Infrarood verwarmen?

• 17 September 2022
  • 21 reacties
  • 10816 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Wanneer komt er een onderzoek naar infraroodpanelen?

21 reacties

Wat vind u de belangrijke criteria?

Het lijkt mij dat het stroomgebruik vergeleken met andere vormen van lokale electrische verwarming een criterium zou kunnen zijn. 

Het lijkt mij dat het stroomgebruik vergeleken met andere vormen van lokale electrische verwarming een criterium zou kunnen zijn. 

Dat gaat meer over het principe IR-panelen dan verschillen tussen IR-panelen. Over dat principe valt wel eea te zeggen inderdaad.

Reputatie 4
Badge +4

@B. Guikema Helaas hebben wij infrarood panelen niet getest, Ik heb dit wel als suggestie doorgegeven aan onze onderzoekers.

Groetjes Shana

Reputatie 6
Badge +6

Ik denk dat de consument hier nog niet klaar voor is.

Op de laatste Vakbeurs was er maar 1 stand met IR panelen, best goede modellen en uitvoeringen,

maar het comfort van de panelen, en het behaaglijkheidsniveau voor diverse ruimten zou mijn keuze (nog) niet zijn.

Zonder zonnepanelen is het volgens mij geen optie.

Doordat de energiemarkt nog te veel in beweging is, zal de optie om op IR verwarming overschakelen nog niet voor woningen ideaal zijn.

Hoe houd ik b.v. de zolderverdieping vorstvrij met de wasautomaat, of de bijkeuken?

Klein IR paneeltje voor wasautomaat plaatsen?

De omschakeling zal met de nieuwbouw van woningen, al voorbereid moeten zijn.

Er zijn al een aantal projecten op de Toekomst gerealiseerd.

Of deze woningen dan ook voor iedereen betaalbaar zijn, is dan de vraag.

Voor de bestaande bouw en de oudere jaren 30 woningen heeft dat nog wel wat aanpassing en investering nodig.

Het 60 / 70 jaren idee van “centrale verwarming “ hele huis verwarmt, is met IR panelen bijna niet te evenaren, lokale verwarming per ruimte is nu een Hot item.

Of de energieprijzen opwegen tegen het inleveren van comfort?

Dat is voor iedereen anders, hoe dik (leeg) is je portemonnee nog, en wat heb je er voor over.

@B. Guikema Helaas hebben wij infrarood panelen niet getest, Ik heb dit wel als suggestie doorgegeven aan onze onderzoekers.

Groetjes Shana

Het zou fijn zijn als de Consumentenbond deze dingen testte. Het gaat er immers niet om of het zo'n geweldige keuze is, maar of vragen van leden beantwoord worden. In dit geval kun je met weinig moeite veel vragen beantwoorden. Of daar al dan niet gewenste antwoorden uitkomen is in zekere zin irrelevant.

Reputatie 1

Er is weinig betrouwbare informatie te vinden over IR-panelen. Er zijn veel verschillende merken en prijsniveau's. Het zou fijn zijn wanneer de consumentenbond hier wat onderzoek gaat verrichten.

Reputatie 4
Badge +4

Er komt binnen kort een publicatie over infrarood met algemene informatie op onze website. Datum is nog niet bekend maar ik zal jullie hiervan op de hoogte brengen.

Ja, graag een infraroodpanelen test.  Er schijnen veel verschillende goede en slechte panelen te zijn. en veel verschillende prijzen 

Badge

Graag meer info over het rendement van IR. als het paneel uitstaat is, sta je dan weer in de kou?

Ik verwarm nu nog met gas maar de thermostaat is in de woonkamer. Mijn (thuis)werkplek is lastig warm te houden omdat deze in de koele kant van het huis is. Het leek mij een goede oplossing om voor een infraroodpaneel te kiezen. Zeker nu ik zonnepanelen ga krijgen.

