Consumentenbond.nl

HP-printers blokkeren sinds kort weer namaak-cartridges

  • 29 april 2019
  • 62 reacties
  • 6272 Bekeken

Sinds de laatste automatische firmware-update (1910AR) blokkeren HP-printers het gebruik van namaak-cartridges weer - opnieuw niet netjes en ik denk illegaal van HP.
Hebben meer mensen problemen ??

62 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Het is niet illegaal wat HP doet, zij adviseren alleen cartridges te gebruiken van HP, omdat andere cartridges vaak een andere inkt hebben en de printer onwerkzaam kan worden of er geen print kwaliteit is, zoals door HP bedoelt is.
Ik heb hele bureaus vol met inkt zien liggen, omdat de namaak niet de goede inkt was en te dun of dichte printkoppen, omdat de inkt te dik was voor het apparaat.
In beide gevallen kon de printer de container in.

Maar ik heb ze ook gebruikt en bij een goede internetwinkel gekocht die daar op gespecialiseerd was en geen problemen ondervonden.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Nu andersom:
Je hebt van de namaak-cartridges verkoper cartridges gehad die niet op je printer werken en zijn dus een ondeugdelijk product voor je printer, terwijl beloofd wordt dat ze wel werken.
Je kunt ook de verkoper aan zijn belofte houden.
Badge
Mijn HP alles-in-een-printer werkt sinds kort plotseling niet meer, enkele seconden nadat de printer een perfecte(!) testpagina geprint heeft. Display geeft "Printerfout" zonder specifieke foutcode. Kan alleen nog scannen. Veel geprobeerd waaronder reset maar helpt niet. De printer is verbonden met het internet. Vermoed software issue. Heb inmiddels een printer van ander merk gekocht en gebruik de printer alleen nog als scanner. Is nauwelijks mee geprint: 2e of 3e set cartridges zit erin. Heel erg jammer.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1530519373 Zit er niet ergens een heel klein stukje papier of papierstof bij de sensors?
Vaak is het zoiets kleins wat een printer laat stoppen.
Of de cartridges eruit halen en weer goed vastzetten.

Print de printer wel met een USB kabel aan een computer/laptop?
Badge
Hi Bert, Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik print via en cat-5-/netwerkkabel. De cartridges heb ik eruit gehaald: meermaals. Dit was nodig om het schermpje op de printer weer "toegankelijk" te krijgen: de printer start dan op in een andere foutmodus waardoor het mogelijk is 4x achter elkaar de return-toets in te drukken op het printer-scherm waardoor de gebruiker in het servicemenu van de printer terecht komt en bijvoorbeeld een reset kan uitvoeren.
Het viel me op hoe schoon mijn printer aan de binnenzijde juist was ten opzichte van de printer die ik zag op een youtube-filmpje van iemand die uitlegde hoe je de printer weer werkende kan krijgen: hiervoor heb je de originele installatie-cartridges nodig (die meegeleverd worden bij aankoop: dat zijn de cartridges die vaak maar deels vol zitten). Maar die heb ik niet meer.
Printen via het schermpje van de printer lukt niet. Printen via mijn computer ook niet. Dit omdat de printer constant een foutmelding weergeeft op het scherm en geblokkeerd staat: niets op het schermpje van de printer - ook niet de knopjes aan de zijkant - reageert nog; alle functies zijn uitgeschakeld, tenzij je een truc toepast zoals verwijderen van de cartridges en opnieuw de printer opstart maar dan krijg je een andere melding met weliswaar wat meer scherm-functionaliteiten die werken maar dat is tijdelijk totdat je de cartridges weer plaatst. Alles in de printer oogt schoon.
Scannen via de computer werkt wel: de printer reageert dus nog op signalen van buiten. Scannen via het schermpje van de printer dus ook niet meer.
Dank je voor het meedenken en de tip, Bert!
Reputatie 3
Badge +2
Sinds de laatste automatische firmware-update (1910AR) blokkeren HP-printers het gebruik van namaak-cartridges weer - opnieuw niet netjes en ik denk illegaal van HP.
Hebben meer mensen problemen ??


HP heeft inderdaad actie ondernomen om onofficiële HP cartridges te blokkeren. Zie ons nieuwsbericht: HP-printers weigeren opnieuw cartridges van andere merken

We verwijzen consumenten naar dit topic om meer ervaringen te verzamelen. We horen graag om welke printers en cartridges het gaat en welke foutmelding jullie precies krijgen.
Badge
Printer: HP Officejet 8600 Plus e-alles-in-één printer - N911g
Printer 2e helft 2003 gekocht.
Inktcartridges onbekend merk, gekocht via kantoorboekhandel.

