Hoelang blijft een product updates krijgen? Fabrikanten informeren te weinig.

• 24 March 2022
  • 20 reacties
  • 717 Bekeken
Hoelang blijft een product updates krijgen? Fabrikanten informeren te weinig.
Reputatie 2
Badge +2

Fabrikanten van slimme producten informeren te weinig over hoelang je updates kan verwachten. Maar 22% van de fabrikanten informeert over updates.

De fabrikanten doen het wel iets beter dan in 2020. Toen informeerde nog maar 14% over hoelang ze hun producten blijven updaten. De verbetering is vooral te zien bij smartphones, smart tv’s en slimme verlichting. Bij witgoed is er erg weinig verbetering.

Lees hier meer: Fabrikanten informeren onvoldoende over updates.

Ben je er weleens achter gekomen dat een product geen updates meer kreeg? En dat je het daardoor niet meer goed kon gebruiken, of zelfs een nieuw product moest kopen?

20 reacties

Ik ben eigenlijk veel benieuwder hoe de Consumentenbond updates, overduidelijk een issue voor de fabrikant, rijmt met de wettelijke garantie die geheel voor rekening van de leverancier komt. Wat heeft de leverancier straks te maken met “onvoldoende informeren” door de fabrikant? Moet hij zich daar als leverancier verantwoordelijke voor voelen? Waar gaat de consument straks aan moeten kloppen als de verwachte update niet komt? Bij de leverancier of bij de fabrikant en welk juridisch kader regelt de verplichtingen van een fabrikant, een partij waar een consument slechts zijdelings mee te maken heeft.

Ik koop veel tweedehands dus ja dat is een issue, en daarom let ik er op dat telefoons /e/ of lineageOS ondersteunen, wifi routers OpenWrt of DD-Wrt bijvoorbeeld. Verder is het van belang dat aan apparaat dat het niet absoluut nodig heeft niet aan het internet hangt: Een smartTV lijkt leuk tot je geen updates meer krijgt inderdaad, dan kan je betere en ‘dumb’TV hebben en andere apparatuur die het kan voeden die wél updateable is. (Nog afgezien van de veiligheids risico's die verouderde software met zich mee brengt. Nu al worden veel DDOS aanvallen met behulp van gekraakte huishoudelijke apparaten gedaan uit een FT artikel uit oktober 2018  getiteld "When fridges attack: why hackers could target the grid Household appliances offer path to sophisticated systems through the IoT” :

Today 40 per cent of smart home appliances globally are being used for botnet attacks, according to Gartner, which estimates that this will rise to more than 75 per cent by 2021.

Dus het is niet alleen een consumenten issue, maar ook een serieus openbaar veiligheidsprobleem. En in die zien zouden fabrikanten wellicht verplicht moeten worden tot updates (alleen hoe je dat van fly-by-night bedrijven uit China en dergelijke kan doen weet ik niet: Wellicht een verplichting tot een open source applicatie/OS (de meeste van precies die fabrikanten gebruiken in het algemeen dat namelijk toch al voor een belangrijk gedeelte)

Als je een ‘smart’ koelkast koopt of verkoopt (of test en als zijnde goed beoordeelt) kies je er wst mij betreft voor dat het een keer goed fout gaat. Ik vind dat niemand later hoeft te komen met de smoes van “dat hadden we niet verwacht”.

Als je een ‘smart’ koelkast koopt of verkoopt (of test en als zijnde goed beoordeelt) kies je er wst mij betreft voor dat het een keer goed fout gaat. Ik vind dat niemand later hoeft te komen met de smoes van “dat hadden we niet verwacht”.

Dat de software van je koelkast geen update krijgt en dat het dan "goed fout gaat"? Help hij koelt mijn bier niet meer!😅

En waar verhaal je de schade, bij de leverancier of de fabrikant?

Toen ik mijn Samsung tv kocht, kwam ik op het idee om daar een toetsenbord afstandbediening bij te kopen. Makkelijk voor b.v. YouTube.
Het heeft minder dan een dag gewerkt, toen verviel de ondersteuning.
Omdat het een batterijenvreter is, gebruik het ding nooit als afstandbediening.

Ik vind dat de bestaande regels hier voldoende zouden moeten zijn. Als je iets koopt heb je wettelijke garantie en is er een levensduur die je mag verwachten. Of een artikel nu stuk gaat vanwege een fabricagefout of het niet leveren van voor het functioneren noodzakelijke updates binnen die termijnen zou je irrelevant kunnen noemen. Dus één juridische uitspraak zou voldoende moeten zijn.

één juridische uitspraak zou voldoende moeten zijn.

Dan duurt het wel.erg lang voordat we zoiets simpels dan opgelost hebben. Ergo, zo simpel is het niet. Eigenlijk snap ik ook niet wat er mis zou zijn met goede nieuwe regels. Wat we eigenlijk willen is niet dat de software het een x jaar blijft doen. Wat we eigenlijk willen is dat software zo lang mogelijk up to date blijft. Ik zag dat fairphone net nog een nieuwe Android heeft uitgebracht voor een zeven jaar oude telefoon, dat is de kant die we wat mij betreft op moeten en dat zie ik zonder betere wetgeving niet gebeuren.