Zoek inderdaad informatie waar op te letten bij de keuze. Ik begrijp dat niet iedereen deze warmte prettig vind. Hoe kom je daar achter?

Wacht met spanning op het artikel. 

Groet Ria

Je kunt ook een grotere radiator monteren en/of een of meer (of alle) radiatoren in de kamer uitzetten en/of een draadloze afneembare thermostaat nemen die je tijdens het werk meeneemt naar de werkkamer.

Een airco in de werkkamer kan ook. Die verbruikt 3x zo weinig stroom als een ir-paneel.

Je kunt ook een grotere radiator monteren en/of een of meer (of alle) radiatoren in de kamer uitzetten en/of een draadloze afneembare thermostaat nemen die je tijdens het werk meeneemt naar de werkkamer.

Een airco in de werkkamer kan ook. Die verbruikt 3x zo weinig stroom als een ir-paneel.

Zijn wat lastiger te realiseren opties voor mij maar bedankt voor het meedenken! Ik zou dan nog eerder in de woonkamer gaan werken denk ik. 

Reputatie 6
Badge +6

@RvdV Als u het onderstaande Topic ook volgt geeft dat voor uw situatie misschien een ruimer idee.

“Welke slimme thermostaat / radiator knoppen?”

Daar in zijn ook een aantal gelijksoortige vragen over aparte ruimten te verwarmen met de bestaande CV installatie.

In mijn posten zijn een ook diverse punten benoemd.

Badge

In mijn energie besparende onderzoek heb ik al het één en ander omgebouwd.

twee jaar geleden had ik alleen maar elektriciteit en gas van Eneco. Twee jaar geleden heb ik 15 zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen, richting zuid-west. Omdat het huis (twee onder één kap, drie etages) pal in westenwind ligt heb ik altijd een hoge gasrekening gehad (3000 m3) per jaar.

Het elektriciteitsverbruik zat op 4200 kWh per jaar.

mijn 15 panelen leveren mij al twee jaar 4800 kWh op dus ik heb een overproductie en geen elektriciteits rekening. Voor het surplus krijg ik een minieme vergoeding.

Hierna heb ik mij verdiept in een hybride warmtepomp om het gasverbruik te drukken, maar door arbeids- en chipproblemen kreeg ik overal te horen dade levertijd minimaal 12 maanden zou zijn, althans voor de Remeha hybride warmtepomp.

ik kreeg van enkele vriendelijke mensen advies om meer radiator oppervlak bij te plaatsen, maar dat was juist niet mijn bedoeling. Ik wil van het gas af.

toen kreeg ik het advies om eens naar air-conditioners (airco).te kijken. De moderne airco’s kunnen allemaal ook verwarmen en verbruiken elektriciteit en geen gas. Voordeel is dat je alleen de kamers hoeft te verwarmen, waar je dat wil en dat je dan niet het hele (gasgestookte) systeem met alle radiatoren en verbindingsbuizen hoeft op te warmen. Een nadeel is dat de binnenunit van de airco normaal maar één kamer of ruimte kan verwarmen, of je moet een koppeling maken van meerdere binnen units met een zwaardere buitenuniversitair.

Mijn thuissituatie is voor mij gunstig. De kinderen, die allemaal op de bovenste etage sliepen, zijn de deur uit, dus dat gedeelte van het huis hoeft niet meer verwarmd te worden. De radiatoren kunnen dicht op een kleine doorstroom na om schimmelvorming en andere ongewenste verschijnselen tegen te gaan.

Op de eerste etage ligt onze slaapkamer, die wij zo-ie-zo niet willen verwarmen. Verder nog een badkamer en een tweede (studeer) kamer. Die willen wij beiden verwarmen (dus tot nu toe met de CV-ketel (gas).

De beneden etage hebben wij in één ruimte de zitkamer, de eetkamer en de keuken. Deze worden verwarmd met radiatoren (CV) en twee convectorbakken (CV)

ik heb nu een flinke airco (5,5 kW) en verwarm daarmee (tot 180 m3) de beneden etage en heb alle radiatoren uitgezet. De convectorbakken staan gewoon open, maar verbruiken heel weinig.

