Consumentenbond.nl

Internet via de satelliet

• 22 juli 2014
  • 35 reacties
  • 13858 Bekeken

Wij wonen in een buitengebied op het Friese platteland. behalve dat wij hier prettig wonen is het internet heel erg traag. wij hebben asdl bij xs4all wat een goede service betreft, maar zij kunnen niet zorgen dat ons internet sneller wordt. dat is hier niet mogelijk.

Nu heb ik gehoord dat het sinds kort mogelijk is om internet via de satelliet te laten verlopen.

Is hier iets over bekend en heeft iemand hier ervaring mee? Hoe veilig is dit ten opzichte van andere internet vormen? Hoe snel is het en hoe stabiel.

35 reacties

Een korte zoektocht leert mij dat internet via de satelliet vooral gebruikt wordt in het buitenland en bij mobiele installaties in Nederland (bijvoorbeeld bij tv-producties). Benieuwd of dit voorstel van De Statenfractie Friese Koers nog een vervolg krijgt.

Hoe snel is je internetverbinding nu, tegen welke beperkingen loop je nu aan?
Op dit moment haal ik een enkele keer 6 mb, het zou 8 moeten zijn, maar dat is al niet haalbaar volgens xs4all. die zijn aardig betrouwbaar denk ik. zij zijn weer afhankelijk van de KPN. Die gaan niet infesteren. Wat ik vond is een satelliet verbinding via Astra welke maximaal 20 mb haalt. Het abonnement is 39 met een maximen van 15 Aansluit kosten zijn nog wel 400,- . Verwacht van de politiek helemaal niets. Die lopen meestal 10 jaar achter de techniek aan. Maar voor ik hier mee aan de slag ga zou ik graag ervaringen van anderen willen horen.
Beste H.Veurman en Stephan,

Voor mijn werk maak ik sinds een jaar veel gebruik van internet via Ka-sat, de tegenhanger van satelliet via Astra. Wij maken gebruik van Tooway verbindingen voor live radio en TV verbindingen en het werkt echt super. Snelheden zijn 20Mbit down en 6 Mbit up.

meer info:

http://www.rian-bv.eu/

www.tooway.com

Groeten Martin
Naar aanleiding van een vraag van Stephan ten Kate via twitter plaats ik hier een stukje over satelliet internet.

Om de vraag te beantwoorden van de topicstarter, het is net zo veilig als iedere andere dsl of kabel verbinding. De verbinding is zeer stabiel en heeft nauwelijks of geen last van het weer. Bij zware buien wordt het zendvermogen opgevoerd. Uiteraard kan het wel uitvallen, b.v. als de schotel vol sneeuw zit. Maar een jaar snel internetten met een kleine kans op sneeuw lijkt mij prettiger dan altijd een zeer trage verbinding.

De apparatuur is te huren, te huur kopen of te kopen zodat er niet direct een hoog bedrag aan apparatuur hoeft worden betaald. Wij hebben 8 verschillende abonnementen waarvan er 5 zonder data limiet zijn. De ene provider geeft altijd de volledige snelheid, maar heeft data limieten op 3 van de 4 abonnementen. De andere heeft allemaal data limiet vrije abonnementen maar heeft verschillende snelheden per abonnement.

Wij plaatsen regelmatig installaties bij bedrijven en particulieren, maar ook voor het onderwijs. Stuk voor stuk zijn ze er erg mee geholpen omdat de beloofde snelheden ( 20 MB download en 5 MB upload) ook worden gehaald. De door ons geboden satelliet internet installaties kunnen worden gebruikt en heel Europa en een klein deel van Noord Afrika.

Zo heeft radio du zes ( radiodhuzes.nl ) afgelopen zomer zijn uitzendingen vanaf Alpe D’Huzes doorgegeven via satelliet internet.

Telefoneren is via satelliet internet geen enkel probleem. Op basis van voice over ip ( voip ) is dit prima en zeer goedkoop te doen. Uiteraard kan er ook gebeld worden via Skype en andere internet beldiensten.

