Consumentenbond.nl

Hoe verliep jouw overstap van analoog naar digitaal bij Ziggo?

Reputatie 2
Badge +3
Ziggo stopt per april gefaseerd met het uitzenden van analoge tv. Analoge radio via Ziggo blijft wel bestaan.
Wat zijn jouw ervaringen met de overstap? Was alles duidelijk? Kwam je er in 1 keer uit?

Lees meer over het hoe en wat van omzetten van analoog naar digitaal bij Ziggo.
En ook de review van de digitale tv-ontvanger van Ziggo.

18 reacties

Is die vraag niet vreselijk voorbarig? Het hele proces moet nog starten en duurt 2 jaar en nu dan deze vraag al? En bovendien ook nog in de verleden tijd, terwijl de startdatum in de toekomst ligt?
Reputatie 2
Badge +3
@Lazylady Voor een groot deel van de Ziggo-klanten is het inderdaad 'voorbarig', maar een aantal (oa in Capelle a/d Ijssel) regio's heeft al communicatie van Ziggo ontvangen. En op de website van Ziggo kun je nu ook al kijken hoe het eea in zijn werk gaat, inclusief de stappenplannen voor jouw situatie thuis (ook al gaat analoog nog niet op 'zwart').

Wij willen graag monitoren of alles goed verloopt, vandaar deze vraag!
Toevallig twee dagen geleden één televisie over gezet zonder al te veel problemen. Over een andere televisie telefonisch overleg gehad. Naar aanleiding van dat gesprek een ' gratis ' oplossing die vandaag wordt bezorgt. Toevallig Ziggo Go op de laptop & IPhone geïnstalleerd. Ook dat verliep succesvol. Dus tot zover geen noemenswaardige problemen.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor je melding @Peter P M ! Fijn dat het (vooralsnog) soepel verloopt. Nu maar hopen dat dit een voorbode is voor de rest van de over te zetten klanten 😉. Nog veel kijkplezier toegewenst.
Reputatie 7
Badge +5
Ik begin er niet meer aan . Met twee digitale TV's in huis ga ik die derde oude analoge TV niet meer aanpassen. Die gaat naar de recyclingwinkel . Ik denk dat heel veel mensen dit het moment vinden om dan maar meteen helemaal digitaal te gaan als ze dat nog niet zijn . Het aanpassen van analoge toestellen die nog prima zijn en voor mensen die er om diverse redenen nog mee willen doorgaan is dit echter een mooie oplossing vind ik.
Heb het stappenplan gevolgd op de site van Ziggo - het ging moeiteloos.
Stappenplan ging goed, had voor de analoge (tweede) tv wel een mediabox nodig. Die werd snel geleverd en de installatie daarvan ging prima. De analoge harddisk recorder kan ik afschrijven, hiermee helpt Ziggo niet. Elke oplossing die men biedt is aanzienlijk duurder dan de huidige situatie.
Badge
Van analoog naar digitaal drama...
al 3 weken bezig en nog altijd niet klaar!....wij hebben een 6 kamer woning en 4 televisies die dagelijks prima werkten op de kabel van Ziggo.
Het verplichte overzetten leek eenvoudig en er zouden nauwelijks bijkomende kosten voor nodig zijn echter niet bij ons niet! ..en het werkt helaas nog steeds maar op één televisie zoals het hoort. .
Wij hebben de afgelopen 3 weken al 4 keer telefonisch contact gehad met hun klantenservice , en van Ziggo een nieuwe coax versterker van 40 euro moeten bestellen, een ziggo wifibooster erbij moeten kopen voor 99 euro, en omdat 3 van onze televisies ouder dan 3 jaar zijn..een gratig ontvanger gekregen en eentje gekocht voor 30 euro , televisie nummer 4 kan naar de kringloop en tevens 2 harddiskrecorders ..dat doen we maar in een andere woonplaats aangezien geheel Capelle a de IJssel er niks meer aan heeft!
Als laatste bleek bij het bezoek van de monteur dat al onze coaxwandcontactdozen te oud waren en vervangen moesten worden! Tel maar op bij het bedrag!
Verder : over het algemeen schiet de gebrekkige tekort! :als voorbeeld, moet je bellen om erachter te komen wat nu feitelijk het zenderoverzicht is geworden. Dit kwam niet per post en staat niet duidelijk op de website.
Ook werd je telefonisch door de verschillende medewerkers steeds anders geadviseerd, als voorbeeld over de coax versterker..achteraf weten we nog niet of die nou wel of niet nodig was geweest! Maar we hadden geen keus.
Ook het van kastje naar de muur sturen, ...volgens de 'gratis'monteur kon ik de 3 nieuwe wandcontactdozen het best bij ziggo aanschaffen, online of in ziggo winkel , hij mocht ze vanuit zijn bus niet aan ons verkopen voor de prijs van 12.,- aangezien we de ontvangers en wifi booster en coax versterker ook bij Ziggo hadden besteld deed ik het na zijn vertrek meteen, maar bij Ziggo kon ik die helemaal niet bestellen! Tot slot de onzekerheid, zijn we als de nieuwe wandcontactdozen die we elders moesten bestellen en erop zitten klaar? Of worden we binnenkort benaderd dat we toch verplicht een mediabox en of smartcards of toch een duurder abonnement moeten?

