Consumentenbond.nl

Hoeveel MB en belminuten raak jij per maand kwijt?

• 15 november 2018
  • 46 reacties
  • 10700 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Bij de meeste providers is je bundel één maand geldig. Maak je je bundel binnen die maand niet op, dan vervalt je resterende tegoed en begin je de volgende maand weer opnieuw. Maar als je een keer over je maandbundel heen gaat, moet je ineens een super hoog buitenbundel tarief betalen. Dat voelt een beetje zuur als je van vorige maand nog 100 minuten over had. Hetzelfde geldt voor je internetbundel: bij veel providers vervallen je MB’s na een maand en kun je fluiten naar je ongebruikte data. Zo halen providers vele miljoenen euro’s binnen (zie ons onderzoek uit 2013). Volgende week verschijnt een artikel in de Consumentengids over trucjes van providers om een extra centje aan jou te verdienen. Mét een prijstest mobiele telefonieaanbieders. Hou het topic dus in de gaten, we delen het artikel hier gratis.

Bij welke provider zit je en hoeveel belminuten/MB raak je per maand kwijt? Doe je er iets aan om dat te voorkomen? Deel jouw verhaal en help ons inzicht te krijgen in hoeveel geld er in de lucht verdampt.

Update 28 november 2018
Vandaag is dit onderwerp volop in het nieuws nadat we een brief hebben gestuurd naar alle telecomproviders! 👍🏻Lees gratis het artikel 'bedorven beltegoed' uit de Consumentengids van december 2018.

46 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Het hangt wel af van de prijs die je betaald bij een provider voor, in mijn geval, alleen bellen en SMS.
Internet gebruik ik ook, maar overal waar ik ben is er wel Wifi.
Behalve in de auto en dat komt goed uit.☺

Bij de ene provider betaal je € 10,00 voor 150 belminuten en onbeperkt SMSen.
Bij de andere provider betaal je € 5,00 voor 300 belminuten bellen of SMSjes.

Je kunt ook onbeperkt bellen en SMSen voor € 9,00 en is er geen beperking meer.

Ik kan me voorstellen dat er ook zulke prijsverschillen zijn met data, maar dan speelt ook de dekking sterk mee, heb je wel verbinding via een bepaalde provider op een bepaalde plek.
Reputatie 4
Badge +6
Dag @Ramona_merkt_op ,
Wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende toestellen? B.v. een GSM, tablet of "mobieltje"?
Reputatie 7
Ik schat dat ik mijn databundel van 2Gb gemiddeld voor tweederde benut. Wat mij betreft de logische consequentie van het feit dat ik er niet overheen wil gaan en het een beetje nutteloos is te proberen de bundel op te maken. Ik ervaar het overigens helemaal niet als het verdampen van geld, als je zo redeneert gooi je met een ongelimiteerd abonnement dus oneindig veel weg.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb onbeperkt bellen en 1000 sms en 5GB voor 10 euro, voor die prijs vind ik het geen probleem.
Reputatie 6
Badge +6
Hallo @Ramona_merkt_op

Ik heb vroeger al in de Consumentengids gelezen hoe je geld verdampt met ongebruikte belminuten en MB's uit je databundel. Daarom heb ik vanaf het begin prepaid genomen. Ik kan je dus geen opgave doen van verdampte belminuten en MB's.

