Consumentenbond.nl

KPN glasvezelnetwerk niet beschikbaar bij andere providers

• 8 september 2020
  • 20 reacties
  • 889 Bekeken

Badge

Sinds begin juli 2020 is er glasvezel in Zuidhorn bv in mijn postcode 9801RA.

Nog steeds kan ik alleen maar bij KPN een glasvezelabonnement afsluiten. Bij de overige providers nog niet.

De internet vergelijker van de Consumentenbond geeft zelfs geen enkel glasvezel abonnement aan

Echter KPN beweert bij monde van ene Michael op 31-8:

Goedemiddag Klaas, je appt met Michael. Ik zou je niet durven zeggen waarom dit zo is. Aan onze kant staat alles goed en zullen er meerdere providers moeten zijn die diensten kunnen leveren over ons netwerk.

Bij Youfone kreeg ik op 28-8 via Mirella dit bericht:

Bedankt voor je bericht.

Het is vooralsnog niet mogelijk voor Youfone om een Glasvezel verbinding op je adres aan te sluiten.

Wij hebben hier dan ook geen enkele invloed op. Het is aan de KPN om deze verbinding ook voor ons vrij te geven om te kunnen leveren.

Per wanneer dit dan zal zijn kan ik je dan ook helaas niet aangeven omdat wij hier geen inzage in hebben.

Excuses voor je ongemak.

Nadat ik de reactie van KPN (zie hierboven) doorstuurde naar Youfone kreeg ik opnieuw een bericht van Youfone (1-9):

Bedankt voor je bericht.

Zoals ik al aangaf kan het inderdaad zo zijn dat de KPN zelf al Glasvezel kan leveren op je adres.

Echter is het voor Youfone tot op heden nog niet mogelijk. De lijn met Glasvezel is dan ook nog niet voor ons vrijgegeven en wij kunnen dit dan ook nog niet leveren op je adres.

Of en wanneer dit wel mogelijk zou zijn kan ik je dan ook geen antwoord op geven daar wij niet in deze gegevens van de KPN kunnen kijken.

De reactie van KPN op 1-9 was:

Ik zie in mijn systeem  dat het glasvezel sinds 1 juli aangesloten is, dit moeten de providers nu inmiddels wel inzien.

Het is duidelijk òf KPN òf Youfone liegt. Verbijsterend. Noodgedwongen blijf ik tegen mijn zin nu maar bij Ziggo.

Iemand ook dit soort ervaring? Iemand misschien een idee hoe ik wel een bevredigend antwoord zou kunnen krijgen?

20 reacties

Verbijsterend? Omdat het langer dan twee maanden duurt een alternatieve aanbieder op de glasvezel aan te sluiten? Verbijsterend?

Reputatie 1
Badge

Op veel nieuwe locaties wordt glasvezel uitgerold met een nieuwe techniek, genoemd GPON. Hierop loopt alles technisch net wat anders, elke woning krijgt wel een eigen aansluiting, maar in de centrale worden deze samengevoegd, zo kan op 1 poort 64 aansluitingen zitten, terwijl dat vroeger 1 om 1 was. Een flinke kostenbesparing dus.

Op locatie van een klant moet er een ONT kastje komen die apart geactiveerd dient te worden door een monteur (hoeft niet van KPN of KPNNetwerkNL te zijn trouwens). 

Dit hele proces en de specificaties zijn al ruim een jaar bij alle providers bekent, alleen is behalve KPN alleen Tweak zo ver om er inmiddels ook op te leveren. Dus, doe een postcode check, kan KPN leveren, en Tweak(geen KPN dochter) ook? Dan weet je dat het vrijgegeven is voor derden, maar dat andere partijen gewoon nog niet willen of niet kunnen leveren omdat ze hun eigen processen niet op orde hebben.

Het verhaal van, “niet vrijgegeven door KPN” oid werd op het forum van T-Mobile ook maanden lang verkondigd door T-Mobile medewerkers. Totdat iemand is door ging vragen intern en ze er eindelijk achterkwamen dat het toch anders lag en ze nog aan het oriënteren waren over het hoe en wat.

Verbijsterend? Omdat het langer dan twee maanden duurt een alternatieve aanbieder op de glasvezel aan te sluiten? Verbijsterend?

