Consumentenbond.nl

HP printer pikt cartridge niet meer?

  • 16 september 2016
  • 48 reacties
  • 27525 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Heb jij de laatste tijd nog geprint? Het kan zo zijn dat je printer ineens jouw goedkopere cartridges niet meer accepteert. Het is niet nieuw, maar het gebeurde deze week bij veel gebruikers van HP-printers, zo meldt de NOS.

Wat vind jij ervan dat dit kan gebeuren? En: ervaar jij zelf deze week ook problemen met printen?

48 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Lees in ons nieuwsbericht "HP-printer pikt cartridge niet meer" bij welke cartridges het probleem op zou treden. Wij zijn erg benieuwd of dat inderdaad het geval is. Ondertussen onderzoeken we met onze buitenlandse collega's hoe groot het probleem is.
Dit is simpelweg sabotage en zelfs een vorm van gijzeling!Ook de term sjoemelsoftware komt in mij op.

Ik hoop dat HP hier voor kan worden aangepakt en heb er alle vertrouwen in dat de consumentenbond dit to op de bodem uitzoekt.

Immoreel, geen 'goed koopmansgedrag', gedwongen winkelnering.

Mijn volgende printer is GEEN HP.
Melding: HP Deskjet 2545 met HP301 cartridges drukt niet af als ik er een klooncartridge in plaats. Het lampje op de printer voor de zwarte cartridge knippert. De foutmelding is: "HP Deskjet 2540 series" "Beveiligde HP-cartridge geinstalleerd. [Ingevuld: Zwart of Kleur] De hierboven vermelde cartridge(s) kan/kunnen alleen worden gebruikt in de printer met de aanvankelijke beveiliging via de HP Cartridge Protection-functie, en moet(en) worden vervangen. Met de HP Cartridge Protection-functie kan een eigenaar van een printer de HP-cartridges in de printer zo instellen dat de cartridges alleen werken in die printer. Wanneer u een originele HP cartridge wilt bestellen, klikt u op Online kopen." met de opties: "Afdrukken annuleren" en "Online kopen". Klacht: Ik maak kosten omdat ik de klooncartridges moet weggooien, en vervangen door originele (en nogal dure) HP301 cartridges tot het einde van de gebruiksduur van de printer. Opmerking: Mijn HP Deskjet valt onder de fabrieksgarantie. Ik heb de printer gekocht met de (in het verleden opgedane en bij andere merken opgedane) gerechtvaardigde verwachting dat ik klooninktpatronen kon gebruiken. Als ik van tevoren had geweten dat HP gedurende de looptijd van de fabrieksgarantie de gebruiksvoorwaarden eenzijdig in mijn nadeel zou wijzigen, in die zin dat mij zou worden belet met een klooncartridge af te drukken (en eventueel zonder hiervoor een billijke regeling dan wel compensatie te bieden), had ik deze printer niet aangeschaft. Indien HP bij aankoop niet expliciet melding heeft gemaakt van deze (mogelijkheid tot) beperking van de gebruiksvoorwaarden, heb ik met een verkeerde voorstelling van zaken deze printer aangeschaft.

HP klantenservice meldt zelf dat er voorlopig niets zal worden gewijzigd aan de huidige gebruiksbeperking. PS Sommige leveranciers accepteren retour klooncartridge.
Dit is simpelweg sabotage en zelfs een vorm van gijzeling!

Ook de term sjoemelsoftware komt in mij op.

Ik hoop dat HP hier voor kan worden aangepakt en heb er alle vertrouwen in dat de consumentenbond dit to op de bodem uitzoekt.

Geplaatst door C. van Dijk op Sep 19, 2016.


Helemaal mee eens, er kan zelfs vanaf het apparaat niet meer gescand vanwege de cartridge mededeling op het display.je komt niet verder.

Dit is trouwens al langer aan de gang, ik kan al enkele maanden niet printen met mijn kloon catridges.

