Consumentenbond.nl

Hoe veilig is jouw pc?

Toon eerste bericht

120 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Hebben jullie dat nog niet gedaan, je spaargeld bij de ene bank zetten en je betaalrekening bij een andere bank waar niks op staat. In je betalingsverkeer geef je alleen het nummer van je betaalrekening op en die van je spaarrekening hou je voor jezelf. Dan kan je nooit geplunderd worden toch. Dan kun je al die waarschuwingen naast je neerleggen en zorgeloos internetten.
Prima tip.
Maar blijf scherp!
Reputatie 7
Badge +6
@TijsZonderH dank voor je weergave van hoe het er aan toe gaat bij jou op school. Ik moet m'n vastgeroeste ideeën eens bijstellen. Maar ik was al overtuigd dat de jeugd van tegenwoordig het beter weet en bijdehanter is dan ons bejaarde senioren. Ik keek naar hoe het vroeger bij ons op school ging, ik heb ook een beetje lang op school gezeten. Schoolbanken werden zelfs tekentafels waar je een kromme rug van kreeg. Wel het heerlijke meegemaakt dat je tekentafel naar de kringloop kon en je kon neerdalen op een verstelbare kantoorstoel om je kevensdagen te slijten achter een beeldscherm. Op een dag krijgt je haar de kleur van de tl-verlichring boven je hoofd maar misschien krijg jij led-tl, die is witter. Of zonnecel-tl, die hebben een zwart oppervlak😮.

In het land der blinden is eenoog koning zeg maar, als je een lijn kon trekken op het scherm was je al een expert in die tijd. Ik zie dat je zelf nog niks aan malware hebt maar dat het uitwisselen van kennis, drie weten meer dan twee, niet zo uitgevoerd wordt op de scholen van nu. Mijn jongens zijn al van school af en stikken in de collega's, daar relateerde ik het aan. Ik zal m'n opinie bijstellen. Kan ook eens leuk zijn om uit te zoeken, wie met malware heeft een Microsoft of Facebook account en wie niet. Ik heb die niet en al 26 jaar niks. Jeuj!
Reputatie 6
Badge +5
@A. Deen en @Jan Die Live Mail gebruik ik inderdaad en ik heb er nooit enig probleem mee gehad. Wellicht ook omdat afzenders die van alles van het internet plukken en aan hun kennissenkring doorsturen naar ongewenste mail gaan. Dit programma stond bij aanschaf op de PC, net als een Hotmail account. De laatste heb ik aanvankelijk wel gebruikt maar al snel niet meer actief (ik weet niet meer waarom).

De destijds aangeschafte "Dummies" heb ik grotendeels doorgeworsteld, in elk geval voor alle onderdelen die voor het gebruik van mijn PC van belang konden zijn. Pas nu valt mij op, dat van de 380 blz. er maar 10 over e-mail gaan en dat Live Mail daar niet in voorkomt. Een later aangeschafte dunnere basishandleiding en iets voor senioren (je blijft toch denken, dat het wat eenvoudiger en gemakkelijker moet kunnen) vermelden helemaal niets over e-mail en gaan er bij voorbaat van uit, dat je contacten via sociale media onderhoudt. Dat wil ik niet en ga ik ook niet doen.

