Is jouw pc geschikt voor Windows 11?

• 4 October 2021
  • 125 reacties
  • 29774 Bekeken
Reputatie 2
Badge +2
  • Consumentenbond team
  • 39 reacties

Op 5 oktober komt Windows 11 uit. Maar niet alle pc’s en laptops zijn er geschikt voor. Download deze Microsoft-tool en check of jouw pc Windows 11 aankan.

Wat zegt de tool over jouw laptop? Kan deze Windows 11 aan, of is hij te traag? En als dat zo is, ben je dan van plan binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen, of blijf je voorlopig Windows 10 gebruiken? (dat kan t/m 2025).

Deel je resultaten met ons, inclusief hoe oud je laptop is.

Ben je nog niet helemaal bijgepraat over Windows 11? Lees onze pagina met veelgestelde vragen.

125 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Elvin. Vooral niet groter maken dan het is… Windows 10 blijft nog tot 2025 ondersteunt en dan zijn de meeste PC's wel vervangen. Zeker de eerste tijd zal er nog een berg bugs zijn met oude hardware(printers, scanners enz) en uitbreidingen… Dus zeker geen punt van maken.  Als het werk prima maar anders gewoon doorwerken en over 5 jaar kan je eventueel nog linux op je PC zetten . Dus zeker het eerste jaar gewoon Windows 10 installeren en gebruiken. Het zal nog wel 2 jaar kosten voordat alle nieuwe randapparatuur ook windows 11 ondersteunt en dan is het moment om het te overwegen. 

Reputatie 1
Badge +2

Nee mijn HP pavilion is niet geschikt. Mijn CPU wordt niet ondersteund geeft de tool aan. En TPM is bij mij 1.16 en geen 2. Dus geen windows 11. Eigenlijk vind ik het niet netjes van Microsoft, zo oud is mijn pc niet en op deze manier wordt je bijna gedwongen om een andere te kopen. Ze geven wel aan dat windows 10 tot 2025 updates krijgt.

Reputatie 7
Badge +4

dan kun je toch gewoon tot 2025 vooruit!? ik zie geen dwang

Reputatie 7
Badge +6

M'n T3400 desktop pc doet het nog steeds. Ik weet niet hoe oud die is, in 2012 mocht ik hem uit de verhuisspullen van m'n zoon tillen, hij hoefde hem niet meer. Laatst had hij een lange piep piep bij het opstarten. Pas na drie dagen vond ik het toen ik even op m'n knietjes m'n smartwifi kabel erin wilde steken. Toen zag ik het. Ik had fruit gegeten achter de computer, er zat wat aan m'n vingers, en dat was blijven plakken aan de F12 toets die bedoeld is om bij het opstarten naar de setup van de bios te gaan en hield die ingedrukt..

Dus helemaal opgelucht doet ie het weer, en ben ik van plan om daarmee door te gaan. Want helaas valt mijn laptop uit 2018 er ook net buiten met z'n processor, tenzij Microsoft dat nog uitbreidt. Hoe lovend en goed iedereen praat over Linux is dat voor mij niet weggelegd om naar over te stappen in 2025. Ik blijf gewoon met Windows 10 doorwerken tot ie versleten is. Als iedereen zo doet zal Microsoft wellicht de ondersteuning van Windows 10 verlengen. M'n vorige laptop deed het 12 jaar, deze zou dus tot 2030 mee kunnen. In 2025 krijg je daar 2ehands toch amper iets voor.

Badge +1

Ik kan me niet voorstellen dat W11 zooooveel beter is dan W10 dat ik het per sé zou moeten/willen hebben .....

Ik heb begrepen dat je met W11 voor ongeveer iedere actie toestemming van Microsoft nodig hebt. Moet je dat wel willen? Wij stappen over op Linux.

Reputatie 4
Badge +3

@Elvin.  Wat nog wel een aandrachts punt is de hoeveelheid e-wast dit gaat opleveren in de aankomende 6 jaar: Alle computers bij bedrijven en particulieren wereld wijd die moeten opeens ipv over 10 jaar in 4 jaar vervangen worden. Heel veel hardware moet dus vervangen zijn in 5 jaar. Dat is een enourme hoeveelheid hardware. Ook de hardware in de tweedehands markt is in een keer niets meer waard. 

Reputatie 7
Badge +6

M'n laptop van juli 2018 heeft i5 7200U, de health check zegt alles goed behalve die, pas vanaf 8500 serie. Ik hoop dat ie dan toch 11 kan hebben. Ik ga het gewoon proberen.

Badge +1

Op 5 oktober komt Windows 11 uit. Maar niet alle pc’s en laptops zijn er geschikt voor. Download deze Microsoft-tool en check of jouw pc Windows 11 aankan.

