Consumentenbond.nl

Is een afmeld-link verplicht? Miljoenenloterij mailt mails zonder zo'n link

• 11 mei 2014
  • 4 reacties
  • 453 Bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Vandaag was ik op bezoek bij mijn moeder (moederdag enzo ;-)). 't lieve mens (82) heeft nauwelijks geld voor eigen onderhoud, maar was tot voor kort oa lid van de IFAW, Greenpeace, NCRV-steunlid, BankGiroLoterij en nog wat. Dat heb ik recent opgezegd. Nu zag ik vandaag dat er nog wat van die partijen email naar haar verstuurden. Ik heb er wat afgemeld, maar in een mail van de MiljoenenLoterij zat geen afmeldlink.

Is het niet verplicht een afmeldlink op te nemen in email tegenwoordig?

Ik heb ook nog op hun site rondgekeken, maar kon daar niet snel vinden hoe ik mijn moeder kon afmelden. Bah.

4 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Mijn ervaring is dat de afmeldlink soms ergens in de site "verborgen" zit. Soms wordt die niet in de mail vermeld, maar is dan te vinden op de site zelf van desbetreffende instantie of bedrijf . Kijk eens bij de optie "contact" of bij de optie "gegevens wijzigen" of anders kun je ook de mail domweg blokkeren als ongewenste mail. Soms maken ze het express erg lastig om je af te melden. Succes

Herman
Reputatie 5
Badge +6
Ik kan (weer) gaan bellen, maar mijn primaire vraag is dus of het uberhaupt wel mag: mailings zonder afmeldlink...
Badge +1
Geen afmeld link, en zelfs niet op de site te vinden? Dat is pas slecht. Zelfs op de wat meer "dubieuze" sites heb je een afmeld link in hun mails en/of op de site staan.

Wel knap van je moeder dat ze op haar leeftijd dan nog wel op het internet te vinden is. Wel leuk ook, want het kan goedkoper zijn, tenslotte is alle informatie in kranten al verouderd vergeleken met via het internet nieuws lezen.

Ik ben benieuwd wie hier ervaaring mee heeft, en een oplossing weet om alsnog af te melden bij de MiljoenenLoterij.
Dit is geregeld in de Code Reclame via e-mail (https://www.reclamecode.nl/nrc/pagina.asp?paginaID=267%20&deel=2), onderdeel van de Reclame Code:

5.1 De adverteerder dient er zorg voor te dragen dat de geadresseerde zich in iedere uiting kosteloos en eenvoudig op elektronische wijze bij de bestandseigenaar af kan melden voor het gebruik van zijn e-mailadres voor reclame via e-mail. Dit recht van verzet dient op eenvoudige, duidelijke en liefst uniforme wijze mogelijk gemaakt te worden. De bestandseigenaar draagt er zorg voor dat het verzoek op deze wijze gedaan onverwijld wordt ingewilligd.
5.2 De geadresseerde dient de mogelijkheid te hebben om de in artikel 5.1 genoemde afmelding in ieder geval te doen voor het label, product of dienst ten behoeve waarvan het e-mailadres verzameld is. Een afmelding mag betrekking hebben op meerdere of alle labels, product of dienst.
In iedere email moet dus een eenvoudige afmeldmogelijkheid zijn opgenomen.

De Reclame Code Commissie kan overigens geen sancties opleggen, dus of je er iets mee opschiet hier een klacht in te dienen, weet ik niet.

Reageer