tips

Internetstoring oplossen: zo doe je dat

  • 4 November 2020
  • 10 reacties
  • 1147 Bekeken
Internetstoring oplossen: zo doe je dat
Badge +8
  • Community Manager
  • 2081 reacties

Zit je net in een videocall of lekker een serie te streamen: hapert de wifi of valt het helemaal internet uit... Gelukkig hebben wij 10 oplossingen voor je op een rijtje gezet zodat je snel weer online bent!

Wist je bijvoorbeeld dat sommige apparaten stoorzenders kunnen zijn voor je wifinetwerk? En dat je de frequentie van je router kunt aanpassen zodat je minder last hebt van omliggende netwerken?

Heb je nog aanvullende tips of oplossingen? Deel ze hier!


10 reacties

Leuke die eerste:

 

Controleer of er misschien een landelijke of regionale netwerkstoring is. Als dat zo is, kun je dat niet zelf oplossen. De provider moet dat doen. Kijk daarom op de website van je provider via het netwerk van je mobiele telefoon als dat wel werkt. Of bel je provider.

Op allestoringen.nl worden storingen vaak snel gemeld.

 

Hoe doe je dat als je geen internet hebt??!!

 

(en ja als je je mobiel zo hebt ingesteld dat die via je lokale WiFi werkt heeft die óók geen internet op dat moment, en als je een alles in 1 (dus ook mobiel) bij dezelfde provider, en die provider heeft inderdaad storing  hebt heb je óók geen internet!)

Dus stap 1 moet zijn:

  1. Check via je mobiel of die ook geen internet heeft: Zet je WiFi uit en connect met je databundel. Indien wel internet ga naar stap 4
  2. Heb je dezelfde provider en alsnog geen internet dan neemt de kans toe dat het aan je provider ligt.
  3. Kijk of er iemand anders is die wél internet heeft en vraag of je dat mag gebruiken
  4. Ga naar allestoringen.nl  óf de storingspagina van je internet provider. (Tip: Zorg dat je die ergens buiten je eigen browser hebt opgeslagen in een WhatsAppje of zo zodat je die kunt doorsturen)

 

(En overigens: Ik heb het ook meegemaakt dat er een stroomstoring was: dat kan je overdag niet altijd direct merken dus die zou je misschien ook in het lijstje moeten toevoegen)

 

Verder is het in deze tijden van alles draadloos misschien ongewoon, maar voor de stap dat je je modem gaat resetten, zou je ook nog even met een ethernet kabel kunnen proberen of er een storing/verbindings-issue is.

Verder mis ik het verschil tussen de modem WiFi en de eigen WiFi die je misschien hebt aangesloten: In geval mensen een eigen WiFI router hebben, kan het zijn dat het probleem tussen modem en die router zit of in die router. Ook dan gaat het modem resetten niet helpen.

Indien je een eigen WiFI router hebt aangesloten, zou ik (wellicht via kabel) via het management interface controleren of die het modem (of het internet) ‘ziet’.

 

 

 

De 1-6-11 tip verdient een uitleg.
 

WiFi kanalen overlappen elkaar.
Als er mensen dicht in de buurt zijn die op de tussenliggende kanalen zitten,
zijn die stoorzenders.
Als je allemaal op kanaal 1 of 6 of 11 zit heb je minder botsingen van data pakketjes.
Zit je buurman video te kijken op kanaal 2, kun je rustig internetten op kanaal 1 wel vergeten.

De tussenliggende kanalen zijn alleen geschikt, als je heel erg ver uit elkaar zit.
Dan hoor je op kanaal 3, kanaal 1 en 6 net niet meer.

De 1-6-11 tip verdient een uitleg.
 

.