Vanaf 2008 tot nu is mijn gemiddelde verbruik voor bellen en smsen €4,35 per maand. Daar zit dan geen toestel bij. Internet heb ik dan verder gratis via wifi.
Reputatie 7
Ik kon toen T-mobile op een ander systeem overging waardoor ik een ander abo moest nemen 1200 minuten inleveren, ik heb me wel even flink kwaad gemaakt maar omdat ik mijn mobiel, nu smartphone, nauwelijks gebruik heb ik het er maar bij laten zitten, ik betaal nooit meer dan € 7,90 per maand. Ik hoef niet dag en nacht voor iedereen bereikbaar te zijn en internet heb ik op de pc, laptop en ipad.
Mijn vrouw en ik hebben beide een toestel, maar daar waar zij prepaid belt, bel ik via een bundel van Hollands Nieuwe. Voor 1500 belminuten per maand, betaal ik €8. Met diezelfde bundel kan ik ook data gebruiken en sms-jes versturen. Bellen doe ik echter niet zoveel en ook het datagebruik is beperkt, zodat ik elke maand zo’n 500 minuten/mb’s/sms-jes overhoud. Het zij zo. Voor een dergelijk bedrag koop ik een hoop rust en de zekerheid, dat ik nooit over die bundel heen ga, waar ik ook ben. Ik heb destijds bewust voor Hollands Nieuwe gekozen, omdat alles bij elkaar goedkoop in één bundel zit. Lekker makkelijk. Het maakt allemaal niet uit, waar ik mijn tegoed aan opmaak. Er wordt in de bundel geen onderscheid gemaakt en dat bevalt mij wel.
Ikzelf heb een sim only abonnement met 90 belminuten/sms en onbeperkt (langzaam) internet. Door de T-mobile samen mogelijkheid heb ik ook nog 750 MB extra (of €2,50 korting), wat ik meestal ook niet verbruik.
Voor wat ik met de mobiel doe is dit alles voldoende. Meestal hou ik inderdaad belminuten over en ook MB's ivm wifi thuis en op het werk. Dus ja, ik "gooi geld weg".
Maar datzelfde geldt voor een vaste lijn; we hebben internet en bellen. Bellen via een vaste lijn doen we niet meer maar voor alleen internet betaal je meer! Hoe logisch!
En niet te vergeten tv. Kijken via schotel, betalen voor Canaldigitaal, terwijl wij meestal publieke of Duitse zenders kijken en maar een paar uurtjes per avond of soms helemaal niet. Daar betaal je toch ook voor de hele dag?
Kortom: men krijgt makkelijk jouw geld in hun portemonnee en daar moeten we onze weg maar in zoeken.
Het voelt bij mij helemaal niet als 'kwijtraken' van belminuten of MB's. Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met wat het mij kost: voor een maandelijks bedrag van 2,5 euro heb ik een Simpel-abonnement van 250 belminuten, 500 MB internet en onbeperkt SMS'en.
Die 250 minuten maak ik nooit vol. Wat de 500 MB internet betreft: daar krijg ik een mailtje van als ik 80% gebruikt heb. En op mijn mobiel kan ik steeds zien hoeveel ik verbruikt heb; meestal kom ik dan niet boven de 450 MB uit. En thuis gebruik ik altijd wifi.
Mijn vrouw en ik hebben beide een toestel, maar daar waar zij prepaid belt, bel ik via een bundel van Hollands Nieuwe. Voor 1500 belminuten per maand, betaal ik €8. Met diezelfde bundel kan ik ook data gebruiken en sms-jes versturen. Bellen doe ik echter niet zoveel en ook het datagebruik is beperkt, zodat ik elke maand zo’n 500 minuten/mb’s/sms-jes overhoud. Het zij zo. Voor een dergelijk bedrag koop ik een hoop rust en de zekerheid, dat ik nooit over die bundel heen ga, waar ik ook ben. Ik heb destijds bewust voor Hollands Nieuwe gekozen, omdat alles bij elkaar goedkoop in één bundel zit. Lekker makkelijk. Het maakt allemaal niet uit, waar ik mijn tegoed aan opmaak. Er wordt in de bundel geen onderscheid gemaakt en dat bevalt mij wel.

