Kobo E-reader niet te verbinden met nieuwe Mac

Ik zag de oplossingen die anderen hebben gevolgd (andere kabel gebruiken) maar dit werkt niet, dus de vraag is voor mij niet beantwoord. Op een windows PC lukt het verbinden wel. Waarom bij de  nieuwe MAC niet, en op mijn oude wel?

33 reacties

Dit draadje/kabeltje heeft 3 maanden geduurd!

Voor mij blijft MAC de Moeilijke Andere Computer.

Reputatie 7
Badge +5

alleen een andere kabel gebruiken is niet altijd voldoende, het moet een andere hub zijn met de juiste specificaties. En dat staat allemaal in de draadje van 3 maanden ;-)

Ik had precies dit probleem. Als ik mijn kobo ereader aansloot op mijn nieuwe macbook pro met M1 chip (via een Hyperdrive USB-c hub) begon hij wel op te laden maar verscheen de ereader niet in de finder en kon ik er dus geen boeken op zetten.

De oplossing ontdekte ik per toeval: eerst de ereader op de hub aansluiten (met originele kobo-kabel), en daarna pas de hub op de macbook aansluiten. Dan maakt hij wel verbinding en kan ik er wel boeken op zetten. Plug ik eerst de hub in de macbook en daarna de ereader in de hub, weigert hij nog steeds hardnekkig. Misschien dat anderen hier iets aan hebben.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kobo op mijn Macbook Pro M1. (En trouwens ook met mijn Logitech Harmony 950 universele afstandbediening!)

Ik heb alle suggesties met aandacht gelezen. Ik ben op het moment van schrijven niet thuis, dus ik kan de tip met de USB hub niet proberen.

Wat ik na het nodige geklooi wél heb uitgevonden is dit:

Ik heb de USB-C connector (van het officiële Apple verloopje “USB-C naar USB”) in mijn MBP M1 omgedraaid (ondersteboven). Vervolgens heb ik in Systeemvoorkeuren / Beveiliging en privacy / Bestanden en mappen / Calibre.app alle 4 de opties voor toegang aangevinkt. En na het laatste vinkje te hebben gezet (Verwijderbare volumes), kon ik opeens zomaar weer mijn Kobo synchroniseren met mijn Calibre bibliotheek!.

Ik ben mij er terdege van bewust dat er geen enkele logica schuilt in deze “trial and error” oplossing, maar voor mij heeft het gewerkt. Maar overigens wel pas nádat ik het vinkje bij “Verwijderbare volumes” had aangezet. En dat is helemaal vreemd, omdat mijn Calibre bibliotheek beslist niet op een verwijderbaar volume staat!

Als ik weer thuis ben ga ik alsnog de tip met de USB hub proberen. Al was het maar omdat ik met Logitech ook in een (al maanden durend) dispuut verwikkeld ben, omdat ik hun nog steeds in de handel zijnde Harmony 950 remote niet kan synchen met mijn MBP M1.

UPDATE:

Toen ik bovenstaande procedure probeerde te herhalen, werkte het helaas alsnog niet meer… Ik zet derhalve maar in op de optie van de (goedkope) USB hub. Daar heb ik er thuis nog wel een paar van liggen...

Na veel gepuzzel de volgende oplossing werkte voor mij:

Ik heb een iMac en een Kobo Reader, maar kon niet verbinden. Wat wel hielp is

Gebruik de originele Kobo kabel (met natuurlijk tussenstukje van USB naar USB-c) gebruiken. 

-Imac uitzetten, Kobo uitschakelen.

-Kobo  kabel verbinden met iMac.

-Imac aanzetten, Kobo aanzetten. 

-Duurt effe, maar dan “ ziet” de iMac de Kobo reader. Werkt ook met Kalibre.

Reputatie 4
Badge +4

@Maarten60 Bedankt voor het delen van jou tip.

Groetjes Shana

Een boek op mijn e-reader zetten dat ik via een andere weg heb gekocht dan Kobo/Bol lukt niet met mijn nieuwe Mac. De oplossingen die hier worden aangedragen om te verbinden bleken bij mij niet te werken. Wat wel werkt: ik kan via Meer > Beta-functies verbinden met internet. Daar mijn mail geopend en de naar mezelf gemailde boeken gedownload uit de mail.

Ik zag de oplossingen die anderen hebben gevolgd (andere kabel gebruiken) maar dit werkt niet, dus de vraag is voor mij niet beantwoord. Op een windows PC lukt het verbinden wel. Waarom bij de  nieuwe MAC niet, en op mijn oude wel?

Hallo, heb jij ondertussen al een oplossing? Zo ja, dankjewel om die te delen.

Reageer