Consumentenbond.nl

HP-printers blokkeren sinds kort weer namaak-cartridges

• 29 april 2019
  • 62 reacties
  • 7499 Bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn te zien wat de datum van de firmware van de printer is. Als die niet recent geüpdate is zou dat ook geen oorzaak van de storing mogen zijn.
Was zeer onlangs nog een item op WDR 5.
Reputatie 4
Badge +5
Ha allen,
Helaas is dit een bekend probleem.
Hebben jullie dit topic al gelezen? Wellicht dat hier nog tips tussen staan.
Groet,
Celine
Het is bij HP duidelijk gedwongen klantennering. Met hele kleine lettertjes aangeven dat de printer niet werkt met merkvreemde cartridgers is misleidend. Zet het dan er xuidelijk met grote letters op.
Maar het blijft een vreemde zaak. Stel ik koop een auto met merk x banden en vervolgens mag ik alleen nog merk x bandem monteren, merk y mag niet want dan doet xe auto het niet meer!! Wie koopt nog zo' n auto. Kortom koop simpelweg geen HP printer meer wellicht word HP dan wat klantvriendelijker.
Ook bezitter van een nieuwe HP Officejet printer met garantie! (En jarenlang een 5510 model gebruikt met prima werkende HUISMERK patronen...tegen een redelijke prijs.)

En nu dit: de nieuwe huismerkpatronen 903 XL (met chip) voor de nieuwe printer weigeren keihard! Heeft mijn eigen huismerkleverancier van deze patronen nu ineens rommel verkocht? Het gaat hier om de chip...

Bijna alle tips op dit forum gevolgd... nieuwe installatie e.d. Update en cartridge-beveiliging (zo heet dit laatste in mijn geval) zelfs beiden uitgezet. En bij een nieuw apparaat, krijg je als basis al de nieuwste software (en ook firmware) ongevraagd.Dus een firmware-update uitzetten...in mijn geval niet relevant. Het zou een downgrade moeten worden genoemd. En niet logisch bij een nieuw apparaat, lijkt mij. Om kort te gaan...alle pogingen gestrand.

Ben het dus helemaal eens met enkele vorige reacties, wie is HP om te (mogen) bepalen dat andere patronen niet geldig zijn? En ja, ik ken het risico van dubieuze patronen. Maar ik kies mijn banden voor mijn auto toch ook zelf!
@Ria0404 veel mensen vliegen dit verkeerd aan maar het is de verkoper van de cartridges die moet garanderen dat ze werken en niet HP, en zo niet moet je ze retourneren en je geld terugvragen.
...het is de verkoper van de cartridges die moet garanderen dat ze werken en niet HP...
Wat krijgen wij nu?

Het is toch zeker HP dat deze kwalijke praktijken initieert en in praktijk brengt?

...het is de verkoper van de cartridges die moet garanderen dat ze werken en niet HP...Wat krijgen wij nu?

Het is toch zeker HP dat deze kwalijke praktijken initieert en in praktijk brengt?

Juridisch heb je een printer waarvoor je cartridges koopt. Het is de leverancier die zegt dat ze geschikt zijn en dan ook verantwoordelijk is dat het werkt. Er is jaren terug al eens een topic geweest waarin een medewerker van de bond dit bevestigd heeft.

Maar draai het eens om. Je koopt cartridges en ze werken niet en de leverancier zegt, hé dan moet je bij HP zijn. Dat kan toch niet kloppen?
Ik zag ook een andere forumdiscussie rond 'sabotage en HP'en zie dat het deels ook over dit onderwerp gaat.
Maar inderdaad..A Deen: de leverancier van de namaakpatronen is juridisch mijn eerste aanspreekpunt. En ga dus ook bij hen mijn beklag doen.
Tegelijk zie ik ook de onderliggende discussie over de werkwijze van HP bij namaakcartridges. (ook al in 2016) En dan heb ik het nog niet over hun instant-inkt-concept: warrige en onoverzichtelijk!
Nee, na deze printer geen HP meer...
Wat ik op WDR 5 heb gehoord is, dat HP, sinds nog niet zo lang, software heeft ingebouwd die er voor zorgt dat alle inkt die niet van HP komt, niet meer werkt. Ik zie HP daarom als boosdoener.

De link naar de uitzending staat zelfs hierboven. ("Wie Hersteller Kunden binden", inmiddels niet meer het laatst uitgezonden item).
@Léonz
We kunnen van alles vinden van wat HP doet maar het is toch echt zo dat je de leverancier van de cartridges aan zijn wettelijke verplichtingen kunt houden en good luck met je claim bij HP dat de cartridges van leverancier X niet werken. Het was gewoon een praktische tips hoe je het aan moet pakken, geen standpunt over geoorloofde en ongeoorloofde handelspraktijken.
Ik heb een HP envy 5644 die dus ook niet werkt op kloon cartridges. Hoogst irritant. Uiteindelijk toch maar weer de veel te dure originele HP cartridges gekocht.
In mijn huis in Spanje heb ik een Canon printer waar ik hetzelfde probleem mee heb. Daar heb ik ook nog het nadeel dat ik er ( lokaal) geen originele cartridges kan kopen. Dan moet ik 60 km heen en 60 km terug rijden om originele exemplaren aan te schaffen. Heb toch de klonen in printer gezet, kreeg natuurlijk de melding dat dit geen goede cartridges waren. Heb toch stug volgehouden en ze iedere keer opnieuw geplaatst. Na 3 of 4 keer deed de printer het opeens wel. Ra,ra hoe kan dit?

Reageer