Consumentenbond.nl

Is beveiligingscamera achter het raam hangen handig?

• 26 februari 2019
  • 39 reacties
  • 3572 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Ik wil een IP camera in de vensterbank plaatsen die naar buiten gericht is zodat ik niets aan mijn gevel hoef te hangen en mijn WiFi signaal sterker is. Kan dat of gaat dit ten koste vd werking van de camera omdat het raam bijvoorbeeld weerspiegelt?

39 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Voor zover ik weet (ik heb bv zelf een Wyze cam binnen achter een raam staan die naar buiten kijkt) heb je bij de meeste camera's dan wel wat verlies afhankelijk van inval van licht, reflecties etc, en bv bij mij werkt de infrarood-stand voor nachtopnames niet icm het raam (die heb ik dus maar uit gezet).
Reputatie 7
Badge +7
Een duidelijk advies, lijkt mij. Heb jij voldoende informatie zo, @Smelt?
Reputatie 5
Badge +5
Afhankelijk van waar die camera op gericht staat (eigen tuin of openbare weg): hou wel rekening met de juridische kant van de zaak! Het is niet zonder meer toegestaan mensen herkenbaar te filmen wanneer zij zich op de openbare weg bevinden, zonder vooraf aangegeven te hebben dat er camera's hangen.

https://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/filmen-cameratoezicht/
Reputatie 5
Badge +7
Inderdaad is dit nog best een heikel punt @Aardvark en @L.J.F. de Ruiter. Onze onderzoeker heeft daarom uitgezocht hoe je de privacywetgeving kunt toepassen op het gebruik van een beveiligingscamera. Bekijk haar artikel over Beveiligingscamera's en privacy.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Natalie Rosien ,
Dank voor je aanvulling en uitleg. Ik ben direct gaan lezen, maar het is onmogelijk alles min korte tijd te bekijken er zijn vele links. En uit het artikel en de diverse links blijkt dat, wat je zegt, één en andere een heikel punt is, misschien mag ik zeggen ook niet erg transparant. Als er een duidelijke wet is met regels, weet je wellicht wat beter waar je aan toe bent. En wellicht is die wet er, maar heb hem nog niet gevonden, eerlijk gezegd moet ik er nog naar gaan zoeken. Wellicht ergens bij privacy wetgeving o.i.d. In elke geval bedankt voor je aanvulling en uitleg.
Ik ga uiteraard nog wat intensiever lezen en ook op zoek, googlen, naar camerabewaking bordjes, maar dan is het ook wel prettig waar dit echt in een wet staat en waar ze aan moeten voldoen. Maar een bordje aanschaffen en ophangen kan geen kwaad. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Dank je @Karen Reijneveld ,
En uiteraard ook jij bedankt voor de aanvulling. Zo komen we stapje voor stapje bij de waarheid, en vooralsnog is dit oordeel gunstig voor de bewakings camera's. Ik heb de camera uiteraard niet om mensen, c.q. mijn buren te bespieden, het gaat om mijn eigen veiligheid dan wel gevoel voor veiligheid. Maar je hebt er vreemde mensen tussen die van alles met camera's uithalen, zelfs weer actueel in zedenzaken. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Nog even, dat vergeet ik. Ik ben blij met deze discussie, en hopelijk anderen ook, je hebt er wat aan en weet hoe het 'ongeveer' zit als je problemen met je bewakingscamera krijgt. Maar de vraag was meer of de camera voor het raam en door het raam slechtere beelden geeft. Ik heb al geantwoord bij mij niet en mijn andere antwoorden zijn er omdat ik het nu eenmaal fatsoenlijk vind iemand te antwoorden. Vraag ik me toch af wat vindt Smelt er nou van, is ie tevreden, ik hoor er niets van. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4

ik doe niks met een hub oid, ik probeerde slechts uit te leggen wat die componenten doen. van bewakingspersoneel heb ik al helemaal geen kaas gegeten, ik was immers IT-er 😉 dus ik geloof je direct