Ja want bij freedom gaat dat snel

Die glasvezel die in jouw huis uit komt, is aangesloten in een huisje ergens in de wijk.
Klanten van KPN zitten daar op een ander netwerk dan de andere providers.
Als er vanuit dat huisje nog geen aansluiting aanwezig is naar Youfone, moet je even geduld hebben.

Die glasvezel die in jouw huis uit komt, is aangesloten in een huisje ergens in de wijk.
Klanten van KPN zitten daar op een ander netwerk dan de andere providers.
Als er vanuit dat huisje nog geen aansluiting aanwezig is naar Youfone, moet je even geduld hebben.

Wat is Youfone?

@Wortelstamper verder te noemen freedom heeft reeds toegang tot dit glasvezel netwerk.

Reputatie 4
Badge +2

Ik weet het nog veel gekker. Ben in 2017 verhuisd van eensgezins woning naar flat, had in de vorige woning geen problemen met internet snelheid, van glasvezelverbinding kreeg dat in de flat wel. Eerste maanden kreeg ik een beter abonnenment
Lengte koper verbinding =626 meter = ADSL    
VDSL voor hogere snelheid daardoor is mogelijk
Is nu 12 mb + korting met behoud van onbeperkt bellen kosten €53,06 naar 24 mb tegen dezelfde kosten mogelijk?
Dat was voor de eerste 2 maanden mogelijk. Nu zijn de kosten meer dan € 60 en heb ik weer een snelheid van 15 tot 20 mb s

Badge

Wij maken het helemaal verbazingwekkend mee. In 2010 werd er vanuit een speciaal daarvoor bij het winkelcentrum Huesmolen in Hoorn geplaatste container reclame gemaakt voor glasvezel. Ik had via een digitale huiscentrale drie telefoonnaansluitingen. 1 x zakelijk, 1 x privé en 1 x fax. Geen probleem werd mij verteld, dus ik tekende om de aansluiting op glasvezel, te realiseren. Had ik dat maar nooit gedaan.

De centrale bleek op glasvezel niet te functiioneren maar geen probleem, ik kreeg gratis een andere centrale van KPN. Die kwam 2 weken later, de twee monteurs waren een hele zaterdag bezig en het eindresultaat was dat er geen centrale geplaatst kon worden. Ik kon 1 lijn ovehouden, kreeg in 3 delig pak gestoken KPN hotemetoten op bezoek bij mij thuis bossen bloemen, excuses en een credit nota.

De snelheid van de aansluiting was recentelijk beneden het toegezegde en daarom ging ik eens informeren of dat kon worden verbeterd.

Meneer, u heeft HELEMAAL GEEN GLASVEZELAANSLUITING ????? werd mij verteld. Kijkt u zelf maar op uw postcode checker. Navraag moest ik maar doen bij KPN Netwerk want dat was de aangewezen organisatie daarvoor. Daar vertelden ze mij dat ze in 2010 nog niet bestonden en dus niets voor mij konden nazien … Ik moest het maar bij mijn provider KPN navragen en toen was de cirkel weer rond dus.…

Toen heb ik een pstcodeecheck bij Ziggo gedaan en wat bleek? Daar kon ik gewoon zelfz een 100 Mbps aansluiting op glasvezel krijgen.

Ben ik  u gewoon ordinair opgelicht door KPN?

Reputatie 1
Badge

Ziggo levert via hun coax netwerk, niet via een glasvezel aansluiting.

Verder is het inderdaad simpel te controleren of er glasvezel aanwezig is bij u.

Typ in google “glasvezel ftu” en zoek op afbeeldingen, de eerste 20/30 afbeeldingen zijn verschillende type glasvezel aansluitingen. Heb je die in je woning dan heb je glasvezel, heb je die niet, en gebruik je nu een ISRA (kun je ook googelen) dan heb vdsl2/vvdsl, of in de volksmond onterecht, maar vaak adsl genoemd.

Of je kunt op kpnnetwerk.nl de postcodecheck invullen, die geeft ook aan of je glasvezel van hun hebt.

Vage herinneringen van 10 jaar geleden over een telefooncentrale bij u thuis heeft niemand wat aan.

Reputatie 2
Badge +2

@Fv.d. Holst Zoals hierboven aangegeven levert Ziggo helemaal geen glasvezel.

U bent verkeerd voorgelicht of u heeft iets niet juist begrepen.

