Bouhssain

Panelbeheer Radio-onderzoek

GfK | Postbus 2273 | 1180 EG Amstelveen

radiohelp@gfk.com

T 088-4351027

https://ediary.gfk.com/nl

www.gfk.com/nl

Er staat dus dhr is gebeld, ?? totaal niet gebeurd, en behoudens GFK, ken ik de rest niet, de naam Ikrame Bouhssain al helemaal niet.

Nou wat is dit, hoort dat bij malware e.d. dus dit beveiligingsonderwerp thuis. Ik heb verder uiteraard niets gedaan. Groeten Leo.
Ik heb ook nog Windows Live Mail om al m'n mails binnen te trekken. Ik klik op starten en dan komt er dit:

Reageer