Reputatie 7
Badge +7

Om alle misverstanden weg te nemen, het Hub verhaal kwam van mij af. Om kort uit te leggen, het verfhaal ging over wifi en andere forumleden beweerden dat wifi niet erg stabiel en ook niet erg veilig is. Een voorbeeld werd genoemd, een Jammer. Ik wist niet wat een jammer was, heer Stroeve heeft het uitgelegd met o.a. de opmerking dat er weinig tegen een Jammer te doen is. Dievengilde schakelen ermee de wifi van de beveiliging uit.  Ik denk weer dat is vreemd dat er niets tegen een Jammer te doen is. Als er ergens een lek is wordt er wel weer wat op gevonden. Dus ik zoeken naar wat is er tegen een Jammer te doen. Kom ik een heel verhaal tegen over een Hub. Geen idee wat het is. Jullie hebben het nu min of meer uitgelegd en het lijkt me zeer ingewikkeld en niet iets voor een eenvoudige beveiliging thuis.

Verder met @Gebruiker1576322235 eens, naast mijn werk heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan en ook belast geweest met de beveiliging van een object. De beveiliging was aangesloten op een beveiligingsdienst en inderdaad, vaak is het alarm afgegaan, en de dienst kwam altijd wel, maar meestal meer dan 15 minuten later. Maar dat is verder ook geen optie voor bij mij thuis. Blijft dat wifi dus niet  ‘eenvoudig’ te beveiligen is tegen een Jammer. Groet Leo.

Dus komen kwaadwillenden met een stoorzender, die wel te koop is, om je Wifi om zeep te helpen en te voorkomen dat je camera beelden kan vastleggen van de activiteiten die de verstoorders willen doen.  zegt niks over stabiliteit WiFi, wel over de mogelijkheid het signaal te verstoren.  Dus als je dan toch al een draadje trekt voor de voeding van die camera’ s, zorg er dan voor dat POE geregeld is en je camera’ s daar mee overweg kunnen. WiFi connectie voor camerabeelden vastleggen is geen serieus te nemen oplossing. Ook een oplossing waarbij beelden lokaal worden opgeslagen is dat niet.

Reputatie 7
Badge +7

Wederom dank aan allen, voor mij adviezen waar je wat aan hebt. Echter de kennis en techniek ontbreekt mij alles zelf te kunnen doen. Zoals gezegd heb ik het systeem laten aanleggen door een computer en beveiligingsbedrijf. Helaas hebben zij mij niet de tips gegeven die u mij doet toekomen.

Over lekken in Foscam camera's weet ik niets.  Van heel Foscam had ik nog nooit  gehoord. Het zijn goede camera's werd gezegd. Ik heb dat geloofd. Erg veel klachten heb ik er ook niet over. Wel ben ik bekend met de Foscam fabriek en importeur. Binnen 5 maanden ging een camera stuk en ze hebben er niets aan gedaan, eigen schuld was het antwoord, er zitten krassen op. Een camera van 150 Euro, de winkel/leverancier heeft voor de helft van de prijs een nieuwe geleverd. Misschien ook anders gemoeten, maar van Foscam zelf dus geen hoge pet op zoals @Gebruiker1576322235  elders stelt.

Maar ik ga de leverancier verder vragen,  ook over bekabeling en POE ??? Groeten Leo.

