Consumentenbond.nl

Jouw vragen over Windows 10

Reputatie 3
Badge +5
Microsoft lanceert Windows 10 deze zomer als een gratis upgrade voor gebruikers van Windows 7 en Windows 8.x. Ik kan me voorstellen dat je nog vragen hebt over Windows 10 en de upgrade-optie! Momenteel werk ik samen met mijn collega's aan een 'Veelgestelde vragen' over Windows 10, op de website van de Consumentenbond (en de gidsen). Met welke vragen (of twijfels) zit jij? Stel je vragen hieronder, dan neem ik ze mee in de antwoorden.

195 reacties

Met Window 10 verdwijnt ook Internet Exploirer en de nieuwe browser heet dan Windows Edge.

Misschien zinvol om die verandering en vragen hierover ook meteen mee te nemen.

Ikzelf gebruik met volle tevredenheid de Windows concurrent Morziilla Firefox en ben nog niet van plan daar iets aan te veranderen.
Reputatie 5
Badge +6
Wat altijd 'spannend' is, is of je PC/device het trekt, of al je randapparaten nog goed werken en of alle programma's die je zo graag wil gebruiken nog werken. Ik zou iedereen die dat kan een dual boot adviseren, zodat, als onder Win10 eea toch (tijdelijk) minder goed werkt dan je wil, je nog makkelijk terug kunt naar je 'oude' omgeving...
zijn alle legale programma's die ik windows 8.1 gebruik ook op Windows 10 te installeren
Is het alleen een update? Ik dacht dat je het gratis kon krijgen. Bijvoorbeeld voor de raspberry pi inplaats van linux. ??
Badge +1
Mijn grootste vraag is: wat gaat W10 kosten? Dat Microsoft supersnel met een nieuwe versie komt, bewijst dat ze zich schamen voor de flop die W8 is. Dan ben je als bedrijf je klanten een deugdelijk product schuldig. Helemaal als je weet dat er mensen naar een dual boot met Linux gegaan zijn - die moet je terugwinnen, anders kun je ze definitief kwijt zijn. Dus: W10 als gratis update voor W8 - inclusief alle maandelijkse W10-updates. Daarover heb ik nog geen uitsluitsel gelezen. Het enige dat ik gelezen heb, is dat W8-gebruikers zeer waarschijnlijk gratis W10 kunnen installeren - maar of alle updates daarnÁ ÓÓk gratis zijn, is mij nog niet duidelijk.

Los daarvan is het natuurlijk nog de vraag op welke vlakken W10 een vooruitgang is ten opzichte van XP en W7 - afgezien van de startknop en het startmenu. Het grootste probleem was de beveiliging: slechter dan enkele gratis antivirusprogramma's - daar zou je je als softwarereus diep voor moeten schamen. Als MS het niet kÀn, dan moeten ze alle schijn van beveiliging eruit halen en zeggen: "Installeer naast W10 een goed antivirusprogramma"; wat ze nu doen, is schijnveiligheid verkopen.

Wat MS ook moet verbeteren, zijn de foutmeldingen. Als er iets fout is, dan wil ik niet een mysterieuze melding krijgen, maar wil ik in normale taal lezen wat er mis is en vooral: wat ik kan/moet doen om het op te lossen. Is al bekend hoe dat in W10 gaat?

Dan nog een kleine vraag: kun je onder W10 updates binnenhalen met Firefox? Dat kon in XP niet en in W8 weet ik het niet, want als ik op
Ben benieuwd of Windows 10 tegelijk uitkomt met de PC-versie, de Tablet-versie en de Smartphone-versie. Eigenlijk ben ik toe aan een nieuw Tablet en een nieuwe Smartphone, en ik zou het liefst de heleboel willen/kunnen synchroniseren. Ook krijg ik van een ITC-professional in mijn omgeving de opmerking dat er in ieder geval tot op heden wel erg weinig app's beschikbaar zijn. Gaat dat laatste nu verbeteren omdat het gehele platform nu een betere concurent wordt voor Android en Apple?
Reputatie 3
Badge +5
Bedankt voor jullie vragen! Ik zal ze zoveel mogelijk beantwoorden in de FAQ die over enkele dagen op de site wordt gepubliceerd (in ieder geval zichtbaar binnen het dossier Laptops). Sommige antwoorden zullen wat meer uitzoekwerk vragen zodat de antwoorden daarop wat langer duren.
Hoe zit het met de licentie ?

