Consumentenbond.nl

Hoe voorkom je ongewenste nieuwsbrieven?

Hoe voorkom je ongewenste nieuwsbrieven?
Badge +8
  • Moderator
  • 1359 reacties

Staat je Inbox ook regelmatig vol met ongelezen nieuwsbrieven van allerlei bedrijven? Dan zijn onze tips uit de Digitaalgids van mei 2020 voor jou extra handig.

Zo is het slim om de filters van je mailprogramma in te stellen zodat berichten direct in de juiste map komen. Ook kun je - bij bepaalde providers - een alias kan aanmaken. Ook zou houd je je Inbox overzichtelijk.

Wat zijn jouw tips voor een overzichtelijke Inbox?

19 reacties

Bij mij komen alleen nieuwsbrieven die ik zelf besteld heb.

Reputatie 6
Badge +5

Ik gebruik ook wel Sieve Filtering, dan sorteer je de post bij de provider voordat hij in het inbox postvak gaat.
Soms krijg je gewone post en nieuwsbrieven van hetzelfde adres.
Dan moet je een paar extra regels toevoegen om deze ze te scheiden.

Ook is de volgorde en de eindstop belangrijk.
Zonder eindstop, blijft het filter namelijk doorgaan met de rest van de lijst.
Aan het begin van de lijst staan wat algemene filters die mail markeren(zonder eindstop).

Handmatig doe ik voor een groep, die blijft staan in de inbox.
Door het filter met de hand op te starten, sorteert Thunderbird de mails in de mappen.

Voorbeeld in Thunderbird

Als een of ander bedrijf me iets aanbiedt, een kortingsbon of zo, maar daarbij heeft ze "eventjes mijn e-mailadres nodig", dan geruik ik http://Www.ikbenspamvrij.nl

Daar krig je een tijdelijk e-mailadres, 15 minuten of zo, en alle mail dat naar dat tijdelijke adres wordt verzoden wordt naar dat van jou doorgestuurd. Daarna wordt het tijdelijke e-mailadres weggegooid, zodat alle spam van het bedrijf verdwijnt.

De site is idealistisch, dus jouw e-mailadres ewaren ze daarna niet

Reputatie 6
Badge +5

@Harald Coppoolse 
Bedenkelijk.
Er zijn ook sites die je email adres niet vragen.
Die hebben gewoon een postvakje voor 10 minuten.

Reputatie 7
Badge +7

Normaliter bepaal ik ook zelf wat ik aan nieuwsbrieven of aanbiedingen krijg. Maar er ‘flipt’ wel eens wat tussendoor. Misschien zelf per ongeluk iets aangevinkt. Maar er zijn ook dingen bij die ik zeker niet gevraagd heb en denk dan hoe komen ze aan het adres? Dan zijn die hulpprogramma's wellicht interessant. Zal het zeker nader gaan bekijken, bedankt voor de tips. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

wat mij opvalt is dat ik sinds het uitbreken van corona bijna geen spam meer in mijn mailfolders heb. Beetje rondgevraagd ik ben niet de enige. Zo ging ik ineens van ongeveer 20 spam per dag in mijn spam map naar nu 2 per week.

Waarom krijg ik nooit een waarschuwing van bedrijven dat hun website gehacked is en dat mijn inloggegevens zijn buitgemaakt? Statistisch gezien zouden veel van de bedrijven waar ik een account hebt, ooit gehacked moeten zijn, maar niemand durft ervoor uit te komen. waarschijnlijk door een hack kreeg ik altijd veel spam. Misschien kan de cb dit eens gaan bijhouden. bv voor ieder bedrijf een account met een uniek emailadres. zodra dat adres veel spam binnenkrijgt, is er iets duidelijk. 

Reputatie 6
Badge +4

een hack en spam zijn niet 1 op 1 aan elkaar verbonden. een hacker is niet geinterresseerd in email adressen, dat is hooguit bijvangst. 

louche bedrijven verkopen soms emailadressen aan spammers en dan ontstaat er een levendige handel

Reputatie 1
Badge +1

een hack en spam zijn niet 1 op 1 aan elkaar verbonden. een hacker is niet geinterresseerd in email adressen, dat is hooguit bijvangst. 

louche bedrijven verkopen soms emailadressen aan spammers en dan ontstaat er een levendige handel

mooi dat er geen louche hackers zijn en dat louche bedrijven niet hacken. 

De vraag is hoe opgeslagen mails later weer teruggevonden kunnen worden. Het plaatsen van mails in de betreffende map is uiteraard  in dat opzicht heel verstandig. Hoe kan ik later in die map het makkelijkst een bewuste mail terugvinden? Voor mij werkt het volgende het best. Bij het onderwerp van de mail plaats ik vóór de datum op de “Amerikaanse” manier (dus voor vandaag is dat: 200518).De mails komen dan in de map op volgorde van datum van binnenkomst of verzending. Mijn ervaring is, dat ik meestal wel weet wanneer ik ongeveer een bepaalde mail moet hebben ontvangen of verzonden. Het maakt voor mij het zoeken makkelijker .