Wat zegt de tool over jouw laptop? Kan deze Windows 11 aan, of is hij te traag? En als dat zo is, ben je dan van plan binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen, of blijf je voorlopig Windows 10 gebruiken? (dat kan t/m 2025).

Deel je resultaten met ons, inclusief hoe oud je laptop is.

Ben je nog niet helemaal bijgepraat over Windows 11? Lees onze pagina met veelgestelde vragen.

Mijn processor zou niet geschikt zijn mijn computer is 1 jaar en 11 maanden oud, volgens Windowstool. Heb een Medion Computer AMD Ryzen 3 2200G with Radeon Vega Graphics       3.50 GHz, 8,00 GB (6,93 GB beschikbaar) TMP 2.0,     64-bits besturingssysteem, x64-processor, Volgens computer TOTAAL kan het met alle AMD Ryzen 3 , 2000 processoren en hoger. Wat moet ik geloven?

Mjn Paraditgit huismerk desktop, i3-8100, kwam niet door de test:  geen TPM 2. Oorzaak: TPM in BIOS was uitgeschakeld. Na inschakeling was hij OK. Probleempje: die instelling was moeilijk te vinden omdat dit BIOS, van ASUS, een andere naam voor deze faciliteit gebruikt. Een belletje naar Paradigit hielp.​

Reputatie 7
Badge +6

je mag er in mijn ogen van uitgaan dat als je een topmodel koopt je er een aantal jaren er mee vooruit kan en gebruik kan maken van de nieuwste releases van het operating systeem voor minimaal een vijftal jaren. Dit is niet het geval en is ondeugdelijk dus op zijn plaats. Ik vraag me af of zelfs gerechtelijke stappen niet te overwegen zijn.

Ik las dat je een surface pro voor veel geld had gekocht. Ik ben nog niet zo ver maar ik ben het met je eens dat je kreeg wat je verwachtte maar nou deugt die niet voor Windows 11. Als je dat toen geweten had, had je deze niet genomen. Voor jou is die dan ondeugdelijk geworden voor de lange termijn, tweedehands is hij een stuk minder waard. Ik zit met hetzelfde, mijn laptop van 3 jaar oud is ook niet meer deugdelijk. Als er veel protest komt draait Microsoft misschien bij.

Het makkelijkst is wellicht het verlengen van de periode van ondersteuning voor Windows 10, of dat je delen van Windows 11 wel kan installeren. Als die mensen na 2025 gewoon door blijven gaan op Windows 10 moet Microsoft misschien toch een move maken. Mensen raken al boos van een stammetje hout stoken in de houtkachel, die moeten dan nu ook in beweging komen tegen de berg e-waste die verwacht wordt. Ben benieuwd. Welkom op het forum! 

Tot een uur geleden heb ik steevast een blinddoek opgezet als het woord ‘Windows 11’ voorbij kwam, maar vandaag bij een update zag ik dat mijn apparaat geschikt is.

Ik kan niet eens de health check uitvoeren om mijn PC die werkt alleen op 10, Heb 8.1.

Maar maakt ook niet uit, W8.1 is in ieder geval voor mij zo goed als zeker de laatste Windows versie ooit, ik ga over op Linux (of Mac), of hackingtosh. Of mischien zelfs wel Chrome OS.

Het PCHealthCheck tooltje werkt niet op mijn Windows 7, het werkt alleen met Windows 10, versie 1803 of hoger. Niettemin heb ik een behoorlijk snelle i7 processor, dus of W11 zal werken blijft nog steeds de vraag. Ik heb nooit W10 willen hebben, omdat daarin een voor mij belangrijke eigenschap ontbreekt.

En die is? Niet zo mysterieus graag!

Je kunt gewoon oude startmenu krijgen met classic shell etc. Vind ik dus niet echt een argument.

Maar W10 vind ik gewoon een gedrocht die totaal lak heeft aan de gebruiker. Een soort bedrijfscomputer OS, waarbij de “baas” de dienst uitmaakt. Valt me nog mee dat je de bureaublad achtergrond nog mag aanpassen.

Badge

De kloksnelheid van mijn processor is voldoende, maar die processor wordt in W11 niet ondersteund. Geen Trusted Platform Module gedetecteerd en beveiligd opstarten zou niet deugen. Via feedback aan Microsoft laten weten in de toekomst over te gaan naar (L)ubuntu van Linux. Op een oudere laptop heb ik dat al geïnstalleerd en het werkt goed. Het installeren van applicaties daarbij gaat minder vlot, zo is bijv. het mailprogramma Thunderbird niet te installeren. Het zou mooi zijn als de Consumentenbond via de digitaalgids meer aandacht geeft aan Linux. Het wordt tijd dat we bevrijd worden van die “Bigtech bedrijven”.

Op de laptop heb ik nu Windows 10 vervangen door Linux Mint. Wat een opluchting! Geen Microsoft-spionage meer, die ergernis ben ik kwijt. En geen vertragingen meer door virusscanners of updates op ongelegen momenten. Dit had ik eerder moeten doen.

