Consumentenbond.nl

iPhone 12 “ De eerste indruk”

• 15 november 2020
  • 10 reacties
  • 519 Bekeken

Toch vreemd dat bij “De eerste indruk” van de iPhone 12 door de schrijver gesproken wordt over het feit dat die iPhone de eerste iPhone was met een oled-scherm. Tja dat was toch echt wel de iPhone X. Geeft al weer te denken over de degelijkheid van de reviews van de consumentenbond.

10 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Bedankt voor de feedback @Terhorst!

De iPhone 12 is inderdaad niet de eerste Apple met een oled-scherm. Het is wel de eerste keer dat de gehele line-up van oled is voorzien (normale, mini, pro en pro max).

• Bij de X had je 8 met LCD
  • bij de XS had je de XR met LCD
  • bij de 11 Pro had je de 11 met LCD

Het is aangepast in de 1e indruk.

Bedankt voor de feedback @Terhorst!

De iPhone 12 is inderdaad niet de eerste Apple met een oled-scherm. Het is wel de eerste keer dat de gehele line-up van oled is voorzien (normale, mini, pro en pro max).

• Bij de X had je 8 met LCD
  • bij de XS had je de XR met LCD
  • bij de 11 Pro had je de 11 met LCD

Het is aangepast in de 1e indruk.

Ik ben het helemaal met je eens.

knoei niet met Apple - het is hoofdpijn https://appleworld.today/2020/12/19/opinion-getting-back-to-the-iphone-battery-service-issue/

Badge

Net 2 nieuwe iPhones 12 Pro aangeschaft (voor partner en mijzelf).  Nooit eerder iPhone gebruikt of andere Apple producten.  Geen oplader omdat de ‘meeste’ gebruikers al een oplader hebben… Niet dus.  Wel een laadkabeltje niet naar USB maar USB-C.  Dus opladers met een USB aansluiting zijn niet te gebruiken tenzij er losse USB-C (female) / USB (male) verloopkabeltje wordt gekocht of een Apple verloopkabeltje naar USB…

Dan, de handleiding, zit er natuurlijk ook niet meer bij (geldt trouwens voor veel consumentenapparaten; besparing).  Internet afgezocht voor iPhone 12 Pro handleiding maar eigenlijk niet te vinden.  Wel wordt ik verwezen naar een Apple download website (books) en dan verschijnt er in het midden van het scherm ‘Connect’ maar verder gaat het niet…

Vervelend begin… ploeteren maar om te achterhalen hoe e.e.a. functioneert.

Wanneer worden fabrikanten verplicht een (vooral duur) product compleet te leveren?  In Frankrijk en Brazilië heeft de consumentenrechter Apple verplicht een oplader mee te leveren met nieuwe iPhones...

Reputatie 7
Badge +4

ik zou ze terugsturen. blijkbaar was je verwachting anders dan je onderzoek uitweesvoordat je ze uitzocht

Reputatie 4
Badge +4

Hoe moeilijk is het nu om een handleiding te vinden: https://www.iculture.nl/gids/iphone-beginners

Vreemd om zo’n dure aanschaf te doen zonder enige voorbereiding, en zo moeilijk zijn die dingen toch niet?

Eigenlijk heeft Apple wel gelijk, heb zelf wel 6 opladers, dus de overweging van Apple is “milieutechnisch” best terecht.

Badge

@pckrullenbol: Dank voor de link, die had ik nog niet gevonden

Ik had wel andere links gevonden, ook op de Apple website.  Maar wat niet lukt is het downloaden van de handleiding in PDF formaat.  Wanneer ik klik op https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iph1fd7e482f/ios krijg ik uitsluitend een webtekst te zien gespreid over verschillende opeenvolgende schermen.  Wanner ik dan via de link https://books.apple.com/book/id1524322666 de handleiding probeer te downloaden, dan blijft “Connecting” in het midden van scherm staan en gebeurt er verder niets.  Waarom staat er niet gewoon een directe PDF link op de Apple website?

Ik heb mij wel degelijk geïnformeerd vooraleer tot aankoop over te gaan.  Ik had en heb nog steeds moeite met de keuze tussen iOS en Android.  Het is de eerste geworden vanwege privacy en langer updates.

Jammer dat Windows 10 Mobile vorig jaar is gestopt.  Jarenlang heb ik Win 10 M gebruikt met mijn Nokia Lumia 900 en MS Lumia 950 XL.  De gebruikersinterface vond/vind ik erg vriendelijk ook dank zij de bekende Win 10 ‘tegeltjes’.  De 950 XL heeft het voordeel dat de achterkant makkelijk te verwijderen is en daardoor ook de accu makkelijk kan vervangen worden.  Ik heb het toestel (in hoes) een paar keer laten vallen, en geen schade.  Sinds MS begin 2020 is gestopt met updates worden sommige websites niet meer correct weergegeven, maar verder werkt het apparaat nog prima.

Apple geeft inderdaad een aantal redenen waarom er standaard geen adapter meer wordt meegeleverd (doet Samsung inmiddels ook).  In de verpakking is er m.i. wel ruimte voor de adapter (één van de argumenten van Apple: verpakking zou groter zijn…).

Dan het oplaadkabeltje, dat zit er gelukkig wel bij.  Maar welke niet iPhone gebruiker heeft een adapter met USB-C aansluiting?  De 950 XL heeft wel een USB-C aansluiting werd geleverd met een adapter en een kabeltje USB-C naar standaard USB.  Een, weliswaar, een minimale handleiding.

Waarom staat er niet gewoon een directe PDF link op de Apple website?

Omdat zij willen zien welke pagina’s jij precies leest, hoe vaak, wanneer en hoe lang.

Badge

Nou, dan hebben ze al een hele server vol met informatie :grinning:

Maar of ze mij ‘zien’ betwijfel ik ten zeerste...

Badge

Toch wel bijzonder dat de taal Nederlands niet in de lijst staat van iPhone 12 vertaalapplicatie.   Er zijn wel andere applicaties in de App(le)Store maar zelfs 'gratis’ iTranslate is een ‘free (endless?) trial’.

Van ‘tech giant’ Apple dat bulkt van het geld had ik toch een kleine investering verwacht om Nederlands toe te voegen aan de standaard vertaalapplicatie.

Ik had mij ‘nog meer’ moeten voorbereiden op tegenvallers.

Reageer