Consumentenbond.nl

Internetrijbewijs goed idee?

Reputatie 2
Badge +2
Eerst je internetrijbewijs halen, dan pas het web op. Zo zal het wel niet gaan, maar het Belgische Centrum voor Cybersecurity (CCB) gaat toch een ‘internetrijbewijs’ invoeren voor wie online wil. Vooral jongeren zijn zich niet bewust van de risico’s en daarom moet er een basisopleiding komen waarmee ze een soort rijbewijs kunnen verdienen. De cursus behandelt vooral internetprivacy en cybercrime. Lees meer

Nederlandse Cyber Security Raad kwam vorig jaar met een soortgelijk voorstel voor het basisonderwijs. Is dat een goed idee? En zou zo'n opleiding ook aan volwassenen aangeboden moeten worden?

4 reacties

Maar dan wèl helemaal van de basis af....

Gezien het grote aandeel vragen over oneindig en nog meer digitale perikelen (hardware en software) is het primair zéker eens tijd voor meer regulering en standarisering en dan niet alleen voor gebruikers, maar ook voor alle aanbieders en producenten. Wildgroei noopt tot snoeien en geeft daarna alvast meer in- en overzicht.

Ten tweede is het een discussie waard om hier eens een serieuzer platform van te maken, te reinigen van anonieme gebruikers en aanbieders. Anonimiteit veroorzaakt veel elende en veronzekering.

Daarna is er altijd nog genoeg aan educatie te doen. De Overheid en anderen schaffen weliswaar de post af, maar dat gaat niet even in een half jaartje. Daar hoort scholing bij en ooit zullen de banken stoppen met het vergoeden van beroofde konto's van onschuldige klanten. 'Dat criminelen altijd slimmer zullen blijven' is niet een wet van Meden en Persen. De beste internet-criminelen kunnen een vast inkomen genereren op Balkenendenorm-niveau om de Staat, de geldinstituten en bedrijven op voor iedereen onbegrijpelijke hoogte te kunnen helpen beveiligen.

Werk aan de winkel. Vergelijk het met het straatverkeer, waar een infrastructuur niet vanzelf of wild groeit en de deelnemers alleen nog maar geschoold gebruik van kunnen/mogen maken. Ook hier is er inmiddels overigens een kentekenplaat nodig om de gebruikers te kunnen identificeren. Vaartuigen moeten gekeurd worden om te mogen deelnemen.........enz.

Internetrijbewijs....JA dus voor oud en jong, voor gebruikers en aanbieders, voor privaten en bedrijven. Mijn idee is om dit gelijk goed aan te pakken en een Ministerie voor de digitalisering van de maatschappij in te richten. Als allereerst klant bij voorbeeld de digitaal slecht georganiseerde politie....?

UWV, NPO, NOS, Booking.com en Media Markt werken, om er een paar te citeren van Seniorweb, nog steeds ongeschoold zonder de beveiliging https://

Ook zijn er nog teveel onbetrouwbare websites Bericht Consumentenbond

___________________________________________________________________________________

Natuurlijk heb ik óók weer een anonieme klever met een negatieve beoordeling onder mijn post.

Zoals meerdere goede ideeen, worden ze door verschillende mensen bedacht. We hebben natuurlijk al een internetrijbewijs. In het onderwijs maken we gebruik van ECDL, het Europese Computerrijbewijs. Dat biedt de mogelijkheid om verschillende vaardigheden te toetsen, zoals bijvoorbeeld veiligheid en ook vaardigheden in communicatie (emailen, browsen). Allemaal netjes kwaliteits-geborgd door het EXIN.

Je kunt een korte sneltoets doen, of een bredere toets. Je kunt ook voor een certificaat gaan voor je CV of sollicitatie. Ik gebruik de toetsen zelf om aankomende masters studenten te testen op hun basisvaardigheden. Op andere niveaus van het onderwijs zoals MBO zijn de toetsen ook iN gebruik. Voor meer details zou ik op de website van ECDL kijken: ecdl.nl.

Een verplichtstelling voor iedereen lijkt me wat overdreven, maar dit onderwerp als onderdeel van het onderwijs lijkt me van deze tijd, verstandig en nuttig. Hoewel uiteraard ook gewoon een taak van ouders, mag er zeker op scholen ook aandacht aan besteed worden (Dat kan dan gelijk leuk verpakt als "internet rijbewijs"-project)

Een rijbewijs lijkt mij overbodig, maar mensen/jongeren informeren over de gevaren en consequenties van internet is een goede zaak.

Zeker doen!

Eerst je internetrijbewijs halen, dan pas het web op. Zo zal het wel niet gaan, maar het Belgische Centrum voor Cybersecurity (CCB) gaat toch een ‘internetrijbewijs’ invoeren voor wie online wil. Vooral jongeren zijn zich niet bewust van de risico’s en daarom moet er een basisopleiding komen waarmee ze een soort rijbewijs kunnen verdienen. De cursus behandelt vooral internetprivacy en cybercrime. Lees meer

Nederlandse Cyber Security Raad kwam vorig jaar met een soortgelijk voorstel voor het basisonderwijs. Is dat een goed idee? En zou zo'n opleiding ook aan volwassenen aangeboden moeten worden?

Geplaatst door Rob Schleiffert - Digitaalgids op Feb 11, 2016.

Reageer