De upgrade naar Windows 10 is straks het eerste jaar gratis. Stel ik ga mijn pc opnieuw installeren heb ik dan een serienummer gekregen bij de upgrade waarmee ik direct windows 10 kan installeren ? Of is een upgrade weer nodig ? En als het weer een upgrade vereist, hoe zit het dan na het eerste jaar waarna het niet meer gratis is ?
Ik ben een "oude" ( 70 jaar) digibeet,maar volg het hele verhaal over Windows 10 met belangstelling.Ik heb nog een laptop staan ,die ik een jaar niet gebruikt heb en zou daar nog wel het één of ander mee willen doen,indien hij nog voldoet aan diverse gestelde eisen en vraag mij af of daar ook nog gratis Windows 10 op geinstalleerd kan worden,dat naast het gebruik van m'n Sony Vpcej (Windows 7).Om kort te gaan; zouden jullie in begrijpelijke taal bovenstaande vragen,maar,ook die van anderen kunnen beantwoorden/uitleggen zodat de "oudjes "/digibeten er ook iets van begrijpen en er naar kunnen handelen ? Sorry,maar t'is niet anders.

Ik ben een "oude" ( 70 jaar) digibeet,maar volg het hele verhaal over Windows 10 met belangstelling.Ik heb nog een laptop staan ,die ik een jaar niet gebruikt heb en zou daar nog wel het ÉÉn of ander mee willen doen,indien hij nog voldoet aan diverse gestelde eisen en vraag mij af of daar ook nog gratis Windows 10 op geinstalleerd kan worden,dat naast het gebruik van m'n Sony Vpcej (Windows 7).Om kort te gaan; zouden jullie in begrijpelijke taal bovenstaande vragen,maar,ook die van anderen kunnen beantwoorden/uitleggen zodat de "oudjes "/digibeten er ook iets van begrijpen en er naar kunnen handelen ? Sorry,maar t'is niet anders.

70 jaar, heer Bakker, da's een mooie leeftijd (zegt een 61-jarige) om niet zomaar achter de geraniums te gaan zitten!

Nog actief met ICT dus.... bravo !

Aangenomen dat de W7-versie op de laptop verwijderd kan, Idee: Download "The technical preview" vanaf http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/preview-iso?OCID=WIP_r_May_Body_DLISO en brand deze op DVD om vervolgens een poging te doen W10 op de laptop te installeren.
Badge +1

Aangenomen dat de W7-versie op de laptop verwijderd kan, Idee: Download "The technical preview" vanaf http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/preview-iso?OCID=WIP_r_May_Body_DLISO en brand deze op DVD om vervolgens een poging te doen W10 op de laptop te installeren.

Als W10 een update wordt van W7 en W8, dan hoef je toch niet eerst W7 te verwijderen?
W7 "verwijderen" gebeurd automatisch vermoed ik, net zoals ik mijn W8.1 installatie opwaardeerde naar W10 m.b.v. zo'n iso-file. Als rasachte Unix/Linux-vent zal ik me maar niet in de discussie Windoos-versus-Linux storten behalve dat ik niet zal nalaten om Linux te propageren: In mijn ogen vele malen sneller en veiliger. Kwestie van wennen.
@A.M.Voogt

