Consumentenbond.nl

Hoe ver ga jij met fotobewerking?

• 7 februari 2017
  • 7 reacties
  • 728 Bekeken

Badge +1
Foto’s kun je op allerlei manieren bewerken; denk aan een app op je smartphone, een betaald programma zoals https://www.consumentenbond.nl/fotocamera/adobe-photoshop-elements-15 of gratis via een https://www.consumentenbond.nl/fotocamera/fotobewerkingssprogrammas .

Bewerk jij je foto’s wel eens? Zet je even de horizon recht of versier je foto’s graag met een leuk kadertje? Laat ons weten wat jij graag aan fotobewerking doet!

7 reacties

Hoe ik met dat schema moet omgaan, kan ik niet vinden. Ik bewerk mijn foto's met het (koop)programma Lightroom.
Ik ben dagelijks bezig met fotobewerking met het gratis online programma ribbet.com

Voornaamste werkzaamheden: rechtzetten / helderheid / contrast / kader aanbrengen / tekst (naam) toevoegen.

PicMonkey.com is daar ook goed geschikt voor.
Ik heb nog steeds voldoende gereedschap bij het bewerken van mijn foto's met software die door de fabrikant werd geleverd bij aankoop van een fotocamera (van Canon: Zoombrowser) en een scanner (van Canon: Photostudio).
Ik bewerk mijn foto's met GIMP een gratis opensource programma vergelijkbaar met Photoshop. De leer curve is net als bij Photoshop hoog, maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je veel meer uit je foto's halen.

Er is op internet heel veel uitleg te vinden over het gebruik van GIMP. Ook zijn er handleidingen die je stap voor stap helpen om in de juiste volgorde je foto's na te bewerken. Het resultaat is vaak verbluffend beter.

https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/foto-s-bewerken-met-gimp-22333/
Reputatie 1
Badge
Met windows fotogallery kan je heel veel naar je zin verbeteren en het werkt eenvoudig.Bij mijn Olympus camera kreeg ik viewer3 dat meer mogelijkheden heeft,bij moeilijke foto's kun je heelveel aanpassen volgens mij ruim voldoende voor de gevorderde amateur.
Ik bewerk mijn foto's altijd. Met Photoshop Elements of met de app Snapseed. Met de spiegelreflex schiet ik in RAW. Beide programma's geven de mogelijkheid om te bewerken in RAW. Ik bewerk ze dan zoals ik het zag en in mijn hoofd had toen ik de foto schoot.

Wil ik de foto's op Facebook plaatsen dan ga ik soms een beetje over de top. Maar wel zo dat ik het nog mooi vind.

Bij portretfotografie zie je altijd meer dan als je gewoon tegenover iemand zit. Denk daarbij aan puistjes en plekjes. Dat bewerk ik wel. Op zo'n manier dat het natuurlijk lijkt zonder iemand 10 jaar jonger te maken.

En soms is het gewoon leuk om een speciaal filter te gebruiken. Ik doe dat het liefst in Snapseed omdat je dan de mogelijkheid hebt het filter heftiger of minder heftigte maken.

Heel belangrijk is dat je weet waar de programmas voor dienen. "bewerken" is nogal een misbruikte term.

Wil je een goede workflow dan neem je de foto´s best in RAW.

Dit is een soort digitaal "negatief" zo je wil en moet eigenlijk altijd verder afgewerkt worden.

Het afwerken of post processing doen we meestal in programmas zoals Lightroom of Corel Aftershot maar er zijn er nog een paar. Bij mijn weten bestaat hier geen goed gratis alternatief voor.
Het doel van deze programmas is om je foto bij te sturen in belichting, opscherpen, bijsturen witballans,.. tot je een normale mooie foto bekomt.

Eigenlijk ben je dan al klaar en kan je alle fotos exporteren of omzetten naar JPG bestanden.

Als beginnend fotograaf zou ik je aanbevelen hier goed werk van te maken.

Echter kan je ook nog een stap verder gaan en de fotos echt zuiver gaan bewerken. Dit zijn dan de zware manipulaties waarbij je eigenlijk meer aan het tekenen en aan het schilderen bent over je bestaande foto.
Het meest gebruikte programma hiervoor is photoshop maar Gimp kan dit ook. (GIMP is gratis)

Photoshop is zeer professioneel ...voor mij is dat voor fotobewerking. Mijn tekentablet XP Pen Star G640  regeert goed met  Photoshop.   

Reageer