Kortom...wel veel extra kosten en gedoe!...waren we er maar nooit aan begonnen! Hadden we maar opgezegd en meteen geheel digitaal gegaan bij een andere provider. Wij zijn niet helemaal niet blij!
Reputatie 2
Badge +1
@Daniels13 schreef: "Verder : over het algemeen schiet de gebrekkige tekort! :als voorbeeld, moet je bellen om erachter te komen wat nu feitelijk het zenderoverzicht is geworden. Dit kwam niet per post en staat niet duidelijk op de website."

Hier staat het zenderoverzicht van alle vormen van abonnementen: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht

Reken je niet rijk bij een andere provider, daar heb je ook allerlei apparatuur nodig om per TV een goed signaal dan wel beeld te hebben.
Wat betreft je flinke eigen huisinstallatie, die krijg je bij andere providers helaas ook niet gratis.

Wil je tips over het beste aansluiten vanTV's en andere apparatuur, kun je 24/7 terecht op de Ziggo community, daar zitten veel oud technici en onafhankelijke installateurs die graag andere klanten helpen met de mogelijkheden en onmogelijkheden.
Daarnaast zijn er Ziggo moderators die nog veel verder en dieper kunnen kijken dan de basis helpdesk.
Badge
Omschakeling van analoog naar digitale TV van Ziggo
Juist vandaag was in het nieuws dat Ziggo het analoge TV-signaal gaat beëindigen. Daarom is het - mede gelet op onze ervaring met mijn schoonmoeder van 93 - van groot maatschappelijk belang dat er bij het testen van digitale TV's, ook aandacht wordt geschonken aan een herkenbare, eenvoudige bediening van TV's. Zij maakt nu gebruik van een TV zonder apps en allerlei toestanden, waarbij 1, 2 en 3 gewoon nog NPO1, 2 en 3 is en ondertiteling standaard aan staat vanwege ernstige gehoor problemen. Elke keer als er een kleinigheid is (geen ondertiteling, TV gaat niet aan met afstandsbediening) is er paniek en een voortdurende vrees dat het toestel er mee op zal houden. Juist als je aan huis gebonden bent, is TV belangrijk. Tot nu toe blijft het toestel het doen, maar nu gaat Ziggo roet in het eten gooien. De digitale ontvangers van Ziggo maken het mogelijk je analoge TV te blijven gebruiken, maar maken het ook weer erg ingewikkeld. Twee maal een afstandsbediening, een andere afstandsbediening, meer toeters en bellen en soms heb je - weet ik uit eigen ervaring - dat je de ene afstandsbediening nodig hebt om bij de ander b.v. het gewneste geluidsniveau te krijgen. Veel moderne TV's zijn smart en door de zee aan keuzemogelijkheden zien (sommige) ouderen door de bomen het bos niet meer. Ik geloof dat er nog 300.000 analoge klanten zijn. Mijn inschatting is dat dat veelal ouderen zullen zijn. Dus de vraag is om een 'beste uit de test' van een simpel digitaal toestel dat werkt met ZIggo, waarbij de ondertiteling zo nodig constant aan kan blijven staan via een keuzemenu, en waarbij de afstandsbediening rechtstreeks toegang biedt tot NPO1,2 en 3 enz. en tot teletekst, met een goed beeld en goed geluid. Zonder toeters en bellen.
Reputatie 2
Badge +1
@P.J. Boer schreef: "Twee maal een afstandsbediening, een andere afstandsbediening, meer toeters en bellen en soms heb je - weet ik uit eigen ervaring - dat je de ene afstandsbediening nodig hebt om bij de ander b.v. het gewenste geluidsniveau te krijgen."