Badge

Wederom dank, @Gebruiker1576322235 .  Ik ga het allemaal bekijken, maar blijft wel mijn vraag, een systeem hebbend, alles via Wifi.  Hoe is dat Wifi beter te beveiligen, o.a tegen de Jammer e.d. In deze tijd van technische vernieuwingen, en volop software programma's., moet er toch wel iets zijn? Groet Leo.

helaas , een “jammer” drukt alle wifi er uit en daar is niks anders aan te doen dan bedraden . enkele merken kunnen de wifi camera’s ook aansluiten met draad , lijkt een gekke optie maar is reuze handig . foscam heeft waarschijnlijk niet die optie .

trouwens…. als je de kennis hebt maak je redelijk eenvoudig een “jammer” ….

vriendelijke groet

Reputatie 5
Badge +6
Dit is mi ook een aardige uitleg over het probleem en mogelijke oplossingen: https://www.howtogeek.com/407363/how-to-make-a-security-cameras-night-vision-work-through-a-window/
Reputatie 7
Badge +7
Eigenlijk heb ik er niets aan toe te voegen. Voor mijn eigen zekerheid en veiligheids gevoel ben ik ook overgestapt op wat beveiligings camera's. En ik dacht ook dat je alles moet buiten hangen. Totaal niet nodig. Je kan de camera's in de vensterbank zetten, soms is een verhoging nodig soms niet. In elk geval heb je geen dure buitencamera nodig en binnen, mag ik hopen, slijt de camera niet. Er is verder nauwelijk verlies van beeld, de zon kan af en toe wat plagen, maar bij mij werkt hij perfect ook in de avond. We hebben ook rolluiken, als die dicht gaan heb je niet veel aan de camera, maar keer ik hem eenvoudig om en is de huiskamer beveiligd.. Google wat, vergelijk wat en kies dan wat je wilt. Neem wel een goede, aan beelden waarop nauwelijks iets te zien is, heb je niks. Ik heb voor Foscam gekozen, omdat de installateur dat merk voerde. Ik ben er tevreden mee. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @Aardvark ,
Dank voor uw bijdrage. Het was niet mijn vraag noch topic over beveiligingscamera's, maar vind uw bericht toch interessant genoeg om te antwoorden. Want als het allemaal zo is als in het artikel gesteld, dan zul je dus maatregelen moeten treffen, en kennelijk is een bordje genoeg. Dus als dat het is, til ik er niet zo zwaar aan. Maar volgens mij is het geen artikel van de overheid dus van justitie, dan ben ik altijd wat huiverig om zulks te vertrouwen. Wellicht kan de consumentenbond hier uitsluitsel over geven, ik ben niet zo juridisch onderlegd. Als het via een aparte topic moet, dan wil ik dat best doen. Het is namelijk wel zo dat de politie ieder vraagt een camera te melden, vanwege het feit dat zij er bij misdaad gebruik van kunnen maken. Dat staat dan haaks op dat je hem niet mag gebruiken, zonder voorwaarden. Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens is ook interessant (juridisch) leesvoer te vinden over een praktijksituatie van een bedrijf dat een deel van de openbare weg filmt. Omwonenden hebben daar bezwaar tegen. Zie de uitgebreide pdf bij dit nieuwsbericht van 1 november 2018: AP geeft inzicht in gebruik camera’s voor beveiligen eigendom.

Uit het nieuwsbericht: "De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in een zaak tussen de eigenaar van bedrijfspanden en omwonenden beslist dat de eigenaar zijn eigendommen mag beveiligen met camera’s. De AP heeft de belangen van de omwonenden afgewogen tegen de belangen van de eigenaar van de bedrijfspanden.
In dit geval blijkt dat de eigenaar van de bedrijfspanden zich kan beroepen op een gerechtvaardigd belang, te weten de bescherming van eigendommen. De zaak geeft meer inzicht in de normen voor cameratoezicht en in de beoordeling van de grondslag van het gerechtvaardigd belang bij het toepassen van cameratoezicht."
Badge

Ik wil een IP camera in de vensterbank plaatsen die naar buiten gericht is zodat ik niets aan mijn gevel hoef te hangen en mijn WiFi signaal sterker is. Kan dat of gaat dit ten koste vd werking van de camera omdat het raam bijvoorbeeld weerspiegelt?

