Consumentenbond.nl
Beantwoord

Internet/ E-mailadres

• 4 februari 2018
  • 18 reacties
  • 886 Bekeken

Als je van provider veranderd kun je dan je E-mailadres meenemen/behouden. ( desnoods met een volledig alias?)
icon

Beste antwoord door Silvia_Smit 5 februari 2018, 11:26

@F.A.A. Wakkermans-Zeinstra
Het meenemen van je e-mail adres bij een overstap is helaas niet bij alle providers mogelijk.

Bij KPN, XS4ALL en Solcon kun je je e-mail adres (tegen betaling!) wel behouden: tips om een internet abonnement te kiezen. Online.nl heeft een tijdje geleden ook een soort 'deal' gesloten voor klanten die overstapten naar Ziggo.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Bij Kpn kan het tegen betaling maar voorzover mij bekend verder nergens. Stomme opmerking wellicht maar is het niet logischer om het aan uw betreffende provider zelf te vragen? Of bent u op zoek naar een provider waar u in de toekomst uw mail adres kunt behouden na verhuizen, want dan kunt u het beste juist geen mail adres van uw provider gebruiken.
Reputatie 5
Badge +4
Bij online kan het hoofd adres worden mee genomen, de kosten hiervoor bedragen € 4,00 per maand.
Reputatie 3
Badge +5
@F.A.A. Wakkermans-Zeinstra
Het meenemen van je e-mail adres bij een overstap is helaas niet bij alle providers mogelijk.

Bij KPN, XS4ALL en Solcon kun je je e-mail adres (tegen betaling!) wel behouden: tips om een internet abonnement te kiezen. Online.nl heeft een tijdje geleden ook een soort 'deal' gesloten voor klanten die overstapten naar Ziggo.
Meenemen zonder eigen domeinnaam ? Welnee, dat is echt onzin. Wat wel kan is dat je je email adres beschikbaar blijft bij je oude provider of wordt doorgestuurd. Dat is een extra dienst,

Technisch: een domeinnaam is gekoppeld aan een eigenaar van dat domein. Die heeft daarvoor records opgenomen voor de emaildienst (mx record bijvoorbeeld). Dat record bepaalt waar de mail op internet wordt afgeleverd. Dus dat kan niet per email adres ( bijvoorbeeld: fredb@provider.nl) maar gaat per domein (@provider.nl). Je zult begrijpen dat die eigenaar niet het hele domein (@provider.nl) wil verhuizen naar jouw nieuwe situatie want dat heeft gevolgen voor alle email adressen in dat domein. Wel kan een dergelijke eigenaar er voor kiezen om mail door te sturen (fredb@nieuweprovider.nl) . Dat is dan een dienst maar in de praktijk is je mailadres dus niet meegenomen maar wordt doorgestuurd.

Er zijn providers die dat mailadres behouden en je de mogelijkheid bieden deze te gebruiken. Dat gaat vaak gepaard met een betaalde dienst. Daarmee log je nog steeds in op de omgeving van de oude dienstverlener / provider. Dus eigenlijk is je emailadres dan ook niet verhuisd.

Wil je dat allemaal voorkomen kun je een email adres van een dienst als google( gmail.com) of microsoft (outlook.com en andere) gebruiken of je eigen domeinnaam registreren. Dat laatste vereist technische kennis en is dus vaak niet voor de gewone gebruiker weggelegd.
Reputatie 7
Waar was je vorig jaar Fred toen ze hier een hele discussie gevoerd hebben over het "wettelijk recht" om je provider mail adres met je mee te verhuizen?
Reputatie 7
Badge +4
Nadat wij van provider veranderd zijn en daarom een nieuw emailadres aan moesten maken hebben wij er voor gekozen om een Gmail-adres te nemen. Mocht het eventueel nog een keer voorkomen dan hoeven we ons mailadres in ieder geval niet opnieuw te wijzigen en aan iedereen door te geven. Dit is gratis en kan ook bij Live en HotMail en waarschijnlijk nog wel bij meer.
Heb zelf een Email bij Ziggo nog @casema.nl dus zeker 15 jaar oud. Ik heb geen idee of ik dit mee zou kunnen nemen. Het belet me wel over te stappen.
Reputatie 7
Heb zelf een Email bij Ziggo nog @casema.nl dus zeker 15 jaar oud. Ik heb geen idee of ik dit mee zou kunnen nemen. Het belet me wel over te stappen.

Je kunt het niet meenemen.
Nee daar was ik al bang voor. Maar goed. Blijf ik bij Ziggo. Niet zo'n slechte provider 😉
Dank je wel Btw 🤘
Reputatie 7
Dank je wel Btw 🤘

Ggd, ik zit er ook en ik ben er ook wel tevreden mee. Alleen ben ik na vertrek bij mijn eerste provider al ooit eens tot de conclusie gekomen nooit meer mail via de provider precies vanwege die lock-in.
Ik heb dat gewoon allemaal in eigen hand 🙂 Eigen domeinnamen, zelf hosten. Geen afhankelijkheden van providers. Mijn eerste provider is er nog wel qua domeinnaam: knoware.nl . Was zelfs eerder dan XS4All.
Badge
Gewoon een Gmail of Hotmail adres aanmaken en die neem je je verdere levenslang mee. De aangeboden mailadressen van de providers niet gebruiken. Ik ben al een aantal keren van provider gewisseld maar heb nooit de meegeleverde mailadressen gebruikt. Daarmee ook nooit problemen. De mijne stamt nog uit het prille begin toen hotmail net was gestart. Geen probleem met kennissen of familie door iedere keer weer een nieuw mailadres door te geven.
Reputatie 6
Badge +6
Mijn Gmail stamt uit begin 2004. Volgens mij was Gmail toen nog maar een maand in de lucht. Persoonlijk vind ik het ook een prettig idee dat ik - in principe- nooit meer een ander privé e-mailadres hoef te nemen.

Uit nieuwsgierigheid, (ik draai het even om) is er een situatie denkbaar waar er wel voordelen kunnen kleven aan het gebruiken van een provider e-mailadres (ziggo/KPN/Casema etc)? Als je deze nog niet hebt, natuurlijk..
Badge
Ben zelf systeembeheerder geweest vanaf 1990. Mijn hotmail adres is vanaf het begin invoering hotmail. Weet dus genoeg van wisselen van mailadressen. Ook inloggen met een mailadres geeft na een wisseling ook weer de nodige extra handelingen/wijzigingen die je moet doen. Hou het dus maar gewoon bij zo'n mailadres van Gmail of Hotmail. Bespaart je een hoop sores en mores. Conclusie geen voordelen aan een andere.
Het voordeel van een provider adres is toch een stukje privacy denk ik. Bij Microsoft / Google ben je namelijk niet meer dan een profiel voor marketing doeleinden. Gratis bestaat nou eenmaal niet.
Badge
Ook daar wordt gebruik gemaakt van marketing. Privacy kennen ze niet al beweren ze van wel. Ik gebruik Outlook en kan alle ongewenste mails van verzenders en of providers blokkeren. Ik heb totaal geen last van marketing of advertenties die ongewenst oppoppen. Op mijn smartphone gebruik ik amper internet dus daar heb geen ervaring mee.
@JacobsJGM heb je daar enig bewijs van gezien dan ? Ik niet, en vertrouw me maar ik kan voor in ieder geval 1 provider dat redelijk goed beoordelen.

Reageer