straatvraag

Hoelang ben je iedere dag bezig met je smartphone en wat doe je er allemaal mee?

Hoelang ben je iedere dag bezig met je smartphone en wat doe je er allemaal mee?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

Voor veel mensen is de smartphone niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Er zijn er zelfs  die hierdoor bijna geen laptop of pc meer gebruiken en vrijwel alles op hun smartphone doen.

Hoe zit dit bij jou? Wij zijn benieuwd!

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Hoelang ben je iedere dag bezig met je smartphone en wat doe je er allemaal mee? Praat mee!

31 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Jammer dat het zo'n verslaving bij velen is geworden . Een gezellig gesprek is moeilijk geworden en sommigen zitten in gezelschap luidkeels te bellen , zodat we weer precies weten wie er dood is en wie het met wie doet , enz.  Daarnaast wordt het steeds moeilijker gemaakt voor mensen die zo'n ding niet willen of niet kunnen gebruiken . Ik heb er een gehad en dat beviel me niet . Zolang het nog mogelijk is , blijven wij  alles op laptop of PC  doen  . Ik vermoed dat dat een aflopende zaak is . 

Reputatie 6
Badge +6

Goede vraag, naar aanleiding van deze vraag mijn Android telefoon gecontroleerd, hij houd het blijkbaar bij.
Gemiddelde schermtijd is 2 uur en 22 minuten.
Wel wat vraagtekens hier bij, als een app actief is en je kijkt er niet naar, dan blijft hij wel de tijd registreren.
Nu luister ik nooit naar muziek, maar als je dat wel doet dan is dat kennelijk ook schermtijd, net als navigatie.
Op detail niveau kun je overigens wel zien hoe lang je bezig bent geweest per app.
Dan heb ik er zo maar 10 tussen zitten van 1 tot 5 minuten.
Voor Android:

1. Ga naar de instellingen van je Android telefoon.
  2. Klik vervolgens op ‘Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht’.
  3. Controleer je schermtijd.   

Ik gebruik overigens tien keer liever de gewone pc, bij een smartphone zie je vaak de helft niet en navigeren is soms een kriem.

Reputatie 7
Badge +5

ik gebruik de iphone voor het laatste nieuws, email/agenda/teams voor de zaak, domotica voor de automatisering van het huis, beregening van de tuin, kiekjes maken, afstandsbediening voor de echte camera, muziek, alexa voor de muziek, sonos ook voor muziek, bankieren/ideal, digid, beveiliginscamera's, routeplanner, enz enz. kan prima zonder, maar het leven wordt er wel erg veel makkelijker door, voor mij ;-) 

Ik gebruik de smartphone om er een glas bier op te zetten.

Reputatie 6
Badge +6

Dure onderzetter :smile::sweat_smile::champagne_glass:

Ik heb m'n smartphone altijd bij me. Vroeger las ik de krant uitgespreid over een halve tafel, dat hoeft nu niet meer, ik lees het nieuws op de smartphone. De tijd dat ik met een telefoon aan het bellen was doe ik nu ook op de smartphone. Of in plaats van bellen type ik een whatsapp. In de grote familiegroepsapp bereik ik bijna mijn hele familie in een keer. Lekker handig.  Ik zit niet meer de hele avond op de bank te hangen en tv te kijken en verder niks te doen, dat doe ik nu op de smartphone of zo, terwijl ik m'n andere dingen aan het doen ben. Ik hoef niet meer de weg te vragen, dan kijk ik op de smartphone.

Wat vroeger een papieren gegevensdrager was is nu een elektronische gegevensdrager, de vorm is anders maar de inhoud is hetzelfde. Het is een vervanger van dingen die ik anders toch al deed. Het is nu veel makkelijker om af en toe met kennissen, oud collega's en zo te kleppen, dan doe ik het ook vaker. Alleen maar leuk lijkt me. Als ik boodschappen doe voor de vrouw en het ligt er niet, dan hoef ik niet eerst naar huis om te vragen wat dan, dan app ik even. Ik vind een smartphone een geweldige uitvinding, heel handig. Het bespaart een heleboel tijd vergeleken hetzelfde doen op de oude manier. Dan zit ik af en toe ook wat langer op dat ding. 

Reputatie 7
Badge +6

Veel van wat de meesten op de smartphone doen , vind ik veel prettiger op het grote scherm van de PC . Routeplanner heeft de auto zelf . De eenvoudige en goedkope GSM wordt alleen voor bellen en SMS gebruikt . Niet als onderzetter. :wink:

Reputatie 2
Badge +3

Tis mn minicomputer voor onderweg…
Het houdt bij dat ik aan het werk ben, waar ik ben, met welke auto ik rijd, of ik in het ov zit…
Ik geef er mee aan dat mijn werkdag beindigd is…
Het zorgt voor navigatie, het vinden van trein en bus en ondertussen kan ik communiceren ,rekeningen betalen, checken of anderen mij al betaald hebben .
dat allemaal gedaan ?
Dan maar een muziekje aan….