De thermostaat voor de CV hing in de woonkamer en was met draad verbonden aan mijn CV-ketel. Deze heb ik daar niet meer nodig met de geregelde airco en heb hem losgekoppeld, maar wel laten zitten voor toekomstige bewoners, die wellicht een ander energiesysteem willen hebben. Mocht de airco in een strenge winter onvoldoende verwarmen, dan kunnen wij altijd een radiator bijzetten.

Blijft nog over de badkamer en de studeerkamer op de eerste etage. Hier heb ik een draadloze thermostaat voor gekocht (ca €100) met sensor verbonden aan de thermostaat draden van de CV-ketel. Deze draadloze thermostaat heb ik in de badkamer geplaatst en zet het CV-water op de gewenste temperatuur. Die hoeft maar een paar uur aan ‘s morgens en dan weer terug op 15 graden.

zo is alles geregeld en ik heb een minimaal gasverbruik en met mijn surplus elektriciteit heb ik ook al stroom voor mijn airco. 
Ik houd alles goed in de gaten en met behulp van mijn Eneco volg ik het verbruik en kosten. Ondanks de gestegen prijzen heb ik al lagere kosten dan vorig jaar door alle besparingen.

N.B met de infrarood panelen probeer ik een nog lager verbruik in de badkamer en studeerkamer te verkrijgen. Vandaar mijn interesse in de testresultaten van de Consumenten Bond.

Marco van de Graaff

t-mvandegraaff@hetnet.nl

Reputatie 4
Badge +3

Ik verwarm nu nog met gas maar de thermostaat is in de woonkamer. Mijn (thuis)werkplek is lastig warm te houden omdat deze in de koele kant van het huis is. Het leek mij een goede oplossing om voor een infraroodpaneel te kiezen. Zeker nu ik zonnepanelen ga krijgen.

Zoek inderdaad informatie waar op te letten bij de keuze. Ik begrijp dat niet iedereen deze warmte prettig vind. Hoe kom je daar achter?

Groet Ria

Ik heb een paar jaar geleden bij de vervanging van de CV ketel,  gelijk een systeem laten installeren dat met draadloze knoppen, per ruimte de warmte kan instellen. Als er warmte vraag in een ruimte is, wordt de ketel pas aangezet.  Elke ruimte heeft op deze manier z’n eigen thermostaat en bediening.

Honeywell home systeem, Dit is met een centraal paneel te regelen inclusief dag & week programma’s.  Op elke kraan kan dit evt. tijdelijk anders gezet worden.

De nieuwe knoppen pasten op de bestaande ventielen in de leidingen.
(Technisch werkt het draadloze systeem met Z-Wave). 

Reputatie 6
Badge +6

Groet Ria

Ik heb een paar jaar geleden bij de vervanging van de CV ketel,  gelijk een systeem laten installeren dat met draadloze knoppen, per ruimte de warmte kan instellen. Als er warmte vraag in een ruimte is, wordt de ketel pas aangezet.  Elke ruimte heeft op deze manier z’n eigen thermostaat en bediening.

Honeywell home systeem, Dit is met een centraal paneel te regelen inclusief dag & week programma’s.  Op elke kraan kan dit evt. tijdelijk anders gezet worden.

De nieuwe knoppen pasten op de bestaande ventielen in de leidingen.
(Technisch werkt het draadloze systeem met Z-Wave). 

Dit is een mooie regeling maar wel met een prijskaartje van circa 600,00 en er moet wel een overdruk ventiel in de installatie aanwezig zijn.

Honeywell heeft goede regelingen.

De link geeft een goed beeld er lopen nog een paar Topics met deze vragen.

