Kindle en epub

• 26 November 2022
  • 5 reacties
  • 66 Bekeken

Inmiddels worden sinds kort Kindles verkocht die (zonder omweg via Calibre) geschikt zijn voor Epub boeken.

Twee vragen:

Heeft iemand hier al ervaring mee? En zijn er nog problemen met de Adobe DRM beveiliging, of doet de Kindle het gewoon?

En van de Consumentenbond wil ik natuurlijk weten of de Kindle nu een hogere waardering zou krijgen in de laatste test.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +6

De Kindles zijn nog steeds niet geschikt om E-pub te lezen, je kunt nu wel epub's via “send to kindle” app sturen, maar die worden dan automatisch omgezet.
Dat omzetten doe ik nu handmatig met calibre naar mobi.
Er komt een nieuw format, mobi wordt uit gefaseerd, maar je kunt nog wel mobi bestanden lezen.

De Kindles zijn nog steeds niet geschikt om E-pub te lezen, je kunt nu wel epub's via “send to kindle” app sturen, maar die worden dan automatisch omgezet.
Dat omzetten doe ik nu handmatig met calibre naar mobi.
Er komt een nieuw format, mobi wordt uit gefaseerd, maar je kunt nog wel mobi bestanden lezen.

Ik las in oudere berichten dat Kindle van plan was eind 2022 EPUB op de e-readers te zetten en dat mobi uitgefaseerd zou worden. Verder zag ik in de specificaties van de Kindle paperwhite 2022 op Amazon.de toch écht EPUB staan. Naast mobi en nog wat dingen. Verwarrend… 

Dat via een emailaccount van kindle epub's sturen, daar begin ik niet aan. Dus net een Kobo 2e besteld.

Reputatie 6
Badge +6

Ik heb zoals je al hebt kunnen lezen voor de kindle gekozen.
Volgens de tests van de CB is die op de meeste fronten beter, zo niet het best, maar krijgt alleen voor het ondersteunen van formaten een 1,5.
Er waren nogal wat technische problemen met de Kobo's, dat was voor mij een van de belangrijkste reden om voor de Kindle te kiezen.
Het omzetten van e-pub naar mobi heb ik maar voor lief genomen.
Het is dus maar net waar je de prioriteiten legt.

Reputatie 5
Badge +4

@E. IJdema ik heb je vraag uitgezet en het volgende doorgekregen: 

Binnenkort zijn er nieuwe testresultaten van e-readers, daar zit een nieuwe Kindle bij. Het kan zijn dat die een hogere waardering krijgt. Voor zover wij weten is het trouwens zo dat de Kindle nog steeds geen epub-boeken direct accepteert: ze worden omgezet naar een formaat dat leesbaar is. Hoe dat dan gaat met boeken waar beveiliging op weten wij helaas niet. Wij gaan ervan uit dat het lab daar meer uitsluitsel over zal geven. 

Reageer