Consumentenbond.nl
gratis artikel

iDin: 9 vragen en antwoorden

• 26 januari 2021
  • 39 reacties
  • 625 Bekeken
iDin: 9 vragen en antwoorden
Badge +8
  • Moderator
  • 1886 reacties

iDin (iDentificeren en inloggen) is nog niet bij iedereen bekend, maar als je zaken vooral online regelt, heb je het misschien al eens gezien.

Met iDin hoef je geen kopie van je identiteitsbewijs op te sturen, maar alleen in te loggen met iDin waardoor je je identiteit bevestigt. Verschillende organisaties zoals verzekeraars en webwinkels maken hier gebruik van.  In dit gratis artikel uit de Consumentengids van februari 2021 lees je meer over iDin.

Heb jij al wel eens gebruik gemaakt van iDin? Praat mee!

39 reacties

Nee,
Ik ben het in mijn internet bankieren wel eens tegen gekomen.
Vind dit eigenlijk ook geen taak van de bank.
Een dergelijke dienst zou er moeten zijn van de overheid.

Reputatie 1
Badge +1

..nog nooit van gehoord, tot nu dan . Is digidee niet genoeg?

Badge

In een enkele consumentengids zie ik twee artikelen die mijn aandacht trokken (meer dan de overige zeer lezenswaardige artikelen overigens). Over IDIN, en over het bewaken van je persoonsgegevens.

In het IDIN artikel wordt met enige stelligheid in vraag 7 beschreven dat niemand bij transactiegegevens kunnen komen die voor die persoon of bedrijf niet van toepassing zijn.

Dat zou allemaal zijn afgeschermd door wetten en eigen regels enzovoort. 

En dan trekken ze de bank eed er ook nog eens bij als het moet.. allemaal om ons het gevoel te geven dat het allemaal hartstikke betrouwbaar is.

Dank je de koekoek. Alle transacties die on-line worden geplaatst leveren meta-data op, waar je hele gedrag uit kan worden gereconstrueerd. En Idin gebruik je niet voor een bestelling van een doosje hagelslag.

Daarnaast is het zo dat een bank niet iets uit altruïsme in de markt drukt, er moet aan verdiend worden.

Dus. De financiële industrie bewijst keer op keer dat zij niet te vertrouwen is dus waarom zou dat met Idin helemaal in orde zijn?

Ik mis dus elke vorm van kritische benadering in het artikel. Je kunt erop wachten dat er binnenkort het hebben van een Idin account verplicht gaat worden voor het doen van een transactie bij aanbieder X of instantie Y. Wil je dat?

De gids heeft hier toch wel een steek laten vallen vind ik. Komt er een vervolg over  de wenselijkheid van dit gedrocht?

Reputatie 7
Badge +6

Ik blijf lekker DIGID gebruiken , tenzij ik er zeker van ben dat IDIN beter / veiliger / makkelijker is . Als het in de toekomst de norm wordt en DIGID verdwijnt zullen we wel moeten . Aannemende dat dat het streven is . Alles wat nieuw is , hoeft niet beter te zijn voor de gebruiker . Vaak wel voor degenen die het promoten….. 

Badge

DIGID is van de overheid, en valt dus onder ministerieel beheer. En de betrokken minister mag verantwoording afleggen aan de volksvertegenwoordiging.

Banken trekken zich nergens wat van aan. Zelfs als de omgevingen qua technische betrouwbaarheid hetzelfde is, valt in alle gevallen DIGID te prefereren juist om bovengenoemde reden.

Om die reden wil ik eigenlijk een anonieme chipknip willen zien. Net zoals met baar geld, betalen zonder dat er datageile bedrijven over je schouder meekijken. Maar dat is een ander verhaal.

In het artikel staat ook niet duidelijk waar het voor bedoelt is.
Het heeft een hele andere functie als DigiD

Sites als youtube en facebook hebben voornemens om 18+ te checken met dit systeem.
Bestel je een fles drank online kun je hiermee jouw leeftijd bevestigen.
Neem je een telefoon contract, kun je hiermee bewijzen dat jij het bent.
Je zou het ook in de pin automaat van de winkel kunnen bouwen.
Maar ook voor het activeren van je bonus-kaart zou je het kunnen gebruiken.

Als dit door gaat, kun je er domweg niet meer omheen.
Daaaaag password. iDIN is er nu.
Geen anoniem twitter account meer.

Het lijkt dus een DIGID voor alle toepassingen waar de overheid geen zin in heeft of DIGID misschien een beetje te zwaar geschut is. Geen idee waarom we de banken nu weer niet zouden mogen vertrouwen. Net als de meeste Nederlanders doe ik dat al met m'n spaarcenten dus ik maar me daar niet zo druk over.

