Consumentenbond.nl

Kosten door "harmonisatie" Ziggo & UPC

• 25 maart 2015
  • 7 reacties
  • 142 Bekeken

Als vakhandelszaak hebben wij al een heleboel mensen kunnen helpen met het instellen van hun TV na de harmonisatie van Ziggo en UPC. Echter komen hier ook problemen uit voort, die door sommige consumenten gewoon niet opgelost kunnen worden. In ÉÉn voorbeeld schuift Ziggo de schuld af op Philips, komt Philips heel netjes met een stappenplan aan oplossingen, maar wie gaat dit voor de klant regelen als deze het zelf niet kan of aan durft?

Consumenten bellen naar ons en wij helpen ze natuurlijk, maar dit kan niet geheel kosteloos, te meer omdat het gaat om een fout, die is ontstaan na een aanpassing van Ziggo. Het lijkt mij dat de consument gemaakte kosten bij Ziggo zou moeten kunnen verhalen, maar hoe pakken zij dit het handigst aan en wat kan de Consumentenbond hier in betekenen? Het is vanuit de provider natuurlijk makkelijk om de fabrikant de schuld te geven en alle verantwoordelijkheid naast zich neer te leggen, maar het feit blijft dat er TVs zijn die jarenlang perfect hebben gewerkt met module en nu gewoon NIET goed meer werken.

7 reacties

Kan hier een reactie op komen van de Consumentenbond?

Kan hier een reactie op komen van de Consumentenbond?

Of van ZIGGO of Philips.......en alle andere fabrikanten ook??

Alle betroffenen met een Philips-tv: Gebruik Klachtenkompas.nl voor het merk Philips en die gaan het voor klanten die meer subtielere informatie nodig hebben nog beter oplossen! Wedden!

Ik kreeg in een andere geval van Philips netjes een usb-stick met een update toegestuurd.

Weer zo'n bedrijf dat op de bereids aangevraagde site Pluimkompas.nl gezet mag worden. Pluimkompas.nl als tegenhanger tot Klachtenkompas.nl, maar waarop de CB nog niet reageerde........hopelijk omdat de website eerst nog geregistreerd moest worden 😉
We hebben met Ziggo gesproken over de problemen met Philips en Sony-tv's. Zij schuiven inderdaad de schuld gemakkelijk af op de tv-fabrikanten. Maar er zit ook een kern van waarheid in helaas: soms moeten de tv-fabrikanten een aanpassing doen om het signaal weer goed te kunnen ontvangen. Ik begreep van Ziggo dat deze problemen nu echter door updates opgelost zouden zijn. Krijgen jullie nog veel mensen in de winkel met problemen? Zou je dan hier de typenummers met problemen willen plaatsen? Dan geef ik ze weer door aan Ziggo.
De problemen met Philips TVs komen (tot nu toe) voor in de serie van zo'n 4 jaar terug (eindigend op 5), wat ik ben tegengekomen: xxPFL7675 en xxPFL8605 Maar de problemen zijn echt niet beperkt tot Sony en Philips TVs. Ook Cisco en Samsung STBs hebben problemen vertoond. Tel daarbij op dat de frequenties die nu gebruikt worden ook in 3/4G spectrum liggen en signaalproblemen zijn ook niet van de lucht. En dan kunnen ze bij Ziggo wel beweren dat het niet aan hun ligt, maar dat is natuurlijk quatsch, aangezien de frequenties eerder beter verdeeld waren en de problemen niet bestonden.

Overigens snap ik, dat met een aanpassing sommige TVs weer prima werken, maar laat Ziggo gewoon het boetekleed aandoen en bekennen dat het hun schuld is.Philips lost het overigens netjes op, in mijn ervaring, met duidelijke uitleg en een grote hoeveelheid aan opties om te testen.
Badge +1
Mijn kosten door de harmonisatie van ziggo en upc?

Tijd om de zenders in te stellen, niet alleen bij mij thuis, maar ook bij familie. Ziggo had zelfs het lef te vragen of ik het ook in de buurt zou willen doen. Dat had ik misschien wel gedaan als ik een kosteloze, meerjarige opwardering van mijn abonnement had gekregen, zoals bijvoorbeeld 1 pakket voor 1 jaar per geholpen buur. De (on) mogelijkheid om de eigen zender volgorde in te stellen, zodat het zappen in mijn volgorde gaat. Het wegvallen van veel sd-zenders: Die waren perfect van kwaliteit, en goed genoeg voor opnames zodat er 2 tot 4 keer zo veel op de harddisk past. Nu moet alles in HD worden opgenomen omdat SD het niet doet: Meestal 'geen signaal' soms een blokkendoos... Het geÏriteer aan de verminderde kwaliteit van HD zenders: De prime-zenders doen het meestal net zonder blokjes, de mindere zenders zoals buitenlands en ook vooral regionaal (de andere regio's) doen het zo ongeveer niet. Veel tijd aan vinden van slechte onderdelen van de huisbekabeling. Dat was 10 jaar geleden bij de aanleg allemaal het beste van het beste maar nu blijkbaar niet goed genoeg. Al kan er niet veel beter gevonden worden. Eventueel een signaal versterker (als dit de problemen zou oplossen), inclusief jaarlijks electriciteitverbruik.
Ziggo scheepte mij af met een nieuwe kabel. Of ik zelf maar een nieuwe signaal versterker wil kopen! Ziggo bedankt. ..mijepte> Als vakhandelszaak hebben wij al een heleboel mensen kunnen helpen met het instellen van hun TV na de harmonisatie van Ziggo en UPC. Echter komen hier ook problemen uit voort, die door sommige consumenten gewoon niet opgelost kunnen worden. In ÉÉn voorbeeld schuift Ziggo de schuld af op Philips, komt Philips heel netjes met een stappenplan aan oplossingen, maar wie gaat dit voor de klant regelen als deze het zelf niet kan of aan durft?

Consumenten bellen naar ons en wij helpen ze natuurlijk, maar dit kan niet geheel kosteloos, te meer omdat het gaat om een fout, die is ontstaan na een aanpassing van Ziggo. Het lijkt mij dat de consument gemaakte kosten bij Ziggo zou moeten kunnen verhalen, maar hoe pakken zij dit het handigst aan en wat kan de Consumentenbond hier in betekenen? Het is vanuit de provider natuurlijk makkelijk om de fabrikant de schuld te geven en alle verantwoordelijkheid naast zich neer te leggen, maar het feit blijft dat er TVs zijn die jarenlang perfect hebben gewerkt met module en nu gewoon NIET goed meer werken.

Het is weer duidelijk dat UPC hier de hand in heeft. Toen Multikabel overging naar Ziggo ging het ook behoorlijk fout. Het Ziggopanel is toen in het leven geroepen en Ziggo nam heel veel over van het panel van de adviezen die er uit voort kwamen. Ziggo verbeterde de service en het ging de goede kant op. UPC kan en kon daar wat van leren, maar nu moeten Ziggo en UPC weer helemaal op 0 beginnen. UPC mag nooit de kosten verhalen op de de abonnees het is een bedrijfsrisico die zij moeten nemen. Alle onkosten die de abonnees zouden moeten maken moeten voorkomen worden door teams naar de mensen te sturen en dit professioneel op te lossen. De fabrikanten kunnen hier niets aangerekend worden. Dit is puur de fout doordat UPC de fusie te snel wil doordrukken.

De Consumentenbond zou in deze kunnen adviseren tussen de abonnees en beide bedrijven om zo tot een goede samenvoeging te komen zonder dat de abonnee de dupe is.

Reageer