HP is zo NIET duurzaam, het is bijna goedkoper, als de cartridges leeg zijn, om de printer weg te gooien en een nieuwe aanbieding te kopen.Uiteraard van een ander merk!!

[quote opmaak aangepast door beheerder]
Is dit een nieuwe vorm van klantenbinding? Werkt bij mij averechts ...


Wanneer HP èn de HP-printer aangeeft dat er géén origineel HP-inktproduct wordt gebruikt.....

en wat de rechter hierover in maart 2016 heeft beslist....HIER

Of HP een printer helemaal mag 'uitzetten' zal in een volgend proces uitgezocht moeten worden.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Sep 21, 2016.


De door u aangehaalde zaak van maart 2016 betreft de pop-up waarschuwingen van HP in geval van vervalste inktpatronen ('counterfeit'). De voorzieningenrechter wijst de vordering van 123inkt jegens HP af, daar 123inkt de inktpatronen onder het eigen huismerk en niet als ware deze afkomstig van HP verkoopt.

Wat er nu speelt, en dit lijkt een patstelling in een tientallen jaren durend kat-en-muisspel tussen de fabrikant van hardware en inktpatronen enerzijds, en de aanbieders van klonen inktpatronen (huismerken) anderzijds, is het totale weigeren van een 'all-in-one' printer (afdrukken, scannen, kopiëren) bij het gebruik van inktpatronen die niet van HP-makelij zijn ('vendor lock-in'). Net zoals er bij stofzuigers niet elke keer bij een nieuw model een nieuwe stofzak zou hoeven worden ontworpen, hoeft er bij een printer niet telkens een nieuwe cartridge worden geintroduceerd. Het gaat uiteraard om het verdienmodel dat aan de verkoop van een (te goedkope) printer ('race to the bottom') ten grondslag ligt. De peperdure (niet duurzame) inktpatronen dienen de ontwikkelingskosten en gemiste omzet bij verkoop van de printer te compenseren. De printermarkt is ver verwijderd van open standaarden.

