Consumentenbond.nl

Installeren nieuwe virusscanner

• 21 mei 2019
  • 8 reacties
  • 601 Bekeken

Ik heb momenteel BullGuard op mijn laptop en omdat deze binnenkort afloopt wil ik overgaan op Bitdefender. De vraag is of ik dan BullGuard zelf moet verwijderen of dat Bitdefender dat zelf automatisch doet.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@A. Doesselaar https://www.bullguard.com/nl/support/product-guides/bullguard-desktop-protection-guides/getting-started/uninstalling-bullguard.aspx

Een ander antivirus verwijderd nooit het oude antivirus, want de nieuwe weet nooit exact hoe het oude verder is geïnstalleerd in het register en op andere plaatsen.
IK zou sowieso zelf eerst de oude antivirussoftware verwijderen.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @A. Doesselaar . De adviezen van de forumleden zijn uitstekend, als je alles maar laat staan krijg je echt problemen, ook genoemd 'rommel', elkaar tegenwerkende software enz.
Computertotaal heeft er ook over geadviseerd: Beheer je virusscanner: 6 slimme tips. Heb je net gekozen voor een nieuwe virusscanner, dan moet je eerst de oude versie volledig verwijderen.
Het PC -Helpforum: Het correct verwijderen van je antivirussoftware is belangrijk om toekomstige problemen te vermijden.
Ook bij 'goeievraag' staat advies: Eerst het gewenste programma downloaden.
Dan internet afkoppelen en het oude programma deïnstalleren.
Google wat en je krijgt vele adviezen, maar wel in dezelfde orde. Groeten Leo.
Veel dank geachte Leo, je reactie lijkt mij zeer plausibel.
Mvg Arthur van Doesselaar
@Bert: dat verhaal klopt niet. Er zijn virusscanners die detecteren dat een ander product is geïnstalleerd en tijdens de installatie voorstellen om dat te verwijderen. Dat gaat dan gewoon op de standaard manier waarop software op windows kan worden gedeinstalleerd.
Reputatie 7
Badge +5
"Een ander antivirus verwijderd nooit het oude antivirus, want de nieuwe weet nooit exact hoe het oude verder is geïnstalleerd in het register en op andere plaatsen. "

"Er zijn virusscanners die detecteren dat een ander product is geïnstalleerd en tijdens de installatie voorstellen om dat te verwijderen."

Er wordt dus bij het installeren voorgesteld om het oude te verwijderen op de Windows manier.
Dan klopt het dat een ander antivirus nooit het oude antivirus verwijderd.

Maar kijk altijd bij het antivirus wat je hebt of de maker daarvan een Removal tool heeft, want Windows heeft niet altijd de juiste informatie van het antivirus om alles te verwijderen.
Vrijwel alle antivirusmakers hebben een Removal tool / Uninstall Utility om het programma echt uit Windows te krijgen.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @A. Doesselaar , dank voor uw vriendelijke reactie. De meeste adviezen op uw vraag gaan uit naar bij een nieuwe security het oude verwijderen. En als je googled kom je ook een hoop adviezen tegen en ook de manieren hoe je het oude moet verwijderen. Bert gaf daar al twee voorbeelden van. Op 'Startpagina' staat ook veel over oude antivirus eraf en nieuwe erop. Ook daar zijn er forums en als beste antwoord werd daar gegegevn: Het beste antwoord
Eerst het gewenste programma downloaden.
Dan internet afkoppelen en het oude programma deïnstalleren. Dit kan het best met Revo-uninstaller , Uninstall Utility of een removaltool van het betreffende programma.
Daarna nieuwe programma installeren.
De internetverbinding weer inschakelen.
Soms is het tussen de bedrijven door nodig de computer te herstarten, maar daarvan krijg je meestal wel waarschuwingen voor.
Het is een advies van het forum daar, dus niet van mij, ik ben het er wel mee eens, maar ga niet met de eer strijken.
PC Help geeft zelfs uitgebreid hoe te verwijderen: Bij Windows Vista & 7-10
Ga naar Start ----> Configuratiescherm ----> Programma's ---> Programma's en onderdelen.
Een andere optie – en enkel te gebruiken als de vorige niet lukt – is het gebruik van de tools die de meeste makers van antivirussoftware ter beschikking stellen.
En dan geven ze een heel lange lijst van alle anti-virussen:
Avast
http://files.avast.com/files/eng/aswclear.exe
AVG
AVG | Download tools and utilities
Avira
How can I uninstall AntiVir Personal software?
BitDefender
Support
BullGuard
http://www.bullguard.com/support/pro...uninstall.aspx
Enz. Enz. Enz, maar u ziet de uwen staan erbij. Groeten Leo.
Badge +8
Hoe staat het er inmiddels voor, @A. Doesselaar? Is het al gelukt? 🙂

Mocht er al een reactie zijn die jou het meest geholpen heeft, dan kun je die aanvinken als 'Beste antwoord'. Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook met het snel vinden van een antwoord! 👍🏼

Reageer