Uiteraard zijn er ook nadelen aan satelliet internet, zo is de latency (vertraging) vrij hoog. Dit komt omdat de satelliet boven de evenaar hangt en het signaal die tijd nodig heeft om de afstand te overbruggen. Dit geeft vooral problemen met online gamen en sommige vpn verbindingen. Bij het surfen is het even wennen, maar iedereen ervaart het na een dag al als geen probleem. Online video kijken werkt vlot en probleemloos.

Ook moet u er rekening mee houden dat u een buitenlands ip adres krijgt. Dit kan lastig zijn indien u b.v. uitzending gemist wilt kijken. Hiervoor bestaat een oplossing. Installeer de browser Chrome (van Google) en installeer daarna de addon Hola (hola.org). Nu kunt u alle online tv zenders van over de hele wereld kijken.

Voor meer informatie kijkt u op www.satelliet-internet.eu Bekijkt u vooral de veelgestelde vragen
Badge
Ik heb jaren internet via de satelliet gebruikt en de latency was moordend, vooral met modernere websites die wachten op antwoord en dan weer een file downloaden ern dat 10 keer op en neer naar de satelliet, ik vond het erg traag. Maar beter dan geen internet natuurlijk. Ik was blij met ADSL zelfs op een lage 1Mbit/s snelheid, simpele dingen gaan dan sneller. alleen grote files downloaden is de satelliet in het voordeel wat mij betreft. Maar nu gaat mijn huidige provider KPN-xs4all dat ook weer stoppen, zucht.
Ervaring van tweeweg Internet uit Zwinderen. Hallo... Mooie site. Ook wij willen wat toevoegen over de snelheid die wij dagelijks krijgen van Satelliet internet van tweeweg internet uit Zwinderen.Men belooft veel maar hoe is de werkelijkheid. 2 jaar gelden zijn we daar mee begonnen omdat wij geen kabel hebben. Mooie afspraken en aanlokkelijke aanbiedingen, ja dat was wel wat, maar na 2 jaar is het een ramp. veel vertraging, en de snelheid haalt het bij lange na niet wat men beloofd. Mijn ervaring na 2 jaar,, NOOIT aan beginnen !. Ten eerste moet je duur apparatuur aanschaffen van ruim 500 euro. Als je het laat installeren ben je nog meer kwijt. De gemiddelde snelheid per dag met 4 pc's die normaal internetten is nog geen 5 a 6 Mb. Na 20 dagen krijg je al snel een mail dat we in een netwerk policy terecht zijn gekomen. dat betekend dat je nog maar een snelheid hebt van 256k. Een pinautomaat is niet beveiligd op een satelliet verbinding, en telefoneren via de satelliet is totaal niks waard ivm de vertraging van 2 a 3 sec. Gamen en streamen is dan ook vrijwel niet mogelijk. De Snelheid. Deze gaan we hier delen met jullie zodat u kunt aanschouwen wat u nu werkelijk krijgt. Om een juist beeld te krijgen zal ik wekelijks de UP en Down gaan projecteren op deze Topic. En dan klapt de lijn dicht naar 2 Mbit Je krijgt zogenaamd 20 Mbit maar wij komen niet hoger dan 12 a 13 Mbit. Sluit je 4 normale computers aan dan wordt de verbinding nog beroerder. Door het verschil van de Up en Down ontstaat er al snel een onstabiele internetverbinding waarbij je met veel geluk 2 Mbit per pc overhoud. En dan hebben we het over gewoon internetten waarbij we af en toe zakelijke sites bezoeken. De afgelopen week was het weer zover. Lijn traag en 3x een modem reset. soms denk je dan,, waar is mijn stabiele KPN lijn.Klachten naar Tweeweg internet. Schandalig hoge bedragen voor het geen je er voor krijgt.Als we gaan bellen krijgen we een vriendelijke meneer die graag over zijn hobby praat maar niet ingaat op de klachten. Het ligt aan ons maar in onze branche komen meer klachten. Niet geschikt. Onze ervaring met Tooway of te wel Tweeweg internet. Totaal niet geschikt voor bedrijven.Voor de particulier is het een waardeloos product omdat je met eenvoudig internet al na 2 weken op een snelheid BAN zit. Een netwerk policy dus.. Vervolg en testenDeze Topic wordt vervolgt met snelheid test van Satelliet internet. Wie geduld heeft, wat op het 5G al duurt dit nog 2 jaar. Gebruik je KPN lijn al moet je wat langer wachten. u heeft dan tenminste veilig en stabiel internet.Snelheid 2015, gemiddeld over de 12 maanden is na monitoren nog geen 5 Mbit Down, en 3 Up.Gemeten tussen 9:00 en 17:00 uur over 3 a pc labtops. Geen streaming, Geen gaming, maar gewoon internetbezoek. Nieuws sites, netwerk enz.Dit is dus volstrekt niet wat men belooft.Snelheid Maart 2016Was niet beter. 5 a 6 Mbit. 2x reset, onstabiel 50 a 70 % Snelheid April 2016We gaan fris van start met een 8 Mbit maar al snel klapt de snelheid in elkaar naar 2 a 4 Mbit. Na wat modderen met het modem wil het niet sneller. Maar goed.. we komen weer terug met onze bevindingen.
Zo te zien een advertentie van Rian en Tooway. De werkelijkheid is anders.zie onze testverslagen.

