Is jouw pc geschikt voor Windows 11?

• 4 October 2021
  • 125 reacties
  • 29773 Bekeken
Is jouw pc geschikt voor Windows 11?

Toon eerste bericht

125 reacties

Het PCHealthCheck tooltje werkt niet op mijn Windows 7, het werkt alleen met Windows 10, versie 1803 of hoger. Niettemin heb ik een behoorlijk snelle i7 processor, dus of W11 zal werken blijft nog steeds de vraag. Ik heb nooit W10 willen hebben, omdat daarin een voor mij belangrijke eigenschap ontbreekt.

En die is? Niet zo mysterieus graag!

Mijn surface pro is twee jaar oud en nu al door zijn processor niet meer geschikt voor een windows 11. Ik heb dus voor een heleboel geld een ondeugdelijk product gekocht. Klopt dit?

Ik kunt nog minstens 4 jaar met uw surface werken en dan is het product 6 jaar oud. Dan kan er nog Linux op geinstaleerd worden en kan je nog veel jaren er plezier van hebben. Je kan ook vandaag je Surface verkopen en iets nieuws kopen… Het product is goed. 

He heeft M dat niet geblokkeerd dan Linux op een M laptop? (of gaat blokkeren?)

Overigens snap ik sowiezo niet dat iemand een M laptop koopt, wie gunt dat bedrijf/die zakkenvullers nou nog meer winst?

Reputatie 2
Badge +2

Voorlopig nog niet instaleren, er zitten nog te veel fouten in die hersteld moeten worden.
Ook is de beloofde snelheid winst nog niet waar gemaakt, sterker nog een AMD Ryzen wordt zelfs trager door een bug.
Maar oudere computers die geen TRM 2 hebben kunnen misschien wel een aansluiting er voor hebben.
Een Trusted Platform Module is zelf te plaatsen mits je de handleiding van je computer nog hebt of kan downloaden.
Echter is deze zeer moeilijk te verkrijgen, met een beetje geluk heeft een shop deze nog maar de prijzen zijn sinds de aankondiging van windows 11 sterk in prijs gestegen.
En op Ebay zijn ze zelfs zo duur dat een nieuwe moederbord met een TPM 2.0 nog goedkoper is :)
Wil je geen geld uitgeven? dan is het toch mogelijk om Windows 11 te installeren echter zal dan je computer nog steeds kwetsbaar zijn voor hackers.

Reputatie 2
Badge +2

Het PCHealthCheck tooltje werkt niet op mijn Windows 7, het werkt alleen met Windows 10, versie 1803 of hoger. Niettemin heb ik een behoorlijk snelle i7 processor, dus of W11 zal werken blijft nog steeds de vraag. Ik heb nooit W10 willen hebben, omdat daarin een voor mij belangrijke eigenschap ontbreekt.

En die is? Niet zo mysterieus graag!

Misschien de start menu?
windows 7 was compact maar bij windows 10 met al de rotzooi die je niet gebruikt is dat een hele lange lijst geworden.

Je kunt gewoon oude startmenu krijgen met classic shell etc. Vind ik dus niet echt een argument.

Maar W10 vind ik gewoon een gedrocht die totaal lak heeft aan de gebruiker. Een soort bedrijfscomputer OS, waarbij de “baas” de dienst uitmaakt. Valt me nog mee dat je de bureaublad achtergrond nog mag aanpassen.

Reputatie 7
Badge +4

had je geen keus en moest je win10 gebruiken? 

Reputatie 5
Badge +5

Voorlopig nog niet installeren, er zitten nog te veel fouten in die hersteld moeten worden.

Dat gold al voort elke nieuwe Windows versie, minstens een jaar wachten tot de kinderziektes er wat uit zijn.
Dat geld niet alleen voor Windows zelf, maar ook voor de programma's die je hebt draaien en het niet goed doen op de nieuwe versie.
Een standaard office en de browsers zullen het wel doen, maar ik gebruik veel hobby gerelateerde programma's waarvan ik er al vanuit ga dat de helft in eerste instantie niet goed zal functioneren.
Ik heb er zelfs een bij zitten die wel goed op W7 draaide, maar op W10 soms vast loopt.

Reputatie 7
Badge +4

ik werk met win11 sinds de 1e publieke developer versie, al mijn programma’s werken, geen crashes. het enige wat opvalt is dat de vertaling van text in een knop/menu soms niet helemaal klopt. 

