Consumentenbond.nl

Jouw vragen over Windows 10

Toon eerste bericht

195 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Ik heb Windows 8 en wil dat houden. Nu komt Windows steeds met vervelende pogingen om mij Windows 10 te laten downloaden. Hoe kan ik dit blokkeren?

Geplaatst door W.E. Bosman op Mrt 10, 2016.
Download van http://ultimateoutsider.com/downloads/ de tool "GWX Control Panel". Hiermee kan je de download en de meldingen blokkeren.

NB: hoewel door tal van gerenommeerde sites hiernaar verwezen wordt, heb ik er zelf geen ervaring mee. Downloaden en installeren is dus op eigen risico! (Zoals altijd bij freeware: eerst het bestand scannen met een goede AV-scanner en nauwkeurig opletten of bij de installatie geen ongevraagde rotzooi mee wil komen...!).
Ik heb windows 10 geinstaleerd maar naar een paar dagen werkt mijn start menu niet meer wie weet een oplossing..??

Geplaatst door D. van de Wetering op Mei 24, 2015.

Ik heb Windows 8 en wil dat houden. Nu komt Windows steeds met vervelende pogingen om mij Windows 10 te laten downloaden. Hoe kan ik dit blokkeren?

Geplaatst door W.E. Bosman op Mrt 10, 2016.
Download van http://ultimateoutsider.com/downloads/ de tool "GWX Control Panel". Hiermee kan je de download en de meldingen blokkeren.

NB: hoewel door tal van gerenommeerde sites hiernaar verwezen wordt, heb ik er zelf geen ervaring mee. Downloaden en installeren is dus op eigen risico! (Zoals altijd bij freeware: eerst het bestand scannen met een goede AV-scanner en nauwkeurig opletten of bij de installatie geen ongevraagde rotzooi mee wil komen...!).

Geplaatst door Aardvark op Mrt 11, 2016.
Hartelijk dank voor de hulp. Het lijkt inderdaad te werken.
Heb van middag een update voor Win 8.1 gehaald dat ging goed.

Nadat ik de laptop opnieuw had opgestart probeerde liet ik

de laptop weer zoeken naar update,s toen dat klaar was wilde ik

weer een paar update,s instaleren maar dat ging niet meer

want Win 10 was niet geinstaleerd en ik kon geen updates

voor Win 8.1 halen. Het vinkje voor de uploading van Win 10

had ik weggehaald en kon nu ook geen updates meer halen voor

Win 8.1 meer halen. Dus weer een leuke streek van dat Megebedrijf

Microsoft geen beveiligings updates voor 8.1 kunnen ze straks

zeggen is je eigen schuld?

groeten Bert
Reputatie 5
Badge +5
Beetje vreemd verhaal: de upgrade naar Windows 10 heeft als je hem uitzet geen enkele invloed op de bestaande Win 8.1 updates. Het lijkt er eerder op dat er iets mis is gegaan met de installatie van de Win 8.1 updates.

Kan je uitleggen wat je precies bedoelt met het "de updates doen het niet meer"? Welke foutmelding verschijnt er bij het zoeken naar updates? Wat staat er in de Event Log?
Als ik een update haal krijg ik na het ophalen van de update te zien

het Windows 10 scherm en onder staat bekijk alle updates

Na dat aangeklikt te hebben zie je de belangrijke updates

als je die aangeklikt hebt(maar vergeten hebt bij optionele updates het vinkje weg te halen bij 10)

en ze laat ophalen gaat er meteen een update komen naar Windows 10

Wat mij dus is overkomen.

Want ik had ook het eerder vermelde programma gebruikt voor het verwijderen van de pop-up

en dacht dat dan alles Windows 10 weg was.

Toen de update aan de gang was drukte ik op annuleren maar dat werkte niet moest hem

handmatig uitzetten door de aan uit knop ingedrukt te houden.

Na het opstarten weer updates proberen te halen en kreeg toen de melding dat Win 10 niet

geinstaleerd was en kon daarom geen updates halen

Na een herstelpunt terug gezet te hebben is het probleem nu weer even over.

Maar ik kijk voortaan eerst bij optionele updates want ondanks dat het pop-upje

in de taak balk weg is staat de up date nog steeds bij de optionele apdates?

Is die niet te verwijderen?

Dit is mijn uitleg over geen updates meer krijgen

Groeten Bert
Badge +1

...

maar vergeten hebt bij optionele updates het vinkje weg te halen bij 10 ...

Dit klopt. Bij "Alle beschikbare updates weergeven" staat "Bijwerken naar Windows 10 Home, versie 1511, 10586" altijd al aangevinkt. Microsoft verlaagt zich hiermee tot het niveau van een dubieuze site die met een gratis programma ook graag wat andere spulletje naar binnen sluist, zoals een ongewenste toolbar. VINK DIT DUS WEG vóór je de overige updates binnenhaalt. Behandel Microsoft zoals je alle andere dubieuze aanbieders behandelt: met uiterste voorzichtigheid.
Dat is ook mijn idee

😀
Reputatie 5
Badge +5
...