Beste H.Veurman en Stephan,

Voor mijn werk maak ik sinds een jaar veel gebruik van internet via Ka-sat, de tegenhanger van satelliet via Astra. Wij maken gebruik van Tooway verbindingen voor live radio en TV verbindingen en het werkt echt super. Snelheden zijn 20Mbit down en 6 Mbit up.

meer info:

http://www.rian-bv.eu/

www.tooway.com

Groeten Martin

Geplaatst door MartinWijbenga op Aug 24, 2014.
Goedemorgen allemaal.

Ik wil even reageren op het bericht van Japito. Allereerst de sneer naar Martin Wijbenga, als je op deze naam zoekt kom je bij omrop Fryslan uit. Wat hij zegt kan dus wel degelijk kloppen. Zoals eerder gezegd maakt radio Radio d’HuZes ook gebruik van dezelfde soort verbinding.

Maar, Japito heeft een punt. Er is verschil tussen consumenten pakketten en zakelijke pakketten. Bij de consument zitten er wel 60 of 70 gebruikers op 1 transponder (kanaal). Zo'n transponder heeft uiteraard een maximum capaciteit. Dus met veel consumenten is deze snel vol, hier is de prijs ook naar. Vanaf 60 Gb verbruik wordt je inderdaad geknepen om andere gebruikers ook bandbreedte te laten behouden.

Bij zakelijke abonnementen zit je maar met 10 gebruikers op 1 transponder. Er blijft dus meer bandbreedte beschikbaar en je krijgt overdag voorrang op overige gebruikers. Het kan dus zinvol zijn een zakelijk abonnement met een lagere snelheid te nemen. Gevoelsmatig is dit duurder, maar je behoud je snelheid.

Let wel dat net als bij adsl de genoemde snelheid de maximale is, en geen garantie snelheid.

Vaak is de lagere snelheid te wijten aan een slecht afgestelde schotel, deze moet een SNR waarde van minimaal 10 dB halen, maar tegen de 13dB is mogelijk. Zorg er voor dat de schotel niet vlak langs of over bomen, gebouwen of andere obstakels hoeft te kijken.

Houd de coax kabel zo kort mogelijk, indien langer dan 10 meter is standaard tv / satelliet coax niet meer voldoende. Gebruik in geen geval opschroefbare F-connectoren

Ik denk dat de populariteit van satelliet internet ook de bottleneck is, meer gebruikers betekend immers het delen van de bandbreedte met meer. Dit jaar gaat er een nieuwe satelliet omhoog met een veel grotere bandtbreedte. Er wordt zelfs al gesproken over meer bandbreedte dan alle huidige internet satellieten bij elkaar.

