Consumentenbond.nl

Inktkussen vervangen Epson XP 640

• 1 december 2019
  • 12 reacties
  • 4632 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

Onze Epson XP 640 geeft de volgende melding op het display “het inktkussen van de printer is aan einde levensduur. Neem contact op met Epson ondersteuning”! Alles is daarmee geblokkeerd, er kan dus absoluut niet meer geprint worden! Enige weken daarvoor was er al 2x een melding op het display verschenen waarin werd geadviseerd het inktkussen binnenkort te gaan verangen en daarvoor contact op te nemen met Epson ondersteuning, zelf vervangen kan namelijk niet! En dan sinds eergisteren eerder genoemde melding en een totaal falende printer. Je bent gedwongen de printer naar een dealer te brengen, bij Mediamarkt kon dit maar dat zou 15 werkdagen kunnen duren en min. €45,- kosten. Een alternatief is de printer naar Utrecht opsturen, het moet niet veel gekker worden zou je zeggen. Volgens een computer reparateur (en diverse forum sites) heeft Epson een teller ingebouwd die gewoon na een aantal prints de printer blokkeert. De onze is net 2,5 jaar oud en 15 prints per maand halen we absoluut niet! Ik vraag me af hoe de CEO van Epson zou reageren asl zijn auto eerst 2x waarschuwt dat hij voor onderhoud naar de garage moet en vervolgens op een dag de auto niet meer start maar de melding verschijnt “Neem contact op met xxxxx-ondersteuning”. Ik heb hier overigens nooit iets over gelezen in de test's v.d. Consumenten bond….. of heb ik iets gemist? 

Ik ben benieuwd of meer mensen hiermee geconfronteerd zijn?

Groeten, Gori

12 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Als het inktkussen vervangen dient te worden zou ik uitkijken naar een nieuwe printer, dat is waarschijnlijk voordeliger.

2, 5 jaar oud zegt helaas niet zoveel. Als u bijvoorbeeld imitatie inkt heeft gebruikt kan het inktlkussen vol raken en dan schakelt de printer uit omdat zonder een goed functionerend inktkussen een goede afdruk niet meer mogelijk is.

Ik ben al een paar jaar van de Epson af.
Maar dit komt me wel bekent voor.
Om dat te resetten is er wel een programma in omloop.
Maar daarmee heb je nog geen nieuw kussen.
Ik vond dat de Epson die ik toen had, enorm veel inkt verbruikte met het inschakelen.
Die inkt komt in dat kussen.
Ik heb hem op de schroothoop gegooid en een ander merk gekocht.

Reputatie 2
Badge +1

Beste @Gori,

ik ben ook heel benieuwd hoe vaak dit nou voorkomt. Ik hoop er over enige tijd wat meer over te kunnen zeggen als we de resultaten hebben van een nieuw ‘levensduuronderzoek’, waarbij we ook vragen naar de ervaringen met printers.

Helaas kunnen we het probleem van een vol inktkussen niet goed testen: het is toch iets wat na verloop van langere tijd pas optreedt en wat niet bij iedere printer op dezelfde manier te versnellen is. En wat @Gebruiker1566772873 zegt: het hangt er ook vanaf hoe de printer gebruikt wordt.

In het artikel Peperdure printerinkt (Consumentengids juli 2018) en in het bijbehorende filmpje (vanaf 5:38) hebben we wel aandacht besteed aan dit onderwerp. Daarin geven we aan dat je online soms toch oplossingen kunt vinden voor het volle inktkussen, maar het is niet makkelijk en je hebt geen garantie op succes. Specifiek voor de Epson XP-640 is online wel resetsoftware te vinden, maar wij weten niet of deze goed werkt.

Ik ben het helemaal met u eens dat het raar is dat een product zomaar niet meer werkt. Dat zou misschien terecht zijn als u als consument een groot risico loopt als u het nog zou gebruiken. Om de vergelijking met de auto te maken: als de auto me al heeft gewaarschuwd dat de remmen bíjna stuk zijn, zou ik het niet zo gek vinden dat de auto niet meer wil rijden als de remmen het echt kapot zijn. Maar ik kan me bij een printer (behalve kortsluiting o.i.d.) geen levensbedreigende situatie voorstellen. Daarom heb ik bij Epson om meer uitleg gevraagd.

