Consumentenbond.nl

Instagram en jouw privacy

• 7 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 955 Bekeken

Badge +6
Mooie vakantiefoto's gemaakt? Of wil je je nieuwe interieur laten zien aan je vrienden en bekenden? Instagram is dé plek om jouw foto's met anderen te delen, maar waarschijnlijk hoeft niet de hele wereld je nieuwe bank of bikini te bewonderen. Door je instellingen aan te passen, kun je je privacy op Instagram verbeteren.

Zo is het bijvoorbeeld slim om niet je volledige naam te gebruiken als gebruikersnaam en kun je het onmogelijk maken voor anderen om jou te taggen zonder dat je hier toestemming voor hebt gegeven. Meer lezen? Bekijk dan hier onze tips.

Let jij op je privacy wanneer je Instagram gebruikt? En heb je nog aanvullende tips? Praat mee!

9 reacties

Badge +3
Ik snap deze vraag niet.
Instagram is een alternatief voor Facebook en steeds meer jongeren stappen over van Facebook naar Instagram, omdat op Facebook veel te veel ouderen komen, waar ze geen last van willen hebben.
Overigens is Instagram al lang opgekocht foor Facebook en worden deze twee – in de nabije toekomst – meer en meer geintegreerd.
En wie op de (a)sociale media zit hoeft zich geen zorgen te maken over privacy, want die is er toch niet te vinden.

Ik probeer nog wat privacy te bewaren en vermijd alle producten van Google, enz.
Ik doe alleen af en toe een (gratis) video-call via WhatsApp naar Thailand.
Ja, ik weet het, WhatsApp is ook opgekocht door Facebook en zal ook worden geassimileerd (resistance is futile, all your social media are belong to us).
Reputatie 6
Badge +5
Instagram en Facebook kan je niet echt vergelijken.
Instagram is heel erg "foto" gebaseerd.
Terwijl facebook veel meer met tekst is, het is niet perse omdat er op facebook veel ouderen zijn.
Ik gebruik Insta omdat ik het een fijner UI vind.

Qua privacy, mijn account staat op privé.
Ik publiceer geen foto's van mijn locatie/van mezelf.
Reputatie 4
Badge +2
Instagram is van Facebook.
Mijn vertrouwen in Facebook is NUL
Facebook is ook steeds weer bezig om Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger met elkaar integreren.
Reputatie 6
Badge +6
Door actuele omstandigheden vertrouw ik niemand meer omtrent mijn privacy. En dan uiteraard bedoelt wat o.a. op alle sociale media speelt, maar ook alle bedrijven, niet alleen Google, die zo graag wat van je willen weten. Pas goed op je privacy straks weten 'ze' meer over jou dan jezelf weet. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Door actuele omstandigheden vertrouw ik niemand meer omtrent mijn privacy. En dan uiteraard bedoelt wat o.a. op alle sociale media speelt, maar ook alle bedrijven, niet alleen Google, die zo graag wat van je willen weten. Pas goed op je privacy straks weten 'ze' meer over jou dan jezelf weet. Groeten Leo.
Ze weten al meer over mij dan ik over mezelf weet.

Volgens Google zit ik onder atletiek en heb ik veel interesse geluidsapparatuur, meer als camera's en filmapparatuur.
Ook al zit ik niet onder atletiek en vind ik camera's etc veel interessanter dan geluidsapparatuur. geluidsapparatuur vind ik eigenlijk helemaal niet interessant.

Interresant wat Google over mij denkt!
Reputatie 6
Badge +6
Ja, @TijsZonderH , je hebt gelijk, dat vergeet ik nog, voor wat mijn advies uiteraard waard is. Maar het gevaar komt nog meer van zaken die ze van je weten c.q. verzamelen, die helemaal niet kloppen. Dan kan je dus zomaar beschuldigd worden van zaken waar je helemaal niets mee te maken hebt. Groeten Leo.
Reputatie 5
Badge +5
Aanvullende tip om je privacy op internet te waarborgen? Jazeker: verwijder Instagram!

Aan de ene kant denk ik : ja , je hebt gelijk.

Aan de andere kant: tegenwoordig is de wereld steeds transparanter waardoor meer zichtbaar wordt. Vroeger gebeurde dit ook.

Het feit dat er zo extreem wordt geschreven / pogingen worden gedaan in het tegenhouden van privacygegevens op media waarop gegevens geld waard zijn, impliceert dat de oplossing nooit 100% is.

Of je stopt ermee, of je gaat ermee door.

Het is vaak angst om erbuiten te vallen waardoor mensen niet stoppen met wat ze doen.

Reputatie 6
Badge +6

Beste @Gebruiker1542824410 . Dank voor je reactie. Het is ook niet allemaal zo makkelijk. 

Ik ben geneigd van mezelf te zeggen ik ben als een blad gekeerd aan een boom. Ik heb één en ander meegemaakt met banken en las gisteren nog dat ieder met een ICS Creditkaart, en ik vertaal het in mijn eigen woorden,  zich moet verantwoorden voor de bedragen die hij stort en opneemt.  In wat nettere bewoordingen stellen 'ze’ dat de cardhouders zich opnieuw moeten identificeren. Dit gaat dan allemaal over dat de overheid via de banken wil weten of klanten geld witwassen, crimineel geld gebruiken, weer even vertaald of de klanten niet crimineel zijn.. Let wel als een bedrag op je rekening ‘hen’ niet bevalt moet je tekst en uitleg geven, bewijzen dat je niet crimineel bent. Dat gaat wel even over iets anders dan reclame boodschappen van Google.

Nu meld ik meteen erbij dat de soep niet zo heet wordt gegeten dan ie opgediend wordt……. maar het zal wel allemaal meevallen, vind ik toch wat te simpel. Ik heb anders meegemaakt.

Zoals met alles, het gaat voorbij, en tijd heelt alle wonden, maar ben toch heel anders aan gaan kijken tegen…. ik heb niets te verbergen, van mij mogen ze alles weten..  Bij de overheid, de fiscus, justitie en door hen ingeschakeld de banken ligt het toch even heel anders.  Groeten Leo.

Reageer