Vriendelijke groet, Maarten

satelliet-internet.eu
Ervaring van satelliet tweeweg Internet uit Zwinderen.De gemiddelde snelheid gemeten met 3 pc's en normaal licht gebruik van internetSoftware: speedprobe.skylogicnet en speedtestMaandag 4-4 we betalen voor 20 Mbit en krijgen 2,7 Mbit Dinsdag 5-4 we betalen voor 20 Mbit en krijgen 4,9 MbitWoensdag 6-4 we betalen voor 20 Mbit en krijgen Topdag .. 9,3 MbitDonderdag 7-4 we betalen voor 20 Mbit en krijgen slechts 6,2Vrijdag 8-4 we betalen voor 20 Mbit en krijgen 4,1Vrijdag hadden we weer een snelheid beperking. Kijk dus uit als je in zee gaat met tweeweg Internet uit Zwinderen.

Het kost bakken met geld en de kwaliteit is ver beneden pijl.Volgende week weer nieuwe accurate testverslagen.
We zijn weer een weekje verder.na een trage start op Maandag jl was het even in eens 8 mbit. Of dit nu met dit bericht te maken heeft weet ik niet. De rest kwamen wij niet hoger dan 4 Mbit en door een storinggevoelige lijn was tevens het wifi onstabiel. Kon geen IP verkrijgen. Uiteraard... met een waardeloze internet verbinding krijg je dat soort meldingen. Dan maar weer eens het modem een herstart geven. Even was daar de 7 Mbit weer aanwezig maar door de drukte op de sat. verbinding klapte de handel al snel terug naar 3 a 4 Mbit. Met 2 pc op kantoor. !!Vandaag op zaterdag de 16e april overwerken en weldra was er geen verbetering. Dat wordt weer spannend op maandag a.s Ook na deze enerverende week... Mijn conclusie.Tweeweg internet, Begin er niet aan.
Wij zitten in the middle of nowhere geen kabel geen tv geen telefoon

Dus wij hebben geen keus dan een satelliet

Of er moet een alternatief zijn

Mvg

E.t.graafmans
Tja, Dat lijkt me een probleem. Ik zet alleen mij testverslagen neer. Misschien dan de heer van www.satelliet-internet.eu jou verder helpen. Net op de aangegeven site gekeken. nu weet ik niet of dat ook Tooway is. Daar zit heel Europa al op. wij gaan delen met de buren. Peer verbinding naar de Ziggokabel. Begin juni moet dat af zijn en gaan wij van de satelliet af.
Badge
Inmiddels heb ik 3 internet abonnementen tegelijk: XS4ALL ADSL (op 1Mb), XS4all internet onderweg Pro, en Tweeegweginternet Thuis. Ik gebruik nu de satelliet samen met de ADSL met een Draytek router die een zinnige verdeling maken tussen wat over ADSL en wat over de satelliet te sturen.

De zogenaamde 4G verbinding is absoluut geen 4G maar meer een langzame 3G, kom zelden hoger dan 6Mbps op de UMTS stick. En meestal is het beneden de 2Mbps of soms zelfs beneden 100Kbs (voor periodes van een kwartier of zo), Vroeger gebruikte ik ofwel ADSL ofwel 4G met handmatig omschakelen, maar XS4ALL is niet in staat gebleken een configuratie te leveren die het de hele tijd op en neer switchen van snelheden bij bereiken limiet aan het werk kan krijgen. En de Fritzbox kan ook niet automatisch schakelen tussen ADSL en stick. De combinatie Fritzbox met Huawei E3272 werkt gewoon niet goed met de manier waarop XS4all snelheden omschakelt, is er meestal een powerdown van zowel Fritzbox als USB stick nodig om het zaakje weer aan de praat te krijgen (soms werkt alleen de USB stick eruit halen en erin doen ook, maar niet altijd, en kost minstens 5 minuten), Ik heb nu 2 Frtizboxen en 2 sticks gebrobeerd en de problemen blijven exact hetzelfde. En ik ben in 5 dagen door de 10GB maandlimiet heen als ik al het verkeer over de stick stuur. Maar mijn ervaring met de KPN helpdesk zijn zo negatief dat ik liever bij XS4all blijf.

