Consumentenbond.nl
Beantwoord

Kobo via usb verbinden met laptop lukt niet

• 1 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 17950 Bekeken

Hallo!
Het lukt me niet om mijn Kobo Glo en de Kobo Aura H20 edition 2 van mijn dochter te verbinden aan mijn laptop. Eerder lukte dat wel. Als ik een Kobo via een usb-kabel (maakt niet uit welke poort) verbind aan mijn laptop, dan wordt de Kobo opgeladen en verder gebeurt er niets. Eerder vroeg de Kobo of hij verbinding mocht maken met de laptop, nu krijg ik die melding niet meer, waardoor de laptop de Kobo ook niet ziet.
Ik wil graag via Adobe Digital Editions boeken op beide Kobo's kunnen zetten, vanwege de boeken die ik leen via de online bibliotheek.
Wie kan me helpen?
icon

Beste antwoord door Stefan 1 oktober 2019, 17:06

Een andere usb-kabel kan uitkomst bieden inderdaad (heb ik zelf eerder ervaren). Misschien kan deze pagina u verder op weg helpen. Succes!
Bekijk origineel

13 reacties

Moet u niet een of andere desktop app installeren op de pc?
Probeer eens een andere kabel.

Als je in windows de start toets(links onder) met rechts klikt.
Kun je computerbeheer oproepen.
Daar kun je een overzicht van apparaten oproepen.
Als er iets mis is, is dat de beste plek om het te herkennen.

Je kunt voor controle ook een andere computer proberen.
Die zal een nieuw apparaat melden, als de verbinding tot stand komt.

Komt er helemaal niets, kan ook de aansluiting op de Kobo defect zijn.
Reputatie 2
Badge +3
Een andere usb-kabel kan uitkomst bieden inderdaad (heb ik zelf eerder ervaren). Misschien kan deze pagina u verder op weg helpen. Succes!
Badge +8
Hi @K.M.L. Knols, is het ondertussen al gelukt om de e-books op de Kobo's te zetten?
Dank jullie wel! De kabel was de oplossing. Gelukkig is de Kobo H20 van mijn dochter hartstikke nieuw en wisten we daardoor welke kabel was meegeleverd. En gelukkig werkt die ook met mijn oude beestje.

Wat betreft de Windows-oplossing: Aangezien de Kobo niet in de gaten had dat hij aan een computer werd gehangen en daardoor geen toestemming vroeg om te verbinden met de computer, zag Windows ook niet dat er een apparaat aan de laptop hing. Dus in computerbeheer kijken gaf bij dit probleem geen soelaas.

Wel jammer dat er zo'n specifiek kabeltje nodig is. Dat maakt het niet eenvoudiger. Nu moet ik onthouden dat alleen dat ene micro-usb-kabeltje geschikt voor Kobo is.

Wel jammer dat er zo'n specifiek kabeltje nodig is. Dat maakt het niet eenvoudiger. Nu moet ik onthouden dat alleen dat ene micro-usb-kabeltje geschikt voor Kobo is.

Ik zou dat oude kabeltje maar gewoon weggooien maar verder zou ieder kabeltje met de zelfde stekkertjes moeten werken.

Wel jammer dat er zo'n specifiek kabeltje nodig is. Dat maakt het niet eenvoudiger. Nu moet ik onthouden dat alleen dat ene micro-usb-kabeltje geschikt voor Kobo is.Ik zou dat oude kabeltje maar gewoon weggooien maar verder zou ieder kabeltje met de zelfde stekkertjes moeten werken.

Ik heb hier in huis meerdere kabels geprobeerd. Ook inderdaad een kabel tegengekomen die niet eens gingen opladen aan de computer. Die werkte dus écht niet meer en heb ik weggegooid. Maar ik heb hier twee kabels liggen, waarmee de kobo wel opgeladen wordt aan de laptop, maar waarmee de kobo niet kan zien dat hij is aangesloten op een computer. Voor het laden van apparatuur goede kabels, maar blijkbaar niet voor een data-verbinding.

Wel jammer dat er zo'n specifiek kabeltje nodig is. Dat maakt het niet eenvoudiger. Nu moet ik onthouden dat alleen dat ene micro-usb-kabeltje geschikt voor Kobo is.Ik zou dat oude kabeltje maar gewoon weggooien maar verder zou ieder kabeltje met de zelfde stekkertjes moeten werken.
Ik heb hier in huis meerdere kabels geprobeerd. Ook inderdaad een kabel tegengekomen die niet eens gingen opladen aan de computer. Die werkte dus écht niet meer en heb ik weggegooid. Maar ik heb hier twee kabels liggen, waarmee de kobo wel opgeladen wordt aan de laptop, maar waarmee de kobo niet kan zien dat hij is aangesloten op een computer. Voor het laden van apparatuur goede kabels, maar blijkbaar niet voor een data-verbinding.

Gooi die ook maar gewoon weg, koop een fatsoenlijk extra kabeltje en alles dat u ihvv pakt werkt gewoon.
Maar ik heb hier twee kabels liggen, waarmee de kobo wel opgeladen wordt aan de laptop, maar waarmee de kobo niet kan zien dat hij is aangesloten op een computer. Voor het laden van apparatuur goede kabels, maar blijkbaar niet voor een data-verbinding.

Ik bezit ook een paar kabels die laden alleen.
Die zijn bewust zo gemaakt.
Ze komen van een apparaat, waarvan de usb enkel voor het laden is.
Officieel zou ook zo'n stekker ook rood gemarkeerd moeten zijn.
Veel fabrikanten doen niet mee aan die kleurtjes.

Als het echt puur om het voorkomen van verwarring gast dan kun je er ook een stukje gekleurde tape omheen plakken. Maar ik zou het opzij leggen, iets als een trapleer met een wiebel.

Je kunt ook het volgende proberen

windows knop + x-knop indrukken

in het lijstje selecteer Apparaatbeheer

ga naar schijfstations

ga naar de e-reader of iets als linux file stor

kies eigenschappen

ga naar apparaat verwijderen

start de PC opnieuw op

eventueel e-reader weer inpluggen

In “deze PC” en “hardware veilig verwijderen” moet de e-reader nu zichtbaar zijn.

Je kunt ook het volgende proberen

Helpt dat bij een kapot kabeltje?

Ik heb idd een zelfde probleem. Digital Editions lijkt iedere keer over zn nek te gaan. Ik start altijd met de kobo helemaal uit, computer opnieuw opstarten, Adobe Digital Editions (ADE) opstarten, dan pas de usb van de kobo erin steken. Het leek vandaag weer mis te gaan toen ik door de boeken in ADE wilde scrollen. Er stond (reageert niet) in de bovenste balk van ADE. Ik ben toen op het net aan het zoeken dus reageerde er lang niet op. Na enkele minuten (ik had op het net nog geen oplossing gevonden) reageerde ADE ineens wel en kon ik het boek op de kobo zetten. Misschien was bij mij dus het gebrek aan geduld wel het probleem :-) 

Reageer