Consumentenbond.nl

Huawei mogelijk in de ban, wat doe jij?

Reputatie 4
Badge +5
Het lijkt er op dat Google-applicaties en Android binnenkort niet meer worden ondersteund op Huawei telefoons, in verband met de sancties van de VS op China.

👉🏼 Dit is wat we nu weten.

Is dit voor jou een reden om actie te ondernemen?

58 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik moet binnenkort een andere smartphone en nog iemand hier in huis en was sowieso van plan een Amerikaans / Europees / Japans merk toestel aan te schaffen.
Heb ik ook altijd gehad sinds 1997.
Die kan ook wel in China gemaakt zijn, maar wel onder de specificaties van de Amerikaanse / Europese / Japanse ontwerpers.
Reputatie 5
Badge +6
Ik vind het een dilemma. Ik heb geen bewijs gelezen dat Huawei spioneert, of althans, meer dan allerlei andere (zowel Westerse als Oosterse) partijen doen. Ik snap dan ook niet waarom Huawei aangepakt wordt. Een collega van me maakte al de vergelijking met de situatie rond Irak en vermeende 'weapons of mass destruction'. Andere landen en bedrijven lijken achter de VS aan te lopen (of dreigen voor hen ook sancties als ze dat niet doen)... Aan de andere kant snap ik niet dat Huawei en China niet harder terugvechten: dit moet Huawei veel geld kosten.

Maar de kans is toch wel groot dat als je een Huawei koopt, de toekomst erg onzeker is. Gaan ze het overleven en een eigen besturingssysteem maken dat net zo goed is als Android en dan mensen die hen steunden en gewoon hun telefoons kochten juist extra goed behandelen? Of gaan ze er onderdoor en zit je zometeen met een niet meer bijgewerkte telefoon? Lastig 😞.

Ik vind het wel heel goed dat de Consumentenbond niet gelijk meehuilt met de wolven.
Reputatie 7
Badge +4
in china is wetgeving dat elke fabrikant van IT spullen een "backdoor' moet hebben zodat de overheid altijd toegang heeft tot de gegevens. en huawei is een chinees staatsbedrijf. hoeveel was 1 en 1 ook al weer 😉
Reputatie 5
Badge +6
in china is wetgeving dat elke fabrikant van IT spullen een "backdoor' moet hebben zodat de overheid altijd toegang heeft tot de gegevens. en huawei is een chinees staatsbedrijf. hoeveel was 1 en 1 ook al weer ;-)
Kan ik die 'wetgeving' ergens vinden? En hoe weten we of dat anders is dan met spul uit de rest van de wereld?
Reputatie 7
Badge +4
chineese wetgeving zal niet gauw online staan, maar dit komt in de buurt: https://www.cnbc.com/2019/03/05/huawei-would-have-to-give-data-to-china-government-if-asked-experts.html
Reputatie 7
Badge +4
of deze: https://www.google.com/amp/s/www.zdnet.com/google-amp/article/former-pentagon-analyst-china-has-backdoors-to-80-of-telecoms/
Reputatie 4
Badge +4
Dat is een goede vraag! Ik heb nu twee jaar een Huawei, en het toestel doet het nog goed. De batterij wordt wat versleten, maar ik wilde het dure ding nog een tijdje gebruiken. Gelukkig zijn niet meteen alle Google-diensten afgesloten, maar of ik nog op tijd updates krijg valt dus nog te bezien. Hopelijk worden security-updates toch doorgevoerd. Eigenlijk vind ik dat een verantwoordelijkheid van Google en Huawei om verkochte producten veilig te houden. Voor toekomstige producten begrijp ik wel dat Huawei nu alleen staat. Ik ben benieuwd of ze in staat zijn om een Google-vrije telefoon te maken. Want ook door Google worden we bespioneerd, en ook andere staten willen backdoors (@E.B.F. Stroeve ).

Maar ik denk op dit moment dat ik in de toekomst geen Huawei of Chinees merk ga kopen. Daarvoor is alles te onzeker. Voorlopig hou ik mijn toestel en wacht ik af of er nog nieuwe ontwikkelingen komen.
Als dit daadwerkelijk gaat gebeuren betekent dat het einde van de telefoon business van Huawei buiten China. Misschien lukt het ze nog hun lokale business overeind te houden maar ze hebben zo weinig tijd dat ik denk dat ze zelfs dat niet gaat lukken. Iedereen die nu zo'n telefoon heeft zit in ongeveer dezelfde situatie als iemand met een toestel van drie jaar oud. Einde updates, no pressure maar tijd om uit te kijken naar een nieuw toestel.
Reputatie 6
Badge +5
Wanneer ik het geld had wou ik een P30 Pro kopen, de camera is heel goed vanwege de "zoom"

Alleen nu ze zwaar in de problemen zitten..

Ja nu niet meer, ik ben het niet met Trump eens.

Er is nog steeds geen bewijs gevonden, ondertussen is er wel bewijs dat Google al je data steelt en dat Nokia ivm een bug je locatie ofzo doorstuurde naar China.

Maar toch denkt Trump.. MOEHAHAH ik ga China pesten.