W. Felix *

*[Gegevens verwijderd door beheerder i.v.m. privacygevoelige informatie]

Reputatie 6
Badge +5

Waarom krijg ik nooit een waarschuwing van bedrijven dat hun website gehacked is en dat mijn inloggegevens zijn buitgemaakt? Statistisch gezien zouden veel van de bedrijven waar ik een account hebt, ooit gehacked moeten zijn, maar niemand durft ervoor uit te komen. waarschijnlijk door een hack kreeg ik altijd veel spam. Misschien kan de cb dit eens gaan bijhouden. bv voor ieder bedrijf een account met een uniek emailadres. zodra dat adres veel spam binnenkrijgt, is er iets duidelijk. 

Die waarschuwing heb ik wel een paar keer gekregen.
Soms lees je iets van een zoekgeraakte back-up schijf van een instantie.
Vaak is dat een schijf die in plaats van te vernietigen, gerecycled is door een werknemer.
Als dat uitlekt, moeten ze aangifte doen van data diefstal.

Spam word bij de providers in 2 groepen ingedeeld.
Namelijk met een hoge en een lage score.
De hoge score word direct vernietigd.
De lage score komt in de spam folder.
Bij veel providers mag je aan de gevoeligheid van het filter sleutelen.

Eens in de zoveel weken bedenken de spammers wat nieuws.
De filters moeten dan weer leren, wat spam is en wat niet.
Veel providers hebben het spamfilter gekoppeld aan de spam folder.
Zet je daar met de hand wat in, volgt er ook een spam melding van dat mailtje.
Komen er veel meldingen van dezelfde provider, krijgt de beheerder daar een melding van.
De afzender gaat dan even op slot totdat het probleem is opgelost.

Of je uitgelekt bent kun je testen op:
https://haveibeenpwned.com/
en
https://www.politie.nl/themas/controleer-of-mijn-inloggegevens-zijn-gestolen.html

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb het gedaan! Het werkt!

In heb een bedrijf gemaild met mijn gmail adres en dan met een plusteken de naam van het bedrijf toegevoegd. Dat stond in de publicatie van de Digitaalgids in de link hierboven van @Imke . Dus jan@gmail.com wordt jan+bedrijf@gmail.com. Uiteraard geloofde ik heus wel dat het zal werken. Maar nou kreeg ik een net antwoord van het bedrijf en daar staat nog steeds jan+bedrijf@gmail.com. Want ik had in de mail gezet of ze ajb mijn mailadres alleen gebruiken voor deze conversatie en niet voor reclamedoeleinden. Het geeft me het gevoel dat ik bedrijven nu een wapen voor hun neus kan houden, zo van waag het niet nog iets anders te doen met mijn mailadres want dan weet ik gelijk dat jullie het zijn en kom ik je halen! Ik zit niet op Facebook, dus kan ik Facebook lekker opzadelen met een probleempje als ze ooit die vergissing maken. Ik ga voortaan alleen nog maar plussen!

Ja want ik heb een keer geklaagd als consument tegen Kwik Fit. Een band van de auto van m'n zoon was afgekeurd voor de apk. Dus dan ga ik voor m'n zoon een nieuwe band zoeken. Maar natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Kom ik bij Kwik Fit aan de balie, €150 Continental speciaal speciaal. Hallo, en die aandiedingen daar dan op die poster vanaf €57? Ja, die moeten besteld worden. Ik kon weer gaan. Maar goed ook want twee uurtjes later had ik bij een ander bedrijf in mijn woonplaats eenzelfde nieuwe band voor €40, direct gemonteerd. Dus schrijf ik aan Kwik Fit Klantenservice waarom ze zo met mij doen. Mijn hele leven had ik banden van €65 à €75 voor personenwagens. Waarom nou ineens €150. Ik heb toen gemaild dat ik niet veel verwacht, maar dat ik de volgende keer eerst bij dat andere bedrijf ga kijken voor een band ook al adverteert Kwik Fit zich suf. Nou krijg ik een net antwoord met excuses dat dit ook niet hun beleid is en dat ze het met de regiomanager zullen bespreken. En er staat jan+kwikfit in de replymail!

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Jan , je bent dus aardig aan het experimenteren geweest. Het bedrijf met je mail en een plusteken e-mailen. Ik had het al een keer hier op het forum gezien, maar staat dus nu ook in de digitaalgids. En zoals je zegt het werkt. Ik ga het uiteraard uit nieuwsgierigheid nog eens lezen. Geldt ook voor  je dreigement aan de bedrijven aangaande het gebruik van je mailadres.. Ik moet het even goed door laten dringen of ik er ook wat aan heb. Deze hele topic staat weer vol tips en adviezen. Het haveibeenpwed.com (van @Wortelstamper ) ken ik ook en heb ik al enkele keren gebruikt en voor de e-mailadressen die ik dan heb. Soms is er wel en dan soms weer niet pwed. Zie ook de waarschuwing: https://www.consumentenbond.nl/digitaalgids/digitaalgids-uitgelicht/is-mijn-data-gelekt. Weer tips zat. bedankt. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ja @Leo, dat was voor mij ook een handige tip met dat plusteken. Ga ik lekker verder gebruiken. En haveibeenpwned.com is ook handig. Als je erin staat moet je je wachtwoord veranderen. Dat heb ik toen allemaal gedaan, en overal een apart wachtwoord, dus niet hergebruiken bij een ander account. En je wachtwoord periodiek veranderen. Ik doe het met Dashlane en het werkt goed.

