Consumentenbond.nl
Beantwoord

Kan electronische productbeveiliging gereactiveerd worden door een mobiele telefoon?

• 5 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 427 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5
Bij het betreden van een winkel ging onlangs het electronische poortjesalarm af. Voordien had ik geen aankopen gedaan en het kassapersoneel was zo vriendelijk om, na controle van tas- en zakkeninhoud, de oorzaak van dit alarm na te gaan. Dat bleek een productbeveiligingsetiket te zijn in mijn jasje dat ik anderhalf jaar geleden gekocht en sindsdien regelmatig gedragen had. Volgens de kassamedewerkster kunnen zulke etiketten, nadat ze bij aankoop gedeactiveerd zijn, ook weer worden opgeladen en dat was kennelijk gebeurd.
De enige verklaring die ik bedenken kan was het feit, dat er op dat moment (bij hoge uitzondering) een mobiele telefoon in mijn jaszak zat die aan stond. Het verschijnsel valt wat mij betreft in de categorie "electronische verrassingen", maar ik vond het toch opmerkelijk genoeg om er hier een vraag over te stellen. In elk geval zal ik er nog meer op letten om na aankoop van een kledingstuk alle etiketten daaruit te verwijderen. .
icon

Beste antwoord door E.B.F. Stroeve 5 oktober 2018, 20:34

opladen lijkt me niet de reden. dergelijke beveiliging stickers zijn volgens mij altijd passief, maw: als je er een radiogolf op loslaat reflecteren ze een code en die wordt herkent. En waarschijnlijk is die code gewoon opnieuw gebruikt. Labels in kleren zijn nooit voorzien van een accu (volgens mij). dat is gewoonweg veel te duur.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik heb het met van Haren schoenen gehad bij Plus supermarkt.

Daar was men zo vriendelijk om mijn schoen over de plaat te halen die de chip onklaar maakt.
Zij legden uit dat er zeer dunnen draadjes inzitten die door over de plaat te halen uit elkaar gaan / verbroken worden.
Als je schoenen of kleding hebt die beweegt, dan kunnen de draadjes elkaar net weer raken.

Het hangt van de apparatuur af die gebruikt wordt om de beveiliging te verwijderen of dit goed gebeurd.
Zij zien het vaak bij producten van van Haren waar het vaak misgaat.
Reputatie 6
Badge +4
opladen lijkt me niet de reden. dergelijke beveiliging stickers zijn volgens mij altijd passief, maw: als je er een radiogolf op loslaat reflecteren ze een code en die wordt herkent. En waarschijnlijk is die code gewoon opnieuw gebruikt. Labels in kleren zijn nooit voorzien van een accu (volgens mij). dat is gewoonweg veel te duur.
Reputatie 7
Badge +6
Heb het ook meermalen meegemaakt. Zowel bij het binnenkomen als bij het verlaten van een winkel . Of het nog niet genoeg is om voor schut gezet te worden door een vals alarm , kreeg ik ook nog een een keer een grote waffel omdat ik naar de zin van een medewerker niet snel genoeg naar de balie liep . Lekker klantvriendelijk......Onbekend wat de oorzaak was , maar is al even geleden en daarna niet meer meegemaakt. ( afkloppen ) . 😉
Reputatie 7
Vaak gehad, ook met een jas die al tig keer in de wasmachine en droger was geweest. Ik kon maar niet vinden waar het probleem zat, alle labeltjes waren er toch uit? Behalve die in een binnenzak, ik heb twee jaar lang regelmatig een alarm in werking gezet. Als er dan iemand van de beveiliging kwam vroeg ik of hij of zij even met mijn jas door het poortje wilde lopen, niemand kwam ooit op het idee dat er een beveiligingslabel in een binnenzak kon zitten, behalve een verkoopster bij Dille en Kamille waar het alarm ook begon te loeien, zij had de zelfde jas en het zelfde probleem. Ik snap alleen niet dat ze dat bij de kassa niet merken en dat het alarm bij de winkel waar je net iets hebt gekocht niet afgaat.
Reputatie 6
Badge +5

Dit lijkt mij inderdaad de meest voor de hand liggende verklaring, hoewel winkelpersoneel daarvan kennelijk onvoldoende op de hoogte is. Bij aankoop van mijn jasje is indertijd het label gedeactiveerd @MrsJones en ging er dus geen alarm af. Dat het zo lange tijd daarna toch weer kan gebeuren is in elk geval een goede reden om gekochte artikelen altijd op labels te controleren en die dan ook te verwijderen.
Reputatie 7
Het ding zat op een onmogelijke plek. Ik had dacht ik, alle labels eruit geknipt omdat ik weet dat het soms mis gaat maar deze had ik niet gezien. Bij het afrekenen piepte er niets meer nadat het label dat aan de zijkant was ingenaaid was gedeactiveerd, er zat dus een tweede in, dat zal ongetwijfeld een reden hebben maar dan moeten ze wel de dames achter de kassa op de hoogte stellen en zorgen dat het eigen alarmsysteem er ook op reageert.

Reageer