Heb twee keer met hp gebeld: opvallend is dat niet gevraagd wordt naar inktcartridges. Dus niet of je ze er eens uit wilt halen, of dat ze leeg zijn etc. Het woord cartridges wordt niet door hun gebruikt.

Weet iemand of aanschaf van originele HP cartridges het probleem oplost? Wordt de printer dan weer vrij gegeven? De cartridges zijn in mijn ogen te duur om even aan te schaffen en dan tot de conclusie te komen dat het niet werkt.
Badge
Foutmelding:

===
Printerfout

Er is een probleem met de printer of het inktsysteem.
Schakel de printer uit en weer in. Neem contact op met HP als het probleem aanhoudt.
===

Geen foutcode of iets dergelijks.

Dus 2 keer contact gehad met HP:
1e contact: mededeling dat printer niet meer ondersteunt wordt. Zou teruggebeld worden. Niet gebeurd.
2e contact: wat emotie gebruikt. Kreeg drie referenties: geen van drieën relevant (alle drie voor ander type printer). Zelf later wel juiste firmware gevonden. Het is me niet gelukt de firmware te downgraden. Printer wordt wel keurig door het installatieprogramma gevonden via netwerk kabel.

Scannen via HP software gaat ook nog prima.

Het uithalen en opnieuw plaatsen van de cartridges heeft inmiddels geleid tot lekkage van zwarte inkt. Ik stop daarom voorlopig met proberen.
Reputatie 7
Badge +5
@Gebruiker1530519373 Ik vermoed dat het hoofdkantoor van HP de beslissing heeft genomen en de medewerkers er geen weg mee weten.

Originele cartridges kunnen mogelijk het probleem oplossen, maar als de printer puur toevallig, op dit moment, defect is geraakt dan heb je het geld voor niets uitgegeven.
Ik heb een HP Office Jet Pro 8710 sinds september vorig jaar. Een van de meegeleverde cartridges was leeg en heb ik vervangen door een kloon van Wecare (via Handyman) Nu wil de printer niet meer afdrukken na een melding op het printerdisplay dat er een probleem is met de cartridge en deze moet vervangen. Vis het HP printprogramma wordt de cartridge niet herkend en als leeg aangegeven.
Met de oude (lege) originele cartridge werkt de printer wel, alleen zwart na melding op printerdisplay.
Ik heb vernomen dat HP weer via een firmware-update mijn printer weer beveiligd heeft tegen klooncartridges. Kan dit zomaar, en kan ik deze update terugdraaien?
123inkt waarschuwde hiervoor en heeft mijn cartridges teruggenomen en nieuwe gestuurd met een chip wel werkt. Prima service!
Printer is officejet 6950 met 903 cartridges.
Op advies van 123inkt firmware updates uitgezet. Had ik dat maar eerder gedaan
Ik wil jullie laten weten dat ik in 2016 van Handyman de Cartridges (eigen merk) Wecare gebruikte en dat de printer daarmee kapot bleek te gaan of in ieder geval het niet meer wilde doen.
Het was nog in de garantie periode en heb HP gebeld die mij een nieuwe (zelfde) printer toestuurde.
Ook deze deed het al gelijk niet meer en kreeg opnieuw een zelfde nieuwe printer.
HP schijnt dus geld te veel te hebben om zomaar 2 nieuwe printers te sturen maar ik moest natuurlijk wel de andere op hun kosten terug sturen.
Ben je dan als HP dom bezig of niet.???
Reputatie 7
Badge +5
@Catharinus schreef: "Ben je dan als HP dom bezig of niet.??? "

Of HP is nog één van de weinige bedrijven die weet wat service is en niet tegen je gaan zeuren dat het je eigen schuld is.
Hoi Bert,
Ik denk meer dat de top niet genoeg informatie heeft gegeven aan de klantenservice en dat zijn de mensen die je moeten helpen.
Ze hebben zelfs in m'n computer gekeken om de printer toch aan de praat te krijgen wat niet is gelukt, ook de tweede niet.
Reputatie 7
weggehaakd, niet belangrijk.
Als updates niet automatisch gaan moet je ze wegdrukken, bij een printer bedoel ik, misschien zie ik het verkeerd maar wat heeft updaten van een gewone huis- tuin- en keukenprinter voor zin?
Wij hebben jaren geprint met de office jet pro 8600
na gebruik van 123inkt kreeg ik steeds meer problemen met de printer,
slechte kleur verdeling, zwart wit vage strepen door de documenten.
Heb nu een HP office pro 8710 aangeschaft bij 123inkt.
Hopelijk ben ik nu van de ellende met de inkt af.
Gebruik uiteraard 123inkt.

Wim
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones "wat heeft updaten van een gewone huis- tuin- en keukenprinter voor zin?"

