Consumentenbond.nl

Internet via de satelliet

• 22 juli 2014
  • 35 reacties
  • 14493 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Maar waarom heeft u daar een satelliet verbinding voor nodig? Als u genoeg data in uw bundel heeft tethered u toch via de telefoon en anders heb je mifi routers, daar stop je een telefoon kaartje in en komt wifi uit voor je tablet. Satelliet is duurder en ik dacht dat je die schotels strak moet richten, lijkt me lastig op een boot.
Reputatie 7
@A. Deen , ik heb die databundel laten verwijderen. Ik wil geen slaafje worden van mijn telefoon, dat ding gebruik ik om te bellen en sms en, ik zet hem ook dikwijls uit, zeker als ik thuis ben. Er ligt een stapeltje ongelezen boeken op de boot en mijn e-reader gaat ook mee. ik zou alleen de krant willen lezen en het journaal zien en wat actualiteiten, man kijkt misschien een keer een film. Passantenhavens hebben bijna allemaal Wifi maar je kunt er soms eentje zonder treffen. Ook onderweg is het wel prettig als je een krant kunt lezen of wat nieuws zien of horen, de één stuurt, de ander kijkt TV als het niet druk is op het water.
Reputatie 7
Badge +5
@A. Deen schreef: "en ik dacht dat je die schotels strak moet richten, lijkt me lastig op een boot."

Gelukkig is daar het automatisch satelliet volgsysteem voor uitgevonden.
Anders zouden zeeschepen continu iemand moeten hebben die de schotel richt richt op de satelliet, ook bij grotere golven is de richting continu anders.

Leveranciers van deze volgsystemen melden op hun website:
Met een volgsysteem is het mogelijk om overal in Europa en ver daarbuiten Nederlandse zenders en internet te ontvangen.
Een volgsysteem zoekt automatisch de satelliet en blijft deze ook volgen tijdens de rit of vaart.
Reputatie 7
Mifi routers? Vertel, die ken ik niet.

Even tussen ( ) TomTom en andere systemen gaan toch ook via de satelliet?
Reputatie 7
Badge +5
Op het internet vond ik dit, ik kan het niet beter zeggen:

MiFi router
MiFi is een samenvoeging van ‘Mobile’ en ‘WiFi’ en betekent zoveel als internet voor onderweg.
Om die internetverbinding te krijgen gebruikt u een 3G of 4G MiFi router.
U plaatst een SIM-kaart in deze router en vervolgens verbindt u via WiFi uw computers, tablets en smartphones met de MiFi router.
Google anders even "mifi" in combinatie met iets als Bol of Coolblue of een andere club van uw voorkeur. Gevoelsmatig waren ze twee jaar geleden wat goedkoper maar ik heb ook nog niet echt gezocht. Je prikt er een telefoon SIM kaart in met een databundel. Een beetje (laten) instellen en presto, je hebt wifi op plaatsen waar een telefoon verbinding is. Ik kon indertijd meekijken met een on-board camera tijdens het varen. Alleen als er ook geen telefoonsignaal is houdt het op dus ik steek mijn hand niet in het vuur voor het centrum van de Biesbosch.

Inderdaad, GSM werkt ook met satelliet, sterker iets van vijf tegelijk, maar het is toch iets anders.
@A. Deen
Gelukkig is daar het automatisch satelliet volgsysteem voor uitgevonden.
Anders zouden zeeschepen continu iemand moeten hebben die de schotel richt richt op de satelliet, ook bij grotere golven is de richting continu anders.

Dat snap ik maar dat lijkt mij niet echt een "camping oplossing" voor incidenteel gebruik als een jachthaven dan geen wifi heeft. Maar hé, ik kan me vergissen.
Reputatie 7
Ik ben al even aan het rondkijken geweest. Ik vraag me af wat het handigst is, een andere (grotere) smartphone en dan meer mogelijkheden gebruiken of met andere apparatuur experimenteren. Zo'n grote telefoon past niet in mijn zakken (ik gebruik zelden een tas).
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Is een rugzak een optie?
Reputatie 7
@Bert, een rugzak gebruik ik alleen in de vakantie, ik prop alles in jas- en broekzakken. Een telefoon uit je rugzak vissen is ook niet handig, alle zijvakken zitten aan de buitenkant, in de stad kun je die beter leeg laten, anders maakt een ander ze wel voor je leeg.

Reageer