Consumentenbond.nl

Hoe vergrendel jij je telefoon?

• 7 januari 2019
  • 36 reacties
  • 6596 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Fabrikanten waarschuwen er wel voor dat gezichtsherkenning op je smartphone geen waterdichte vergrendeling is (met een melding die verschijnt als je die functie wil gebruiken), maar er vielen wel érg veel telefoons door de mand in onze test. We probeerden 110 smartphones met een pasfoto te ontgrendelen: bij wel 42 van de toestellen lukte dat makkelijk. Bekijk hier de lijst van telefoontoestellen die met een foto te ontgrendelen zijn.

Natuurlijk zijn er tal van opties om je telefoon te vergrendelen. Welke methode gebruik jij?

36 reacties

Reputatie 7
Mijn vingerafdruk, dat beschouw ik voor mij als simpele particulier een afdoende compromis tussen gemak en kraakbaarheid.
Reputatie 6
Badge +5
Mijn telefoon heeft geen vingerafdruk scanner.
Daarom heb ik toch gezichtsherkenning.
En wanneer mijn telefoon met mijn computer is verbonden hoef ik niet in te loggen.

Alleen dat laatste gebeurt alleen wanneer ik erg druk bezig ben en de hele tijd mijn telefoon en laptop nodig heb.

En gezichtsherkenning blijft niet heel veilig. alleen het is toch erg snel. De kans dat een klasgenoot een 3D hoofd van me zou maken. erg klein!
Reputatie 3
Badge +4
Mijn telefoon heeft geen vingerafdruk scanner.
Daarom heb ik toch gezichtsherkenning.
En wanneer mijn telefoon met mijn computer is verbonden hoef ik niet in te loggen.

Alleen dat laatste gebeurt alleen wanneer ik erg druk bezig ben en de hele tijd mijn telefoon en laptop nodig heb.

En gezichtsherkenning blijft niet heel veilig. alleen het is toch erg snel. De kans dat een klasgenoot een 3D hoofd van me zou maken. erg klein!

Hoi Thijs,

Er bleken 42 van de 110 telefoons te ontgrendelen met een A4 foto-afdruk. Die maak je vrij makkelijk dus ... misschien toch onveiliger dan je denkt.
Reputatie 7
Badge +5
Automatisch na 3 minuten vergrendelen hier de telefoons.
Met een pincode weer te ontgrendelen.
Geen gedoe met vingerafdrukken en gezichtsherkenning.
Reputatie 5
Badge +4
gezichtsherkenning, zowel op laptop als op smartphone, super makkelijk en voorlopig zit ik aan de veilige kant met de iphone
Reputatie 5
Badge +4
Gewoon met mijn vinger afdruk wel zo veilig, of pincode als hij uit staat.
Reputatie 6
Badge +5

Hoi Thijs,

Er bleken 42 van de 110 telefoons te ontgrendelen met een A4 foto-afdruk. Die maak je vrij makkelijk dus ... misschien toch onveiliger dan je denkt.

TijsZonderH. En je schrijft hem met H. Lees foutje ;)

Idd het is niet heel veilig.
Alleen wel erg snel. En het is toch beveiliging.
Mijn volgende telefoon zal met vingeafdruk zijn. Dan zal ik dat gebruiken. Alleen nu wil ik toch een snelle oplossing, en dat is voor mij gezichtsherkenning
Vingerafdruk is wel goed genoeg 🙂
Reputatie 1
Badge +1
Hallo,

Met een pincode van minimaal 5 tekens etc. Dat doe ik maandelijks. Neem de tijd om via het toetsenbord tekens etc telkens te wijzigen.

Groet,

Geert
Smijt hem op de grond en begin er onophoudelijk op te springen. Zo simpel. (?).
Badge +1
Beste,

ik zou zeggen wacht en koop de samsung 10 en test het uit.
KOOP ! Hoeveel keer per dag krijgt iedereen op deze globe dit te lezen ? Ik ben al langer dan vandaag dit woord ontvlucht. Althans. Dit probeer ik maar telkenmale en telkenmale opnieuw.
Ik zou zeggen. Maar ja wie ben ik ? Leg die Samsung 10 op het penalty punt. En trap die ? Meteen 10 lichtjaren voor U uit. Mega schotje ?
Ik vergrendel mijn smartphone nooit.
Badge
Ik log in met een 4-cijferige pincode en vervolgens nog een keer met een 4-cijferige pincode.
De telefoon (Android) ontgrendel ik met mijn vingerafdruk. Daarnaast heb ik diverse apps nog extra beveiligd met een 4-cijferige pincode. Dit doe ik via de app 'Buzz Launcher'.
Reputatie 7
Gewoon met een pincode. Hoe doe je dat met een vingerafdruk als je je per ongeluk in je vingers hebt gesneden en er een dikke pleister omheen zit?
Gewoon met een pincode. Hoe doe je dat met een vingerafdruk als je je per ongeluk in je vingers hebt gesneden en er een dikke pleister omheen zit?
Toen ik nog een vingerafdrukscanner op m'n vorige (iPhone) smartphone had, had ik 4 vingers ingesteld (beide duimen en wijsvingers). Het was me nog nooit overkomen dat zelfs maar 2 vingers niet herkend werden.

Bovendien heb je bij een vingerafdrukscanner bij iPhone ook altijd een code (4 cijfers of langer wachtwoord) dat je kunt gebruiken als je vinger niet werkt of als je het toestel een keer uitgezet hebt. Ik neem aan dat hetzelfde geldt bij andere smartphones, zoals die met Android.

Zo'n biometrische scanner (vinger, gezicht, iris, etc.) is volgens mij alleen bedoeld om sneller in te kunnen loggen met een veilige wachtwoord: bij voorkeur wat lastiger dan een 4-cijferige pincode, want die is over het algemeen heel makkelijk af te kijken bij iemand anders. Zelf gebruik ik een lang wachtwoord, en die hoef ik gelukkig bijna nooit in te voeren omdat mijn gezicht 99/100x goed, snel en veilig herkend wordt. (Mijn toestel zit bij de lijst toestellen die niet met een foto ontgrendeld kunnen worden.)
Reputatie 7
Ik vind een pincode voldoende, ik gebruik het ding toch alleen om te bellen en sms'en, al die andere functies heb ik niet echt nodig.
Uiteraard kan eenieder een net wat andere afweging maken over wat het risico is, hoeveel moeite iemand anders moet om "in te breken" en hoeveel moeite je zelf moet doen om het apparaat te gebruiken!
Reputatie 7
Als ik ermee zou bankieren of er Internet opzetten en zou mailen zou ik hem wel beter beveiligen maar nu vind ik het niet nodig, ik heb niets gesynchroniseerd dus wie hem pikt kan er ook niet veel mee, die heeft alleen mijn laatste smsjes en mijn contacten maar die laatste heb ik ook in een lijstje. Laatst zaten we ergens met een groepje te eten, twaalf personen, negen waren voortdurend met hun telefoon bezig. Hallo zeg, er is nog een ander leven.
Badge
niets, er staat niks belangrijks op.
Wanneer komt er een appje waarmee je je aanraakscherm functie kunt uitschakelen? Pas als je op vooraf ingestelde plekken drukt werkt je telefoon weer?
We hebben het uitgeprobeerd: Een foto van het gezicht van mij op de smartphone van mijn partner ontgrendelt mijn Samsung Galaxy A6 !
Reputatie 7
En als je partner je nou een blauw oog slaat? Of zoekt het, net als in politieseries, alle herkenningspunten?

Reageer