Maar ik kijk voortaan eerst bij optionele updates want ondanks dat het pop-upje

in de taak balk weg is staat de up date nog steeds bij de optionele apdates?

Is die niet te verwijderen?

Geplaatst door E.J.A.I. Janssen op Mrt 19, 2016.
Het is altijd raadzaam om eerst even te controleren welke updates er aangeboden dan wel geïnstalleerd gaan worden...

Zelf maak ik er een gewoonte van om de aanbevolen updates standaard over te slaan tenzij er een dwingende reden voor is om ze wel te installeren, en bij alle belangrijke updates wacht ik een paar dagen met installeren nadat ze uitgekomen zijn. Mocht er een brakke update tussen zitten (wat een heel enkele keer wel eens gebeurt) dan ben in ieder geval niet als eerste de Sjaak...

Kijk hier eens voor meer informatie hoe om te gaan met de Win10 aanbevolen update:

http://www.howtogeek.com/218856/how-do-you-disable-the-get-windows-10-icon-shown-in-the-notification-tray/
Tegenwoordig kijk ik eerst of de update voor Win 10

uitgevinkt is en daarna ga ik naar de updates kijken die ik belangrijk vind

en relevant voor het systeem is wat bij mij op de pc staat.

Heb even bij de geplaatste link gekeken maar helaas ik ben niet

zo goed met Engels.

Groeten Bert
Badge
Microsoft dwingt gebruikers min of meer tot het overgaan op Windows 10, terwijl er geen enkele garantie is dat het systeem daarna naar behoren werkt. Een vriendin heeft per ongeluk Windows 10 op haar VAIO-laptop (Sony) geïnstalleerd, en heeft verzuimd dit er binnen een maand weer af te halen. Ze gebruikte de laptop die maand niet heel intensief, al leek er wel iets met de snelheid van de wifi aan de hand te zijn. Wat er aan de hand is, heb ik zojuist pas vastgesteld; de uploadsnelheid is ongeveer 170 Kbps. Dat is een snelheid uit het inbeltijdperk. (En ja, ik heb naar andere variabelen gekeken; er waren geen updates bezig, of andere processen die bandbreedte gebruiken).

De downloadsnelheid is niet bijzonder, maar acceptabel. Ik heb van alles geprobeerd, maar de uploadsnelheid gaat niet omhoog. Sony biedt geen drivers aan voor Windows 10, maar volgens een tabelletje zijn bijna al hun notebooks wél compatibel met Windows 10: Sony-europe.com

Over zoiets kan ik me behoorlijk opwinden. Ik heb meer dan 30 jaar IT-ervaring en heb mijn vriendin toen ze de notebook aanschafte geholpen door een image te maken, zodat ik terug kan naar de oorspronkelijke instellingen. Maar andere gebruikers zijn niet allemaal whizzkids en die zitten dus nu met een volkomen brak systeem. Waarom die beperking van 1 maand? Vooral nu deze 'upgrade' wordt opgedrongen via Windows Update en het vermaledijde GWX Control Panel (het Windows-icoontje in het systeemvak). Ik vind dat misdadig.

[Link aangepast i.v.m. leesbaarheid door moderator]

Reputatie 5
Badge +5

Microsoft dwingt gebruikers min of meer tot het overgaan op Windows 10....

Geplaatst door sandokanfirst op Mrt 30, 2016.

Laat ik voorop stellen dat ik het helemaal eens ben met de strekking van je verhaal richting Microsoft. Geen idee waarom ze deze upgrade zo pushen. Het is goed bedoeld en bijzonder sympathiek om Win10 gratis aan te bieden, maar ik denk dat ze met deze dwingende methode inderdaad hun hand overspelen en veel kwaad bloed zetten.

Maar is de werkelijk schuldige in dit geval niet Sony? Dit is duidelijk een driver-probleem en als Sony stelt dat de drivers compatibel zijn met Win10, dan moeten ze ook zorgen dat dit echt zo is en dus de maximale performance geven.

Voor de meer ingewijden is het - soms - nog wel te realiseren om drivers van de site van de fabrikant van de netwerkkaart te plukken, maar de gemiddelde consument zit hier inderdaad klem.
Badge

Laat ik voorop stellen dat ik het helemaal eens ben met de strekking van je verhaal richting Microsoft. Geen idee waarom ze deze upgrade zo pushen. Het is goed bedoeld en bijzonder sympathiek om Win10 gratis aan te bieden, maar ik denk dat ze met deze dwingende methode inderdaad hun hand overspelen en veel kwaad bloed zetten.

Maar is de werkelijk schuldige in dit geval niet Sony? Dit is duidelijk een driver-probleem en als Sony stelt dat de drivers compatibel zijn met Win10, dan moeten ze ook zorgen dat dit echt zo is en dus de maximale performance geven.

Voor de meer ingewijden is het - soms - nog wel te realiseren om drivers van de site van de fabrikant van de netwerkkaart te plukken, maar de gemiddelde consument zit hier inderdaad klem.

