Kan Facebook App niet verwijderen

• 9 March 2019
  • 31 reacties
  • 20720 Bekeken

Heb geen FB, wil geen FB maar kan de app niet van mijn telefoon verwijderen. Beschouw de app als overbodig en wil graag zelf bepalen welke apps geinstalleerd zijn op mijn android smartphone. Kan de Consumentenbond zich inspannen zodat alle apps in de toekomst niet vastgebakken zijn, en door de consument op een eenvoudige manier te verwijderen zijn?

31 reacties

Reputatie 7
Badge +5
weet je zeker dat je de volgende stappen uitvoert:

instellingen app starten, applicatiebeheer, facebook, verwijderen.
Nee, helaas kan dat niet. FB en enkele andere apps zoals een onbekende browser zijn niet via de gebruikelijke weg te verwijderen.
Reputatie 7
Badge +5
dat wordt dan veroorzaakt door iets anders, want normaal gesproken kun je zelf geinstalleerde apps ook weer verwijderen. is het een speciaal toestel? heb je voldoende rechten?
Het is geen speciaal toestel. De app van FB was al voorgeïnstalleerd. Heb gelezen dat dit bij bepaalde merken en toestellen een probleem is net zoals dat bepaalde merken android niet of weinig updaten. De Consumentenbond heeft zich uitgesproken en ingespannen voor langere ondersteuning van android door smartphonefabrikanten. Vandaar ook mijn vraag of de CB er niet voor kan zorgen dat consumenten apps zoals FB altijd eenvoudig zelf kunnen verwijderen. Zodat je zelf kan bepalen welke apps je op je telefoon wilt hebben.
Reputatie 7
Badge +5
google (..) wist dit als antwoord: https://nl.ccm.net/faq/5300-hoe-kan-ik-een-standaard-app-van-android-verwijderen
Dit is inderdaad een vervelend fenomeen waarbij apps door de fabrikant als permanent op je telefoon zijn gezet. Wat mij betreft verbieden ze dit zsm maar die wetgeving zal uit Brussel moeten komen en hoewel die bepaald niet stilzitten zijn er wellicht dringender zaken. Met een beetje mazzel kun je de app wel permanent blokkeren maar deïnstalleren gaat niet zonder rootten en dat heeft weer zoveel andere nadelen dat het slechts zelden een optie is.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Heb een paar apps geprobeerd die beloven dat ze apps verwijderen, maar die permanente apps kunnen ze niet verwijderen. Hopelijk kan de CB daar verbetering in brengen zodat je die ongewenste apps eenvoudig via de gangbare manier kunt verwijderen.
maar die permanente apps kunnen ze niet verwijderen. Hopelijk kan de CB daar verbetering in brengen zodat je die ongewenste apps eenvoudig via de gangbare manier kunt verwijderen.

Forget it. Europa is je enige hoop en daar staat het niet op de agenda.
Reputatie 7
Ik krijg die fb app ook niet van mijn telefoon (Android), hij stond er in, net als Google en nog een paar dingen. Ik zorg wel dat al die appjes waar ik niet om heb gevraagd uit staan, anders kan hij in de oplader blijven. Bij Apple kun je sommige vooraf ingestelde apps wel makkelijk verwijderen, bij Android helaas niet.
Reputatie 7
Badge +5
apple installeert geen niet-apple apps en zeker geen facebook achtige apps.
Reputatie 7
Dat klopt maar sommige door Apple geínstalleerde apps zijn te verwijderen, ik heb FaceTime en herinneringen eruit gegooid, FB hoef ik niet, ipv apps, bijv. van de krant, haal ik de online versie op, die zet ik op het beginscherm. die neemt minder ruimte in dan een app omdat het een snelkoppeling is.
Reputatie 6
Badge +5
Die voorgeinstaleerde apps zorgen er voor dat de telefoon goedkoper is.
Ik heb het nu over apps als Facebook.
Reputatie 7
Badge +7
Vervelend dat de app niet te verwijderen valt, @Jahaa. Bedankt voor je suggestie. Ik geef het intern door.
Reputatie 7
@TijsZonderH , dat is slim bedacht, ze krigen dus geld voor het vastspijkeren van een app. Ik vind trouwens het verwijdersysteem (volgens mij bestaat dit woord niet) van Android nogal onhandig. Bij Apple verricht je maar één handeling.
Reputatie 6
Badge +5
@TijsZonderH , dat is slim bedacht, ze krigen dus geld voor het vastspijkeren van een app. Ik vind trouwens het verwijdersysteem (volgens mij bestaat dit woord niet) van Android nogal onhandig. Bij Apple verricht je maar één handeling.