Wellicht dat het probleem kan worden opgelost door een vervanging van de chip van een huismerkcartridge. Dan kan de hiervoor genoemde overname door HP van de printtak van Samsung in een ander daglicht komen te staan (laatste alinea). Samsung heeft in een soortgelijke zaak een succesvol beroep op een octrooi op een cartridgechip ('clever chip') gedaan. De EU heeft overigens in 2002 fabrikanten verboden niet-recyclebare inktpatronen (door het gebruik van een 'clever chip' van de fabrikant waardoor andere inktpatronen worden geweigerd) te fabriceren. Bye bye, HP?
Ik heb verschillende merken printers gebruikt. Aan boord gebruikte ik de Canon printer voor het uitprinten van de weerkaarten. Die kon je zelf vullen en dat was wel prettig omdat ik niet altijd in een haven lag. Toen had je nog geen internet dus moesten de kaarten via de zendontvanger ontvangen worden. Daarna kocht ik een Brother maar de laatste tijd altijd een HP. HP zorgde ervoor dat de printer altijd de laatste update kreeg. Ook de computer waren vrijwel altijd van H.P. Ik reken er op dat 123inkt deze beveiliging kan omzeilen. Dit bedrijf adviseerde me ook om de automatische update uit te schakelen maar omdat dat een vrijwel nieuwe printer is blijkt het dat de sjoemelsoftware er al opzit toen ik hem kocht. Wanneer ik weer een printer nodig heb of als ik die voor mijn familie moet kopen bedenk ik me wel een paar keer. Voorlopig geen HP meer.
Gisteren liep ik toevallig langs een winkel die inktpatronen verkoopt. Ik dacht: laat ik naar binnen lopen en vragen wat men denkt over de HP-kwestie. De man die mij te woord stond verwees mij naar een informatietekst. Hierop stond dat bepaalde klooncartridges nog steeds gebruikt konden worden. Ik kan deze bewering niet staven, of de kwaliteit van de cartridges zelf ervaren, omdat deze week - er leek geen andere uitweg - HP-inktpatronen in gebruik zijn genomen. De zaak lijkt dus iets genuanceerder te liggen dan men wellicht denkt.
Na de software update werkt mijn HP Photosmart 5510 niet meer met niet-originele cartridges. Het is een all-in-one printer, dus ik kan zelfs niet meer scannen of kopiëren. Na plaatsen van originele HP-cartridges (type 364) werkt de printer wel weer. Als HP dit niet terugdraait, dan ga ik een nieuwe printer kopen van een ander merk en koop ik geen HP producten meer.
Badge
Juist om dit soort hufterige gijzelingsacties van de printerboeren voor te zijn, ben ik overgestapt naar een laserprinter. Snel, goedkoop en geen gelazer met inkt. En gelukkig geen HP.
Ik heb een wat oudere HP printer dus dit probleem gelukkig niet. Mijn volgende printer wordt dus geen HP. Liever een wat duurdere printer dan dit soort praktijken. Stap maar helemaal van het merk af, ook voor andere producten
Bij mij stopte de HP-printer er ook op enig moment mee met de melding dat er geen originele HP-cartridges in zitten. Daarop ging de hele printer op tilt. Software updates vanuit een fabrikant biedt dus de mogelijkheid om jouw printer te gijzelen. Nu is de reden het gebruik van niet originele cartridges ivm ontwikkelkosten etc. Kan me ook voorstellen dat een fabrikant op enig moment een software update stuurt waardoor de gehele printer onklaar wordt, omdat hij jouw graag een nieuw model printer wil verkopen. Dat valt mij nl. ook op bij de mobiele telefoons die ik heb gehad: na een bepaalde tijd krijgen ze allemaal wel dusdanig kuren, waardoor je als consument besluit een nieuwe aan te schaffen...! Ben benieuwd of er in alle softwaregestuurde elektronica die we gebruiken, zgn. sjoemelsoftware zit met een 'automatische veroudering'. Wie controleert hierop? Denk dat de Consumentbond hier een batterij softwarespecialisten op moet zetten om hier structureel op te checken. Stel je voor als straks je huis, auto en alles met elkaar verbonden is met internet en elke fabrikant regelmatig software updates naar al jouw apparaten verstuurd........... Vond het al opvallend toen ik een slimme gasmeter kreeg en ik opeens een hoger gasverbruik had!? Als je onopvallend 2 m3 gas per huishouden per jaar meer in rekening brengt bij 6 miljoen huishoudens: tel uit de winst. Kortom, ik denk dat het onderwerp sjoemelsoftware breder bekeken moet worden dan alleen nu de casus met de HP-cartridge. Hierbij lijkt mij een mooie rol voor de consumentenbond weggelegd. Wat betreft mijn HP-printer: ik heb inmiddels een printer van een ander merk gekocht, maar heb niet de illusie dat deze op enig moment geen kuren gaat vertonen.
Het kan nog veel zotter. Dit is mijn ervaring:Ongeveer een jaar geleden heb ik een zwarte klooncartridge gebruikt. Ik kreeg onmiddellijk problemen. Zelfs het plaatsen daarna van een originele cartridge hielp niet. Ik kreeg geen zwarte afdrukken meer. Omdat ik veel print heb in arren moede maar een nieuwe printer (Epson) gekocht.Ik heb een HP Photosmart 6510 gekocht, omdat ik dus veel print, deze kan dubbelzijdig print en dat bespaart papier. Na een paar maanden probeerde ik of hij weer werkte en zowaar hij deed het weer. Tot vorige week. Met nog een halfvolle originele HP cartridge functioneert hij niet meer. Dus vraag ik mij af, word ik nu voor eeuwig gestraft ofschoon ik weer netjes de originele cartridges gebruik? Te zot voor woorden. Ik ga een klacht indienen bij HP en inderdaad ik ben niet van plan om ooit weer bij HP te kopen en raad het ook anderen af.
Ik heb ook de niet originele cartridges van HP, en mijn zwart wil hij ook niet accepteren en de ander wel ( ook niet origineel) nu bedacht ik mij om het HP te laten blokkeren op mijn virusscanner die een automatische update zal geven. Aangezien het niet meer in de garantie valt. kan de HP geen automatische update maken waardoor het gaat scannen dat ik geen originele HP cartridges gebruik. Of is dit een gekke gedachte? Ik laat horen na een tijd hoe dit verloopt. Heeft iemand dit al geprobeerd?
Heel fijn te weten dat ik niet de enige ben. Ik had mijn hp het huisuit gedaan vanwege boven genoemd probleem. Daarvoor in de plaats een nieuwe canon MG7550 NFC aangeschaft. Ook deze printer vertoont hetzelfde probleem. Accepteert geen goedkopere type cartrids en de duurdere canon cartrids is binnen de kortste keren weer leeg. Waarom maken ditsoort uitwassen in de samenleving/wereld er een leven van om de consumenten te bedonderen. Schaamte loos. Sinds ik mijn canon vorig aar zomer had aangeschaft is die reeds tweemaal naar de maak geweest voor problemen met de cartrids of WiFi reageert niet. De kosten zowel de ongemakken waren driemaal de aanschaf waarde. Belachelijk voorwoorden. W. Vye
Badge +1