Het leuke is dat je er ook mee kunt bellen.

Veel van wat de meesten op de smartphone doen , vind ik veel prettiger op het grote scherm van de PC . Routeplanner heeft de auto zelf . De eenvoudige en goedkope GSM wordt alleen voor bellen en SMS gebruikt . Niet als onderzetter. :wink:

Hier gaat het ook zo, maar ik heb dan wel een tablet erbij om op de bank wat te zitten internetten zonder de pc aan te hoeven zetten. Maar op de tablet zaken editen (met name tekst selecteren) en intikken vind ik nog steeds een ellende. Op een smartphone zou het voor mij helemaal geen doen zijn.

Jan: als ik boodschappen doe en het ligt er niet dan koop ik iets anders of ik koop het niet. Daar ga ik niet voor bellen.

Ik heb nog steeds geen smartphone. En dat bevalt me prima. Ik heb hem niet nodig. Wel een Nokia van 15 jaar oud die het nog steeds uitstekend doet. De batterij hoef ik maar 1 keer in de week op te laden. Ik gebruik hem alleen op reis om te bellen en omgebeld te worden.

Ik bel ermee.

Maar waar gaat de vraag eigenlijk over? Gaat het specifiek over een smartphone? Of gaat het over hoe lang je bezig bent met internet verbonden devices?

Reputatie 7
Badge +5

Dit was de vraag bovenaan het onderwerp::eyeglasses:

Reputatie 7
Badge +6

De oorspronkelijke vraag van Imke kun je bovenaan lezen. Er werd ook gevraagd of we minder met PC en Laptop doen en meer met de smartphone .

Als alleen mensen mét smartphone antwoorden krijg je toch een scheef idee. Alsof je alleen aan automobilisten vraagt of de benzine duurder mag.

*LOL* Ik heb een "kronkel" in mijn hoofd. Bijvoorbeeld, Ik heb ook tablet, ik bel mijn phone. Had ik geen tablet, dan had ik dingen (misschien) op mijn phone gedaan. Daarom vroeg ik mij de vraag af. :-)

Mensen die op de vraag wat doe je met je smartphone moeten melden dat ze geen smartphone hebben. Welke deel van de vraag heb je dan niet begrepen of voel je je buitengesloten?

Badge +1

Mij lijkt het op te vallen dat hier gesproken wordt door ouderen met ervaring. Zelf ben ik gepensioneerd en vind al die apparaten hoogst interressant. Toch merk ik op dat de smartphone en tablet de PC verdringt. Dat is omdat de meeste mensen hun apparaat gebruiken voor een kort berichtje, een aankoop op internet, televisie kijken, enz. Professioneel is een PC/laptop veruit beter te gebruiken wanneer het allemaal wat uitgebreider wordt.

Jonge mensen zo tot rond de 40 jaar oud gebruiken vaak alleen hun telefoon, wat ook hun enige apparaat is. Doen ze wat meer ingewikkelde dingen zoals Excel dan hebben ze een Laptop naast hun smartphone.

Veel ouderen gebruiken steeds meer een tablet  en verlaten de PC.

Ik zie het inderdaad zo gaan bij die tot circa 40 jaar, alles met smartphone en de laptop ligt aan de kant. Maar op hun werk zitten ze wel achter een pc/laptop. Sommige bewerkingen gaan makkelijker met een muis en daarom kruip ik achter de pc/laptop. 

Vroeger keek ik het hele Songfestival vanaf de bank en deed niets anders. Nu kijk ik tv van achter de pc met een tweede scherm, doe tussendoor op het eerste scherm iets anders en kijk op de smartpone naar de uitzending van de BRT of BBC of NDR als er ergens teveel doorheen gekletst wordt door een veelpraat-iemand.

Badge

Ook ik heb een zo genoemde smartphone. De toevoeging smart is bedoeld om dit van een computerchip voorziene type mobieltje te onderscheiden van de vorige generatie mobieltjes die nog niet van zo’n chip waren voorzien. Voor mij is het belangrijkste voordeel van die chip de gezelligheid via grappen, grollen en small talk met Whatsapp en… gratis Whatsapp bellen! Voor het echte werk zoals e-mails van en aan de bank, verzekeraars, energiebedrijf, gemeente, etc., etc., vaak met bijlagen zoals een brief, polis, factuur, etc. gebruik ik Outlook op mijn Windows laptop. Dat biedt veel meer mogelijkheden, snelheid en comfort dan welk mobieltje dan ook. Bovendien kan je zo alle ontvangen en verzonden documenten opslaan in het daarvoor perfecte, naar eigen smaak en behoefte in te delen mappen-systeem van Windows. Hierdoor heb je altijd alles bij de hand en vind je altijd direct (in seconden) alles terug wat je op enig moment nodig hebt, ook al is het van jaren geleden. Vergeleken hiermee is zakelijke internet verkeer via een mobieltje min of meer gepriegel. Dat vooral veel jonge mensen eigenlijk niet eens weten wat het verschil tussen een smartphone en een echte computer is, komt volgens mij doordat zij op jonge leeftijd al een smartphone voor hun verjaardag krijgen en daarmee opgroeien op een manier die ze nauwelijks de kans geeft om te ontdekken dat je in veel opzichten veel beter af bent met, bijvoorbeeld, in plaats van een (te) dure Apple smartphone van E600 of meer, met een heel goede (vaak betere) Android telefoon (van E200) plus een goede Windows laptop (van E400).

