Consumentenbond.nl

Kapotte tv - Wat kostte jouw reparatie?

Badge
Zwart scherm of een streep erdoorheen: soms is een probleem met je tv snel te verhelpen, maar in andere gevallen wordt het een dure grap. Hieronder zie je de prijzen van de belangrijkste onderdelen van een lcd-tv. Lees meer over tv-reparaties.

Bij een reparatieverzoek vraagt de verkoper/fabrikant je altijd hoe oud je tv is en voor welk bedrag je ‘m gekocht hebt. Op basis van de ‘Uneto VNI gebruiksduurlijst’ bepalen ze of ze jou nog iets verplicht zijn. In het artikel ‘Gratis tv-reparatie na de garantieperiode’ leggen we uit waarom die werkwijze discutabel is.

Heb jij wel eens een defect gehad aan je tv en wat moest je betalen voor de reparatie? Praat mee.

3 reacties

Badge
Ik heb mijn TV nog niet kunnen repareren omdat het heel raar loopt...
mijn TV is in april 2015 voor 2999eur gekocht, het begon met bloedend licht aan de zij kanten, maar is ondertussen uitgebreid met zwarte scherm op willekeurige momenten...
Eerst met Samsung gechat, na zien foto's van het bloedende licht euvel was hun advies: Dit benodigd een reparatie contacteer uw dealer... (tot dusver geen rare dingen, wij hebben bevestiging dat we Media Markt moeten inschakelen)
Dus MM ingeschakeld, zij maken een RMAtje aan en we krijgen een mailtje van de monteur:

onderzoeks- en voorrijkosten 90eur en als ik bon mail (voor einde dag) kijkt hij wat het kan kosten
dus papieren gemaild toen werd het "max" 375eur "de rest betaald Samsung uit coulance"
bij meerdere bezoeken moet ik aanbetalen

geen woord over MM en of ik akkoord ga (geen datum genoemd voor bezoek) voor einde dag

Daarna zsm MM gecontacteerd, dat ik dat geld niet heb, ook die onderzoekskosten niet...
vanaf hier is het een stoelen dans geworden omdat we geen rekening of offerte kunnen overleggen zolang die monteur die we niet kunnen betalen niet is geweest
MM wil niets meer doen vanaf dit punt, eventuele kosten wil men delen op basis van "economische levensduur van het product volgens de Uneto VNI" als eerst die monteur maar komt kijken (die ondertussen dan door hun opnieuw zou moeten worden aangemeld)
MM is nu ondertussen bezig met hun en Uneto regels uit te leggen, en als je de wet, CB en Consuwijzer noemt slaan ze even dicht en verdedigen hun positie

tot nu toe heeft 1 medewerker zich versproken over ontbinding, maar draaide dat dus ook weer snel om "na overleg" omdat de monteur nog niet is geweest, overigens zou ook deze ontbinding dan op basis van het "economische levensduur volgens UNETO" uitgekeerd worden

Voor mij is het vrij simpel: Ik verwacht niet dat een tv van 2999eur na 2,5 a 3 jaar kapot gaat, en zich storend gaat gedragen, als we dat wisten was de tv nooit gekocht zeker niet voor zo'n prijs
-overigens kan ik bij MM niks vinden over 3jr garantie bijkopen
MM geeft ook aan dat ze altijd verwachten dat we mee betalen omdat een reparatie levensverlengend werkt voor het product

Hoe en wat moet ik nu doen en waar heb ik recht op?
Of is het toch: TV kapot? geen geld? pech, koop een nieuwe! ???
Reputatie 6
Badge +5
Wij hebben altijd de goede oude degelijke Philips tv's gehad, waarvan 2 maal een Matchline, soms voor een prikje gekocht. Zij waren steengoed en gingen probleemloos 18 of 20 jaar mee. De laatste hebben wij na ongeveer 16 jaar probleemloos gebruik vervangen door een moderne platte Samsung 40 inch. Natuurlijk leuk zo'n groot scherm, maar helaas missen we wel het prachtige warme geluid van de Philips tweeweg drukkamerluidsprekers, hoewel het ons toch nog alleszins meevalt voor zo'n plat apparaat. We verwachten niet dat deze het ook 18 of 20 jaar zonder storingen zal doen.
Geen ervaring met defecte tv toestellen tot zover. Gelukkig is bij mij de schade dan ook nog wel te overzien omdat ik 400 euro voor een tv wel ruim voldoende vind. In toenemende mate gebruik je een tv toch als een soort monitor zonder de ingebouwde functies. Die toeters en bellen heb je dan ook niet nodig en hoef je dan ook niet aan te schaffen.
3000 euro voor een tv ? In nog geen 3000 jaar. Overigens mag je wel een betere service verwachten bij aanschaf van een dergelijk toestel, die zou makkelijk 10 jaar mee moeten kunnen. Als deze dan defect raakt zou je willen dat deze kostenloos wordt gerepareerd dan wel vervangen door een refurbished exemplaar van gelijke leeftijd en staat.

Reageer