Reputatie 5
Badge +5

Het komt toch vaker voor dan je denkt.
Beroepshalve op het werk gingen we pas over van XP op W7 toen W7 al bijna op zijn einde liep.
Nu draaien we pas een jaar op W10 simpel om de reden dat van de ruim 700 applicaties de helft het niet goed deed op de nieuwe Windows versie.
Ook werden niet alle applicaties meer geüpdatet door de ontwikkelaars en moesten alternatieven worden gezocht. 

De enige laptop die ik zelf heb en wel aan de W11 eisen voldoet heb ik juist veel van die hobby programma's draaien waarvan ik er al van uitga dat ook daar de helft het niet goed zal doen onder W11.

Badge

De kloksnelheid van mijn processor is voldoende, maar die processor wordt in W11 niet ondersteund. Geen Trusted Platform Module gedetecteerd en beveiligd opstarten zou niet deugen. Via feedback aan Microsoft laten weten in de toekomst over te gaan naar (L)ubuntu van Linux. Op een oudere laptop heb ik dat al geïnstalleerd en het werkt goed. Het installeren van applicaties daarbij gaat minder vlot, zo is bijv. het mailprogramma Thunderbird niet te installeren. Het zou mooi zijn als de Consumentenbond via de digitaalgids meer aandacht geeft aan Linux. Het wordt tijd dat we bevrijd worden van die “Bigtech bedrijven”.

Reputatie 2
Badge +2

De kloksnelheid van mijn processor is voldoende, maar die processor wordt in W11 niet ondersteund. Geen Trusted Platform Module gedetecteerd en beveiligd opstarten zou niet deugen. Via feedback aan Microsoft laten weten in de toekomst over te gaan naar (L)ubuntu van Linux. Op een oudere laptop heb ik dat al geïnstalleerd en het werkt goed. Het installeren van applicaties daarbij gaat minder vlot, zo is bijv. het mailprogramma Thunderbird niet te installeren. Het zou mooi zijn als de Consumentenbond via de digitaalgids meer aandacht geeft aan Linux. Het wordt tijd dat we bevrijd worden van die “Bigtech bedrijven”.

Dat MS op Linux overgaat klopt maar wel op de manier zoals Windows werkt.
Bij Linux moet je namelijk nog steeds zelf de opdrachten voor o.a. het installeren van programma`s doen terwijl het in Windows geheel automatisch  gaat.
Overigens is het al mogelijk om Linux op een windows 10 & 11 systeem te draaien.
Hardware.info heeft daar een uitleg over geschreven.
Wat weinig nog weten is dat Linux eigenlijk een vereenvoudigde versie van Unix is een programmeer taal die door IBM is ontwikkeld maar voor een “normale” gebruiker te ingewikkeld was.
Dat laaste was ook voor IBM een redenen om OS/2 te ontwikkelen dat helaas door de opkomst van Windows geheel uit beeld verdwenen is. 

Feitelijk is die hele computer industrie met alles erop en eraan een grote geldklopperij. Steeds maar weer nieuwe hardware kopen en software leasen.

De diverse overheidsinstanties verplicht je een pc te bezitten. Mijn pc is 19 maanden oud kosten € 1140,-.

Met alle software die ik lease (office, adobe viruskiller e.d.) komt er maandelijks een bedrag van € 56,- overheen (€ 672,- op jaarbasis)!

En ik “moet” nu wederom mijn portemonnee trekken, om TMP 2.0 toe te voegen aan mijn huidige pc!

Ik zie dat Windows 10 tot oktober 2025 wordt ondersteunt door Microsoft. Misschien is dat Linux idee toch nog wel een goeie optie!

had je geen keus en moest je win10 gebruiken? 

Ja tijdens het pinnen bij de geldautomaat (staat W10 op, had ik bij de bank gevraagd), kaartje kopen bij de NS automaat (ook W10, aan de NS gevraagt), en tijdens het afrekenen in een winkel (akay in dat laatste geval gebruik ik het niet zelf maar werk ik wel mee met het gebruik ervan, eigenlijk zou ik in zo’n winkel gewoon moeten zeggen, jullie gebruiken windows 10, ik staak van de betaling, en dan zonder te betalen naar buiten. Dat zal ze leren!

Maar op werk niet nee, trouwens ik heb niet eens werk.

Overigens is een PC voor mij sowiezo geen werk instrument, maar vrije tijd.

@

Linux helemaal gratis en zelfs de nieuwste versie kan met gemak draaien op een 20 jaar oude PC. Daarnaast is Windows een waste van schijfruimte, tegenwoordig 20-30 GB + een hyberfile van gigabytes en een pagefile van gigabytes. Zit je soms al op 50GB en dan heb je nog geen programma geinstalleerd. Ubuntu is 6 GB of 7 inclusief updates en heeft die andere onzin bestanden helemaal niet. En daar zit ook nog een office pakket bij in.