(126) Honeywell Evohome thermostaat met zoneregeling review - Hardware.Info TV (Dutch) - YouTube

Reputatie 4
Badge +3

Inderdaad er is destijds ook een overdruk ventiel in de installatie geplaatst.  

Ik heb destijds ook naar andere systemen gekeken maar die zijn niet snel goedkoper.

Zigbee kranen zijn ook te koop die zijn per stuk wel goedkoper, maar je hebt een Slimme Hub extra nodig.

Reputatie 1
Badge +2

Ik zou het heel fijn vinden als er meer informatie beschikbaar komt over het verwarmen van een werkplek op een zolder met een infraroodpaneel. Ik vind het niet fijn dat ik op 1 m2 zit maar om het op die plek warm te hebben, ook de hele woonkamer moet worden verwarmd, met daarbij ook nog de volledige zolderkamer. Alleen aan mijn bureau hoeft het warm te zijn. Nu de norm voor veel mensen nog altijd de helft van de tijd thuiswerken blijkt te zijn, is een test voor infraroodpanelen voor die situatie erg gewenst, lijkt me. Tot nu toe vind ik alleen reviews die je in twee delen kunt delen: een minderheid is ontevreden, mede omdat ze verwacht hadden dat de hele ruimte warm zou worden, een meerderheid is blij met het paneel, maar daar zitten aardig wat ‘testers’ tussen die het vaak ook nog eens op relatief warme dagen hebben getest. Wat nu de beste opstelling is voor een bureau, welk merk goed is, en wat het juiste wattage is, geen idee. Ik neig naar een paneel van 350 watt dat ik liefst los neerzet, zodat het eventueel ook in de woonkamer één zitplek kan verwarmen. Ik vermoed dat het dan het handigste is om het onder het bureau te zetten, of juist achter of naast mij. 
Heeft iemand ervaring met hoe het voelt, of je een koude rug krijgt, of juist niet? 

En hoe werkt een infrarood kachel, is dat minder zuinig, minder goed, of eigenlijk ook goed? 

Reputatie 6
Badge +5

Elektrisch verwarmen is goedkoop in aanschaf, maar peperduur in gebruik, kilowatts zijn nu eenmaal veel duurder dan kuubs gas voor de zelfde hoeveelheid energie.
Dat geldt niet alleen voor een ouderwetse straalkachel, een moderne convector kachel, maar ook voor IR panelen.
Ze zijn leuk voor lokaal verwarmen, ieder op zijn eigen wijze, maar een huis er mee verwarmen zou ik niet aan beginnen.
Nu mensen de thermostaat naar beneden draaien kan lokale verwarming interessant zijn, b.v. een IR paneel boven de bank waar je zit tv te kijken.
beneden de 17 graden begint het vervelend te worden als je stil zit.
Het is alleen nog de vraag hoe zwaar zo'n paneel moet zijn voor een aangename zit.

Mijn ervaring met een test ruimte waar een paar IR panelen in het plafond zaten dat je direct onder het paneel een aangename warmte ervaart, maar dat is weg zodra je er onder weg loopt.
De kou in de rest van de ruimte voelt dan nog onaangenamer aan.
Ik heb die ervaring al met een temperatuur verschil in mijn hobby ruimte die door de apparatuur steevast 1 graad warmer is dan de rest van het huis.
Als ik dan de kamer uitloop dan voelt de 20 graden in de rest van het huis kil aan.

Reputatie 1

Wanneer komt er een onderzoek naar infraroodpanelen?

Ik heb inmiddels een 2 infrarood panelen van het merk Ecosun aangeschaft. Op goed geluk want van al die merken en de verschillen is weinig informatie te vinden. Ben er tevreden mee, gebruik het als bijverwarming. 
verwarming op 17 graden en paneeltje aan bij de tv of bij de eettafel Ik bezit van zonnepanelen, dus dat scheelt enorm.
Er zijn verschillen tussen opwarmtijd, rendement, duurzaamheid. Dus meer onderzoek hierover is wenselijk 

Reageer