Hallo @Karen Reijneveld,

door de diverse reacties over o.a. “imitatie inkt” etc komt de focus teveel op de gebruiks condities te liggen.

Waar het mij specifiek om gaat is dat Epson (in bepaalde types?) tellers in schijnt te bouwen, dan heeft het dus niets met de kwaliteit van de inkt of vol raken van et inktkussen te maken maar stopt de printer gewoon als de teller aan het ingestelde aantal is.

Alvast bedankt.

Mvg

Gori.

Reputatie 3
Badge +3

Zoals @Karen Reijneveld al aangaf hebben we een aantal vragen uitgezet bij Epson. Ik vat hieronder even kort de antwoorden van Epson samen:

• De printer telt niet het aantal printjes om met die informatie aan te geven dat het inktkussen aan vervanging toe is en de printer zo te blokkeren.
  • De printer geeft waarschuwingen of stopt met werken wanneer er een bepaalde hoeveelheid inkt in het inktkussen zit. De hoeveelheid inkt wordt berekend door ‘verschillende factoren’, waaronder de hoeveelheid inktdruppels.
  • De printer geeft waarschuwingen of stopt met werken om lekkage in de printer te voorkomen. Lekkage zou kunnen leiden tot schade aan de printer, en in het ergste geval kunnen leiden tot brand.
  • Het is bij vervanging van het inktkussen belangrijk de ‘teller’ van het inktkussen tegelijkertijd te resetten om lekkage te voorkomen.
  • Epson zorgt ervoor dat het aantal printers met vervangbare inktkussens toeneemt. In goedkopere printers moet vervangen gebeuren bij een ‘service center’. Het inktkussen is in dat geval zo ontworpen dat een doorsnee gebruiker er veel mee kan printen. Zo heeft de Expression Home XP-225 een inktkussen die 10 jaar mee moet kunnen gaan met 40 printjes per maand.

Ook bij mij is gisteren de Epson Espression Premium XP-540 volledig gestopt, de inkt kussentjes moeten worden vervangen en de software moet worden gereset. De printer is van 6 july 2017, dus 2 jr en 11 mnd, ik heb Epson gebeld, het probleem was bekend en de nieuwe printers (zoals de XP-5100) zouden dit probleem niet meer hebben, dan kan je een kussentje kopen voor € 10,50 en zelf vervangen. Ik moest Mservice in Utrecht bellen, reparatie daar kost € 45,-. Ik vind nog geen 3 jaar best kort. Vooral jammer omdat ik er net voor € 65,- nieuwe inkt in had gedaan en ik heb nog een inktpatroon op voorraad. Printers die dezelfde inkt patronen gebruiken zijn niet meer leverbaar.

Nu vraag ik me af, of ik naar Utrecht moet rijden voor reparatie of dat ik een nieuwe koop, een Epson of een ander merk. Al met al, veel gedoe.  

Wie heeft er nog een goed advies?

Alvast bedankt,

1. Buitelaar 

Hoe/waar kan ik aan een reset code inktkussen voor mijn Epson XP 630 printer komen?

Groet,

Wim

Hier ook hetzelfde probleem met een ET-2500 maar dan ook nog eens veroorzaakt doordat de printkop na een poosje de printer niet gebruikt te hebben verstopt is geraakt en nu gereinigd moest worden om weer nette printjes te krijgen.

Maken ze eerst de printer veel duurder (tov. printers met cartridges) omdat de afdrukken een stuk goedkoper zijn en ze minder aan de inkt kunnen verdienen, bouwen ze weer rot geintjes in als deze om alsnog extra te kunnen verdienen aan de printer.

Codes zijn trouwens te vinden op het internet, maar dan wel tegen betaling.

Klaus Wustefeld 13 nfebr.2021

Ik heb de Epson printer PX830 FWD en heb ook het probleem van het inktkussentje, dat aan het               eind van zijn leven is, zoals verschillende al hebben vermeld. Inderdaad is het gewoon een telling, die beslist over het einde van het inktkussentje, niet de kwaliteit van de printer zelf, die tot nu toe perfect werkte. Door de mededeling, dat er geen kussentjes meer zijn, wordt ik gewoon verplicht om een nieuwe printer aan te schaffen, terwijl de printer zelf nog goed is. Omdat er 6 cartridges inzitten voor zes kleuren heb ik altijd minstens 6 ( nu 7) reserve, omdat als er eentje leeg is de hele printer stopt.