Wat wij een "huis tuin en keuken printer" noemen is dit eigenlijk allang niet meer.
Het is vaak een netwerkprinter via Wifi of een netwerkkabel die nog allerlei mogelijkheden heeft voor een verbinding met het internet, zoals eerder alleen de bedrijfsprinters hadden.
Wij kunnen het ons in dit land permitteren om dergelijke printers te kopen voor huis tuin en keuken prints.
De eenvoudigere zijn hier eigenlijk niet meer te koop, er is geen markt meer voor.

Kijk maar eens in de uitgebreide instellingen in de printer om benaderd te kunnen worden via het netwerk en internet, je kunt dus inmiddels met de huidige printers vanaf een willekeurige internetverbinding op een andere locatie thuis printen.
Dit maakt de printer kwetsbaar voor software die via de printer je netwerk op kan en in je computer thuis kan komen, omdat die in hetzelfde netwerk zit.
Reputatie 7
Ok, ik zal me er eens in gaan verdiepen, nog nooit gedaan.
Ik heb een HP printer gekocht en betaald
ik ben eigenaar en gebruiker.
Dus ik bepaal wat ik goede kwaliteit van afdrukken vind.
HP gaat op mijn stoel zitten en wil voor mij bepalen wat goede kwaliteit is.
HP HEEFT DE PRINTER ECHTER VERKOCHT EN IS DAARMEE ZIJN RECHTEN OP HET APPARAAT EN HET GEBRUIK KWIJT omdat ik de koop prijs heb betaald.
Han S.
Reputatie 7
Geen speld tussen te krijgen maar wat staat er in hun voorwaarden? Meestal kom je iets tegen dat er geen garantie wordt gegeven als je zelf aan het sleutelen bent geweest aan een apparaat maar cartridges wisselen is iets anders dan sleutelen. Als het nog een paar jaar zo doorgaat mag je alleen wassen met X, anders stopt de machine, of mag je alleen merk Y koffie gebruiken omdat anders het apparaat op tilt slaat.
De kern is: Ik heb een machine gekocht.
Bij de koop was geen verkoopvoorwaarde anders had ik hem niet gekocht.
Achteraf voorwaarden invoegen is niet in overeenstemming met de wet.
Hier ligt een taak voor de Consumentenbond.

Garantie is niet meer van toepassing
Reputatie 7
ik heb een beetje gespit in de Algemene Voorwaarden, die zijn nogal uitgebreid. Artikel 7 lijkt me hier het meest van belang.
Als je doorklikt op de site kom je niets tegen over inkt van een ander merk maar ik zeg er wel bij dat ik op de de voorwaarden na lang niet alles heb gelezen, alleen het stukje "printers".
Reputatie 7
Badge +5
In vrijwel alle of alle gebruiksaanwijzingen van HP printers staat:

HP-cartridges zijn ontworpen voor en getest op HP-printers en HP-papier, zodat u altijd bent verzekerd van fantastische resultaten.

OPMERKING: HP kan de kwaliteit of betrouwbaarheid van materiaal dat niet van HP is, niet garanderen. Onderhoud of herstellingen aan het apparaat die nodig zijn door het gebruik van dergelijk materiaal, worden niet gedekt door de garantie.

(Vrij vertaald: het is voor eigen rekening en risico.)
Reputatie 7
Dat HP de kwaliteit en betrouwbaarheid niet kan garanderen is begrijpelijk maar de fabrikant van de nepinkt, om het zo maar even te noemen, heeft er geen belang bij als een printer de geest geeft, tenzij hij zelf printers maakt en verkoopt. Het lijkt me echt alleen een geldkwestie, Iedereen heeft in het artikel dat de Bond een tijdje geleden publiceerde kunnen lezen wat printerinkt kost.
Daarom staat het iedere leverancier ook vrij om inkt voor HP te leveren, HP kan geen patent claimen, maar als het niet werkt zal deze leverancier ook garantie op die cartridges moeten geven.
Reputatie 7
Tot ze een ander model cartridges gaan maken, dan duurt het weer een tijdje voordat die zijn nagemaakt. Eigenlijk zouden al die dingen standaard moeten zijn, niet alleen cartridges maar bijv. stekkertjes van adapters en meer dingetjes die meestal te maken hebben met elektronica. Hier zijn twee adapters voor twee telefoons, eentje voor de ipad, voor de laptop, e-reader, twee voor de camera's', tomtom, kruimelzuiger, tandenborstel, boormachine, modem, als je dat allemaal in één tas stopt til je je een breuk. Er zijn maar twee gelijke snoertjes, voor de telefoons maar soms zijn die allebei tegelijk nodig. In de auto liggen nog twee reservesnoertjes.

Reageer