Intussen wordt de drang opgevoerd om met een PC waarvan je de veiligheid niet kunt beoordelen het internet op te gaan. Mijn pensioenverzekeraar stuurde een kaartje met de mededeling, dat berichten voortaan klaar staan in hun "beveiligde omgeving". Wil ik dat niet, dan kan ik dat aangeven in "mijn" account bij hen. Maar die account wil ik helemaal niet. Nuon pakt het anders aan met een e-mail en enquete "voor verbetering van hun dienstverlening". Ga je daar op in, dan blijk je een goede kandidaat voor communiceren via Internet en ligt een mededeling, dat je voortaan je post kunt ophalen uit hun "beveiligde omgeving" in het verschiet. Bah!.
Reputatie 7
Badge +7
Forumleden, heer @A. Deen , dus toch Live Mail. Windows heeft het zelf ingewisseld voor Mail en Agenda, dus Live Mail wordt niet meer door hen ondersteund. Wellicht is dat ook de reden dat het in boekwerken zoals Dummies en bij de Seniorenclub niet meer voorkomt. Bij de computerbijbel van Menno Schoone weet ik het niet, wel doorgeworsteld maar ken hem niet uit mijn hoofd.
Overigens had ik ook weinig problemen met Live Mail, en het unieke voorval was nog in de tijd van alle valse mails, dreigmails, ik noemde het misdadige mails, hebben we gezamenlijk met de forumleden van de Bond en van NCF (nationale computer forum) de rommel getracht kwijt te raken en ineens was ik alles kwijt, alle mail nieuwe en oude. Komt niet door de computer werd gezegd, zal je zelf wel iets verkeerds hebben gedaan, ja zal wel, maar ik had niets meer. Kon geen rekeningen meer nagaan, geen antwoorden op mails geven, want er waren totaal geen mails meer. Ook niet bij de provider tot ..... ik nog ergens live mail op de PC ontdekte en daar al mijn mails nog stonden. Wil niet zeggen dat live mail geen fouten bevatte, maar toch. Groeten Leo.
Forumleden, heer @A. Deen , dus toch Live Mail. Windows heeft het zelf ingewisseld voor Mail en Agenda, dus Live Mail wordt niet meer door hen ondersteund. Wellicht is dat ook de reden dat het in boekwerken zoals Dummies en bij de Seniorenclub niet meer voorkomt.

Het zou zomaar kunnen Leo, ik weet dat hij er bij mij met de migratie naar Windows 10 indertijd mee ophield en ik weet dat het niet meer onderhouden wordt. Als het bij mevrouw nog functioneert dan vindt het niet verstandig maar vrijheid blijheid. Ik ga niemand dwingen.
Reputatie 7
Badge +7
We hebben elkaar volgens mij goed begrepen. Live Mail is toch een beetje (beetje veel) verleden tijd. Windows heeft dit eigen programma ingewisseld voor Mail en Agenda en uiteraard daar alle fouten van life mail uitgehaald en verbeteringen aangebracht. Maar als forumlid kan je slechts adviezen geven en het beargumenteren, nooit iemand iets opdwingen of erger nog stellen dat ie fout zit, dom en ja hoor een cursus moet volgen. Kan best goed zijn, maar na mijn hele leven studeren ben ik dat nu zat. Ik dwing dus ook niemand andere software te nemen of hem/haar per se allerhande website te laten lezen en bestuderen en aldus zorgen dat je je gelijk krijgt en je mening wordt overgenomen. Ieder is vrij en verantwoordelijk voor zichzelf en kan dus doen wat ie wil. Als je goed geadviseerd heb, dan heb je in elk geval je taak volbracht. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Hoi @Lisa Boele, @A. Deen en @L.J.F. de Ruiter ik gebruik ook nog steeds Live Mail om emails te trekken naar m'n harde schijf. Het stond op m'n pc en toen Windows ermee stopte heb ik het blijkbaar aangehouden omdat m'n werkplaats anders ondersteboven werd gegooid. Ik ben me ervan bewust dat er risico is omdat er al sinds 2012 of geen updates meer ontvangen zijn. Ik gebruik de standaard beveiliging op m'n pc en klik niet op links in onbekende emails, wel op links in emails zoals die van de Consumentenbond. Soms had ik een website die ik alleen kon verlaten als ik eerst op ok klikte of zoiets. Dat weiger ik dan en start taakbeheer op en stop de webbrowser.