Dit als achtergrond waarom ik nu toch weer uitgeweken ben naar de satelliet met een Draytek router die WEL verkeer automatisch kan routen tussen ADSL en en begrensd internet. De service van een Tweeweg Thuis abonnement overdag in de randstad is bedroevend zoals eerder posts ook laten zien, de snelheid valt heel snel terug, soms tot 256Kbs. Zelfs als je nog in de eerste 5% van je tegoed zit. Dus nog langzamer dan mijn ADSL. Wat ik in de avond zie is 2Mbps-4Mbps. Neem aan dat overdag zakelijk voorrang krijgt maar dat kost dan ook veel meer, Het grappige is dat ik dan geen officiele speedtest kan doen want dan krijg ik .... een time-out op de download test. Een skype meeting van een uur doet het trouwens best goed, betere ervaring dan via mijn ADSL, omdat er meestal toch wel minstens 1 apparaatje van de 50 IP adressen die we in huis hebben het nodig vindt om wat de downloaden.

De performance ervaringen vergeleken met mijn ervaring van 10 jaar terug zijn aanzienlijk positiever, mede omdat veel websites tegenwoordig forse data hoeveelheden nodig hebben om hun home page te laten zien. Het DNS verkeer gaat snel via ADSL, en de bulk van de plaatjes komt via de satelliet.

Wat mij echt verbaasde is dat ik de responstijd via de satelliet niet slechter ervaar dan via de UMTS stick. In beide gevallen duurt het eigenlijk best lang voor een web site op het scherm komt, maar sneller dan via puur ADSL. Dat was vroeger wel anders (zonder ADSL voor de DNS queries)

Wat ik als het allergrootste voordeel van het satelliet abonnement ervaar met de policy die door Tweeeginternet is geleverd is dat Windows update nu alleen tussen 0.00 en 060.00 wordt gedaan en dat downloads in die periode ook NIET meetellen voor de limiet.

En in die periode haal ik gemiddelde download snelheden van 7 a 8 Mbps met 10-seconde pieken tot 10.5 Mps. de minuut-gemiddelde piek tot nu toe is 7990 bps. Al met al heb ik vannacht vele Gigabytes gedownload met meer dan 700KB/s gemiddeld over een uur (5.6Mbps), viel me niet tegen. Want dit zijn downloads die via zowel ADSL als UMTS meestal mislukken doordat de verbinding ondertussen een keer wegvalt, en daar kunnen veel download protocollen niet tegen.

Nou maar afwachten wat er gebeurt als de 25GB maandlimiet voor niet-nachtelijke verkeer bereikt wordt. Maar ik kan het abonnement uitbreiden naar 50GB of 100GB als ik wil. De UMTS verbindng heb ik nu als handmatig alternatief en bereikt veel minder snel de maandlimiet. Als XS4all straks in Q4 ook het 'buiitengebied' abonnement aanbiedt wat KPN al heeft kan ik dat ook een vaste plaats geven; de Draytek router kan het verkeer over 3 WAN verbindingen spreiden, alleen is het niet simpel om te bedenken wat daar handig zou zijn, Misschien door de week overdag via UMTS om dat de satelliet daar toch weinig van bakt met een thuis-abo. Wordt vervolgd.
Reputatie 3
Badge +2

En dan klapt de lijn dicht naar 2 Mbit Je krijgt zogenaamd 20 Mbit maar wij komen niet hoger dan 12 a 13 Mbit. Sluit je 4 normale computers aan dan wordt de verbinding nog beroerder.

Wat ik niet snap: de snelheid van het internet kun je toch alleen meten bij het begin? Het aantal PC's dat je op je internetverbinding aansluit heeft geen invloed op de bandbreedte. Het kan zijn dat je router de bandbreedte niet goed verdeelt, maar het testen van de internetsnelheid kan eigenlijk alleen door 1 apparaat te testen, waarbij je uitsluit dat andere processen dan het proces dat je bekijkt (bijvoorbeeld een download) bandbreedte opsouperen.

