Is jouw pc geschikt voor Windows 11?

• 4 October 2021
  • 125 reacties
  • 29774 Bekeken
Is jouw pc geschikt voor Windows 11?

Toon eerste bericht

125 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Voor mij het zelfde een 4 jaar oude i7-6700HQ processor. En dat zou niet genoeg zijn.

Ik denk dan maar over te stappen op Linux. Een nieuwe PC kopen alleen maar omdat Microsoft iets produceert wat niet werkt op mijn PC……….

Er is toch geen enkele reden om nu een nieuwe p. c. te kopen. Windows 10.wordt nog tot oktober 2025 ondersteund en geüpdatet. 

Het PCHealthCheck tooltje werkt niet op mijn Windows 7, het werkt alleen met Windows 10, versie 1803 of hoger. Niettemin heb ik een behoorlijk snelle i7 processor, dus of W11 zal werken blijft nog steeds de vraag. Ik heb nooit W10 willen hebben, omdat daarin een voor mij belangrijke eigenschap ontbreekt.

Ik heb begrepen dat je met W11 voor ongeveer iedere actie toestemming van Microsoft nodig hebt. Moet je dat wel willen? Wij stappen over op Linux.

Reputatie 7
Badge +4

niks van gemerkt. 

Ik krijg met de pc statuscontrole de mededelingen:

TMP 2.0 moet worden ondersteund en ingeschakeld op deze pc

en

De processor wordt momenteel niet ondersteund voor windows 11.

Ik heb processor intel core i7-3537U cpu @ 200 GHz

Mijn vraag is of mijn laptop geschikt te maken is voor windows 11 of moet ik windows 10  blijven gebruiken

Tenzij er nog andere ontwikkelingen zijn zal een derde generatie i7 niet worden ondersteund. Naast wat andere eisen is het achtste generatie intel of hoger.

Mjn Paraditgit huismerk desktop, i3-8100, kwam niet door de test:  geen TPM 2. Oorzaak: TPM in BIOS was uitgeschakeld. Na inschakeling was hij OK. Probleempje: die instelling was moeilijk te vinden omdat dit BIOS, van ASUS, een andere naam voor deze faciliteit gebruikt. Een belletje naar Paradigit hielp.​

Hier ook. De processor wordt niet ondersteund en TPM 2.0 ontbreekt.

Laptop is voorzien van i7 (eerste generatie) 6Gb werkgeheugen, 500 Gb SSD. Is snel genoeg, maar de speciale beveiliging in de chip of elders is niet aanwezig. Dus einde voorstelling. 

De CPU (i7 2630QM @2GHz) op mijn Asus K73 wordt niet ondersteund.

Badge +8

Hi @C.L. Truijens, ik heb je reactie naar dit topic verplaatst.

Reputatie 2
Badge +2

Ook mijn pc (4 jaar oud) is niet geschikt voor W11: mijn processor, een Intel Core i3-6100 CPU@3.70GHZ, deugt niet,

Weet iemand of je deze processor (de mijne dus) kunt laten verwijderen en de juiste er in kan laten inzetten. En wat gaat zoiets kosten?

Dat is een lastig verhaal. De socket ondersteunt wel een 8e generatie Intel processor, maar de chipset/BIOS niet. Oftewel je kunt hem er wel in zetten maar je pc zal niet opstarten.

Upgraden met een Intel-processor betekent tegenwoordig helaas meestal ook dat je een nieuw moederbord nodig hebt. Dan ga je qua kosten al in de richting van een nieuwe pc, helemaal als je ook DDR3 in plaats van DDR4 geheugen hebt (dan moet je die ook upgraden).

Reputatie 1
Badge

Mijn oude desktop heeft niet de juiste processor kennelijk, maar hij doet het nog prima dus ik blijf voorlopig wel bij Windows 10.

Reputatie 1
Badge +1

Nee, mijn 6 jaar oude, voor mij gebouwde desktop is niet compatibel omdat het TPM 2.0 ontbreekt en de huidige processor niet wordt ondersteunt. ik heb met de maker van deze desktop gemaild hierover en hij adviseerde mij nog even te wachten omdat er in de laatste paar maanden nog veel updates van Windows voorbij komen. Als daarna de problemen niet zijn opgelost kan hij daar nog verandering in aanbrengen. Ik wacht het dus nog af. 

