Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Is er in jouw woonplaats geen snel internet beschikbaar?

• 20 februari 2017
  • 15 reacties
  • 1221 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
Niet iedereen in Nederland kan een alles-in-1-pakket afnemen met een ‘acceptabele’ internetsnelheid van 20 a 30 Megabit/s (of meer). Zeker 400.000 mensen kampen met traag internet, gewoonweg omdat er geen sneller internet te verkrijgen is. Internet is overgelaten aan de vrije markt. Het ligt niet overal omdat veel plekken onrendabel zijn voor providers.

Gelukkig zijn er initiatieven van onder andere gemeentes & provincies voor de aanleg van glasvezel.Wij willen de aanleg van snel internet scherp in de gaten houden!

Welke ervaringen hebben jullie? Zit je nog steeds te wachten op de aanleg van snel internet of ben je net zelf een eigen initiatief begonnen? Ik hoor het graag!

Bekijk ook onze pagina over welke stappen je zelf kunt ondernemen en welke alternatieven er zijn.

15 reacties

Nee bij ons op het eiland goeree overflakkee is het internet erg traag en de uitleg van KPN is dat we te ver van de centrale zouden zitten (ik kan hem zien) raar dat we regelmatig diverse aanbiedingen krijgen van Ziggo en KPN voor snel internet zonder glasvezelnet.
Reputatie 3
Badge +5
Dank voor je reactie!

Ik las het volgende bericht CIF investeert 100 miljoen in glasvezel. Zit jouw provincie/woonplaats erbij? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Nee bij ons op het eiland goeree overflakkee is het internet erg traag en de uitleg van KPN is dat we te ver van de centrale zouden zitten (ik kan hem zien) raar dat we regelmatig diverse aanbiedingen krijgen van Ziggo en KPN voor snel internet zonder glasvezelnet.

Geplaatst door J. van Tol op Feb 24, 2017.
Wij zijn vanaf 2000 in de Vinex-locatie Leidsche Rijn ingebouwd tussen circa 9.600 woningen, voorzien van kabel of glasvezel, terwijl wij als oorspronkelijke bewoners het nog steeds moeten doen met een telefoonkabeltje! Glasvezel door Reggefiber aanleggen kost circa € 7000 per aansluiting omdat wij "buiten" het glasvezelgebied wonen. Dat glasvezelgebied wordt nota bene door Reggefiber vastgesteld. Gemeente Utrecht verwijst van het kastje naar de muur?! Uiteindelijk wordt je daardoor aan het lijntje/"kabeltje" gehouden.
In Wijdenes - gemeente Drechterland (kop van NH) heel traag internet (minder dan 6Mb). Modem KPN Buitengebied erbij sinds ruim een jaar: redelijk alternatief want stabieler en sneller. Nadelen: de datalimiet van 100GB is vaak niet toereikend voor een maand, alleen 3G- i.p.v. de beloofde 4G-snelheid omdat we hier blijkbaar net op een grens van 3G/4G zitten 😞, airplay (streamen naar AppleTV) niet mogelijk en aan de dure kant (€ 45/50,- per maand voor 100GB). Eind vorig jaar is een eerste inventarisatie opgestart om te kijken of er draagvlak is voor een buurtinitiatief-glasvezel. Vordering onbekend.
Wij wonen tussen Alkmaar en Heerhugowaard en de glasvezel naar de nieuwbouw ligt hier op nog geen 100 meter afstand, maar wij zijn voorlopig nog niet aan de beurt. En dat terwijl wij nog geen 8 mb/s aan internet snelheid behalen. Daarnaast kunnen wij alleen via digitenne of schotel televisie ontvangen. Na veel gesprekken met verschillende leveranciers en betrokkenen is het niet lonend voor hun om bij ons het aan te passen. Dus wij zullen het maar moeten pikken zo!
Wij wonen in een klein dorp Jabeek in de gemeente Onderbanken. in de buurt van Sittard.
Recentelijk zijn we overgestapt naar bellen via internet via xs4all all. We zijn al jaren klant bij xs4all en eerst internet alleen.
We zijn steeds erg tevreden over de stabiliteit maar niet over de snelheid.
Echter nu blijkt dat bellen en internet samen op het basisbonnement niet kan.
Dat feit blijkt na de overstap.
Gebeld worden kan wel, maar bellen lukt niet doordat mensen ons niet verstaan.
De klantenservice van xs4all meldt dat dat komt doordat de snelheid te weinig is. Verder vertellen ze dat internet dus via een andere weg dan te adviseren is.
Want via dsl ligt er geen grotere snelheid in ons dorp.