Als je TV geen digitale mogelijkheid heeft, om met de interne DVB-C ontvanger in de TV de digitale kanalen te ontvangen, veel platte TV's van de laatste 10 jaar en nog wat ouder hebben deze mogelijkheid wel in zich, zie de gebruiksaanwijzing, dan is er de Humax iRHD 550C die gratis te ontvangen is.
Als de TV op een vast geluidsniveau is ingesteld, dan kun je met de afstandsbediening van de Humax iRHD 550C het geluid regelen, deze stuurt het geluid harder of zachter naar de TV.
Het is een grote eenvoudige afstandsbediening met grote knoppen.

Voor meer informatie en instellen van deze Humax: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c

Het zou inderdaad een mooie actie zijn van de consumentenbond om een eenvoudige TV te vinden met een eenvoudige afstandsbediening, die via DVB-C alle standaard kanalen kan ontvangen en waar de ondertiteling aan blijft staan.
Mocht er geen eenvoudige afstandsbediening bij de TV geleverd worden, zijn er eenvoudige afstandsbedieningen met de basis functies met grote knoppen die op veel TV's werken en die maar € 20,00 kosten. Deze werken alleen via infra rood voor oudere toestellen of TV's met alleen infra rood bediening.
Reputatie 1
Badge +1
Sinds veel jaren kunnen vrijwel alle moderne platte tv’s overweg met het digitale tv-signaal van Ziggo. Dat werkt op dezelfde manier als analoge tv: de witte coax-kabel gaat rechtstreeks de tv in. Je hebt dan geen losse digitale tv-ontvanger of andere apparatuur nodig om digitale tv bij Ziggo te kijken. Je zult waarschijnlijk wel zelf de zenders in een handige volgorde zetten. NPO1, NPO2 en NPO3 zullen ongetwijfeld op kanaalnummers 1, 2 en 3 zitten. Maar de andere zenders kunnen mogelijk op andere – hogere – kanaalnummers zitten. Je zult dan wat tijd moeten investeren om de zendervolgorde aan te passen aan je eigen wensen. Dat kan altijd in elke tv.

Heb je nog een beeldbuis televisie? Dan heb je de losse digitale tv-ontvanger die Ziggo levert nodig om digitale televisie te kijken: de Humax iRHD-5500c. Lees hier onze eerste indruk van deze tv-ontvanger. In deze situatie heb je helaas 2 afstandsbedieningen nodig: eentje om (alleen maar) de tv aan en uit te zetten en de andere om te zappen en het volume te regelen. Alterantief is om een een universele afstandsbediening aan te schaffen. Daarmee kun je dan zowel de tv als de tv-ontvanger bedienen en heb je dus maar 1 afstandsbediening nodig.

Ondertiteling via teletekst, zoals pagina 888, kan met elke moderne tv. Alleen weet ik niet of ze die pagina ook onthouden wanneer de tv uitgezet wordt.

Wat smart tv’s betreft, deze zijn bedoeld om op het internet aan te sluiten, maar het hoeft natuurlijk niet! Je kunt dit tijdens de installatie gewoon overslaan, waarbij je de tv niet aan je thuisnetwerk koppelt (via wifi of een kabel). De tv’s werken dan gewoon prima, alleen kun je de smart functies natuurlijk niet gebruiken. Je hoeft dus niet perse op zoek naar een ‘niet-smart’ TV als je alleen een tv in huis wil.