Ik hoop dat ik niet verkeerd gelezen wordt. Ik erken helemaal dat er veel bedreigingen zijn en dat er veel verkeerd kan gaan. Ik heb dus al die standaard beveiligingen en doe een goede alternatieve antivirus- en antimalwarescan naar behoefte, maar verder acht ik de kans nou ook weer niet zo groot dat het verkeerd gaat, dat iets dus door die standaard beveiliging komt. Programma's die een hoop crapware erbij installeren sla ik meestal over en zoek een andere zoals Handbrake.
Ik heb Picasa nog steeds in gebruik. Niet echt een logische vector voor ellende maar toch. Na al die jaren niets anders kunnen vinden dat me bevalt. Hij die zonder zonde is .... zal ik maar zeggen.
Reputatie 7
Badge +7
Wat wij doen is toch waar we kunnen mensen helpen, adviezen geven, de voordelen opsommen en de nadelen van wat we niet goed vinden. Niets is tegen een goed betoog, goede argumentatie, maar al wat ons niet bevalt dan meteen afkeuren, is toch ook niet nodig. En wie zonder zonde is ...., en haal eerst de balk uit uw eigen oog en dan de splinter ....., en de pot verwijt de ketel ....., er zijn spreekwoorden te over die we op ons zelf kunnen loslaten. Maar laat ieder ander in zijn/haar waarde en respecteer hun mening. En heel vaak overtuigen we toch de ander om eens aan een andere c.q. betere software te denken. Maar als je geen last hebt van live mail, en dus ook geen problemen, geen fouten storingen enz., blijf het dan gebruiken. Deen gebruikt softwarte die anderen wellicht verafschuwen en ik kan zo ook enkele programma's opnoemen, die ik als laatste redmiddel gebruikt.. De hel breekt los bij Reimage, ik gebruik Hitman Pro Alert, CCleaner, maar ook nog altijd Reimage. Is me uit den treuren afgeraden. Maar ik heb geen problemen, in tegendeel het repareert alle fouten in de PC, installeert nieuwe software voor oudere, de PC is weer up to date. Soms lopen programma's vast, ik sta dan machteloos, Reimage maakt het weer in orde....... maar Reimage het is vloeken in de kerk. Groeten Leo.
Ik had nog nooit van reimage gehoord maar Google is je vriend. Jij liever dan ik Leo, die zou ik er niet op willen hebben 😎 Cohones. Het punt is dat we blijkbaar kunnen accepteren dat je ook wel eens dingen doet die op en misschien over het randje zijn. Dat wordt allemaal problematisch als je verregaande (ik vermijd absoluut dan toch maar) zekerheid eist..
Reputatie 7
Badge +5
Website Consumentenbond: Reimage/AnyTech365: twijfelachtige pc-hulp
Hitman Pro Alert, CCleaner

Ik schrijf altijd, kies de programma's waar je je het veiligst bij voelt, dat staat voorop.

Maar in de jaren dat ik tig computers in onderhoud had en er problemen waren, gingen als eerste het antivirus en alle bovenstaande programma's eraf.
En wat een geluk, bijna de helft van de problemen was dan al weg.
Maar dat kan toeval zijn.☺
Reputatie 7
Badge +7
Het is de reactie die ik in het merendeel krijg bij Reimage Repair. Uiteraard weet ik, ook via mijn vriend Google, maar ook zijn er nog anderen die je kan raadplegen, wat men van Reimage vindt. En er zijn ook positieve oordelen over. Maar ik heb nooit die nadelen en negatieve reacties gezien. Uiteraard ben ik vaak gestopt met Reimage, maar dan gebeurde er wat met de PC en kon ik Hitman, Ccleaner, Antimalware, Privazer en er zijn er velen op los laten. Zij melden dan fouten, .... en echt nog aan elkaar tegengestelde gevaren, maar ze repareren niet. En mijn kennis stopt dan ook op dit punt, ik ben geen techneut, geen IT of Software expert, .....en in dat uiterste geval, vreemd genoeg fixt Reimage het. Ik heb nog geen ander vergelijkbaar en positiever bekend programma gevonden. Maar wie weet??? Groeten en welterusten, als dat nog nodig is, Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo @Bert , dat vraag ik me af, toeval bestaat niet zeggen 'ze' wel. Het is nu al laat en parate kennis laat me even in de steek en opzoeken niet meer zoveel zin in, maar ik heb begrepen dat software zoals je noemt Hitman PA, Ccleaner en vele en vele anderen, ze komen vaak van één bedrijf, en de ene software kat dan de andere af. Ik heb er eens een artikel over gelezen en het verbaasde me zeer. Maar kan me voorstellen als je dat alles op je PC hebt en als ze buiten de PC al ruziën dan zeker er binnen, dus gooi ze eraf en een hoop is al gewonnen. (?) Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
Ik schrijf altijd, kies de programma's waar je je het veiligst bij voelt, dat staat voorop.
nou weet ik dat we af en toe de softe op afdrijven, maar dit vind ik toch wel een opmerkelijk advies.

bij computerveilgheid is gevoel wel de laatste parameter waar we op af moeten gaan. Feiten, is mijn motto!
Reputatie 7
Badge +7
Inderdaad, gevoel is meestal niet op deskundigheid, theoretische kennis, dichtgetimmerde bewijzen e.d. gebaseerd, maar op de praktijk en zeer subjectief. En ja op gevoel afgaan is inderdaad niet de beste parameter, maar gevoel, intuïtie e.d., het komt wel vaak uit en goed terecht. Blijft een twijfelachtige zaak, helemaal mee eens. Er zijn op vele gebied zaken (medicijnen enz.) die niet te bewijzen zijn, maar "kennelijk" toch helpen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5

Ik schrijf altijd, kies de programma's waar je je het veiligst bij voelt, dat staat voorop.nou weet ik dat we af en toe de softe op afdrijven, maar dit vind ik toch wel een opmerkelijk advies.

bij computerveilgheid is gevoel wel de laatste parameter waar we op af moeten gaan. Feiten, is mijn motto!