Bij Android ook, je houd de app ingedrukt. en sleept het naar boven richting verwijderen.

klaar,
Bij Apple. weet ik het niet.
Vervelend dat de app niet te verwijderen valt, @Jahaa. Bedankt voor je suggestie. Ik geef het intern door.
Bedankt hiervoor Monique! Hoop dat het opgepakt wordt.
Bij Android ook, je houd de app ingedrukt. en sleept het naar boven richting verwijderen.

klaar,

Helaas werkt dat niet zo, althans bij de telefoons waar de app zit vastgebakken. Als je kijkt bij applicaties/toepassingen dan staat de app nog gewoon in het rijtje tussen de andere apps na het naar boven swipen. Zelfs apps die beloven dat je daarmee apps kunt verwijderen werken dan niet. Sommige apps worden opgdrongen en zijn niet verwijderbaar.
Reputatie 4
Badge +6
Vervelend die voorgeïnstalleerde Android-apps. Als verwijderen niet kan, is het misschien wel mogelijk om de app uit te schakelen. Dan staat hij niet meer in de app-lijst, dat scheelt ergernis.

Van de Google-site:

Bij uw apparaat geleverde apps uitschakelen

Bepaalde systeem-apps die vooraf zijn geïnstalleerd op uw Android-apparaat, kunnen niet worden verwijderd. U kunt deze apps echter wel uitschakelen, zodat ze niet worden weergegeven in de lijst met apps op uw apparaat.
1 Open de app Instellingen van uw apparaat.
2 Tik op Apps en meldingen.
3 Tik op de app die u wilt uitschakelen. Als deze niet wordt weergegeven, tikt u eerst op Alle apps bekijken of App-info.
4 Tik op Uitschakelen.
Reputatie 6
Badge +5

klaar,
Helaas werkt dat niet zo, althans bij de telefoons waar de app zit vastgebakken. Als je kijkt bij applicaties/toepassingen dan staat de app nog gewoon in het rijtje tussen de andere apps na het naar boven swipen. Zelfs apps die beloven dat je daarmee apps kunt verwijderen werken dan niet. Sommige apps worden opgdrongen en zijn niet verwijderbaar.

Idd, alleen dat is hetzelfde bij Apple. Safari etc kan je niet verwijderen.

Deze reactie was op haar reactie over dat ze het verwijderen niet begreep bij Android.

Heeft de reactie van Rob geholpen?
Bedankt voor de moeite en alle reacties.
De app had ik al uitschakeld, alleen het verwijderen wou niet lukken. Weet zeker dat anderen hiermee geholpen zijn.
Is ook iets om op te letten als je een nieuwe smartphone wilt kopen.
Reputatie 4
Badge +3
Er zijn pakweg twee mogelijkheden:
1) Toestel terugbrengen, ander toestel uitzoeken.
2) Toestel rooten en met een van de disable tools (TI Backup bv) de applicatie alsnog verwijderen.

3e mogelijkheid een andere ROM instaleren als die voor je toestel bestaat.
een van de mogelijkheid is dan Lineage OS, een op Android Open Source gebaseerd systeem. Als je wil kan je dan desnoods de GAPPS er weer opzetten. Of als alternatief F-Droid store gebruiken.
Dat zijn vooral opties voor de zeer ervaren gebruiker/hobbyist.
En met het rooten en verwijderen ben je er nog niet als ik het goed begrepen heb, na een reset is die app dan weer gewoon terug.
Reputatie 4
Badge +3
Reset als in nieuwe firmware erop ja dan wel, reset als in "terug naar fabriek instellingen" dan is het niet terug.

Inmiddels bedenk ik dat er nog een mogelijkhed is.

Blokada is een programma (vanuit de f-droid store) waarmee DNS searches voor van alles gefiltered wordt. Dan is een lookup van de servernamen voor bv. FB.com etc. niet meer mogelijk.

Blokada heeft geen root-rechten nodig, gebruikt een "VPN" naar om al het verkeer erlangs te leiden, en filtered dan de DNS requests. (aan de hand van blacklists).
Op die manieer ben ik erachter gekomen dat hartslag.nu software niet zonder Facebook kan werken.
Je kan niet meer op de hartslag.nu applicatie aanloggen zodra dat filter aanstaat.
weet je zeker dat je de volgende stappen uitvoert:

instellingen app starten, applicatiebeheer, facebook, verwijder
De vraag was om de APP te verwijderen je kan wel facebook verwijderen maar NIET de APP van je telefoon dat kan niet.
Reputatie 4
Badge +5
Hi @Gebruiker1564132786,
Welkom op onze community!
Ik zie dat je @E.B.F. Stroeve hebt geciteerd, was dit de bedoeling?
Heb je nog een vraag of tip over het verwijderen van de Facebook app?
Groet,
Celine

Reageer