Vraag

Hoe werkt print friendly

• 24 april 2021
  • 8 reacties
  • 105 Bekeken

Printen zonder extra's
Hoe print je een webpagina? Compleet met alle tekst, plaatjes én advertenties kost het veel papier en inkt. Op de site van Print Friendly kun je overbodige inhoud wegklikken voordat je op ‘Print’ klikt.

Je komt dan op een engelse site . kan iemand uitleggen of dat werkt en hoe?

8 reacties

Vaak werkt dat via Print Friendly ook niet goed.

Wat ik meestal doe.
Selecteer de tekst die je wenst te printen. Doe  kopiëren van de tekst.
Plak dat in in Libre office Writer of MS Word.

Eventueel met de rechter muistoets ook nog de opmaak verwijderen tijdens het plakken.

Als alles compleet is, even netjes maken en printen.

Reputatie 3
Badge +3

Wat ook vaak wel goed gaat: Selecteer alleen de tekst die afgedrukt moet worden en druk van met de optie via “Meer instellingen” in het print menu:  “Print alleen selectie”. Dan worden vaak plaatjes die erbij horen “in de tekst staan” nog wel mee afgedrukt maar niet de achtergrond plaatjes v/s website.

Ik zelf gebruik al jaren PRINTKEY2000 kan je met de muis aankruisen  wat je wil bewaren of printen

Reputatie 3
Badge +3

Zelf vind ik de ingebouwde Knipsel of Knip optie van Windows 10 meestal echt toereikend en ook veiliger, zie ook het post script onder.

icoon knipsel programma

https://www.seniorweb.nl/artikel/knipsels-maken-met-de-app-knippen-en-aantekenen

Het iets oudere Knip programma  zit niet meer in het menu maar wel aan te roepen:

https://www.seniorweb.nl/artikel/het-knipprogramma-gebruiken

icoon Knip programma

Aan te roepen door Knip in de loep bij het startmenu te typen en ik heb hem op de taakbalk vastgezet.

Beiden zijn eenvoudige tools en qua hoofdfunctie kunnen ze hetzelfde als PrintKey 2000, ze zijn in de Nederlandse taal en als al die andere opties niet wenselijk zijn, zijn het prima tools en zitten gewoon in Windows 10 (pro en home versies) en daarmee is de kans dat men een virus binnenhaalt is ook zeer onwaarschijnlijk, mits men Windows 10 installeert uit een vertrouwd Microsoft bron of hij staat al bij een nieuw aankoop op het systeem. Het onder door David genoemde Greenshot (zie ook link onder) is nog uitgebreider en voor veel mensen bepaald niet zo intuïtief te gebruiken. 

PS: Heb PrintKey 2000 gevonden en getest maar wil er toch een paar opmerkingen bij plaatsen:

Er is geen homepage meer van de maker, diverse downloads van elders zitten vol met virussen. 
Heb nog een paar schone plaatsen gevonden, getest vanmorgen, garanties voor de toekomst geef ik niet af :

http://www.oldversion.com/windows/printkey-2000-5-10 (regelmatig een zeer trage website)

https://davidvielmetter.com/tips/printkey-2000-an-oldie-but-a-goodie/

David van de 2e link merkt op dat het onder Windows 10 niet goed meer werkt. Dat klopt deels.  Installeer je deze tool veilig ingelogd als gewone gebruiker (geen administrator lid) dan wordt nl deze tool niet in het menu opgenomen en moet men zelf naar de installatie map gaan om een snelkoppeling op het bureaublad te krijgen. Niet iedereen wil al die programma’s nl in het systeem vakje hebben. Veel mensen zijn als gebruiker met administrator rechten ingelogd (=onveiliger) en dan doet dit probleem zich niet voor. Het programma is zeer uitgebreid qua opties en voor wie het een probleem vindt, het is in het Engels,

Reputatie 5
Badge +4

Goedkoopste optie is natuurlijk webpagina's niet uitprinten, maar gewoon opslaan als Word document of een bladwijzer maken van de pagina die je interessant vindt. Waarom iemand webpagina's wil printen, is mij niet duidelijk.

Reputatie 3
Badge +3

Mee eens.
De Knip/Knipsel optie van Windows 10 gebruik ik ook om op te slaan of ik sla de webpagina op als pdf. Alleen bij onoverzichtelijke of te grote webpagina’s kopieer ik de inhoud naar Word of Writer (uit LibreOfice, het gratis office pakket).

Waarom veel mensen dat toch allemaal uitprinten? Het zal hun persoonlijke voorkeur zijn?  
Zelf print ik weinig /zeer selectief. Het is niet alleen goedkoper maar ook duurzamer.

Reputatie 5
Badge +4

Firefox heeft een ingebouwde knipsel-tool, kun je kiezen uit zichtbare gebied of alle pagina’s in één plaatje. Dan kun je later de footer en zo er weer afknippen. 

Reputatie 3
Badge +3

Firefox heeft een ingebouwde knipsel-tool, kun je kiezen uit zichtbare gebied of alle pagina’s in één plaatje. . 

Als men dan bijvoorbeeld 4 pagina’s heeft in een plaatje, wordt alles dan 4x zo klein om op 1 A4 plaatje te passen of is het plaatje meerdere pagina’s groot (4 dus)? Bij opslaan of printen als pdf loop ik daar iig niet tegen aan.

Reageer