Juist om dit soort hufterige gijzelingsacties van de printerboeren voor te zijn, ben ik overgestapt naar een laserprinter. Snel, goedkoop en geen gelazer met inkt.

Geplaatst door Anduril op Sep 25, 2016.
Lijkt mij een prima antwoord: overstappen naar een laser en meteen ook naar een ander merk. Dat heet "marktwerking", toch?
Moet helemaal niets van HP. Mijn vriendin heeft meerdere malen een HP laptop gehad, maar heeft alleen maar problemen gehad. Zeer slecht. Ook de Wifi-verbinding van de All in One printer is steeds niet aan de praat te krijgen.
Badge +1


De persafdeling van HP reageert:

"HP houdt zich aan geldend recht in de landen waar we actief zijn. Met de Firmware-update beschermen we de innivaties van HP en ons geestelijk eigendom. Alle klanten die een update gekregen hebben, hebben ten tijde van de installatie van het apparaat of op een later tijdpunt van de installatie van updates hun OK gegeven".

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Sep 27, 2016.
Anders gezegd: "Eigen schuld, dikke bult". Volledig de verkeerde reactie. Als ik een HP-printer had, leerde in hem nu vliegen vanaf de hoogste verdieping.
Badge
De persafdeling van HP reageert:

"HP houdt zich aan geldend recht in de landen waar we actief zijn. Met de Firmware-update beschermen we de innivaties van HP en ons geestelijk eigendom. Alle klanten die een update gekregen hebben, hebben ten tijde van de installatie van het apparaat of op een later tijdpunt van de installatie van updates hun OK gegeven".

Innivaties? Nog een onzinnige 'uitvinding' van HP? Een update heeft tot doel een verbetering aan te brengen. Wat HP doet is stiekem - na aankoop - een beperking van de functionaliteit doorvoeren. Stel je voor dat je een baardtrimmer koopt die een stand 6 mm heeft en de fabrikant wijzigt dat doodleuk in 1 mm. Schandalig, het zou strafbaar moeten zijn.