Er was toen zo'n grote data diefatal bij Yahoo in 2012 wat pas in 2016 ontdekt werd. Erg he. Toen zeiden ze 700 miljoen accounts gekopieerd, maar later bleek dat het veel meer was. Zelfde ook met Dropbox en Linkedin. Maar als je periodiek je wachtwoorden verandert los je dat op.

Ik heb een tijd lang problemen gehad om in te loggen bij Ziggo. Ik had dus Mijn Ziggo voor het account, Mail Ziggo voor email en Ziggo Go voor live tv. Dat probleem ontstond toen Ziggo en Vodafone werden samengevoegd. Ik kon toen alleen inloggen met de oude Internet Explorer, de andere browsers niet. Je ziet, wij zitten soms ook met onze handen in het haar. Bij wachtwoord geven ze uitleg welke tekens je allemaal kan gebruiken. Het %-teken werd daarop niet uitgezonderd, maar dat was dus het probleem, dat werd niet geaccepteerd. Ik heb het nu goed werkend met Ziggo. Maar dat is inmiddels al de derde keer. Want dan werkt het goed, maar als je dan enkele maanden later weer wil inloggen is er iets anders mis. Dus afwachten maar.  

Ik gebruik altijd VPN in Opera. Google en Facebook krijgen dan een IP-adres in timboektoe. Blijkbaar klagen hun klanten want dat gaan Google bij mij nu tegenwerken. Op m'n smartphone krijg ik nu elke keer I am not a robot. En dan moet ik vijf tot zes keer zebrapaden, bussen, stoplichten of motorfietsen aanklikken. Nieuw vraagstuk om op te lossen.

Reputatie 6
Badge +5

@Jan 
Als je een voorbeeld geeft kun je beter het adres in een voorbeeld adres veranderen.
Dus jan@gmail.example of jan@gmail.invalid
Deze TLD zijn voor dit doel gereserveerd.

Dat probleem met wachtwoorden ken ik.
Had ooit een wachtwoord met een raar karakter er in.
Of het goed of fout was, was lotto geworden.

Op veel sites, krijg je een andere pagina als je met een stokoude browser komt.
Dat was vroeger heel normaal, alle webpagina moest je 2 keer maken vanwege de verschillen in browsers.
Soms zit daar per vergis een verschil in. In jouw geval met de %

Hallo Jan,

Zoals ik al eerder aanraadde: installeer de extensie ‘Buster Captcha Solver for Humans’.

In Firefox doet deze het goed, maar of je het ook op de smartphone kunt installeren?

Zelf heb ik nog nooit een smartphone aangeraakt.

Als ik mijn VPN aan zet krijg ik onophoudelijk berichten van Amerikaanse bedrijven dat er verdachte activiteiten hebben plaats gevonden op hun accounts.

Volgens mij zijn ze zelf verdacht.:relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Jan , @Wortelstamper , @Léonz  dank allen voor de tips. Het is bijna niet bij te houden. Maar ik heb geen haast. en als het me lukt, dus als ik het niet vergeet, hou ik de tips bij. Alle topics afzoeken ben ik verleerd. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Dank je wel voor de tip @Wortelstamper die kan ik dan ook gebruiken naargelang het uitkomt. Dat moet het wellicht zijn geweest dat bij de samenvoeging Ziggo en Vodafone het %-teken niet meer werkte bij inloggen. Jammer dat ze dat er dan niet bij kunnen vermelden.

@Léonz ik ga nu die Buster Captcha Solver for Humans installeren, want ik word het gedoe van die sites beu. Met advlocker aan kan je op de Telegraaf en Daily Mail niet meer scrollen. Ja, ik ben ook verdachte met vpn aan, niet geweldig!

Reputatie 6
Badge +5

Als ik mijn VPN aan zet krijg ik onophoudelijk berichten van Amerikaanse bedrijven dat er verdachte activiteiten hebben plaats gevonden op hun accounts.

Pas ook op met banken. Die blokkeren met dit soort fratsen.

Dank, heer Wortelstamper,

Waarschijnlijk ben ik door het oog van de naald gekropen: toevallig nooit ingelogd bij de bank met VPN aan. Met name mijn browser VPN (ZenMate) staat vaak aan zonder dat ik er bewust van ben. (Vergeten dus).

Hartelijk dank voor deze nuttige waarschuwing!

Reageer