Is jouw pc geschikt voor Windows 11?

• 4 October 2021
  • 125 reacties
  • 29772 Bekeken
Reputatie 2
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 39 reacties

Op 5 oktober komt Windows 11 uit. Maar niet alle pc’s en laptops zijn er geschikt voor. Download deze Microsoft-tool en check of jouw pc Windows 11 aankan.

Wat zegt de tool over jouw laptop? Kan deze Windows 11 aan, of is hij te traag? En als dat zo is, ben je dan van plan binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen, of blijf je voorlopig Windows 10 gebruiken? (dat kan t/m 2025).

Deel je resultaten met ons, inclusief hoe oud je laptop is.

Ben je nog niet helemaal bijgepraat over Windows 11? Lees onze pagina met veelgestelde vragen.

125 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Wat zegt de tool over jouw laptop? Kan deze Windows 11 aan, of is hij te traag?

Volgens mij heeft het niet zoveel met snelheid te maken, maar met de aanwezigheid van bepaalde “veiligheids” hardware.

Ik heb hier een Pentium Gold G5400 en die voldoet. Er zij een heleboel oudere i7’s die veel sneller zijn maar niet voldoen omdat ze TPM 2.0 missen.

Dit is dus nog steeds het falen van de WYSIWYG editor op mobile. Krijg het niet weg.

Volgens mij heeft het niet zoveel met snelheid te maken, maar met de aanwezigheid van bepaalde “veiligheids” hardware.

Ik heb hier een Pentium Gold G5400 en die voldoet. Er zij een heleboel oudere i7’s die veel sneller zijn maar niet voldoen omdat ze TPM 2.0 missen.

Bijna goed, het is niet dat die i7's TPM 2 missen maar Kaby lake en alles daarvoor missen virtualisatie ondersteuning.

Reputatie 6
Badge +3

Bijna goed, het is niet dat die i7's TPM 2 missen maar Kaby lake en alles daarvoor missen virtualisatie ondersteuning.

Ik lees daar bij het Microsoft tooltje niets over. Even bij Intel gekeken. Is een mechanisme waarbij applicaties ieder een eigen virtuele hardware omgeving zien en elkaar daardoor niet negatief kunnen beinvloeden. Heeft dus ook met veiligheid/betrouwbaarheid te maken. Of dat mechanisme specifiek Windows 11 is vind ik niet.

Heeft dus ook met veiligheid/betrouwbaarheid te maken. Of dat mechanisme specifiek Windows 11 is vind ik niet.

Voert voor hier een beetje te ver maar inderdaad, voor W11 zetten ze een stap in de betrouwbaarheid en de nieuwste processoren hebben hardware ondersteuning voor die taken die oude processoren in software af moeten handelen. Hier staat eea verder uitgewerkt.

Reputatie 1
Badge +2

Nee mijn HP pavilion is niet geschikt. Mijn CPU wordt niet ondersteund geeft de tool aan. En TPM is bij mij 1.16 en geen 2. Dus geen windows 11. Eigenlijk vind ik het niet netjes van Microsoft, zo oud is mijn pc niet en op deze manier wordt je bijna gedwongen om een andere te kopen. Ze geven wel aan dat windows 10 tot 2025 updates krijgt.

Reputatie 7
Badge +4

dan kun je toch gewoon tot 2025 vooruit!? ik zie geen dwang

Reputatie 4
Badge +3

@Elvin. Vooral niet groter maken dan het is… Windows 10 blijft nog tot 2025 ondersteunt en dan zijn de meeste PC's wel vervangen. Zeker de eerste tijd zal er nog een berg bugs zijn met oude hardware(printers, scanners enz) en uitbreidingen… Dus zeker geen punt van maken.  Als het werk prima maar anders gewoon doorwerken en over 5 jaar kan je eventueel nog linux op je PC zetten . Dus zeker het eerste jaar gewoon Windows 10 installeren en gebruiken. Het zal nog wel 2 jaar kosten voordat alle nieuwe randapparatuur ook windows 11 ondersteunt en dan is het moment om het te overwegen. 

Reputatie 7
Badge +6

M'n T3400 desktop pc doet het nog steeds. Ik weet niet hoe oud die is, in 2012 mocht ik hem uit de verhuisspullen van m'n zoon tillen, hij hoefde hem niet meer. Laatst had hij een lange piep piep bij het opstarten. Pas na drie dagen vond ik het toen ik even op m'n knietjes m'n smartwifi kabel erin wilde steken. Toen zag ik het. Ik had fruit gegeten achter de computer, er zat wat aan m'n vingers, en dat was blijven plakken aan de F12 toets die bedoeld is om bij het opstarten naar de setup van de bios te gaan en hield die ingedrukt..

Dus helemaal opgelucht doet ie het weer, en ben ik van plan om daarmee door te gaan. Want helaas valt mijn laptop uit 2018 er ook net buiten met z'n processor, tenzij Microsoft dat nog uitbreidt. Hoe lovend en goed iedereen praat over Linux is dat voor mij niet weggelegd om naar over te stappen in 2025. Ik blijf gewoon met Windows 10 doorwerken tot ie versleten is. Als iedereen zo doet zal Microsoft wellicht de ondersteuning van Windows 10 verlengen. M'n vorige laptop deed het 12 jaar, deze zou dus tot 2030 mee kunnen. In 2025 krijg je daar 2ehands toch amper iets voor.