Ten eerste is wifi een onstabiel systeem al wordt anders beweerd . je kan een jammer gebruiken en je wifi is buiten werking .  achter het glas je camera* plaatsen geeft veel gedoe met licht , spiegeling en nachtzicht ( dit even zonder technisch verhaal ) . ik zou persoonlijk dit afraden .

niet achter glas en beter geen wifi ….

*Commerciële link verwijderd door beheerder.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals elders al gemeld heb ik weinig last van mijn camera's binnen voor/achter het raam. Natuurlijk is er last van schittering, de zon, weerslag van de ruit, zeker als ie vuil is, maar daar is best wat aan te doen. Zet niet zo maar de camera neer neem ruim de tijd een goede plaats te vinden zonder al die reflecties.

Het is nu eenmaal zo dat niet iedereen een camera aan zijn huis wil, dan wel mag (huurhuis) hangen en dan is binnen voor/achter het raam plaatsen best een goede oplossing. Maar ieder moet doen wat hij/zij graag zelf wil.

Wifi is zeker niet perfect, maar het wordt wel overal gebruikt, vooral ook in winkels, supermarkten, restaurants, McDonalds e.a. enz. Als het echt zo slecht is zou niemand het meer gebruiken. Zelf heb ik een duurdere dus sterkere wifi moeten nemen, de Amplifi. Dat is een kwestie van het bereik meten.

Alles heeft z'n voor en tegen, maar afraden vind ik erg kort door de bocht. Groeten Leo.

Badge

Zoals elders al gemeld heb ik weinig last van mijn camera's binnen voor/achter het raam. Natuurlijk is er last van schittering, de zon, weerslag van de ruit, zeker als ie vuil is, maar daar is best wat aan te doen. Zet niet zo maar de camera neer neem ruim de tijd een goede plaats te vinden zonder al die reflecties.

Het is nu eenmaal zo dat niet iedereen een camera aan zijn huis wil, dan wel mag (huurhuis) hangen en dan is binnen voor/achter het raam plaatsen best een goede oplossing. Maar ieder moet doen wat hij/zij graag zelf wil.

Wifi is zeker niet perfect, maar het wordt wel overal gebruikt, vooral ook in winkels, supermarkten, restaurants, McDonalds e.a. enz. Als het echt zo slecht is zou niemand het meer gebruiken. Zelf heb ik een duurdere dus sterkere wifi moeten nemen, de Amplifi. Dat is een kwestie van het bereik meten.

Alles heeft z'n voor en tegen, maar afraden vind ik erg kort door de bocht. Groeten Leo.

Geachte Leo

de wifi systemen zullen nooit door een winkel worden gebruikt , een “Jammer”drukt het signaal weg en je hebt niks meer.

zelf installeer ik al jaar en dag systemen en wifi is voor een bedrijf , winkel etc een no-go .particulier is er minder buit te halen en zal de trucendoos minder open gaan.

goed weekend

Reputatie 5
Badge +4

Wifi is zeker niet perfect, maar het wordt wel overal gebruikt, vooral ook in winkels, supermarkten, restaurants, McDonalds e.a. enz. Als het echt zo slecht is zou niemand het meer gebruiken. 

Ik gebruik nooit openbare wifi, altijd mijn eigen 4G verbinding.

Reputatie 7
Badge +7

Oké @Gebruiker1576322235  en @Mazzel  dank voor jullie adviezen. Ik heb  door jullie genoemde apparaten, een jammer e.d,. nog nimmer gebruikt, dus moet afgaan wat jullie beweren. Als simpele gast zie in in winkels, supers, restaurant overal staan hier wifi mogelijk en als als simpele gast denk ik dan ze hebben wifi. Waar werken al die ijverige gasten die in winkels, restaurants met smartphone, tablet, laptop e.d. uren bezig zijn dan mee?. Ik heb er bij McDonalds zien zitten op één kopje vele uren, hele dagen aan het werk op de tablet of lasptop enz. Door omstandigheden was ik er zelf ook lange tijd vanwege een feestje en eten e.d. Maar er zitten er daar echt hele dagen te werken, goedkoop zeker?