Ik wilde een Raspberry PI voorzien van een soort snelle "explorer" met eenvoudige mappen structuur en dan de VLC mediaspeler om exotische videobestanden te kunnen afspelen via wifi die op mijn homenetwerk zitten. Dat is beter dan een normale mediaplayer met een onoverzichtelijk super traag user interface die dan ook nog sommige bestanden (zoals .rec van digitenne of complete .iso file's) zelfs niet kan afspelen. VLC kan dat wel. Beschikbaar voor XUBUNTU op mijn ooude XP-PC...maaarre.....Hoe zou je dat moeten doen? : de VLC draait niet op de Raspberry PI in linux merk ik ! Vandaar dat ik dacht, als window's 10 beschikbaar komt, dan kan die mogelijk wel de VLC kunnen draaien. (?) Of is dat ook weer te optimistisch gedacht. Mijn eerste vraag staat ook nog: kan je win 10 wel gratis krijgen?
Op https://www.videolan.org/vlc/download-windows.html zie ik dat VLC ook ondersteund wordt op W10.

Of W10 gratis is en blijft? GÉÉn idee. Wat ik de komende jaren zal doen is op W7 blijven gebruiken als dat echt niet anders kan en (PC is dual-boot) voor de rest alleen maar Linux. Voor mijn gemak/veiligheid etc. kan ik daar nog 'ns m.b.v. https://www.virtualbox.org/ een of meerdere virtuele "PC's" draaien, waaronder ook Windoos. SUPERmakkelijk !

Wat me met Windoos8 en ~10 ONTZETTEND tegen de borst stuit is dat je met een e-mail adres moet aanloggen. Natuurlijk kinderlijk eenvoudig om 'n e-mail adres te genereren welke je vervolgens nooit meer gebruikt. Tip: Kijk ook 'ns naar http://10minutemail.com/10MinuteMail/index.html maak ik best vaak gebruik van om informatie te krijgen wanneer ik NIET mijn eigen e-mail adres wil geven. Scheelt 'n hoop ongewenste e-mail 🙂
Ik heb windows 10 geinstaleerd maar naar een paar dagen werkt mijn start menu niet meer wie weet een oplossing..??
Reputatie 3
Badge +5
Inmiddels staat de eerste versie van de FAQ over Windows 10 op onze site: http://www.consumentenbond.nl/laptop/extra/windows-10-faq. Komende maanden verwachten we updates te kunnen doen op deze lijst, mede naar aanleiding van jullie vragen en opmerkingen. Zijn er nog zaken die je mist, laat dat dan weten in een reactie. Bedankt voor jullie medewerking!
Omdat mijn HP Mini 100 notebook steeds langzamer ging worden, heb ik de windows 7 starter versie vervangen door lubuntu 14 (linux)

Het notebook is nu wel snel, maar kan niet meer de windows software draaien. Ik ben benieuwd of windows 10 niet teveel van de oudere computer vraagt.

In reactie op:

Microsoft lanceert Windows 10 deze zomer als een gratis upgrade voor gebruikers van Windows 7 en Windows 8.x. Ik kan me voorstellen dat je nog vragen hebt over Windows 10 en de upgrade-optie! Momenteel werk ik samen met mijn collega's aan een 'Veelgestelde vragen' over Windows 10, op de website van de Consumentenbond (en de gidsen). Met welke vragen (of twijfels) zit jij? Stel je vragen hieronder, dan neem ik ze mee in de antwoorden.

Badge +1
In Windows 8.1 is de preview al als update via Windows Update te zien. Deze update kun je gewoon negeren. ik heb de preview gedownloaded, maar de beta-versie was op dat moment nog te onstabiel dus ik wacht op de definitieve versie.

Volgens de laatste berichten wordt iedereen die een legale versie van Windows 7 of 8/8.1 heeft in de gelegenheid gesteld het eerste jaar na het uitbrengen van de RTM (definitieve versie) gratis te upgraden. Daarna wordt het een reguliere betaalde versie. Als Microsoft hetzelfde doet als met Windows 8 / 8.1 (en dit is puur speculatie), zul je een tijdje de upgrade kunnen herinstalleren via de Microsoft website. Inmiddels heeft Microsoft voor de Windows 8.1 upgrade een versie uitgebracht waarmee je met een upgrade-key een volledig schone installatie kunt doen.