Ja maar het leuke begint als iedereen zijn router op “auto” zet: dan gaat het zich dus ‘automagisch’ aanpassen als je dat ding herstart, waardoor misschien je buren ineens slecht werkende WiFi krijgen. Waarop die weer hun router(s) gaan herstarten, waardoor jij (en wellicht hun buren) weer minder werkende WiFi overhouden…

 

Een leuk voorbeeld van hoe dat fout kan gaan is een hotel, waar zelfs een IETF taskforce voor nodig was om het goed te krijgen:

IETF attendees re-engineer their hotel's Wi-Fi network -Extreme network makeover at Paris hotel boosts performance

  • The changes made by the IETF makeover team included:
  • Decreasing the AP receiver sensitivity ([changing] HP/Colubris configuration "distance" from "large" to "small");
  • Increasing the minimum data and multicast rate from 1Mbps to 2Mbps;
  • Decreasing the transmit power from 20dBm to 10dBm;
  • And, turning off the radios on numerous APs to reduce the [rf] noise.

(om maar even aan te geven dat het oplossen van dergelijke problemen niet altijd even eenvoudig is)

Waarbij het dus overigens zo kan zijn dat deze tips óók werken als je met je buren kan overleggen hoe een en ander in te richten:

“Decreasing the transmit power from 20dBm to 10dBm;”

Paradoxaal genoeg kan het zo zijn dat een lagere power minder interferentie oplevert bij de buren waardoor die ook op een lager power kunnen waardoor iedereen profiteert (Vergelijk het met fluisteren terwijl er harde muziek bij de buren op staat: Dat hoor je niet, maar als beide fluisteren hoor je het prima)

De kanalen staan hier ook op auto.
Dat past zich continu aan, ook zonder herstart.
Ik heb even gekeken. Hij is nu op 1,6,44,60 en 100 actief.
Iedereen zijn eigen kanaal.:grinning:

Reputatie 7
Badge +8

Het “uitvallen” zogezegd, komt wel eens voor,  de 10 tips zijn dan duidelijk en nuttig. Ook de tip eerst alle storingen bekijken is verstandig. En dat geldt ook voor de meerdere, uitgebreider uitleg. Enige kennis is dan wel makkelijk, niettemin dank voor de tips.

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper 

Zomaar even een vraagje.

Als ik kanaal 1 7 en 13 gebruik,  voor 1x een router en 2 X een AP. Is dat even goed en genoeg uit elkaar als 1 6 en 11?

@JMA 
Dat is even goed uit elkaar.
Maar heb je mensen dicht in de buurt die 6 en 11 gebruiken, ga je elkaar storen.
Dan heb je beide een slecht werkende wifi.
 

Reputatie 4
Badge +3

Kijk ook naar stroomstoringen/onderzoeken in de buurt.

Ik had afgelopen week geen internet. Oorzaak: Liander was bezig met een onderzoek naar een defecte lantarenpaal en had de stroom voor een klein huizenblok uitgezet, (duurde enkele uren) maar daar zat ook de wijkcentrale bij.

Volgens Liander hadden <25 personen last van het onderzoek, Ik denk dat er in de wijk wel meer mensen aan het Thuiswerken waren.

 

Voor mij is er maar één uitweg: met de laptop naar de bibliotheek.

Nu die gesloten is door coronaregels, is die uitweg er nu ook niet meer.

Reputatie 3
Badge +3

Tip als de Internet storing veroorzaakt wordt door een DDOS aanval op de DNS-servers van jouw Internet Access Provider.

Het komt tegenwoordig regelmatig voor dat er een DDOS aanval wordt gepleegd op de DNS-servers van jouw Internet Access Provider.

Door die DDOS aanval worden de DNS-servers van jouw Internet Access Provider nagenoeg onbereikbaar, waardoor je geen Internet hebt en er dus een z.g. Internetstoring optreedt.

Veel Routers hebben de mogelijkheid om i.p.v. de DNS-serveradressen van jouw Internet Access Provider alternatieve  DNS-servers in te stellen. Hierdoor beschik je weer over een Internetverbinding in het geval van de hierboven genoemde DDOS aanval. Indien je niet weet waardoor de Internetstoring wordt veroorzaakt is dit sowieso het proberen waard.

Reageer