Kobo ereader niet te verbinden met nieuwe mac

• 24 June 2021
  • 27 reacties
  • 1010 Bekeken

Ik zag de oplossingen die anderen hebben gevolgd (andere kabel gebruiken) maar dit werkt niet, dus de vraag is voor mij niet beantwoord. Op een windows PC lukt het verbinden wel. Waarom bij de  nieuwe MAC niet, en op mijn oude wel?

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4

als ik het aan google vraag ben je niet de enige, en het lijkt te zitten in de kabel, gebruik je de originele kabel en zit er bv een usb hub tussen? En tip zou kunnen zijn om een usb 2.0 adapter te gebruiken.

Ik gebruik originele kabel, maar er zit ook noodzakelijke hub tussen omdat nieuwste MACs geen usb ingang meer hebben.

Reputatie 7
Badge +4

Daar zit dan waarschijnlijk het probleem

Beste Stroeve, Hier kom ik nog niet mee verder….. Waarom zou zo’n hub het probleem zijn? Software aansturing van de hub? Welke andere hub zou dat oplossen? Apple biedt geen eigen hubs, meen ik.

Reputatie 7
Badge +4

als je zoekt via google naar dit probleem kom je een aantal zaken tegen, usb 2 vs usb 3 is zoiets. ik lees ook slechts voor wat google mij voorschoteld

Klopt, ik heb daar ook gezocht en een usb-3 hub besteld die USB-2/3 ingang heeft, evenals voedingsingang. Wie kan mij nu vertellen welke usb-3 hub dat probleem met de KOBO kabel oplost…. Kobo heeft op eigen site zeer vage en halve oplossingen: stof wegnemen, andere kabel proberen etc.

Reputatie 5
Badge +4

Wat voor Mac heb je precies? “nieuw” is niet erg informatief. 

Meer mensen hebben er last van: https://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=288273

Geen echte definitieve oplossing gevonden, lijkt het 

Veel mensen hebben er last van, inderdaad. Ik heb MacBook Air (M1, 2020), Big Sur macOS.

Badge +5

Hi @SAVDB is het je inmiddels gelukt te achterhalen waar dit probleem door wordt veroorzaakt? Misschien dat andere community leden anders nog verdere tips hebben? :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +4

Onderstaande oplossing lijkt geen n=1 te zijn, er volgen een paar bevestigingen.

https://www.reddit.com/r/kobo/comments/kg2i84/anyone_using_their_kobo_with_the_new_apple_m1/

Google translate van de voorgetelde oplossing:

Ik had precies hetzelfde probleem. Voor iedereen die op zoek is naar een alternatieve oplossing op basis van wifi:

Op je M1: open Calibre, voeg het boek toe dat je wilt overzetten naar je verzameling, klik er met de rechtermuisknop op, Verbinden/delen, Start de Content Server en Start draadloze apparaatverbinding.

Op je Kobo: maak verbinding met hetzelfde wifi-netwerk van je M1. Tik op Meer, Bètafuncties, Webbrowser. Ga naar het inhoudsserveradres dat u in Calibre hebt gemaakt (zoiets als 192.168.1.50:8080), selecteer de 'mobiele' versie van de inhoudsserver, download het boek

PS: Is dit een stap te ver, vraag iemand in je omgeving om te helpen of wellicht komt er een handigere manier.

Hi, This might be good solution using Calibre, but I use Raguten KOBO! And this software requires to connect - using a cable - the KOBO ereader to my M1 MacBook Air. Then ereader should present a question “connect to?”, but it does not present this. So, there I am back to my original question, how to solve this. Which some of you thought to solve cleaning usb entrances, using different cables.

Reputatie 4
Badge +4

Wat zegt uw Rakuten Kobo bedrijf die u van klanten service kan voorzien. De makers zouden het toch moeten weten en u kunnen informeren?  Heeft u dat al gedaan?

PS: Rakuten Kobo stond niet in uw vraag…. (het is Rakuten Kobo geen Raguten Kobo).

Tot mijn stomme verbazing wist Rakuten Kobo er niets van. Gaf advies om fabrieksinstellingen terug te doen op de ereader, maar dit hielp niet. Ook: gebruik ook een andere poort om uw apparaat aan te sluiten. Hielp niet. Tenslotte: probeer dan de schijf van uw computer te repareren…..! Ik voelde me het bos in gestuurd, want dat ga ik natuurlijk niet doen met een goed functionerend apparaat.