Mijn laptop van 4 jaar oud met een Intel(R) Core(TM) i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz processor is vanwege deze processor niet geschikt voor Win11. Ik vind het ongehoord wat Microsoft doet. Dat ze bepaalde eisen stellen OK, maar als zelfs een 4 jaar oude laptop (die heel duur was ook nog eens) al niet meer voorzien kan worden van de nieuwste besturingssoftware dan vrees ik het ergste voor de toekomst. Zij gaan dan uitmaken wanneer ik een nieuwe pc aan moet schaffen Zo simpel is het eigenlijk en daar pas ik voor. Ik vind het echt schandalig dat dit gebeurt.

Reputatie 7
Badge +4

ach, in 2025 is ie 8 jaar, en boven de gemiddelde leeftijd,en 8 jaar met een pc doen is helemaal niet zo slecht. 

Die deed het gewoon op windows 10!

Want ik gebruikte Acces voor mijn bibliotheek!

Windows  Office 7 is namelijk het laatste office pakket waar acces in zat!

En ik heb totaal geen zin om alles weer over te zetten!

Dat begrijp ik maar naarmate het operating systeem nieuwe specificaties krijgt is er een moment waarop je Dos software niet meer werkt, je 16 bit software niet meer werkt, je 32 bit software niet meer werkt etc, dat is niet te voorkomen en het al dan niet werken van Office 2007 is niet een reëel criterium om Windows 11 op te beoordelen.

Access zelf zou je bijna legacy software kunnen noemen, hoewel full disclosure, ik het ook nog wekelijks gebruik voor iets dan ik nooit over heb willen zetten naar een ander platform.

Ik heb ongeveer 10 jaar geleden van Microsoft afscheid genomen. Nadat XP niet meer ondersteund werd ben ik Linux gaan downloaden en gebruiken. Nooit problemen gehad. Altijd update voorstellen tot nieuwere versies en mogelijkheden om te upgraden. Inmiddels gebruik ik ook Linux op mijn laptops of deze nu “oud” of “nieuw” zijn, het werkt zoals een computer zonder gezeur, zonder ongevraagde aanbevelingen, zonder browser terrorisme, of andere bemoeienissen en dubieus winstbejag behoord te werken.

Wel heb ik nog een heel klein plaatsje op een partitie van een van mijn laptops gereserveerd waar ongeveer 12G voor Microsoft toch nog beschikbaar en opstartbaar is. Dat heb ik gedaan om op de hoogte te blijven en omdat ik af en toe wil gluren hoe de kippen bij Microsoft lopen, waarna ik mijzelf weer gelukkig kan prijzen dat ik een beter alternatief gevonden heb. 

Hoe snel moet volgens M.S. de computer zijn?

Mijn HP was de allergoedkoopste die men had en deze blijkt geschikt te zijn.

Het criterium is niet de “snelheid” van de processor maar hardware ondersteuning voor specifieke functies van de processor die vanaf generatie 8 in de Intel processoren gebakken zit, ook als ze verder niet zo snel en zo duur zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Wat zegt de tool over jouw laptop? Kan deze Windows 11 aan, of is hij te traag?

Volgens mij heeft het niet zoveel met snelheid te maken, maar met de aanwezigheid van bepaalde “veiligheids” hardware.

Ik heb hier een Pentium Gold G5400 en die voldoet. Er zij een heleboel oudere i7’s die veel sneller zijn maar niet voldoen omdat ze TPM 2.0 missen.

Heeft dus ook met veiligheid/betrouwbaarheid te maken. Of dat mechanisme specifiek Windows 11 is vind ik niet.

Voert voor hier een beetje te ver maar inderdaad, voor W11 zetten ze een stap in de betrouwbaarheid en de nieuwste processoren hebben hardware ondersteuning voor die taken die oude processoren in software af moeten handelen. Hier staat eea verder uitgewerkt.

Reputatie 6
Badge +5

Nee mijn HP pavilion is niet geschikt. Mijn CPU wordt niet ondersteund geeft de tool aan. En TPM is bij mij 1.16 en geen 2. Dus geen windows 11. Eigenlijk vind ik het niet netjes van Microsoft, zo oud is mijn pc niet en op deze manier wordt je bijna gedwongen om een andere te kopen. Ze geven wel aan dat windows 10 tot 2025 updates krijgt.

Alle laptops van (volgens mij) 2016 met Windows hebben al TMP 2.0
Het kan zijn dat het niet geactiveerd is voor je, check daarvoor je BIOS.

Zoek op :

(moederbord naam) enable TPM 2.0

En volg de (hoogstwaarschijnlijk) YouTube tutorial die je krijgt :p

Ik heb het ook moeten activeren op mijn laptop van nog niet is 3 maanden oud.

Reageer