Internetbeveiliging Kaspersky betrouwbaar?

• 26 February 2022
  • 16 reacties
  • 759 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

Hallo, ik gebruik Kaspersky internet beveiliging, maar is dat nog wel betrouwbaar, gezien de huidige situatie?

16 reacties

Kapersky is van Russische makelij. Er zijn in 2015-2017 beschuldigingen geweest dat Kaperski door Russische overheids hackers werd gebruikt om in te breken in computers in Europa en Amerika, bij voorkeur die bij de departementen en ministeries.

Kapersky heeft dit altijd ontkend. Dus hard bewijs dat het wel zo is kon door niemand worden gegeven.

Hier staat een overzicht van die affaire.

Ik zou zelf geen Kapersky gebruiken want mijn buik zegt dat het er dik in zit van wel. Net zo denk ik over de hardware en software van Huawei. Daar moet het bedrijf doen wat de overheid opdraagt.

Als je op Kapersky zoekt in de zoekbalk hierboven kom je 24 draden tegen waar ze het over Kapersky en veiligheid hebben op dit forum. Maar inmiddels is algemeen bekend dat Windows Defender net zo goed is om malware te detecteren en tegen te houden. Maar Defender gaat verder, dat ze licentie bestandjes van vroegere software ook als "bedreiging, malware, onveilig" classificeren en die gewoon uitvegen terwijl het gewoon false positives zijn. Open maar eens een Word document uit 2003 waarin macro's zijn verwerkt.

Reputatie 7
Badge +5

een heel belangrijke bron van malware zijn de macro’s in word/excel. dus daar krijg je inderdaad meldingen over

Macro's worden veel gebruikt door mensen op hun werk en privé in documenten, excel files, display write, stabu en b.v. lotus123. Als je geen macro's kan maken heb je niet veel aan het programma. Het neemt veel repetitiewerk uithanden.

Macro's van je eerk en privé zijn altijd veilig. De enige macro's die onveilig zijn, zijn macro's in bestanden van hackers die je via spammail binnenkrijgt.

Macro's waren vroeger automatisch uitvoerend zodra je het document opende. Daar maakten hackers misbruik van. Microsoft heeft dat al een tiental jaar geleden aangepast. Nu moet de hacker je overhalen die macro in het bestand ook uit te voeren.

Maar ook macro's van werk en privé in bestanden van 1990 tot ik dacht 2007 zijn veilig. Maar Windows Defender kan daar niet binnenin kijken en piept dan red alert trojan op elk bestand met macro. Maar dat zijn dan false positives. Mensen die een archief aanhouden hebben hier last van. Voor het archiefwezen is dit een probleem als Windows Defender deze bestanden op eigen houtje gaat uitvegen. Dat zou een ramp zijn voor een digitaal archief. Je kan ze natuurlijk uitsluiten in Windows Defender maar dat moet je dan bij elke externe hdd die je in een usb poort steekt niet vergeten. Dat is niet werkbaar bij grote aantallen bestanden. En zodra je een bestand opent wordt het alsnog door Defender uitgeveegd. Dat uitsluiten is dus een wassen neus, zo kan je niet werken.

Reputatie 1
Badge +2

Hallo, allemaal bedankt voor een antwoord, maar dit is voor mij allemaal onbegrijpelijke abracadabra. De enige makro die ik ken is een winkel waar je spullen haalt, dus ik heb er niet zoveel aan.

Toch bedankt.

Reputatie 7
Badge +5

terug naar je originele vraag, ik zou super kritisch zijn op het vertrouwen in alles wat uit Rusland (en china)  komt, daarnaast zou ik alles (waar mogelijk en waar we een keus hebben) boycotten wat uit Rusland komt.

..ik zou super kritisch zijn op het vertrouwen in alles wat uit Rusland (en China) komt..

En uit de Verenigde Staten van Amerika.

Als het allemaal onbegrijpelihke abracadabra is zou ik in de zoekmachine hierboven Kapersky invullen en dan een beetje in die 24 draden van dit forum lezen wat er over Kapersky wordt gezegd. Er zit een publicatie van de Consumentenbond bij uit 2017. Ik denk dat het beste is Kapersky dan niet te gebruiken, maar gewoon met Windows Defender te werken. 

Er zijn grappenmakers die uit spel andere mensen dan dingen als "assume breach" aanpraten. Dat komt neer op omdat je niet weet of je computer gehackt is door Russische spionnen, moet je aannemen van wel. Daar moet je dus niet intrappen want dat is net zoiets als omdat je niet weet of Jezus of buitenaards leven in je computer zit, moet je aannemen van wel. Niet in die fopspelletjes trappen dus. En in spammails nooit op een link klikken.

Ik werk al tien jaar met alleen Windows Defender en hij heeft wel eens een paar keer gepiept (niet zijnde die false positives waar ik over klaag) maar ik heb in die tien jaar nooit een besmetting gehad van een virus in mijn computer. De laatste keer was in 1992. Ik heb het hier een keer op het forum gevraagd, slechts één andere persoon had voor het laatst iets in 1994. Ik kom niet op Facebook waar zoveel links zijn naar iets anders, en ook niet op sites van dating, gokken, games, bitcoins en xxx-filmpjes. Daar zou ik verwachten dat er malware is, maar ook dan, dan zou Windiws Defender piepen en het tegenhouden.

Reputatie 7
Badge +5

het verhaal is wel bevestigd dat als je met je mobiel in Rusland of China uit het vliegtuig stap(te), 1 dingen zeker was: je telefoon was op dat moment gehackt. Dus daar kon dat ‘ Assume’  achterwege blijven :wink:

het verhaal is wel bevestigd dat als je met je mobiel in Rusland of China uit het vliegtuig stap(te), 1 dingen zeker was: je telefoon was op dat moment gehackt. Dus daar kon dat ‘ Assume’  achterwege blijven :wink:

In Nederland is de wet toch ook veranderd dat de Binnenlandse Veiligheidsdienst al het internet en mobiele verkeer kan volgen? Dus waar waarschuw je dan eigenlijk tegen?

Reputatie 7
Badge +5

ik waarschuw nergens voor, doe met de info wat je wilt…. Mijn boodschap was dat er best landen bestaan waar geen Assume Breached bestaat.

ik waarschuw nergens voor, doe met de info wat je wilt….

U heeft ons intussen wel onnodig de stuipen op het lijf gejaagd, heer Stroeve!

Ik heb altijd gedacht dat met "assume breach" werd bedoeld dat Russische spionnen vanuit Rusland mijn computer in Nederland ongemerkt hacken, niet wanneer ik uit het vliegtuig stap in Rusland.

Reputatie 7
Badge +5

bij een russische assume breach vliegt jezus in je mobiel/pc. 

Reputatie 7
Badge +5

ik waarschuw nergens voor, doe met de info wat je wilt….

U heeft ons intussen wel onnodig de stuipen op het lijf gejaagd, heer Stroeve!

nou, ik geef alleen russische jezussen als voorbeeld, bij heer leonz komen ze zelfs uit amerika…..!

Het was maar om te lachen, begrijp ik nu. Alaaf, heer Stroeve!

In geval van twijfel....sowieso nooit gebruiken natuurlijk. Bovendien: er zijn voldoende alternatieven.

Reageer