horizontale banen in scherm LG oled tv

• 9 February 2021
  • 9 reacties
  • 868 Bekeken

mijn LG oled tv vertoont na 2 jaar, 3 horizontale banden van ca. 3 cm breed, in de onderste helft van het beeldscherm.

Deze zijn vooral zichtbaar als de achtergrond naar de kleur rood toe gaat.  Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Volgens mij heeft dit niets te maken met normale beeldretentie…

Ik zoek een oordeel van een deskundige.

Met vriendelijke groet

J. van Meeuwen

9 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Dag @J.J. Meeuwen dat is vervelend! Helaas heb ik geen echte reparatietips voor uw probleem en heb ik ook niet eerder van uw probleem gehoord. Wel een paar vragen/opmerkingen.

Heeft u de Pixel Refresher functie van uw oled-tv al eens gebruikt? Misschien dat dit uw probleem kan oplossen. Hieronder een screenshot uit een LG oled-tv handleiding: kies voor Nu Starten, waarna de functie wordt uitgevoerd (NB; duurt meer dan uur). 

Daarnaast heeft Coolblue een vijftal tips/oplossingen die u kunt proberen om van de strepen af te komen. Klik op deze link voor de tips. Misschien helpt er een van.

Mocht u een losse tv-ontvanger/decoder gebruiken om tv te kijken, dan kan het misschien ook helpen om de software van deze tv-ontvanger te updaten (als er een update beschikbaar is natuurlijk). 

Mocht dit allemaal niet helpen dan adviseer ik u om uw probleem aan een reparatieservice voor te leggen. Op deze pagina hebben we nog wat algemene informatie over tv-reparaties en hoe het zit met garantie.

Hopelijk lukt het om uw tv weer normaal aan de praat te krijgen!

De pixelrefresher heb ik eerder geprobeerd, dit had geen enkel resultaat.. Ik heb ook geen enkel vergelijkbaar geval op het internet gevonden..

LG zelf distanceert zich van het geval, met de opmerking dat het geen toestel uit de Benelux zou zijn.. De leverancier speelt de bal weer terug... Heb nu de rechtsbijstand ingeschakeld..  Zoek nu een expert die een oordeel kan geven over dit geval...

Reputatie 6
Badge +4

Als het inderdaad geen Benelux toestel is kan het lastig worden. Hoe dan ook de verkoper blijft verantwoordelijk voor uw toestel en zal iets moeten gaan doen. Dit hoeft echter niet altijd gratis te zijn.

LG neemt logischerwijs geen verantwoordelijkheid voor een toestel wat ze zelf niet hebben geleverd. Klinkt onaardig maar LG heeft niets met u te maken.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het toestel via Bol.com gekocht in de veronderstelling dat het toestel gewoon een Nederlands toestel was. Ook de leverancier beweert dit. En zegt dat omdat hij geen officiële LG dealer is LG deze onterechte bewering doet. De leverancier beweert tevens dat LG mij zou moeten helpen.

Ik ben het met je eens dat primair de verkoper verantwoordelijk is om het probleem op te lossen..

Een toestel van > €2350,- mag na 2 jaar niet zo'n gebrek vertonen.. Het toestel  uit deze prijsklasse zou minimaal 6 jaar mee moeten gaan volgens de richtlijnen afschrijvingstermijn.

mijn LG oled tv vertoont na 2 jaar, 3 horizontale banden van ca. 3 cm breed, in de onderste helft van het beeldscherm.

Deze zijn vooral zichtbaar als de achtergrond naar de kleur rood toe gaat.  Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Volgens mij heeft dit niets te maken met normale beeldretentie…

Ik zoek een oordeel van een deskundige.

Met vriendelijke groet

J. van Meeuwen

Ik heb na 3 jaar exact hetzelfde probleem. Mijn klacht is in behandeling bij de verkoper en bij LG en ik ben benieuwd hoe dit zal aflopen.

Heeft men het probleem bij u kunnen verhelpen?

Met vriendelijke groet,

Thea Hermsen  

Ik heb dit probleem ook bij mijn LG oled TV. Ik heb 2 banen aan de onderkant die soms zichtbaar zijn, en meerdere dunne banen die heel vaag zichtbaar zijn.

Ik heb nog nergens op internet een verklaring kunnen vinden voor dit verschijnsel.

Groeten,

Jan Meijer

Ik heb dit probleem ook bij mijn LG oled TV. Ik heb 2 banen aan de onderkant die soms zichtbaar zijn, en meerdere dunne banen die heel vaag zichtbaar zijn.

Ik heb nog nergens op internet een verklaring kunnen vinden voor dit verschijnsel.

Groeten,

Jan Meijer

Hij is kapot.

Reputatie 6
Badge +7

@Arjen Oving Daarnaast heeft Coolblue een vijftal tips/oplossingen die u kunt proberen om van de strepen af te komen. 

Zie www.coolblue.nl/advies/tips-om-strepen-op-je-tv-scherm-te-verwijderen

Ik heb dit verschijnsel ook al een paar jaar met Philips TV hij is al 15 jaar oud, kleur en beeld zijn nog haarscherp.

Het begon met 3 tot 5 verticale lijnen aan de linkerzijde niet echt opvallend en nu midden beeld nog een aantal verticale lijnen,

Het is nog een TV voor 3 dimensionaal beeld met die brilletjes erbij.

Uitzendingen zijn er niet meer, maar met de blu ry speler nog een aantal DVDs gaat het nog prima.

Ik ga de link van Arjen morgen uitvoeren en kijken of er verbetering optreed.

Weggooien kan altijd nog.😣

Ik heb een LG 65”  sinds 3 jaar. Het begon met twee horizontale strepen/banden en nu heb ik er inmiddels nog  25 bij. Het blijken teletekst banden en strepen te zijn, terwijl ik alleen s’morgens even nieuws belijk op teletekst. In mijn familie zijn inmiddels meerdere oled bezitters en kampen met eenzelfde probleem de pixel refresher haalt weinig uit. Ikzelf had plasma hiervoor en die vroegen om een voorzichtige behandeling om inbranden te voorkomen, en diezelfde voorzichtigheid pas ik ook op LG OLED toe. Ik heb LG aangeschreven maar hoor niets terug. DIt probleem is veel serieuzer dan in testen naar voren komt. Misschien dat de consumentbond ook een duur test moet gaan doen want de OLED’s zijn nog steeds relatief duur en mogelijkerwijs na 3 jaar aan vervanging toe. Bij mij is het zo storend geworden bij Rood,Groen Blauw, Geel achtergronden (het groene gras bij de WK bijvoorbeeld) dat ik aan vervanging denk maar waarschijnlijk geen OLED meer. 

Reageer