We hebben al tv via Ziggo dus nu ook internet via Ziggo erbij. Dat zijn extra kosten dus.
Dus hebben we 2 providers nodig. We moeten dus steeds maar pikken niet veel keus te hebben!
Wij wonen tussen Alkmaar en Heerhugowaard en de glasvezel naar de nieuwbouw ligt hier op nog geen 100 meter afstand, maar wij zijn voorlopig nog niet aan de beurt. En dat terwijl wij nog geen 8 mb/s aan internet snelheid behalen. Daarnaast kunnen wij alleen via digitenne of schotel televisie ontvangen. Na veel gesprekken met verschillende leveranciers en betrokkenen is het niet lonend voor hun om bij ons het aan te passen. Dus wij zullen het maar moeten pikken zo!

Update:
De gemeente heeft een aantal providers(misschien is het er maar èèn met dochterondernemingen ofzo). Bij een percentage inwoners die van tevoren lid worden dan wordt het glasvezelnet gegarandeerd aangelegd 'gratis'. Wil je later een aansluiting dan moet je een belachelijk hoog bedrag betalen volgens deze provider. Het minimale abonnement bedraagt toch nog meer dan € 30 euro voor alleen internet, ik vind dit nogal hoog en er is te weinig keus uit ook zeer onbekende providers. Wat moeten/kunnen wij nu doen? Ik wil graag een snellere aansluiting, maar niet tegen hoge kosten en weinig keus....
Reputatie 7
Badge +4
Wij zitten voor internet en interactieve tv inclusief gratis apparatuur naar volle tevredenheid bij Telfort met glasvezelkabel. En hun tarieven zijn ook nog eens gunstig en lager dan de meeste andere bedrijven voor dezelfde of vergelijkbare producten en kwaliteit.
Dat zou ik ook wel willen van Telfort, dat is ook de enige provider waar ik nu internet van kan krijgen(helaas nu wel weer met € 2,50 verhoogd).Maar die zit er natuurlijk niet bij. Dus ik denk niet dat ik daarvoor kan kiezen.
Reputatie 7
Badge +4
@A.D.M. Dorbeck
"Telfort, dat is ook de enige provider waar ik nu internet van kan krijgen. Maar die zit er natuurlijk niet bij."

Sorry, ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt. Waar zit die niet bij als u er internet van kunt krijgen?
@A.D.M. Dorbeck
"Telfort, dat is ook de enige provider waar ik nu internet van kan krijgen. Maar die zit er natuurlijk niet bij."

Sorry, ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt. Waar zit die niet bij als u er internet van kunt krijgen?

Bij de provider die het glasvezelnet bij ons mag gaan aanleggen van de gemeente.
Reputatie 7
Badge +4
@A.D.M. Dorbeck
Ok, maar is het dan niet zo dat alle providers van dat glasvezelnet gebruik mogen maken?
Dat gebeurt nu toch ook met de kabel? Mij lijkt dat niet iedere provider een eigen netwerk aan gaat leggen. Dus ik vermoed dat als het er straks ligt ook Telfort alsnog voor u op die manier beschikbaar zal zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Geen glasvezel nodig met Ziggo . Download momenteel 97,0 en upload 20,2 mbps en ping 14 ms . In het verleden KPN op mijn vorig adres was knudde. Ik vind Ziggo wel erg duur.
Geen glasvezel nodig met Ziggo . Download momenteel 97,0 en upload 20,2 mbps en ping 14 ms . In het verleden KPN op mijn vorig adres was knudde. Ik vind Ziggo wel erg duur.

Ziggo wil ons niet eens internet aanbieden.
@A.D.M. Dorbeck
Ok, maar is het dan niet zo dat alle providers van dat glasvezelnet gebruik mogen maken?
Dat gebeurt nu toch ook met de kabel? Mij lijkt dat niet iedere provider een eigen netwerk aan gaat leggen. Dus ik vermoed dat als het er straks ligt ook Telfort alsnog voor u op die manier beschikbaar zal zijn.

Ik weet niet precies hoe het gaat, maar nu hebben wij de keus uit deze kleine providers omdat die het voortouw nemen om het aan te leggen. Ze schermen met dat later aan sluiten meer dan 300 euro gaat kosten, en ik denk dat dat ook zo is als je een andere provider wilt(als die al van het netwerk gebruik mogen maken ).

Reageer