Reputatie 6
Badge +5

Nee mijn HP pavilion is niet geschikt. Mijn CPU wordt niet ondersteund geeft de tool aan. En TPM is bij mij 1.16 en geen 2. Dus geen windows 11. Eigenlijk vind ik het niet netjes van Microsoft, zo oud is mijn pc niet en op deze manier wordt je bijna gedwongen om een andere te kopen. Ze geven wel aan dat windows 10 tot 2025 updates krijgt.

Alle laptops van (volgens mij) 2016 met Windows hebben al TMP 2.0
Het kan zijn dat het niet geactiveerd is voor je, check daarvoor je BIOS.

Zoek op :

(moederbord naam) enable TPM 2.0

En volg de (hoogstwaarschijnlijk) YouTube tutorial die je krijgt :p

Ik heb het ook moeten activeren op mijn laptop van nog niet is 3 maanden oud.

Reputatie 6
Badge +5

En Microsoft laat (waarschijnlijk) alleen “officiele” processors zien die supported zijn, dit is (als ik het me correct herinner) laatste 2 generaties. Oudere processors kunnen nog steeds Windows 11 krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

M'n laptop van juli 2018 heeft i5 7200U, de health check zegt alles goed behalve die, pas vanaf 8500 serie. Ik hoop dat ie dan toch 11 kan hebben. Ik ga het gewoon proberen.

Reputatie 3
Badge +4

Mijn 5 jaar oude desktop is niet geschikt. Hij heeft al wel TPM 2.0, maar de processor voldoet niet. Dat is een i5-6400 2.70 GHz. Dan houdt het waarschijnlijk op.

Alleen 8ste en 9de generatie Intel dus je zou verwachten dat als ze iets minder streng zijn dat het dan naar 7de generatie, 6 generatie zou gaan. Zei de man met een 7de generatie I7.

Badge +1

Ik kan me niet voorstellen dat W11 zooooveel beter is dan W10 dat ik het per sé zou moeten/willen hebben .....

Ik kan me niet voorstellen dat W11 zooooveel beter is dan W10 dat ik het per sé zou moeten/willen hebben .....

Dat heet cognitieve dissonantie en inderdaad dat hoeft ook niet per se.

Badge

Ook mijn pc (4 jaar oud) is niet geschikt voor W11: mijn processor, een Intel Core i3-6100 CPU@3.70GHZ, deugt niet,

Weet iemand of je deze processor (de mijne dus) kunt laten verwijderen en de juiste er in kan laten inzetten. En wat gaat zoiets kosten?

Alleen tpm 2.0 ontbreekt, zou dat te installeren zijn? die info heb ik nog niet kunnen vinden na de check via de link.

Badge +1

Op 5 oktober komt Windows 11 uit. Maar niet alle pc’s en laptops zijn er geschikt voor. Download deze Microsoft-tool en check of jouw pc Windows 11 aankan.

Wat zegt de tool over jouw laptop? Kan deze Windows 11 aan, of is hij te traag? En als dat zo is, ben je dan van plan binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen, of blijf je voorlopig Windows 10 gebruiken? (dat kan t/m 2025).

Deel je resultaten met ons, inclusief hoe oud je laptop is.

Ben je nog niet helemaal bijgepraat over Windows 11? Lees onze pagina met veelgestelde vragen.

Mijn processor zou niet geschikt zijn mijn computer is 1 jaar en 11 maanden oud, volgens Windowstool. Heb een Medion Computer AMD Ryzen 3 2200G with Radeon Vega Graphics       3.50 GHz, 8,00 GB (6,93 GB beschikbaar) TMP 2.0,     64-bits besturingssysteem, x64-processor, Volgens computer TOTAAL kan het met alle AMD Ryzen 3 , 2000 processoren en hoger. Wat moet ik geloven?

@k.w.h.f. Berger 

Voorlopig de tool, het staat mij ook bij dat die processor ondersteund zou worden dus dan komt het wel op termijn.

processor wordt niet ondersteund  (HP systeem met een Intel(R) Core(TM) i5-6200U CPU @ 2.30GHz   2.40 GHz processor)

lijkt me nogal raar.

Ik heb een Acer GX281 met een AMD Ryzen1700 (8 core) processor uit 2017.

Processor wordt niet ondersteund. 

Mijn Surface Pro 4 lijkt op alle vlakken te voldien. Echter is de cpu van een te oud model. Gaat dus niet veranderen helaas

Ik zie dit als ik tpm.msc invoer in de verkenner. Is deze versie geschikt voor Windows 11?

4 jaar oude PC en alles in orde behalve de processor:

Voor mij het zelfde een 4 jaar oude i7-6700HQ processor. En dat zou niet genoeg zijn.

Ik denk dan maar over te stappen op Linux. Een nieuwe PC kopen alleen maar omdat Microsoft iets produceert wat niet werkt op mijn PC……….

Reageer