Wel vraag ik mij af of Microsoft zich bewust is dat hij/zij de klanten massaal op het verkeerde been zet en veel mensen opscheept met geldproblemen. Dit probleem met dit bedrijft bestaat al sinds Windows XP.

vriendelijke groet,

Marja Petersen

Ik zie dat van de mensen die gereageerd hebben, en dus meer dan gemiddeld kennis hebben van een computer, dat 80% over een pc beschikt die ongeschikt is voor versie 11. Dat zal bij anderen nog wel een hoger percentage zijn. MS slaat de plank behoorlijk mis denk ik, want ik ga zeker geen nieuwe computer kopen. Denk dat dit voor velen geldt. ik laat me niet onnodig op kosten jagen. Niks mis met Windows 10.

Ook mijn laptop (Acer Swift 5) is 4 jaar oud. Hetzelfde verhaal: “De processor wordt momenteel niet ondersteund voor Windows 11.

Processor Intel Core i5-7200U CPU @ 2.50GHz.”

Mijn Acer Aspire E15 is van april 2017 met processor AMD A10-9600P RADEON R5, 10 COMPUTE CORES 4C+6G   2.40 GHz en 8Gb RAM geheugen. Volgens de gezondheidstest voor Win11 is die niet acceptabel. Alle andere onderdelen hebben groene vinkjes gekregen alleen de processor niet.

In de lijst met ondersteunde AMD processors staat wel deze vermeld: A10-9600P APU. Dat lijkt verdacht veel op de processor die in mijn Acer zit, maar MS keurt hem af en vindt dat ik een nieuwe moet kopen. Ja, ja… Zou hier sprake zijn van belangenverstrengeling? Moeten de diverse kassa's nog harder rinkelen?

Badge

Mijn laptop is bijna 8 jaar oud en heeft  Intel(R) Core(TM) i3-4000M CPU @ 2.40GHz   2.40 GHz processor (64-bits besturingssysteem, x64-processor) en een RAM geheugen van 8,00 GB, maar is niet geschikt voor Windows 11 vanwege iets over beveiliging. Blijf dus Windows 10 gebruiken.

Reputatie 2
Badge +2

Mijn Acer Aspire E15 is van april 2017 met processor AMD A10-9600P RADEON R5, 10 COMPUTE CORES 4C+6G   2.40 GHz en 8Gb RAM geheugen. Volgens de gezondheidstest voor Win11 is die niet acceptabel. Alle andere onderdelen hebben groene vinkjes gekregen alleen de processor niet.

In de lijst met ondersteunde AMD processors staat wel deze vermeld: A10-9600P APU. Dat lijkt verdacht veel op de processor die in mijn Acer zit, maar MS keurt hem af en vindt dat ik een nieuwe moet kopen. Ja, ja… Zou hier sprake zijn van belangenverstrengeling? Moeten de diverse kassa's nog harder rinkelen?

In de officiële lijst van Microsoft zit deze helaas niet tussen: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-amd-processors. Ik denk omdat het platform geen Secure Boot / TPM 2.0 heeft.

“TPM 2.0 is ingeschakeld op deze pc” heeft een groen vinkje in het overzicht van de Win health check. 

Reputatie 2
Badge +2

“TPM 2.0 is ingeschakeld op deze pc” heeft een groen vinkje in het overzicht van de Win health check. 

Interessant. Dan vermoed ik dat het ligt aan de Spectre-kwetsbaarheid (op hardwareniveau) van deze AMD chip. Ik begrijp overigens ook dat dit geldt voor de 6e en 7e generatie Intel-cpu's.

Reputatie 5
Badge +5

Mijn jongste pc is inmiddels 4 jaar oud , maar hang dus ook op dat TMP 2.0.
Dan houden we niet veel over na 2025, op één laptop na is alles ouder tot veel ouder.
2 laptops van 10 jaar of ouder, doen het nog goed en twee pc;'s van 8 en 4 jaar oud.
Mogelijk dat daar nog wat aan te upgraden valt, maar voor de laptops is het einde oefening.

Wordt 2025 hét jaar van de E-wast?

Ach we hebben nog wat jaren te gaan met ‘good old’ Win 10. Wie weet wat we dan allemaal hebben om uit te kiezen :upside_down:

Badge

Mijn surface pro is twee jaar oud en nu al door zijn processor niet meer geschikt voor een windows 11. Ik heb dus voor een heleboel geld een ondeugdelijk product gekocht. Klopt dit?

Mijn surface pro is twee jaar oud en nu al door zijn processor niet meer geschikt voor een windows 11. Ik heb dus voor een heleboel geld een ondeugdelijk product gekocht. Klopt dit?

Uw aanname is waarschijnlijk correct, uw conclusie niet, uw computer is niet ondeugdelijk maar zal, naar het zich aan laat zien, geen Windows 11 ondersteunen. Dat is teleurstellend, geloof me ik zit in het zelfde schuitje, maar het lost niets op daar, incorrect, het woord ondeugdelijk voor te gebruiken.

Reageer