We beoordelen ook de afstandsbediening van elke tv. Dat oordeel is terug te vinden in onze tv-vergelijker onder het kopje ‘Gebruiksgemak’. Bij sommige tv’s zit een traditionele afstandsbediening. Dat wil zeggen, een afstandsbediening met onder meer nummerknoppen, een teletekstknop en volumeknoppen.

Maar bij sommige tv’s krijg je een zogenaamde ‘smart’ afstandsbediening, waarbij er veel minder knoppen op zitten - vaak ontbreken de nummerknoppen en een teletekstknop - en kunnen de knoppen een stuk kleiner zijn. Van elke geteste tv hebben we een foto van de meegeleverde afstandsbediening in onze vergelijker. Op die manier kun je zien of de afstandsbediening wellicht te complex of voor je is, of juist prima geschikt.
Reputatie 2
Badge +1
@Arjen Oving schreef: "Ondertiteling via teletekst, zoals pagina 888, kan met elke moderne tv. Alleen weet ik niet of ze die pagina ook onthouden wanneer de tv uitgezet wordt."

Bij de digitale ontvanger kan het als volgt ingesteld worden.

Dat kun je vast instellen in instellingen:
Menu -> voorkeuren -> taal -> Slechthorenden AAN
Blijft aanstaan bij zenderwisseling, duurt wel een paar zinnen voordat de ondertiteling begint.
En blijft aan als je de Digitale ontvanger uitzet, dan wel op stand by hebt.

Sinds een paar dagen is er een update waarin de stand by stand op de juiste manier wordt weergegeven:
menu installatie > software opwaardering wit opgelicht

Snel opstarten nog mogelijk binnen Nooit laat de Digitale Ontvanger 0.3 watt gebruiken en duurt opstarten langer met Humax logo.

Snel opstarten nog mogelijk binnen Altijd laat de Digitale Ontvanger 4.1 watt gebruiken en hij start direct weer op met TV beeld.

Volledig gebruik is 6,1 watt.
Afgelopen dinsdag via de site van Ziggo een decoder bestelt om van analoog naar digitaal te gaan voor mijn tweede tv in de slaapkamer. Donderdagmiddag werd de decoder bezorgd door PostNL. De doos uitgepakt en daarna even de gebruiksaanwijzing gelezen. Daarna de decoder aangesloten en binnen 5 minuten keek ik naar een prima beeld met wat extra zenders er bij. Eenvoudige installatie met een duidelijke gebruiksaanwijzing.
Badge
Het vernieuwde huidige beleid is mij te opdringerig van Ziggo. Al meer als dertig jaar klant van Ziggo ( voorheen Essent en andere namen), heb ik bij de simpele aanvraag van een tweede extra Ci cam module mijn abonnement beëindigd bij hun.
Al jarenlang heb ik 2 tv's in huis. Op 1 tv kijk ik Digitaal d.m.v. een Humax box, en op de andere via het analoge signaal. Nu heb ik onlangs een nieuwe (4K) tv gekocht en aangezien het analoge signaal op den duur toch verdwijnt, leek me de tijd rijp om deze tv ook digitaal te laten activeren. Nu was het vroeger zo, dat je op 1 adres 3 televisies kon activeren. De digitale boxen en kaarten kon je in de winkel kopen. Dit gaat allang niet meer en tegenwoordig moet je een extra box of module huren van Ziggo. Geen probleem dacht ik... Ik log in op "Mijn Ziggo Account" om een Cam Module aan te vragen.

De huur van een Cam module kost 2€ en de huur van een Digitale tuner kost 4€ per maand.
Mijn keuze was een Cam module daar de nieuwe tv hier geschikt voor is. Direct na de digitale aanvraag
een bevestigingsmail dat de bestelling spoedig opgestuurd gaat worden. Mooi...binnenkort ook digitaal genieten op de nieuwe tv.