Reputatie 7
Badge +6

In het artikel staat dat IDIN is ontwikkeld door de banken . De banken hebben zelf veroorzaakt dat het vertrouwen een forse deuk heeft opgelopen . Wie het opgelet heeft , weet dat er nog steeds onfrisse dingen gebeuren . Eigenbelang staat voorop .

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb het 1 keer gebruikt. Ik zag het als een vervanging van de methode, uit het verleden, waarbij je een recente copy van een bankafschriftof salarisstrook in moest leveren.

Badge

Als dit door gaat, kun je er domweg niet meer omheen.
Daaaaag password. iDIN is er nu.
Geen anoniem twitter account meer.

Dank voor je reactie. Er is gelukkig wel een alternatief in de vorm van Fido-2. Maar dan alleen op het thema “voor elke site een ander wachtwoord” hoeft niet meer. Windows en Google ondersteunen dit al, en de mogeljkheid om je android telefoon als sleutel te gebruiken is ook al ingebouwd. Bedrijven, webbeheerders en de media (dus ook Consumentengids) moeten ermee aan de slag.

Badge

Het lijkt dus een DIGID voor alle toepassingen waar de overheid geen zin in heeft of DIGID misschien een beetje te zwaar geschut is.

Hier heb je volkomen gelijk in. DIGID is zeer degelijk, en ik kan me voorstellen dat het voor bedrijven niet makkelijk kan zijn om erop in te haken, Ik weet niet wat de eisen of inspanningen ervoor zijn.

Geen idee waarom we de banken nu weer niet zouden mogen vertrouwen. 

Tja, ik respecteer je mening, en zou wensen dat het betrouwbaarheid een kwaliteit zou zijn van iedere financiele instelling.

Mijn beeld staat helaas haaks hierop. Macht corurmpeert, totale macht corrumpeert totaal. Als je het woord “Macht” vervangt door “geld” blijft de stelling waar. Nu nog liggen banken onder vuur vanwege witwas praktijken. Hoezo betrouwbaar?

Ik hou het hierbij, anders gaan we heel off-topic, maar breek me de bek niet los :D

Ik snap het, we hebben het héél zwaar en we vertrouwen de banken niet

https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10431564/spaargeld-op-de-bank-rijst-de-pan-uit

Badge

Ik heb hier ook een gebruik van gemaakt, maar vond dat je teveel gegevens moest invullen. Mijn voorkeur heeft ideal.

Gaan we nu meemaken dat een bank waar ik een rekening heb aan anderen gaat doorgeven wat mijn e-mail adres is? Het e-mail adres dat die bank van mij heeft is alleen voor die bank. Systeem onbruikbaar.

Gaan we nu meemaken dat een bank waar ik een rekening heb aan anderen gaat doorgeven wat mijn e-mail adres is? 

Ik lees een systeem voor  identificatie. Zou mail adressen doorgeven een onderdeel zijn van identificatie?

Kennelijk, als je de demo bekijkt op de website van iDin. Er zijn drie of vier opties.

Als je wilt bewijzen dat je 18 of ouder bent is je e-mail adres niet in het geding. Maar bij tenminste een van de andere opties wel. Die dient voor het ophalen van contactinformatie. Dan geeft de bank het aliasadres door dat alleen voor berichten van die bank bestemd is. Met het bericht dat als ik dat wil veranderen, ik het bij de bank moet veranderen.

Je hebt zelf de keuze wat je verstrekt.

Nee, dat hangt af van wat de <andere organisatie> van je nodig heeft.

Nee, dat hangt af van wat de <andere organisatie> van je nodig heeft.

Maar als ze dat nodig hebben is er toch ook een legitiem belang?

Het gaat er niet om of de vraag legitiem is.  Er komt via deze methode een e-mail adres bovendrijven dat ik voor iets heel anders had bestemd. En daar ga ik over.

@F.A.A. Huisman 
Precies, ik gebruik ook een uniek email adres voor de bank.
Een extra filter tegen schurken.

Heel goed.

Het gaat er niet om of de vraag legitiem is.  Er komt via deze methode een e-mail adres bovendrijven dat ik voor iets heel anders had bestemd. En daar ga ik over.

Dat lijkt mij ook maar het is wel een buitenissige vereiste dus om nou te spreken van een onbruikbaar systeem gast dan wel ver.

Ik las dat je het vinkje voor je email weg kunt halen.
Wie gaat het testen?
Ik niet.

https://www.idin.nl/demo-idin/

Dat is een optie voor de demo site.

Reageer