Ik heb berekend, dat ik ( inclusief de al geplaatste cartridges) ongeveer € 180 in het water gegooid zal hebben, als ik de printer niet meer kan gebruiken. Ik hoop nog , dat Epson mij daarvoor terugbetaald, misschien, maar ik vrees van niet. In dat geval zou ik als consumentenbond de Epson printers toch niet zo hoog waarderen, maar ik wacht nog op een mooi gebaar van Epson.

Dat mooie gebaar kun je wel vergeten, ik heb dit Epson ook voorgelegd en ze verwijzen simpel naar hun technische dienst die vervolgens met een prijsopgave komen om de kussentjes te vervangen (iets wat ik dus al zelf had gedaan) en ze resetten de teller van printer met een stukje software.

Totaal aan kosten dus bijna net zo duur als een nieuwe printer.

Natuurlijk prima dat men de gebruiker er voor waarschuwt dat de int afvaltank (want dat is het gewoon) vol is en eerst leeg gemaakt moet worden maar gewoon schandalig dat een bedrijf als Epson zich aan dit soort praktijken verlaagt door geen eenvoudige reset in te bouwen of een kosteloze reset mogelijkheid te bieden zodra de afvaltank weer leeg is.

Voor een ieder met een dergelijke Epson printer (vaak ook wel Eco printer genoemd) nog even de tip

Gebruik niet de schoonmaakfunctie van de printer zelf want dan loopt de teller extra hard op en kun je als de kop schoon is je printer vervolgens alsnog niet gebruiken.

Op het internet zijn diverse mogelijkheden te vinden om de kop eenvoudig te verwijderen en buiten de printer schoon te maken.

Klaus Wustefeld                                                                                                                                         Ik voel me gesteund door jouw reactie, G.Bakker. De epson printer werkt wel  goed, maar als je dan problemen hebt, laat Epson je eigenlijk wel in de kou staan,  daar komt het op neer.                                    Ik ben nu vooral geïnteresseerd in jouw laatste zin, waarin je een mogelijke oplossing noemt.                           Ik heb nog 3  vragen :                                                                                                                             1.  Waar kun je  op internet een oplossing vinden ( je spreekt over verwijderen en schoonmaken) ?             2.  Is de “kop”van de printer hetzelfde als het inktkussentje?                                                                      3.  Mijn printer is een 6 kleuren printer: heb je voor iedere kleur één inktkussentje?   Of zijn er dan 6 inktkussentjes?

1 even zoeken op “reset epson inkt waste counter”

Je komt dan een programma tegen waarmee je de counter met ongeveer 10% reset (is éénmalig te gebruiken), wil je meer dan moet je iets van 10 dollar gaan betalen. Natuurlijk al een stuk goedkoper dan bij Epson zelf, maar Epson hoort dit gewoon vrij te geven zodat een ieder dit kan gebruiken.

2 nee, de printerkop is waar deze over het papier gaat en die zorgt voor de juiste printkwaliteit, de kussentjes kun je meestal via de achterzijde van de printer bereiken door daar een schroef los te draaien.

De problemen ontstaan vaak als de afdruk wat minder wordt en je deze kop gaat reinigen volgens het reinigingsprogramma wat de printer biedt. Hiermee wordt veel inkt gebruikt en loopt de teller heel snel op en ook al is je printerkop dan weer gebruiksklaar, je kunt geen afdrukken meer maken omdat eerst de kussens vervangen / gereinigd moeten worden en de teller gereset. Dus zeg maar dat een autofabrikant iets in je auto bouwt zodat je maximaal een x aantal kilometers kunt rijden en dat je dan voor de prijs van bijna een nieuwe auto eerst onderhoud uit moet laten voeren voordat je verder kunt rijden.

3 hoe het bij elke afzonderlijke printer is weet ik niet maar bij mijn printer waren het 2 stukken schuim die samen in één plastic bakje zaten.

Reageer