Dat was een beetje onvolledig mijnerzijds.🤔
Ik wilde hiermee aangeven dat er veel antivirussen en beveiligingsprogramma's zijn en je eindeloos kunt discussiëren over welke het beste is, ze hebben ten slotte allemaal wel allemaal wel iets goeds, oftewel laat je niet gek maken door alle discussies en kies er één waar je je veilig bij voelt, als je er maar één gebruikt.☺
Reputatie 7
Badge +7
Geachte forumleden, en @Bert het laatste bericht was aan jou gericht. Ik mengde me er slechts in omdat in deze technisch wetenschappelijke (bewijs)wereld gevoel nog maar weinig ter sprake komt. En het beste is natuurlijk op je gevoel afgaan maar wel zoveel mogelijk het best werkend, de beste kwaliteit, kiezen. En ja discussies kunnen behoorlijk tegengesteld aan elkaar zijn, dat heb ik meer dan eens bevonden, maar ik zou ze niet willen missen, het is een leidraad en je kan zelf kiezen wat je neemt. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
@A. Deen ik gebruik ook nog oude programma's. Ik werk nog elke keer met Photoshop 8.0 uit 2003. Ik heb die onder de knie gekregen en ik doe er alles mee wat ik nodig heb. Die nieuwere versies waren weer zoveel anders dat ik gewoon geen zin meer had om dat uit te vogelen en met het nieuwe mee te doen.

Vanaf dag 1 had ik Lotus 123. Ik heb zoveel werk in Lotus 123. Toen ik twee stuks 2 terabyte harde schijven kocht, heb ik daar al m'n oude werk op gezet vanaf het begin. Teruggaan in de tijd heb ik met de klik van de muis tot m'n beschikking, ik hoef niet meer in kasten en oude dozen te gaan zoeken. Ik werk dus nog heel dikwijls met Lotus123, de laatste uitgebrachte update was misschien in 1999, het programma bestaat niet meer, met heel veel moeite kon ik het nog downloaden en installeren op Windows 10. Ik heb er sinds 1999 nog geen enkel malware probleem mee gehad.

Ik vind het ook een beetje moeilijk om dit hier te schrijven. Want er zal vast wel iemand gaan roepen dat je alles ook kan converteren naar Excel. Daarop heb ik uit voorraad dan alvast maar deze antwoorden, 1) het is veel, ik heb nog wat anders te doen, 2) de layout komt niet meer 1 op 1 over (kleur, lettertypes, vakjes met lijntjes, afbeeldingen en zo), 3) ik heb nog een werkende Lotus versie.

Als je je oude programma's (dus niet de besturingssystemen!) niet meer kan gebruiken omdat er geen updates meer komen, gaat het functioneren van de computer bij mij stuk. Dan heb ik nog maar de helft aan de automatisering.
ha ha @Jan , het is of iedereen zijn "guilty pleasures" aan het opbiechten is. Zo dadelijk komt er nog iemand met dBase III of Wordperfect. Hoe zie jij dit dan in relatie tot de vraag van Lisa die garanties zoekt dat haar pc veilig is?
Reputatie 7
Badge +6
Ja ha ha @A. Deen ik durf ze weinig op te biechten. Ik denk dat die garanties er niet zijn maar dat je het veiligheidsprobleem kan minimaliseren door gewoon de standaardbeveiliging te doen en verder koppie erbij op welke links je klikt. Vreemde emails altijd controleren voordat je klikt. Banken sturen je nooit een email met een link erin. Van hartelust wel klikken op alle links in de emails en nieuwsbrieven van de Consumentenbond 😊! Welke interessantheids waarde hebben wij verder nog dat ze zoveel moeite doen om ons te hacken. Als ze met diezelfde moeite een groot bedrijf kunnen hacken hebben ze veel meer prijs toch?

Reageer