Zowel mijn vrouw als ik hebben hetzelfde abonnement bij HN. En van de minuten / bedrag dat wij overhouden, maken we elke maand een keer of 3 a 4 een sms-je over naar een goed doel. Elke keer wordt er dan € 3,- van ons tegoed afgeschreven voor dat goede doel.
Zo maak ik bijna elke maand, het grootse deel van mijn tegoed, € 9 tot € 12 over naar de Hartstichting d.m.v. 4 sms’jes met het woord ’Hart’ naar 4333. En mijn vrouw doet hetzelfde naar het KWF!
Badge
Met nog 5 dagen te gaan heb ik 1806 van 2000MB data en 88 van 100 belminuten/sms'jes over. Mijn maandbedrag is €11. ik gebruik nu vaker mijn mobiel om te bellen in plaats van onze vaste lijn. desondanks maak ik de 100 belminuten nooit op. Zoals jullie redeneren is het inderdaad geld weggooien, maar dit was de laagste bundel die ik bij mijn provider Tele2 kon kiezen. ik heb er vrede mee.
Het is wel irritant dat zodra ik Duitsland binnenrijd, ik al snel een sms krijg met de Tele2 tarieven in Duitsland. Voor het lezen van deze sms wordt wel gelijk geld in rekening gebracht. Ik vraag niet om deze sms'jes.
Ik heb een abonnementje van 7.50€
Bij nog 6 dagen te gaan heb ik gebruikt:10 van de 100 bel min.
0 van de 500 sms. en
800 MB van 2 GB..
Zo.n abonnement geeft mij wel een rustig gevoel.
Dat ik er niet mee zit zal aan de prijs liggen.
Zou het restant ook wel over willen maken naar een goed doel maar dat kan in dit geval niet bij Simpel.
.
Reputatie 5
Badge +7
Het is wel irritant dat zodra ik Duitsland binnenrijd, ik al snel een sms krijg met de Tele2 tarieven in Duitsland. Voor het lezen van deze sms wordt wel gelijk geld in rekening gebracht. Ik vraag niet om deze sms'jes.
Hoi @M. Stoel, bedoel je dan buitenbundeltarieven? Want binnen Europa zou je toch gewoon van je eigen bundel (ook sms) gebruik moeten kunnen maken, zonder extra kosten?
Badge
Natalie Rosier; het betreft inderdaad de tarieven van Tele2 en een of ander spel.
Ik heb een klein abonnement van 300 minuten en 500 mb. Per maand houd ik ongeveer 250 minuten en 100 mb over. Dit is de reden waarom ik naar telfort ben gegaan omdat je tegoed dan 3 maanden blijft staan. Op vakantie teer ik wat in, maar verder betaal ik dus te veel te veel. Terwijl dit het kleinste abonnement is! Bellen doe ik nauwelijks, en voor internet heb ik thuis en op het werk wifi dus dat schiet ook niet op.
Ik heb abonnement Vodafone 150 belminuten en 500mb; sms onbeperkt. Dit abonnement kost €11,- per maand. Bijna iedere maand hou ik mb’s en circa 50-60 belminuten over. Dit door mij betaalde overschot verdwijnt aan de maand. Ik stoor me hier mateloos aan. Temeer wanneer er eens een maand is met tekort,dan wordt iedere seconde en MB pittig in rekening gebracht. OokVodafone verschuilt zich achter haar voorwaarden. Het zou mooi zijn wanneer de Consumentenbond minimaal een goede provider zich bereid laat verklaren om betaalde tegoeden maximaal een maal per jaar af te boeken of gedurende gehele abonnementsperiode te handhaven. Deze provider kan zich dan verheugen in extra clandisie.
Geachte Ramona

De weduwe (89) van de vorig jaar overleden vriend van ons , belt vorig jaar nog met zijn mobiel ,maar raakt de oplader kwijt.Onlangs vindt zij deze weer terug , laadt het mobieltje op en probeert te bellen, echter de sim kaart blijkt onbruikbaar gemaakt door vodafone, door het volgens hen langdurig niet in gebruik.Volgens de weduwe zit er nog ca 40 euro beltegoed op de vodafone prepaid kaart.Zij laat ons een verzoek indienen bij vodafone dit op haar rekening terug te storten, Nog geen halve dag na het online indienen van dit verzoek belt een medewerker
van vodafone, dat het verjaard is ,ook een coulance gebaar wordt niet aangeboden.

bg klacht via klachtenkompas heeft geen reactie van Vodafone opgeleverd,graag uw hulp
Reputatie 7
Het zou mooi zijn wanneer de Consumentenbond minimaal een goede provider zich bereid laat verklaren om betaalde tegoeden maximaal een maal per jaar af te boeken of gedurende gehele abonnementsperiode te handhaven. Deze provider kan zich dan verheugen in extra clandisie.