In reactie op:

Hoe zit het met de licentie ?

De upgrade naar Windows 10 is straks het eerste jaar gratis. Stel ik ga mijn pc opnieuw installeren heb ik dan een serienummer gekregen bij de upgrade waarmee ik direct windows 10 kan installeren ? Of is een upgrade weer nodig ? En als het weer een upgrade vereist, hoe zit het dan na het eerste jaar waarna het niet meer gratis is ?

Badge +1
Ik heb nu (1 juni 2015) op mijn (W8) taakbalk een icoontje: "Windows 10 downloaden". Als ik daar op rechterklik en in het menuutje kies voor "Windows 10 leren kennen", dan kom ik op een Engelstalige (!) pagina met de melding: "We are sorry, the page you requested cannot be found.". Als ik het icoontje linkerklik, lees ik dat de aanbieding van de gratis update beperkt geldig is. Hoe beperkt? Geen idee. Moet dit klantvriendelijk voorstellen? Voorlopig ga ik W10 dus nog maar niet downloaden... Ongelooflijk, wat een stelletje klunzen, daar bij Macrosof!
Reputatie 3
Badge +5
@ M.H. van Raay: Ik heb even navraag gedaan bij Microsoft NL maar de foutpagina waar je opkomt betreft een storing. Je zou eigenlijk moeten doorklikken naar een Nederlandstalige pagina waar je je kunt inschrijven voor een herinneringsservice. Die herinnert je op 29 juli (de dag van lancering) dat op die dag Windows 10 beschikbaar is voor download. Niet echt handig van Microsoft om dit nu met de boodschap 'Windows 10 downloaden' te melden in Windows Update, in mijn optiek.
Wat ik vooral afvraag hoe het zit met de gratis upgrade? Is dit eenmalig een upgrade of kun je ook zovaak als je wilt een voledig schone instalatie doen op dezelfde PC met een instalatie DVD?
Bedankt voor de uitvoerige reeks FAQ's,die sinds enkele dagen door jullie wordt gepresenteerd !! Op ÉÉn belangrijke vraag heb ik geen antwoord kunnen ontdekken: indien je vÓÓr juli 2016 Windows 10 'download', dan 'kun je 'm daarna blijven gebruiken', maar ook middels gratis updates nÁ juli 2016???

Alvast bedankt voor een antwoord! (Ik wacht nog maar even enkele maanden met W10, tot na de eerste update(s). Ik heb nu W7.)

Met windowsgroeten ;-)

Theo
Reputatie 6
Badge +5
De info achter het Windows 10 downloaden icoon levert te volgende vragen op:

Downloaden van 3GB is nodig; hiervoor kunnen internetservicekosten van toepassing zijn. Wanneer zijn die kosten van toepassing, wie brengt ze in rekening en hoe, hoeveel kunnen die kosten evt. bedragen.

Windows 10 biedt gratis OneDrive-online opslag. Dat is in de "Cloud", toch? Gebeurt dat, behalve gratis, voortaan ook automatisch? Ik wil n.l. niets opslaan in die cloud.
Wanneer je een --in Nederland vokomen achterhaald en bijna nergens meer gebruikelijk-- Internetabonnement hebt zou 3 GB betaald moeten worden. Hier moet je even kijken of je voldoende ruimte hebt op je harde schijf. De "cloud" is her en der vooral commercieel interessant, dus ook voor Microsoft.

Ikzelf hoef ook niet zo nodig mijn data ergens op een buitenlandse server te hebben: ik heb een externe harddisk ( 1 TB, kost € 60,00) daar kan voldoende op, en heb ik in eigen bezit.
Reputatie 6
Badge +5
@JanD52

Hartelijk dank voor uw reactie. Op een externe harddisk was ik al eerder attent gemaak, maar ik was het vergeten. Zal er opnieuw aandacht aan geven.

Reageer