Geplaatst door Aardvark op Mrt 30, 2016.
Ja, misschien heb je er gelijk in dat Sony hier de werkelijk schuldige is. Hoe dan ook, aangepaste drivers van de downloadsite van Atheros heb ik uiteraard geprobeerd, helaas zonder soelaas. Ik wacht even het antwoord van Sony af, maar anders zet ik Windows 7 weer terug.

(Overigens quote je wel heel ruim uit mijn reactie. Misschien kun je je bericht iets snoeien?)
INternet Explorer verdwijnt niet maar Firefox is een beter alternatief - Edge is eigenlijk bedoeld voor notebook of telefoon.
Kan je Windows 10 alvast binnenhalen (voor eind juli 2016) maar nog niet installeren? Bijv. pas volgend jaar omdat sommige software waarmee ik werk nogniet goed onder Windows 10 werken.
Reputatie 5
Badge +5
(Overigens quote je wel heel ruim uit mijn reactie. Misschien kun je je bericht iets snoeien?)

Geplaatst door sandokanfirst op Mrt 30, 2016.
Done!
Reputatie 5
Badge +5
Kan je Windows 10 alvast binnenhalen (voor eind juli 2016) maar nog niet installeren? Bijv. pas volgend jaar omdat sommige software waarmee ik werk nogniet goed onder Windows 10 werken.

Geplaatst door G.H. Harkink op Apr 12, 2016.
Ja hoor: gewoon laten downloaden bij het zoeken naar updates, maar uitvinken bij het daadwerkelijk installeren.

Let wel op: als je dit één keer vergeet ben je natuurlijk de Sjaak...
Volgens mij moet je Windows 10 vóór eind juli geïnstalleerd hebben of gehad hebben om je licentie voor Windows 10 bij Microsoft "vast te leggen".Je kunt vervolgens terug naar de vorige versie (van Windows), en dan later op elk gewenst moment Windows 10 opnieuw installeren.Ergens bij Microsoft wordt vastgelegd dat je recht hebt op de gratis installatie, die je dan dus ook nà eind juli van dit jaar weer kunt uitvoeren.

Of je na de eerste installatie terug kunt naar de vorige versie, is wel een risico. Het is mij wel 2 keer gelukt, nadat de instalatie van Windows 10 twee keer was mislukt, of gedeeltelijk mislukt. Maar het heeft wel veel bloed, zweet en tranen gekost en heel wat uren.
Badge

Geplaatst door G.H. Harkink op Apr 12, 2016.
Ja hoor: gewoon laten downloaden bij het zoeken naar updates, maar uitvinken bij het daadwerkelijk installeren.

Let wel op: als je dit één keer vergeet ben je natuurlijk de Sjaak...

Geplaatst door Aardvark op Apr 12, 2016.
Helemaal technisch klopt dit antwoord wel (ja, je kunt W10 binnenhalen en nee, je hoeft het niet voor eind juli te installeren), maar de reactie hierboven (van J.P. Depondt) is ook waar: waarschijnlijk verspeel je je recht op een licentie als je Windows 10 niet voor die tijd installeert.
Badge +1
Sorry als deze vraag niet in dit forum hoort, maar ik probeer het toch maar.

Als ik in Outlook.live.com (Outlook mail, het vroegere Hotmail) een bijlage wil openen, dan krijg ik nu (18-4) ineens een wit scherm met de boodschap "Access is denied". Die boodschap staat op de pagina met het superlange adres: https://attachment.outlook.office.net/owa/****@***/service.svc/s/GetFileAttachment?id=AQMkADAwATNiZmYAZC04OWU0LWE2OTItMDACLTAwCgBGAAADl3nFwR%2F8OEmz45t7p2N2QQcAmXHpZId5Uk6%2BxPe95bz1BgAAAgEMAAAAmXHpZId5Uk6%2BxPe95bz1BgAAAHATFI8AAAABEgAQAOmUBlu5atZLkgxUpGBK7c8%3D&X-OWA-CANARY=1Tr6uEH0M0OJb1Th5zDuIDAN2M99Z9MYy1tAz1C37esRKcCY4B-2J5q5ARlnge9WWnvcOFATmU0.&token=ddefcd24-e6c8-42d6-8658-25823b31d38c&owa=outlook.live.com (waarbij ****@*** mijn mailadres is).

De bijlage openen met "Weergeven" lukt wel, dus ik kan de bijlage zien, maar als ik daarna een link in de bijlage aanklik, dan functioneert die link niet, want "Bewerken en beantwoorden" werkt niet - waarschijnlijk omdat ik geen account heb. Ik gebruik W 8.1 en Firefox met Webmail Ad Blocker.

Iemand die weet wat hier aan de hand is? En of er een oplossing is, anders dan een account aanmaken?

UPDATE! Inmiddels (21 april) doet het probleem zich niet meer voor. Kennelijk was het tijdelijk.

Reageer