Beantwoord

Kleine Internet/telefoon/televisie providers in vergelijking van consumentenbond.

  • 13 February 2020
  • 9 reacties
  • 451 Bekeken

Waarom staat mijn Internetprovider niet tussen de aanbieders “beste abonnement voor internet, digitale TV en bellen?”

De vergelijken is niet up to date, wij hebben al drie jaar werkend glasvezel in onze gemeente. Wanneer worden deze klein providers meegenomen in de vergelijking?

icon

Beste antwoord door Arjen Oving 13 February 2020, 15:42

Bekijk origineel

9 reacties

Badge

Nou zat ik eerst bij de provider Caiway in het Westland maar wat een arrogante nietszeggende bende is dat zeg, zij zijn de specialisten met een monopolie positie tot voor kort hierzo.
Het interesseerde ze helemaal niets en service is iets wat ze niet kennen.
Ik kocht twee routers en plaatste die in mijn houten trappenhuis en dat was de oplossing voor het signaal op een en twee hoog.

Maar een van de nieuwe routers ging na een week kapot en toen begon de ellende ik zou een maand zonder router zitten vanwege de reparatietijd, en toen ben ik ontploft en ben ik overgestapt naar de KPN wat toen de helft goedkoper was en 24 uurs service kent.
De regelementen die de consumentenbond uitlegt gelden niet voor de Caiway want service kennen ze niet.
Via hun heb ik toen twee steunzenders aangeschaft en ook dat werkte heel goed.
 Ik heb ook een flatgebouw hier tegenover staan en vandaar heb ik instraling van een hele vracht draadloze modems in al die woningen dus zijn mijn steunzenders bekabeld zodat interferentie van buitenaf tot het verleden behoorde, de KPN is hier gratis langdurig bezig geweest om de juiste positie van alles te bepalen omdat buiten de betonbewapening ook alle deurposten van staal zijn dus lijkt het hier wel op een bunker wat signalen aan gaat.
Maar dank voor uw uitleg, maar na heel lang speuren zijn we er goed uitgekomen en werkt alles hier uitstekend.
Overigens de Westlanders weten hier al jaren dat de service van de Caiway te triest voor woorden is, echt om te huilen.

Beste @Willem Vos de dingen die u noemt zat ik ook mee. Maar ik heb het antwoord gevonden met de hulp van anderen. De dichtheid van een materiaal dempt het wifi-signaal. Die demping heet attenuatie. Er zijn deze dempingscijfers: spouwmuur 20%, kalkzandsteen muur 10cm 15%, gipswandje 10%, betonvloer 30%. Deze percentages zijn als het signaal loodrecht op de muur of vloer staat.

Maar een modem/router hangt hoog in de meterkast, stel 75cm van het plafond bij de voorgevel. En de computer staat op een bureau 75cm boven de verdiepingsvloer bij de achtergevel 8 meter verder. Als u een denkbeeldige lijn trekt vanaf het modem naar de computer, over welke lengte gaat die lijn door de betonvloer? Zo ook het wifi-signaal. Dus de demping bij de computer is ruim 75%. De oplossing is een wifibooster of -pod op de verdieping zetten die met een cat6 UTP kabel is verbonden met de modem/router.

Betonwapening heeft geen enkele invloed op de demping van het wifi-signaal. Dat kan je met 2e klas middelbareschool natuurkunde zelf uitrekenen. Golflengte van het 2,4 en 5,0GHz wifi-signaal is snelheid / frequentie Hz. Dat is dus de lichtsnelheid / 2,4 of 5,0GHz. Nou mag je de nullen boven de streep wegstrepen tegen de nullen onder de steeep, en dan blijft over 30/2,4 = 12,5cm en 30/5 = 6cm. Een krimpnetwapening in de cementdekvloer is ¤6-100. De staven zijn dus rond 6mm hoh 10 of 15cm. Daar gaan de golven van het wifisignaal ongestoord doorheen. Vergelijk het met een krimpnetwapening rechtop in een sloot zetten en gooi dan een voetbal in het water. Worden de golven dan teruggekaatst door het wapeningsnet?

Reputatie 3
Badge +4

@Henk Volmer ik zou dit graag voor je willen uitzoeken. Kan je mij in een Privé bericht jouw postcode en huisnummer doorgeven? Ik kan dan inzicht krijgen in de uitslagen. Alvast bedankt! 

Reputatie 6
Badge +3

Mooi voor u (en alleen voor u), maar in de context van de vraag niet relevant en hooguit anekdotisch (zie ook deze bijdrage en dat wat @Arjen Oving schrijft). 

Badge

Ik ben heel bewust van de Caiway overgestapt naar de KPN-koper.
Ondanks dat de Caiway glasvezel had neergelegd en zelfs in mijn woning aangebracht heeft.
Maar de service van de Caiway is zo vreselijk waardeloos en het omgaan met klanten is nog veel waardelozer.
Ik heb daar zo'n slaande ruzie gehad met iemand die deed of ik maar een dom niemendalletje was terwijl ze me kapotte apparatuur hadden verkocht, en die van 9 tot 5 uur mentaliteit die werd gebruikt beviel mij van geen kanten de arrogantie daar tegen de klanten ten top, vreselijk
Bij de KPN kan ik altijd terecht en word al is het 11 uur 's avonds of later, ik word gelijk geholpen en als het nodig is staat er de volgende dag iemand voor de deur die weet waar het over gaat, en pas weggaat als het probleem verholpen is.
En tot nu toe ben ik altijd meer dan netjes geholpen.
Ik heb vaak problemen met de draadloze ontvangst vanwege de betonbewapening in mijn woning dus met steunzenders is uiteindelijk het probleem verholpen.

@Henk Volmer bent u bekend met  betekenis van het begrip "statistisch onverantwoord" en wat dat betekent voor conclusies op basis van één waarneming? Of probeert u de betekenis wellicht te illustreren?

Als ik de vergelijker laat zoeken naar aanbiedingen van providers in mijn postcodegebied krijg ik hopeloos verouderde informatie terug: alleen KPN met DSL, terwijl er in dit gebied al jaren glasvezel ligt, waarop providers als Delta, Online, Caiway en anderen aktief zijn. Dat geeft te denken over de degelijkheid en betrouwbaarheid van onderzoeken en informatie van de Consumentenbond.

Reputatie 4
Badge +3

@A. Klein Entink: een begrijpelijke vraag! Voor onze Providermonitor vragen we regelmatig aan zo'n 10.000 mensen om feedback te geven over hun provider. Daarbij sluiten we geen enkele provider uit. Maar ondanks dat we erg veel mensen bevragen, krijgen we te weinig feedback over kleine providers zoals Tweak of Fiber. Dat maakt het, zoals @A. Deen al aangeeft, statistisch onverantwoord om er toch uitspraken over te doen en er een oordeel aan te geven.

Dat is jammer, maar we hopen dat dit in de toekomst zal verbeteren. En dat er meer mensen in ons onderzoekspanel komen die iets over dergelijke kleine providers kunnen zeggen. Overigens zitten er niet alleen leden van de consumentenbond in dit panel: het staat in principe open voor iedereen om deel te nemen. Op deze pagina is meer te lezen over hoe we dit onderzoek aanpakken. 

Hopelijk maakt dit het iets duidelijker!

Ik weet niet welke provider u heeft maar providers die zo weinig (door leden) beoordeeld worden dat er statistisch niet voldoende over te zeggen valt worden niet vermeld. 

Reageer