Ik hoop dat Trump snel weg gaat, hij heeft een ander contract dat er geen vere afstands raketten er mogen worden gemaakt heeft hij ook verbroken zonder bewijs.
Reputatie 4
Badge +4
Al een tijdje kijk ik af en toe naar Purism met onder andere hun smartphone Librem5. Helemaal gemaakt voor je privacy en onafhankelijk van grote bedrijven als Google. Het is misschien een alternatief om naar over te stappen. Maar het is zo verschrikkelijk duur voor de hardware die je er voor terugkrijgt en het is daarbij bovendien minder gebruiksvriendelijk. Zo kun je wel uitrekenen hoeveel je privacy in euro's waard is.
Is het een idee om deze eens te testen, als ie beschikbaar komt?
Reputatie 5
Badge +6
chineese wetgeving zal niet gauw online staan, maar dit komt in de buurt: https://www.cnbc.com/2019/03/05/huawei-would-have-to-give-data-to-china-government-if-asked-experts.html
Als je dat zo op een rij ziet, kun je dat mi op 2 manieren lezen. 1: "zie je wel, ze kunnen alles pakken" 2: als er iets aan de hand is, is er een gerechtelijk proces om data op te vragen en dat gaat heel zorgvuldig.

Mi gelden de genoemde punten voor elk bedrijf in elk land, zie bv ook https://harvardlawreview.org/2018/04/cooperation-or-resistance-the-role-of-tech-companies-in-government-surveillance/ . Elke overheid wil data op kunnen vragen bij partijen waar ze invloed op denken te hebben.

De vraag is dan denk: welke overheid vertrouw je (meer of minder).
Reputatie 7
Ik dacht er een tijd geleden over een Huawei aan te schaffen als mijn smartphoontje het begeeft maar omdat ik hem nauwelijks gebruik zal mijn Sony E nog wel een tijdje meegaan, tenzij ik hem op een harde vloer of in de WC pot laat vallen. Hij is ook lekker klein, dat vind ik in sommige opzichten een voordeel.
Trump ziet overal een gevaar in, hij is gevaarlijker dan al die gevaren bij elkaar. Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn maar als iemand wil spioneren vindt hij wel een weg, desnoods via balpennen of made in China speelgoed (bij wijze van spreken).
Reputatie 7
Badge +5
"1: "zie je wel, ze kunnen alles pakken" 2: als er iets aan de hand is, is er een gerechtelijk proces om data op te vragen en dat gaat heel zorgvuldig."

Zaken en regels en gerechtelijke procedures in China en zorgvuldig????
Volgens welke regels, die van gister of die van eergister of die van morgen of die van overmorgen?

Vandaag afspraken maken en aan de regels voldoen en de formulieren in orde maken, dan denk je klaar en geregeld.
De volgende morgen zijn er weer andere regels en moet je weer opnieuw onderhandelen om nieuwe afspraken te kunnen maken, die weer moeten voldoen aan de nieuwe regels met weer andere formulieren en dat nog 5 keer voor je een min of meer een zekere afspraak hebt, dat is aan de regels moeten voldoen en afspraken maken in China en de zorgvuldigheid, heb ik meerdere malen ervaren.
En je gaat er in mee, want anders kom je China nog niet eens in.

Dit zegt in het geheel niets over de gewone Chinees waar ik, "buiten beeld" van de overheden en andere Chinezen, althans niet openbaar, uitermate veel plezier mee heb beleefd en je je in een geheel andere wereld waant, dan het China waar de overheid en de groepsdruk voor het collectief overheerst.
Als je je daar niet aan aanpast wordt het een gevaar voor de groep en land en moet er onmiddelijk ingegrepen worden.
Vandaar dat er "afgesloten van de buitenwereld" een heel ander China is te ervaren is.
Reputatie 7
Badge +4
kom op, @Raoul Teeuwen niet zo naief 😉 lees een krant, luister eens naar BNR als ze het over china hebben.
Reputatie 5
Badge +6
kom op, @Raoul Teeuwen niet zo naief 😉 lees een krant, luister eens naar BNR als ze het over china hebben.
Met zulke reacties verlies ik zin om met u in gesprek te gaan
Reputatie 7
Badge +4
volgens mij had je dat bij mijn eerste reactie al 😉
Reputatie 7
🥂
in china is wetgeving dat elke fabrikant van IT spullen een "backdoor' moet hebben zodat de overheid altijd toegang heeft tot de gegevens. en huawei is een chinees staatsbedrijf. hoeveel was 1 en 1 ook al weer ;-)

Of je dat nou gelooft of niet, wat is de relevantie in het kader "Huawei mogelijk in de ban, wat doe jij?
Reputatie 7

Of je dat nou gelooft of niet, wat is de relevantie in het kader "Huawei mogelijk in de ban, wat doe jij?

Als je prijs stelt op alle denkbare apps zul je een telefoon van een ander merk moeten aanschaffen. Trump zal een voorkeur hebben voor een Amerikaans merk.
Reputatie 7
Badge +4

ik ben van de iPhone kant. alhoewel daar ook gemanipuleerd werd met software bij foxconn waarmee werknemers ‘open’ iphones verkochten.
Reputatie 7
Noem iets wat niet wordt gemanipuleerd.
Reputatie 7
Badge +5
Eh ………..………………………….🤔 Ik kan zelfs niets verzinnen. @MrsJones
Reputatie 7
Badge +4
Noem iets wat niet wordt gemanipuleerd.
mijn goudvissen, mijn bankrekening

ik ben van de iPhone kant. alhoewel daar ook gemanipuleerd werd met software bij foxconn waarmee werknemers ‘open’ iphones verkochten.

Ok, maar ik zie nog steeds geen relatie tussen de gevolgen van de mogelijke ban en die vermeende backdoor.
Reputatie 7
Badge +4
ik snap je niet.

ik gaf dat er wel heel sterke aanleidingen zijn om te geloven dat chinese fabrikanten backdoors in (moeten) in hun spullen. en dat is volgens mij de aanleiding voor de rest van de wereld om huawei in de ban te doen.

Reageer