Reputatie 5
Badge +4

Op bovengenoemde site van reddit staat ook nog een tip van de topic starter aldaar:

UPDATE: I bought a cheap USB 2.0 hub, and am going through that via an Apple USB A to C adapter. Now it works fine and my kobo shows up reliably.

(https://www.reddit.com/r/kobo/comments/kg2i84/anyone_using_their_kobo_with_the_new_apple_m1/)

Deze discussie ben ik al sinds begin dit jaar aan het voeren met de mensen van Rakuten Kobo. Ik had zelf een gloednieuwe kobo gekocht. Daarna heb ik de update naar Big Sur gedaan. Na een maand kon ik mijn kobo niet meer gebruiken. Tot nu in overleg geweest met Kobo en nog steeds geen oplossing. ‘Het IT team is er van op de hoogte en is er mee bezig’…

Reputatie 7
Badge +4

dus die usb 2.0 oplossing werkt bij jou ook niet?

Bij mij heeft dit jammer genoeg niet geholpen. Ik ben dus aan het uitkijken naar een nieuwe ereader. Al weet ik niet goed welke.

Reputatie 4
Badge +4

Al geprobeerd om de reader software compleet te verwijderen incl de instellingen, opnieuw te installeren en te opnieuw te configureren? 

Dit vind ik nl erg vreemd:

“Daarna heb ik de update naar Big Sur gedaan. Na een maand kon ik mijn kobo niet meer gebruiken“

Ja ik heb de update gedaan naar big sur een maand na de aankoop. Misschien wat bizar verwoord. En na die update kon ik hem niet meer gebruiken. Weet jammer genoeg niet meer welke versie iOS ik daarvoor had.

Reputatie 4
Badge +4

Nu is het wel duidelijk wat je bedoelt.:thumbsup_tone1:

Ik zag de oplossingen die anderen hebben gevolgd (andere kabel gebruiken) maar dit werkt niet, dus de vraag is voor mij niet beantwoord. Op een windows PC lukt het verbinden wel. Waarom bij de  nieuwe MAC niet, en op mijn oude wel?

Mij is het wel gelukt. MacOS Big Sur v11.5 iMac verbinden met Kobo ereader via een kort verbindingskabeltje (USB-C naar USB). Ik gebruik de USB 3.1 aansluiting op de iMac. 
Even proberen wat de goede stand is van de USB-C verbinding van het kabeltje.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn MacBook Air M1.

Wat wel werkt.

MacBook aansluiten op usb-c hub.

Usb-c hub aansluiten op usb 3.0 hub (kan denk ik ook met een normale usb hub).

Kobo aansluiten op usb 3.0 hub.

Iets over usb verbindingen:

Toen USB3 er aan kwam en Apple met Thunderbold bezig was, zijn ze gaan knoeien.
Van USB3 zijn er meerdere varianten.
Tunderbold3 gebruikt ook dezelfde C type stekker en zou compatibel moeten zijn met USB vanaf versie 2
Thunderbold is herkenbaar aan het bliksem symbool.
Nu komt USB4 er aan ook met de C stekker.
En bij Mac komen ze met Thunderbold4 met dezelfde stekker.
Alles met de goede voornemens dat het grotendeels uitwisselbaar is.
Heb je nog een kabeltje met een USB-A stekker die wit is van binnen, kan het zomaar een USB1 snoer zijn. Die doen het niet zo goed met USB2 of hoger.

Ik heb vroeger veel problemen gehad met USB1 en USB2 door elkaar.
Kocht daar een speciale hub voor, die dit probleem opgelost heeft.
Inmiddels zijn die ook versleten en vervangen.
Ook USB2 apparaten die zich gedragen als USB1

USB1

Apple heeft met BootCamp een handige manier om Windows op je Apple te installeren. Dit kost weliswaar enige Gigabytes van je opslagschijf, maar zo kun je vanaf Windows wellicht je e-reader benaderen?
En mocht je geen zin hebben om geld uit te geven voor Windows, dan kun je in plaats van Windows ook iets anders installeren, zoals een Linux-variant, Ubuntu bijvoorbeeld?

Dankzij een tip hierboven werkt het weer bij mij!!! Yea!   Ik heb een hele simpele usb-poort verdeler er tussen gezet en onmiddellijk werd mijn Kobo zichtbaar op mijn Mac! Dank voor deze super tip! Ik had dit zelf niet kunnen bedenken 😀

Reageer