Kan niet opstarten naar OS op SSD na installatie van m.2-drive

• 27 February 2022
  • 10 reacties
  • 152 Bekeken

Ik probeer gegevens van een m.2-schijf te halen die uit een dode laptop is gehaald. Ik heb de m.2 van de laptop in mijn desktop gezet, maar nu wil hij opstarten naar de m.2 in plaats van mijn SSD waarop Windows is geïnstalleerd. Mijn SSD wordt niet eens als optie vermeld na het plaatsen van de m.2-schijf, in de opstartopties in de bios van het moederbord (Asrock B365M Pro 4)

Ik ben niet van plan om deze m.2-drive te gebruiken, ik probeer alleen de gebruikersbestanden voor hen te verwijderen.

Hoe kan ik in vredesnaam opstarten naar mijn originele Os SSD-schijf met de m.2 geïnstalleerd?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@polly00  Als ik me goed herinner kan je in het BIOS de volgorde van de bootbare "schijven” bekijken en natuurlijk ook aanpassen. Heb je dat al veranderd? - Misschien staat de optie voor de m.2 slot ook op een andere plek.

Reputatie 7
Badge +5

kan het zijn dat die schijf hardware jumpers heeft die de bootvolgorde regelen en daarmee dus de bios instellingen overschrijven?

Je kan in de setup 6 sata connecties op aan of uit zetten. Als die ene schijf niet in het overzicht verschijnt moet je een sata optie meer op aan zetten waar die schijf aan zit. Dan verschijnt hij wel in het overzicht. Die opties staan standaard op uit. Op het moederbord zijn die sata genummerd van 0-5, te zien met een vergrootglas. Dat weet je welke schijf op welk nummer zit. En daarna de bootvolgorde instellen als hierboven genoemd.

Reputatie 6
Badge +4

@E.B.F. Stroeve jumpers kennen we niet meer  omdat master/slave niet meer gebruikt worden met de hedendaagse bekabeling.

Reputatie 2
Badge +2

Hoe kan ik in vredesnaam opstarten naar mijn originele Os SSD-schijf met de m.2 geïnstalleerd?

Ga naar het “Boot Menu” als je soortgelijk scherm krijgt en selecteer je SSD-schijf met het OS.

Reputatie 6
Badge +4

@Tourist7  @Darkfiber 

Jullie tips zijn al door ts geprobeerd, zoals hij zelf al schrijft.

Mijn SSD wordt niet eens als optie vermeld na het plaatsen van de m.2-schijf, in de opstartopties in de bios van het moederbord

Reputatie 2
Badge +2

@Tourist7  @Darkfiber 

Jullie tips zijn al door ts geprobeerd, zoals hij zelf al schrijft.

Mijn SSD wordt niet eens als optie vermeld na het plaatsen van de m.2-schijf, in de opstartopties in de bios van het moederbord

Als deze niet meer vermeld word is er iets niet goed aangesloten of er is een compatibiliteitsprobleem. 

Dan zou ik kijken of deze m.2 wel ondersteund word door het moederbord https://asrock.com/MB/Intel/B365M%20Pro4/index.asp#Storage en anders of deze wel goed is geplaatst. 

Je kunt een SSD via de USB als externe SSD aansluiten als je een adapter koopt waar je de SSD in monteert. Even googelen of bijv Alternate even bellen.

Reputatie 7
Badge +5

misschien kan @polly00 even vertellen hoe het gaat met alle tips?!

Reputatie 4
Badge +3

Het kan ook zijn dat de OS SSD disk op het zelfde PCI/Adapter  slot zit als de  M.2

( je kan dan voor de een of de ander kiezen). In dat geval zal je OS disk op een andere poort moeten. En dan zou de disk wel moeten verschijnen.

Reageer