Na een half uur kwam een nieuwe mail. Hierin stond vermeld dat ze mijn bestelling niet in orde konden maken. Wat ik besteld had, hoort namelijk bij een ander abonnement. Of ik even wilde bellen met hun. Dit vond ik erg vreemd. Mijn abonnement bestaat uit het standaard pakket, uitgebreid met het Film 1 pakket en het movies en series xl pakket. Waarom kan ik geen 2de tv digitaal activeren ?
Toch maar eens bellen.....

Wat blijkt: Ze vonden mijn Abonnement te laag. Alleen als ik naar een hoger abonnement ging, kon ik
een Cam module huren voor 2€ per maand. Als ik niet uitbreidde dan was de enige oplossing dat ik zowel de Cam module moest huren én een Digitale tuner. Dit tegen een meerprijs van 10 € per maand...

Dit vond ik niet reëel. Ik ben tevreden met het huidige zenderpakket. Ook heb ik aangegeven dat ik maar 2 tv's in huis heb en geen 3. Ik ga geen extra kastje huren en jarenlang huur betalen voor iets wat ik niet nodig heb. De vriendelijke medewerker vond zelf dat ik hier groot gelijk in had. Hij betreurde zelf het beleid wat ze moeten hanteren. Hij vroeg voor een momentje zodat hij kon overleggen met een Supervisor van Ziggo.

…Helaas. De Supervisor had hem verteld dat er niets anders mogelijk was. Of naar een hoger abonnement of anders 2 digitale tuners.

De vriendelijke medewerker toen toch maar medegedeeld dat hij zijn Supervisor kan gaan vertellen dat ze een klant gaan verliezen. Veel winkels hebben nog wel eens leuke acties. 2 halen 1 betalen. Maar bij Ziggo is het andersom....1 Halen 2 Betalen. Ze proberen me iets op te dringen wat ik niet wil.
Ze komen niet tegemoet aan de wensen van de klant.
Ziggo wilt blijkbaar meer…meer...meer..!
Gelukkig heb ik keuze, en heb de overstap naar een totaal pakket van KPN gemaakt.
Met het simpele verzoek om een tweede tv digitaal te activeren, zijn ze een klant verloren. Wat is nu de winst voor hun...? Voor mij geen Ziggo meer.... Ze proberen het wel, en benaderen me telefonisch
nu ze het bericht van Kpn hebben ontvangen dat de overstap geregeld word. Tja....geen Interesse meer.

De overstap van Analoog naar Digitaal was voor mij dus geen succes bij Ziggo.
Reputatie 2
Badge +3
@E Bastiaans Dank voor je bericht. Wat een verhaal! Ik vind de gang van zaken vreemd. Waarschijnlijk had je een 'oud' abonnement dat niet meer verkocht werd en moest je bij uitbreiding een nieuw abonnement afsluiten. Ik zal er even achteraan gaan.
Reputatie 5
Badge +3
Geen moeite mee gehad als ik me goed herinner, ik kijk al jaren digitaal. De meeste TV's stellen de zenders automatisch in.ik ben alleen niet zo blij met de nieuwste mediabox, ik kan met geen mogelijkheid zien of hij aan of uit is, ik zie geen lichtje.
Badge
Silvia_Smit schreef:

@E Bastiaans Dank voor je bericht. Wat een verhaal! Ik vind de gang van zaken vreemd. Waarschijnlijk had je een 'oud' abonnement dat niet meer verkocht werd en moest je bij uitbreiding een nieuw abonnement afsluiten. Ik zal er even achteraan gaan.

Deze gang van zaken vond ikzelf ook zeer vreemd en reden om weg te gaan bij Ziggo. Alvast bedankt
voor de moeite om hier achteraan te gaan. Misschien is het verstandig dat Ziggo duidelijk de voorwaarden vermeld op hun site, welke decoder je kunt huren bij welk abonnement en tegen welke prijs. Hierin wordt blijkbaar onderscheidt gemaakt maar ik kan nergens voorwaarden vinden.

Ikzelf wil niet meer terug naar Ziggo, wat ze ook bieden. Mijn ervaring met hun wilde ik niet ongemerkt
voorbij laten gaan. Hopelijk helpt dit in het voordeel van bestaande en toekomstige klanten van Ziggo.

Reageer