Consumentenbond.nl

KPN bacup online verhoogt ineens de kosten voor opslag

Ik gebruik al een paar jaar KPN backup on line, naar volle tevredenheid. Onbeperkte opslag voor 7 euro per maand. Prima werkende software. Vorige week kreeg ik een brief van KPN dat de voorwaarden gaan veranderen. Vanaf 1 juni ga ik voor 300 GB opslag 15,50 euro betalen. Een verdubbeling aan kosten. Een onaangename verrassing. Opzeggen is wel kostenloos. Ik,zoek een goed alternatief.

11 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Lees dit stuk eens met heel wat alternatieven.
https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/ervaringen-met-opslagdiensten-in-de-cloud-16199

Stack is misschien traag als je veel moet uploaden maar als dat niet je dagelijke klus is maar alleen maar een beetje bijwerken, valt het te overwegen.

Kosten zijn iig laag en die gratis invites bestaan niet meer
https://tweakers.net/nieuws/137789/transip-kondigt-einde-aanmeldingen-voor-gratis-stack-opslag-van-1tb-aan.html

https://www.transip.nl/stack/

250 GB €2,50 p.m.
incl. btw: € 3,03
Reputatie 6
Badge +4
Office365 personal voor 7 euro per maand 1 TB aan opslag en gebruik van Office software.
Beste mensen,
Bedankt voor de reacties. Ik ga Office 365 verder bekijken.
Dat Office365 kan bij dezelfde KPN voor iets meer dan 5 euro. De optie die je wordt aangeboden voor BackupOnline zie ik niet terug op de site van KPN, dat lijkt dus een product die ze niet meer willen aanbieden (de onbeperkt versie) . Gezien het prijsniveau van de andere opties is dit wel een aanbod dat nieuwe klanten niet krijgen. Maar kan me voorstellen dat dit zuur is.

Staar je niet blind op Stack gratis. Dat werkt niet of nauwelijks is mijn ervaring. Na 10 keer proberen te reanimeren ben ik daar wel klaar mee.
Reputatie 6
Badge +4
de 5 euro kpn versie van office365 is de zakelijke variant, en zonder het Office pakket maar wel met 1TB opslag.
Reputatie 2
Badge +1
Alternatief, Zet een niet al te dure NAS bij iemand die je vertrouwd en je kunt op afstand erbij.
De persoon waar je het neerzet kan het omgekeerde bij jou dus qua stroomkosten sta je quit en dan heb je voor super lage kosten je eigen cloud....
Niks meer met prijsverhogingen te maken.
Heb die NAS zelf niet gekocht maar zelf gebouwd en werkt al sinds 2011.
Een prima idee. Een mooie mogelijkheid erbij. Dank voor de tip
Reputatie 4
Badge +3
Als je nog Cloud software zoekt, kijk eens naar Nextcloud. (voor je eigen server dan).
Bij eigen servers is het waarschijnlijk wel handig om deze achter een symmetrische (glasvezel) verbinding te plaatsen. [ initiele bulk upload kan natuurlijk thuis gebeuren ]

KPN heeft ook de NLDC datacenters verkocht en gebruikt de servers daar nog steeds.. "Er veranderd niets"...
Dat nu de winst voor een ander ook opgebracht moet worden is waarschijnlijk vergeten.

De korte termijn besparingen zijn waarschijnlijk wel bereikt, dus directie kan de bonus vast gaan binnen harken.
Dank voor de reactie.
Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de plotselinge verhoging van de kosten.
Bedankt voor de tip betreffende Nextcloud. Ik heb er even naar gekeken en het bevalt me wel. Ik ga er nog even dieper in duiden.
Inmiddels heb ik een abonnement op MS Office 365. Die biedt 1 terabyte opslag. Werkt prima!
Ik zag ook dat het de consumentenbond opgevallen was. Ik las een reactie in hun gids.

Reageer