Als er al een lijn 'dichtklapt' heeft dat niets te maken met de pc's erachter. Maar je kunt alleen een faire beoordeling van een verbinding geven als je met 1 apparaat test, waarbij je verifieert dat er alleen bandbreedte wordt gebruikt door het testproces en het apparaat en de lijnen de juiste specificaties hebben (dus een snelle modem/router en een PC met een snelle CPU en voldoende geheugen).
Badge
Beste lezers ,

Ik ben op zoek om eventueel internet via satelliet te installeren , omdat we hier in het zuiden des land enkel maar keus hebben tss. ZiGGO en ZIGGO ,van stomme marktwerking gesproken Nu aan de reactie die ik hier lees hebben we de voorstanders en tegenstanders en ik moet bekennen dat de tegenstanders van internet via satelliet mij enigszins meer kunnen overtuigen om niet twee maar tien keer na te denken . Mijn bedoeling is vgl.van een satelliet verbinding voor een gewone internet verbinding voor een gewone gebruiker en geen poespas van professioneel gebruik ;

Vandaar mijn oproep , als je een consument bent (dus verkopers met gladde praatjes niet reageren) die beschikt over internet via satelliet (nu op dit moment) mag ik eens een kijkje komen nemen in de regio Limburg om mij al dan niet te overtuigen dat internet via satelliet slim of dom is te installeren . De reacties zal ik hier dan ook plaatsen zodat andere gebruikers hiervan op de hoogte zijn.

Graag jullie reactie , liefst massaal ;-)))

Bruno
Badge
We zijn weer een jaar verder dus dacht het goed was om de ervaring van de laatste 2 jaar te vermelden. Heb inmiddels een 4G Thuis abonnement van T-mobile bijgeschakeld naast de satelliet verbinding voor sommige devices zoals apple TV en Netflix. Aanvankelijk dacht ik dat het het satelliet internet zou kunnen vervangen, maar ... de 4G van T-mobile valt me erg tegen omdat mij VPN sessies er met de regelmaat van de klok uitgekeild worden, waarna ik van alles weer opnieuw moet opstarten. Er is kennelijk een time-out bij T-mobile die ergens 's nachts alles eruit gooit EN ook een timer die een verbinding er na 8 uur uitgooit. En de satelliet provider heeft dat gezeur dat niet. En ook hangt het voor 4G van o.a. het weer af welke telefoonmast de beste verbinding geeft, dus draai ik af en toe het modem als de verbinding het weer eens niet doet. En als je door je 'daglimiet' heen bent is de response ook opeens om te huilen.

Vergeleken daarmee zijn de satelliet VPN verbindingen veel betrouwbaarder, die worden er niet de hele tijd uitgegooid. Maar dan heb je soms weer last van telefoon applicaties die 'geen internet' roepen over de WiFi als het even wat langer duurt om antwoord te krijgen. Vooral tussen 10 uur 's avonds en half een 's nachts is de beschikbare bandbreedte en respons op de satelliet treurig. En ook als er een dikke regenwolk hangt.

Dus 's avonds als het erg regent is 1.3Mb ADSL af en toe toch ineens weer de snelste optie ...

Al met al ervaar ik satelliet internet nu als de betrouwbare 'diesel vrachtwagen' die alleen 's avonds laat de helling niet op wil, en T-mobile thuis 4G als de temperamentvolle 'sportwagen' die af en toe heel snel wil maar ook meerder keren per dag de brui eraan geeft, en na de 5GB daglimiet ineens een lege tank heeft, en ADSL als de 'mini diesel' waar helaas niet veel in kan, maar die het wel altijd doet.