Ik begreep dat er zelfs een moderne Linux zou bestaan die minder schijfruimte ineemd dan Windows 95.

Mischien moet de consumentenbond zicht daar ook maar een groot voor maken, Bij Ubuntu kan ik met een 16 GB SSD al aan de slag maar bij Windows ben ik verplicht 64 GB of meer te kopen.

Ook pure geld kloperij!

Lijk mij lastig, de PCs zelf zijn ook van Bigtech bedrijven. De onderdelen erin o.a. CPUs en GPUs ook.

Geen HP, Dell of Asus meer?

Reputatie 5
Badge +5

Nee hoeft niet, mijn twee pc's heb ik zelf samengesteld uit losse onderdelen en de leverancier in elkaar laten zetten.
Als je verkeerde keuzes maakt die niet of niet goed samenwerken krijg je wel een berichtje.

Badge

@Elvin. 

Bedankt voor uw reactie.

Reputatie 2
Badge +2

De desktop waar ik nu mee werk is bijna 5 jaar oud, een i5 processor van Intel, uiteraard niet de nieuwste generatie i5 op een Asus moederbord. Het programmaatje tpm.msc vertelt dat in de i5 helemaal geen beveiliging zit, dus ook de oude versie 1.2 niet. Windows 11 eist versie 2.0.

Grappig, ook ik overweeg om over te stappen op Linux of de Ubuntu variant, daar heb ik al eens mee gewerkt. Het enige dat lastig wordt is dat de toepassingssoftware zoals Office dan wel even wennen wordt. 

Reputatie 2
Badge +2

Nabrander! Ineens bedenk ik me dat moederbordfabrikanten samen met AMD en Intel de moeite zouden kunnen doen om een bios upgrade te maken om zo toch te voldoen. In het (verre) verleden had je ook van die aanpassingen om systeemsoftware zoals Windows goed te laten werken op de hardware.

Op de laptop heb ik nu Windows 10 vervangen door Linux Mint. Wat een opluchting! Geen Microsoft-spionage meer, die ergernis ben ik kwijt. En geen vertragingen meer door virusscanners of updates op ongelegen momenten. Dit had ik eerder moeten doen.

De desktop waar ik nu mee werk is bijna 5 jaar oud, een i5 processor van Intel, uiteraard niet de nieuwste generatie i5 op een Asus moederbord. Het programmaatje tpm.msc vertelt dat in de i5 helemaal geen beveiliging zit, dus ook de oude versie 1.2 niet. Windows 11 eist versie 2.0.

Grappig, ook ik overweeg om over te stappen op Linux of de Ubuntu variant, daar heb ik al eens mee gewerkt. Het enige dat lastig wordt is dat de toepassingssoftware zoals Office dan wel even wennen wordt. 

Dat vond ik meevallen. Het was niet erger dan wennen aan een nieuwe versie van MS Office. Die soort apps lijken vaak op elkaar. En je kunt gewoon je Word-documenten enz. blijven gebruiken.

Helaas komt mijn processor als enige niet door de ballotage: een Core i5 6500 (zelfs TMP 2.0 zit op mijn moederbord ;-)).
Jammer, want deze computer draait gezien de samenstelling nog steeds als en tierelier (destijds bewust voor gekozen om er lekker lang me te kunnen doen) en zou nog best wel langer dan drie jaar mee kunnen. 

Bedrijven hebben de mond vol over duurzaamheid. Nou niet als het over smartphones en pc's gaat: binnen de kortste keren zijn het geen volwaardige apparaten meer doordat nieuwe software er niet op draait. Terwijl ze technisch nog moeiteloos tien jaar mee zouden kunnen.

Reputatie 7
Badge +4

een beetje bedrijf geeft die spullen een tweede leven, en dat zit er vaak inderdaad nog in. 

Mijn laptop van 4 jaar oud met een Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz processor is vanwege deze processor niet geschikt voor Win11. Ik vind het ongehoord wat Microsoft doet. Dat ze bepaalde eisen stellen OK, maar als zelfs een 4 jaar oude laptop (die heel duur was ook nog eens) al niet meer voorzien kan worden van de nieuwste besturingssoftware dan vrees ik het ergste voor de toekomst. Zij gaan dan uitmaken wanneer ik een nieuwe pc aan moet schaffen Zo simpel is het eigenlijk en daar pas ik voor. Ik vind het echt schandalig dat dit gebeurt.

Reputatie 7
Badge +4

ach, in 2025 is ie 8 jaar, en boven de gemiddelde leeftijd,en 8 jaar met een pc doen is helemaal niet zo slecht. 

Reageer