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat je heel terughoudend moet zijn in wat je aan het internet hangt. Wat ons betreft alleen een PC, laptop, iPad en 2 smartphones. Die worden goed up to date gehouden.

Reputatie 2
Badge +2

qua updates zit apple goed, zolang je maar toegang behoudt tot je apple ID en aankoopbewijs. Apple wil nu een hardware abo invoeren, maar uiteindelijk moet de eindgebruiker kunnen bepalen of ze ook open source willen installeren. de EU moet plannen zoals die van apple stevig verankeren zodat de keuze van hardware en software in handen blijft van de vrije markt en je ook na garantie nog veilig kan werken.  we vertrouwen te veel op de fabrikant, maar die wil maar 1 ding en dat is zoveel mogelijk winst maken. 

Producten zijn zo ingewikkeld geworden dat de meeste mensen het niet meer kunnen bevatten.
Als een plaatselijke warme bakker brood zou verkopen dat weliswaar prima was, maar dat na anderhalve dag spontaan zou verdampen en waarvoor je elke keer als je bij de bakker langs de deur liep je handtekening moest zetten omdat de bakker dat wilde registreren 'voor verbeteringsdoeleinden’ dan zouden mensen er niet in trappen.

Ik denk dat je heel terughoudend moet zijn in wat je aan het internet hangt

Als je slimme apparaten hebt in je netwerk, kun je die ook een beperking geven in de router.
Die kunnen dan alleen nog maar op het lokale netwerk.
Als de oven uit het plaatje geen internet nodig heeft, geef het dan ook niet.
Beperken kan ik hier, met de ouderlijk toezicht functie.

Reputatie 2
Badge +2

Producten zijn zo ingewikkeld geworden dat de meeste mensen het niet meer kunnen bevatten.
Als een plaatselijke warme bakker brood zou verkopen dat weliswaar prima was, maar dat na anderhalve dag spontaan zou verdampen en waarvoor je elke keer als je bij de bakker langs de deur liep je handtekening moest zetten omdat de bakker dat wilde registreren 'voor verbeteringsdoeleinden’ dan zouden mensen er niet in trappen.

ik verwacht van de consumentenbond nog die gratis koekjestrommel, van de postcodeloterrij krijg je ook elk jaar een gratis theezetje en AH bon om die cookies te halen, haha.

Updates mensen, het ging om het updaten van de ingebedde/meegeleverde software op apparaten. Laten we er nou niet wéér het volgende topic van maken om te waarschuwen tegen de gevaren van internet in het algemeen. Zeker er zijn stapels apparaten waarop die software zinloos is en die zou ik bij voorkeur ook niet kopen maar op je telefoon, je televisie, je auto en sinds kort ook de omvormer van de zonnepanelen moet software, die is ook nuttig maar zou onderhouden moeten worden.

Reputatie 5
Badge +4

Er wordt nu veel naar de fabrikant gewezen, maar techniek ontwikkeld zich zo snel dat een fabrikant nu echt niet altijd weet hoe de techniek over 5 jaar is. Wellicht is er dan zoveel meer mogelijk dat oudere apparatuur gewoon niet mee kan. Er moet een gezonde balans zijn tussen wat een reëel verwachtingspatroon is en tot hoever updates per apparaat mogelijk dienen te zijn.

Reputatie 2
Badge +2

Mensen houden over het algemeen genomen niet van normaal en simpel doen. Daarom gaat er

zoveel mis. Alleen goedgekeurde spullen zouden aan de klant verkocht moeten worden. De 

consumentenbond zou er zeggenschap over moeten krijgen. De eenvoudigste oplosbare dingen

krijgen ze niet voor elkaar. Het blijft allemaal maar mensenwerk, zal ik maar zeggen. Updaten 

van apparaten gaat veel te moeilijk voor ouderen die er alleen voor staan. Ik moet vaak de

computer updaten met daarna allerlei moeilijke handelingen om met dat onvolmaakte ding weer

aan de slag te kunnen gaan. Mensen zijn niet geschapen om al die ingewikkelde speeltjes die

ze uitvinden goed te gebruiken. Er kan veel misgaan met grote gevolgen, wereldwijd. De experts,

achteraf-denkers, komen dan uit hun schulp gekropen om te vertellen wat er dan aan de hand is.

E.S.

Voor de meeste mensen is dit te ingewikkeld, en beseffen ook de risico's niet. Hier is voorlichting nodig. Verwacht dit niet van de markt, die hebben hier geen belang bij. Wie dan wel, Consumenten organisaties , overheden?

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij is er voorlichting genoeg over updates, ook van de CB. en dit artikel geeft als voorbeeld dat bijna driekwart van de iphones geupdate was naar de nieuwe versie in 3-4 maanden. dus de meeste mensen uodaten gewoon en slechts een kwart (in dit voorbeeld) niet. en da’s nog een kwart te weinig, dat zeker

https://www.google.com/amp/s/www.computerworld.com/article/3647877/apple-ios-15-now-installed-on-more-than-60-of-all-iphones.amp.html

Een bedrijf in het schoonmaken van afzuigkappen?

Een bedrijf in het schoonmaken van afzuigkappen?

Is een of andere spammer, gemeld, meer kan je niet doen.

Reputatie 2
Badge +2

Off topic reacties zijn verwijderd

Reageer