MAAR VOLGENS JULLIE GEBRUIKEN ZE DAAR DUS GEEN WIFI. Ik ben best goed gelovig, maar wist niet dat wifi zo slecht was, had het dan al niet lang verdwenen moeten zijn? Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, je haalt dingen door elkaar. In het bedrijfsleven zal nooit wifi gebruikt voor het uitlezen van beveiligingscamera's. Dat was het statement. Natuurlijk is er wifi voor bezoekers en je bepaalt zelf of je dat gebruikt, maar een beveiligingscamera zal dat niet gebruiken. Want een potentiele inbreker zal een jammer-apparaat in z'n achterzak hebben die het wifi signaal verstoort en daarmee kan de beveiliger niks meer zien en de inbreker z’n gang gaan. 

En inderdaad, bij een bedrade camera kun je ook de kabel doorknippen, maar dan moet je vaak het plafond in en dan ben je al gespot door de bewaker. 

dat wist ik dan wel weer als IT-er :grinning:  

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @E.B.F. Stroeve , en ik heb nooit beweerd dat je niet veel weet. Het is voor mij prima dat veel mensen zoveel weten dan leer ik daar ook van. Zo heb ik nooit van een jammer gehoord. Ja jammer dat het zo is, maar een voorwerp jammer zegt me niets. Kennelijk is het iets voor inbrekers en dat heb ik nog nooit gedaan, dus gereedschappen daarvoor heb ik ook niet.. Je hoeft me niet uit te leggen hoe een  ‘jammer’ werkt, maar is daar dan niets aan te doen. Overal vindt men wel iets op, waarom kan men dan zaken zoals wifi niet tegen ‘jammers’ beveiligen. Of weet deze IT-er dat niet. :scream: . Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

Er is absoluut iets tegen een Jammer op Wifi: een netwerkkabel :sunglasses: Daarnaast moet de camera ook nog voeding hebben en PoW (Power over Wifi) is nog in het 'bedenk’ stadium. En je kunt een moderne camera ook voeden via de netwerkkabel en die voedingskabel moest toch naar je wifi camera. Wordt wel complex op deze manier :joy:

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb iets gelezen waar ik totaal geen verstand van heb. Hier een passage:

1. Installeer de Ajax hub op een plaats die verborgen is voor derden, uit de buurt van deuren en ramen. Denk er tijdens de installatie aan dat de locatie van de hub een stabiele signaalsterkte voor alle Ajax-apparaten moet garanderen.

2. Gebruik alle beschikbare communicatiekanalen.
Als u Hub hebt: SIM-kaart en Ethernet.
Als u Hub Plus heeft: twee SIM-kaarten die door verschillende operatoren worden geleverd en die 3G, Ethernet en Wi-Fi van verschillende toegangspunten ondersteunen met behulp van internet van verschillende providers.

Als er geen Wi-Fi- en Ethernet-verbindingen zijn, schakelt Hub Plus over op de SIM-kaart en maakt gebruik van een 3G-netwerk. Als de gegevens niet via het 3G-internet worden verzonden, schakelt de hub binnen seconden naar 2G. Als het probleem niet is opgelost, gebruikt het de tweede SIM-kaart volgens dezelfde logica: 3G als het hoofdnetwerk en 2G als een back-up. Bovendien duurt het maximaal 4 minuten om van SIM-kaart te wisselen, terwijl 17 minuten de standaard is voor beveiligingssystemen.

Het artikel ging over beveiligen van wifi  c.q. beveiligingsinstallatie via wifi. Het gaat mijn pet te boven. Ik weet niet hoe ver jouw IT kennis op dat gebied gaat. Groet Leo.

Reageer