Tja, ik heb geen smartphone en heb er ook nooit een gehad. Helaas gaat iedere instantie ervan uit dat je er een hebt, dus moet ik er binnenkort ookaan geloven...

Badge

ik gebruik de iphone voor het laatste nieuws, email/agenda/teams voor de zaak, domotica voor de automatisering van het huis, beregening van de tuin, kiekjes maken, afstandsbediening voor de echte camera, muziek, alexa voor de muziek, sonos ook voor muziek, bankieren/ideal, digid, beveiliginscamera's, routeplanner, enz enz. kan prima zonder, maar het leven wordt er wel erg veel makkelijker door, voor mij ;-) 

Geweldig hoe ver u al bent, ook mijn ideaal voor de toekomst. Wat mij op dit moment nog tegen houdt om die kant op te gaan is het risico van cybercriminaliteit. Daarom mijn vraag: hoe heeft u uw smartphone beveiligd? Misschien ten onrechte, verkeer ik in de veronderstelling dat een mobiele telefoon en misschien nog wel meer domotica, vooralsnog minder goed tegen ransomware en dergelijk kwaad te beveiligen zijn dan bijv. een Windows PC of laptop. Ik ben alert op nieuwsberichten over digitale veiligheid en lees en hoor veel narigheid over de schade, frustratie en zelfs trauma’s die al door cybercriminaliteit zijn aangericht. Soms is de klap eenmalig maar groot, en soms jarenlang wanneer iemands identiteitsgegevens zijn afgetapt. Mensen krijgen dan zelfs deurwaarders aan de deur omdat ze de kosten of rente en aflossing voor niet door hen gedane aankopen of afgesloten leningen niet hebben betaald.

Reputatie 7
Badge +5

beveiligingstechnisch zit er een groot verschil tussen smartphones en pc’s. mijn smartphone is vanuit zichzelf beveiligd, daar heb ik niks extra’s voor. 

en verder zijn wij zelf de grootste oorzaak van het feit dat cybercriminaliteit zo veel succes heeft….

Badge

Bedoelt u hiermee de beveiliging tegen malware die standaard in iOS en in Android zit? Zo ja weet u dan toevallig ook of je die beveiliging, net zoals met de meeste anti virus tools voor Windows, een complete virusscan op je hele telefoon kan laten uitvoeren? Dat zou ik wel fijn vinden om zo af en toe te kunnen doen, bijv. voordat je betalingen doet of gaat internetbankieren.

Met uw laatste zin ben ik het helemaal eens, alles wat afwijkend van het gebruikelijke verloop van communicatie en informatie via het internet is, is verdacht en wie dat niet serieus neemt wordt hoogstwaarschijnlijk een keer de dupe.

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve , dat we zelf de grootste oorzaak zijn van het succes van cybercriminaliteit , ben ik met je eens . Neemt niet weg , dat niemand zich vrijwillig laat beroven . Daarbij wordt het geboefte steeds slimmer waardoor het probleem de laatste jaren enorm groeit .  Er zal echt meer naar effectieve manieren gezocht moeten worden om dit niet nog verder uit de hand te laten lopen. 

Reputatie 2
Badge +2

De meest beperkende factor bij de smartphone is voor mij het nodig hebben van een leesbril. Voor de pc gebruik ik een computerbril, voor de tv en voor het verkeer te voet, op de fiets en in de auto een gewone bril. Dat zijn dus al drie brillen.
Daarom denk ik ook dat de in deze draad genoemde 40 jaar grens vooral ook te maken heeft met de achteruitgang van de ogen. 
Multifocale glazen vind ik kwalitatief te slecht en daardoor beperkend vooral door de vertekening aan de randen en dat met name op de fiets bij b.v. het oversteken van een drukke rijksweg waar soms ook nog eens te hard wordt gereden.
Een smartphone gebruik ik dan ook vergeleken met de pc weinig. De gefietste routes tijdens het sporten sla ik op om later de afstanden en gemiddelde snelheden te kunnen vergelijken en een enkele keer maak ik een foto van een ingredientenlijst van een artikel in de supermarkt en natuurlijk om te bellen.

Reageer