Dat wens ik te betwijfelen. Uiteindelijk is het afkopen, of zo u wil aftoppen, op een vast bedrag per maand vooral interessant voor mensen met een voorspelbaar en regelmatig verbruik en bestaat de doelgroep voor het sprokkelen van Mb's letterlijk uit "sprokkelaars". Dat is geen klandizie waar een telecomleverancier warm van wordt.
Reputatie 6
Badge +5
Een beetje laat maar gecondoleerd!

Ik ben gedoken in de algemene voorwaarden consumenten.
Er staat nergens iets over verjaaring of leeftijd.

Dus het lijkt mij apart om verjaring als reden te geven.
Reputatie 6
Badge +6
Hallo @P. Marechal , ook mijn condoleances.

Op de site van Vodafone via de helpfunctie vond ik de pdf file https://www.vodafone.nl/zoek-resultaten/index.shtml?q=verjaren%20beltegoed . Als de prepaid na die datum is begonnen dan gelden deze voorwaarden.

Er staat dan dat het begin beltegoed maar 3 maanden geldig is na activatie.
Beltegoed van na de registratie van de naw gegevens is 6 maanden geldig.
Beltegoed na opwaarderen is 12 maanden geldig.

Het staat er goed en dan denk ik niet dat je er onderuit kan komen tenzij de termijn nog niet was verlopen.

Persoonlijk vind ik het ook sneu, zeker als het na een overlijden is. Ooit overkwam het me ook bij de KPN met de eerste mobieltjes. Na 6 maanden niet gebruiken nummer én ƒ25,- beltegoed kwijt. Je zou kunnen overstappen naar een andere provider, maar ze hebben allemaal wel dit soort bepalingen in hun voorwaarden. Of om je te lokken het eerste jaar niet, maar daarna juist dubbel zo erg. Ik vind €40 toch best veel om te laten schieten. Misschien had de overledene een rechtsbijstandverzekering met de module Consument. Je zou het dan daar aan kunnen voorleggen.
Reputatie 6
Badge +6
Er ging iets mis, de link is niet klikbaar, maar wijzigen lukt ook niet. De link is wel goed als je met knip en plak doet. Of anders hier nog een keer.

https://www.vodafone.nl/zoek-resultaten/index.shtml?q=verjaren%20beltegoed
Reputatie 3
Badge +4
Vandaag is dit onderwerp volop in het nieuws nadat we een brief hebben gestuurd naar alle telecomproviders! 👍🏻Lees hier gratis het artikel 'bedorven beltegoed' uit de Consumentengids van december 2018.

Hoe doet jouw provider het?
Sinds februari heb ik een abonnement bij Simpel. Ik had een abo van 250 gb, 125 belminuten en onebeperkt sms voor € 2,50. Dat was voor iemand die meestal online gaat via wifi, ruim voldoende. Er stond dat ik gratis omhoog of omlaag kon bijstellen. Toen wij op vakantie gingen met de camper en vaak zonder wifi zouden zitten, heb ik het abonnement verhoogd naar 5 gb om voldoende ruimte te hebben. Toen ik dit weer naar beneden wilde bijstellen naar 250 mb, kon dat niet. Het laagste dat kon was 500 mb voor € 6. Terwijl dat aanvankelijk € 4 koste. Ik heb hierover contact gehad met simpel, maar men zei dat het in de voorwaarden stond, Na lang zoeken en drie keer lezen stond daar iets waar ik uit zou kunnen opmaken dat voor terug bijstellen andere tarieven gelden.
Reputatie 7
Badge +6
Ik vind dat hele systeem van bundels waardeloos . Waarom niet gewoon de echte belkosten berekenen voor een eerlijke prijs ? Ja , het antwoord weet ik wel . Dit systeem is lekker ping kassa voor de providers . Geld vragen voor iets wat niet geleverd is, is eigenlijk diefstal. De kleinst leverbare bundels zijn bij mij en mijn familie nog veel te groot en dus te duur. Toch hebben we liever geen prepaid omdat we altijd en overal willen kunnen bellen en gebeld worden als het nodig is.
Reputatie 7
Waarom niet gewoon de echte belkosten berekenen voor een eerlijke prijs ?

De kostenstructuur van zo'n telecom provider bestaat vrijwel volledig uit vaste kosten. Economie 101; Hoe ga je die eerlijke prijs berekenen?

Reageer