Als TTIP doorgaat zullen we in Europa nog veel meer narigheid met Amerikaanse bedrijven ondervinden.
De consument is door HP niet van tevoren (vóór het openen van de verpakking) gewaarschuwd voor de uitsluiting van gebruik van andere inktpatronen dan HP inktpatronen. Het nieuwe beleid stuit de staande praktijk, dus een expliciete waarschuwing was op zijn plaats geweest. Pas na het openen van de doos (en het in gebruik nemen van de printer) krijgt men de kans de gebruiksvoorwaarden te lezen en te aanvaarden. De software update met de nieuwe nadelige wijziging van de gebruiksvoorwaarden volgt een periode erna. Als de consument de printer niet wil wegdoen, is er geen weg terug. De consument wordt op kosten gejaagd omdat de kloon-inktpatronen moeten worden weggedaan, en nieuwe niet-duurzame HP inktpatronen aangeschaft. Dit is toch onredelijk van HP?

Welke innovatie hebben de HP inktpatronen overigens ondergaan? Of gaat het om de chip? Het is toch iedereen duidelijk hoe de 'business case' van HP eruit ziet? HP is vrij in deze keuze. HP laat echter de consument geen keuzevrijheid omdat een ondubbelzinnige waarschuwing dienaangaande achterwege wordt gelaten.

HP heeft op korte termijn de omzet veilig gesteld. Wat betreft consumentenvertrouwen (klantenbinding) lijkt HP de hand te hebben overspeeld. Men zal dit niet snel vergeten.
Badge
Let op met het aanschaffen van een Samsung printer. HP heeft de printer divisie van Samsung overgenomen. Het zal dus niet lang meer duren eer hier de zelfde truc wordt toegepast.
Persbericht 123inkt.nl van 29 september 2016:

"Volgens HP was dit van belang voor een veilig gebruik van de printer en om intellectuele eigendommen van HP te beschermen. Volgens 123inkt.nl is dit argument ongefundeerd en onjuist. De rechtbank Den Haag heeft vorig jaar in een vonnis van 25 november 2015 over vermeende inbreuk op een HP-octrooi de vorderingen van HP afgewezen en 123inkt.nl in het gelijk gesteld. (...) Anders dan HP wil doen geloven kunnen 123inkt-huismerk cartridges veilig gebruikt worden en is er geen sprake van inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van HP.



Gisteren heeft HP uiteindelijk excuses aangeboden naar aanleiding van deze blokkade. En zojuist kondigde HP aan dat binnen enkele weken een optionele firmware-upgrade beschikbaar gesteld zal worden waarmee gebruikers de blokkade kunnen opheffen."



[Hiervoor aangehaalde uitspraak Rb. Den Haag: "Geclaimde printercartridge niet nieuw wegens afwezigheid structurele verschillen met stand van de techniek."]
SCHADE GELEDEN

Heb hoge kosten moeten maken voor aankoop nieuwe dure, onnodige HP cartridges.

Ik heb schade geleden doordat ik mijn andere cartridges heb moeten weggooien.

Ik heb als zelfstandige schade geleden omdat ik teksten niet op tijd kon aanleveren.

Ik heb een medewerker gesproken van HP, die mij vertelde dat ik mijn 2540 aan- en uit moest zetten. Als die het daarna nog niet deed, dan zou er een ernstig technisch probleem zijn. Omdat de garantietermijn is verlopen zou ik de herstelkosten zelf moeten betalen.

Ik heb ook een klacht ingediend omdat ik vind dat onrechtmatig met mijn eigen maschine is omgesprongen en ik dit nergens heb kunnen teruglezen in hun update-overeenkomsten.

Ik heb een privacyklacht bij HP ingediend (ca 10 dagen geleden), maar tot op heden géén reactie mogen ontvangen. Ik heb ook gevraagd of dit nu binnen de euro wetgeving is toegestaan.

Ik eis voor dit onrechtmatig gedrag € 250,--

Ik vind dat niet een private belanghebbende cartridge firma actie moet ondernemen, maar de Consumentenbond, waar ik na het artikel in Trouw naar toe gebeld heb.
Niet alleen bij de HP-printer van mijn vrouw maar dit gebeurt ook bij mijn Canon MG3250 Printer.H.Driessen Helmond

Reageer