Dus of satelliet internet wat voor je is hangt er helemaal vanaf wat je zoekt... maar dat geldt net zo hard voor een 4G thuis abonnement.
Reputatie 7
Badge +4
en t-mobile had de beste dekking bij je? zou ik niet verwachten
Reputatie 7
Satelliet-internet.eu adverteert met buitenaards snel internet.
Badge
Meer dan een jaar geleden toen ik het vergeleek had het KPN netwerk max 14.4 Mb/s 3G; 4G deed het meestal niet en T-mobile 4G 28Mb/s als je goed richt. Maar met een langere file transfer zakt beneden de 20Mb/s.

De satelliet transfers begint langzaam maar wanneer je 100MB file download gaat hij naar zo’n 8Mb/s. Een heel enkele keer naar het maximum 20Mb/s.
Badge
Weer een update: Inmiddels heb ik nu ook KPB SIB (Sneller Internet Buitengebied) bijgeschakeld - dat is een 'multi-routing' oplossing die een Experia v10a ADSL2+ box combineert met 4G+ via een Sagecom Fast 4360. Tegelijk met nummerbehoud over van ISDN naar Voip (op de experiabox).

KPN heeft itt 2 jaar geleden nu wel een mooie snelheid vergeleken met de satelliet. Door de overgang van ADSL2 naar ADSL2+ in de centrale verdriedubbelde ook mijn ADSL download snelheid (naar 4.6Mbps). In de praktijk haal ik nu 30-40Mbs down en 9,3 Mbps up, en dat zonder alle nadelen van de T-mobile thuis oplossing (na 5G op een dag steeds gratis maar handmatig handmatig elke GB moeten toevoegen -- super onhandig als je niet alleen woont).

Daarmee is voor mij het satellietabonnement overbodig geworden, heb ik nu opgezegd.

Wel is de latency van de multi-route SIB verbinding regelmatig erg hoog (boven de 2 seconden_, waardoor diverse applicaties beginnen te roepen dat de internet verbinding niet werkt....
Ook zijn er regelmatig problemen met UDP verkeer (camera's!), die packets worden vaak gedropt. TCP gaat beter.

Dus ik heb nog steeds ook een T-mobile thuis 4G-only verbinding met een lagere latency voor de kritische applicaties.

Samengevat kan ik het zeker aanbevelen om in de gaten te houden wat voor snelheid Sneller Internet Buitengebieden je inmiddels kan bieden als alternatief voor de satelliet.
Reputatie 7
Vraag voor de kenners.
Zou zo'n Internetverbinding iets zijn voor op een boot? Je komt, als je wat verder weg gaat wat t.z.t. de bedoeling is, misschien ook door gebieden waar geen andere mogelijkheid is. Ik neem aan dat het ook werkt met een laptop.
Ik heb op de boot van een vriend een Mifi router gezet dus Wifi via de 4G en het werkte prima. Niet op afgelegen plaatsen zonder 4G natuurlijk. Ondertussen is er wel een krackdown geweest van mensen die gewone telefoonabo's gebruiken in hun router en hij moest op een gegeven moment wel een data abo nemen maar ook dat viel qua prijs nog wel mee.
Reputatie 7
De werf waar we liggen heeft geen wifi, ik wil op mijn telefoon geen internet met dat kleine toetsenbord en dito scherm. Als het een beetje betaalbaar is, is zo"n satelliet abo wel handig lijkt me, vooral als je een laptop kunt gebruiken
Ik verwacht dat satelliet nog wel wat duurder is dan 4G. Je hebt 5GB data voor pakweg €10 in de maand. Dat zou toch genoeg moeten zijn zolang je niet de hele avonden gaat streamen met Netflix.
Reputatie 7
Ik verwacht dat satelliet nog wel wat duurder is dan 4G. Je hebt 5GB data voor pakweg €10 in de maand. Dat zou toch genoeg moeten zijn zolang je niet de hele avonden gaat streamen met Netflix.
Dat ben ik zeker niet van plan, ik weet niet eens wat Netflix is maar ik heb de kleinste smartphone met mini scherm en - toetsenbord en ik ben kippig. Daarom dacht ik aan de laptop en/of ipad met een satellietverbinding. De gewone scheepvaart heeft dat ook maar dat betaalt de baas.

Reageer