HP Printer kan alleen nog worden gebruikt met account

• 14 October 2021
  • 10 reacties
  • 206 Bekeken

Plotseling kan ik mijn printer niet meer gebruiken zonder dat ik een HP-account aanmaak en hierop inlog. Dit geeft mij een onveilig gevoel. Ik vraag mij af of HP dit zomaar kan doen.

Ik overweeg de overigens nog goed werkende printer weg te doen en een ander merk aan te schaffen. Pure geldverspilling maar ik accepteer de dwang van HP niet.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Is deze link misschien de oplossing voor je? Printen schijnt te kunnen zonder account.

Ik had mijn HP een vijftal jaar geleden geïnstalleerd, ik kan me niet meer herinneren of ik dat met een account heb gedaan. Ik ga kijken.

Ik was pas wel aan het stoeien om die te verbinden met wifi toen ik een wifi pod installeerde. De afstand was eerst iets te ver waardoor hij niet kon verbinden, maar nu lukt het overal. Waar ik ook zit in huis, bank, eettafel, in de tuin, whatever, kan ik of visite nu een printopdracht geven met smartphone en tablet of zo.

Zonde om die printer hierom weg te doen. Die andere printers zijn misschien ook zo.

Reputatie 2
Badge +3

@Herman. Om welke printer gaat het precies? En kun je beschrijven wat er precies gebeurde? We zien zeker bij nieuwe printers dat HP er alles aan doet om de gebruikers een account aan te laten maken.

Hallo Herman, soms/vaak is het zo dat je wel degelijk zonder account verder kan, alleen die optie is zo goed verstopt dat de meeste mensen hem over het hoofd zien. Fabrikanten maken gebruik van zogenaamde ‘dark patterns’ Dus misschien als je heel goed kijkt zie je ergens nog een lichtgrijze optie (die er dan ook nog niet uitziet als een ‘button’ zoals je die verwacht) waar je op kan clicken….

Dank voor de reacties.

Jan, de link die je hebt gegeven resulteert in ‘Pagina niet gevonden’.

Het gaat om een HP Officejet pro 8710. De cartridges waren op. Voordat ik deze verving heb ik nog een aantal scans kunnen maken. De cartridges die ik installeerde waren niet origineel maar van PrintAbout (geen aanrader!). Twee werden geweigerd, ook na vervanging door PrintAbout. Vanaf dat moment word ik gedwongen een account aan te maken door Hp Smart App om de printer te kunnen benaderen. Hiervoor kon ik nog een scan maken vanaf het apparaat en deze naar de computer sturen. Dit werkt ook niet meer.

Ik ben een software-ontwikkelaar, dus niet onhandig in deze dingen. Geen grijze knop kunnen ontdekken.   

Ik ben benieuwd wat HP er zelf van zegt, als je aan de bel trekt.
https://support.hp.com/nl-nl/contact-hp

Reputatie 7
Badge +6

Jan, de link die je hebt gegeven resulteert in ‘Pagina niet gevonden’.

Met verontschuldigingen, er is iets misgegaan.

In Google vind ik dit

Daarop doorklikken kom ik op de website van Tim de Hoog met uitleg die alleen daar over gaat.

Ik heb inmiddels gekeken, bij mijn HP-printer hoef ik niet in te loggen in een HP-account. Wel bij wifi, dan zijn er twee wachtwoorden. Ik moet het wachtwoord van het thuisnetwerk opgeven in het schermpje van de printer. En ik moet het 8-cijferige printerwachtwoord opgeven in elk apparaat dat via wifi contact wil met de printer. 

De oplossing van Tim de Hoog werkt niet. Wellicht hebben ze die route dicht gezet. 

Mijn printer hangt gewoon in het wifi-netwerk. De account die HP eist is iets anders dan een 8-cijferig wachtwoord om de printer te benaderen. 

Bedankt voor je reactie.

Herman,

Het lijkt er op dat je eerst de Smart app moet deinstalleren, en dan de basisdrivers moet ophalen:

(En zie de manier waarop die basisdrivers zijn verstop is een uitstekend voorbeeld van een dark pattern)

Dank Ronald, ik ga ermee aan de slag na mijn vakantie!

Reputatie 5
Badge +4

Alleen de basis driver nemen is bij meer printer bedrijven mogelijk en is ook een manier om soms honderden MB’s aan overbodige software te vermijden. Soms vraag je je werkelijk af…. wat voegt al die extra rommel nu toe boven de basis drivers?

En zie de manier waarop die basisdrivers zijn verstop is een uitstekend voorbeeld van een dark pattern)

@Ronaldvr  Mooi beschreven.

Reageer