Gek is dat Ziggo helemaal geen 100 Mb abonnement heeft. Het is 25/50/250/500 en op sommige plaatsen al 1000 Mb

Reputatie 4
Badge +2

Dat klinkt allemaal nogal straf. Maar het kan nog erger, in mijn vorige huis had ik een glasvezel aansluiting, dat bleek later een glasvezel aansluiting tot aan de wijkkast en daarna koperkabel adsl dat werkte prima. In 2017 ben ik nog geen 500 meter verhuisd naar een flat, experiabox van de vorige woning meegenomen. In de nieuwe woning met dezelfde box dus werkte de aansluiting niet goed. Monteur van KPN zei dat ik een vdsl voor hetzelfde geld kon krijgen, dat gebeurde dus. Later kreeg ik bericht van KPN dat die vdsl aansluiting niet meer nodig was! Nu weer problemen. Ik betaal nu ruim € 62 per maand voor alleen internet en vaste telefonie!
Wacht nu op echte glasvezel en hoop dat die niet duurder en beter zal zijn

Badge

@Fv.d. Holst Zoals hierboven aangegeven levert Ziggo helemaal geen glasvezel.

U bent verkeerd voorgelicht of u heeft iets niet juist begrepen.

Gek is dat Ziggo helemaal geen 100 Mb abonnement heeft. Het is 25/50/250/500 en op sommige plaatsen al 1000 Mb

Beste JMA, sorry , Ik bedoelde 1000Mb. Vandaag nog eens nagezien en op Ziggo.nl/internet/glasvezel wordt uitgelegd dat zij een HFC verbinding gebruiken tot 500 Mbit/s. Die HFC verbinding is denk ik wat wij  u zouden moeten hebben want Ziggo biedt hier 500Mbit/s. . Dat is 97% glasvezel en 3% coax.

Geen provider levert (nog) op mijn postcode volledig glasvezel.

Het vreemde van deze hele geschiedenis blijft wel dat KPN met  mij in 2010 een overeenkomst heeft gesloten voor een glasvezelaansluiting en nu via het toen nog niet bestaande KPN Netwerk ontkent dat er iets terug te vinden zou zijn van die overeenkomst. KPN quality verwijst naar KPN Netwerk en die weer terug. Zo is de cirkel weer rond.

Reputatie 4
Badge +2

Dat is dan precies hetzelfde verhaal als ik eerder heb aangegeven, zie Luiks. Het is dus helemaal geen glasvezel maar een verbeterde verbinding tussen de wijkkasten door glasvezel, maar je betaald wél voor glasvezel. Hoe mooi kunnen ze het verkopen! Daarom ben ik benieuwd wat ik ga betalen als ik echt glasvezel krijg?

Reputatie 1
Badge

“Je betaalt wel voor glasvezel” is niet correct. Je betaalt voor het pakket wat je bestelt, die wordt afhankelijk van de beschikbare netwerken geleverd op DSL of glasvezel. De prijs voor het pakket staat los van het gebruikte netwerk.

Reputatie 4
Badge +2

Dat is wel leuk opgemerkt, maar op mijn pakket staat duidelijk “Glasvezel”

Badge

Wat mij het meest stoort is dat het kennelijk bij KPN, al dan niet gewild, onmogelijk is om de netwerkgeschiedenis bij mij terug te halen.

Nu kreeg ik als reactie het advies om bij mijn gemeente te gaan informeren naar graafvergunningen in 2010. Dan zou ik er achter kunnen komen wie de “glasvezelkabel”in 2010 aangelegd zou kunnen hebben. KPN had verdorie een promotiecontainer met verkoopmensen neergezet !

Reputatie 4
Badge +2

Ja. KPN is meer en meer een handelsonderneming dan een tech dienstverlener, zij kopen of huren andere bedrijven in en strijken zelf een behoorlijk deel van de winst op. Daarom weten ze vaak ook niet meer wat er precies gedaan is

Reputatie 1
Badge

Wat mij het meest stoort is dat het kennelijk bij KPN, al dan niet gewild, onmogelijk is om de netwerkgeschiedenis bij mij terug te halen.

Nu kreeg ik als reactie het advies om bij mijn gemeente te gaan informeren naar graafvergunningen in 2010. Dan zou ik er achter kunnen komen wie de “glasvezelkabel”in 2010 aangelegd zou kunnen hebben. KPN had verdorie een promotiecontainer met verkoopmensen neergezet !

Heb wat postcodes uit verschillende wijken in Hoorn nagekeken, allemaal geen glasvezel op het netwerk van KPNNetwerk. Wel veel met technisch haalbare snelheden tussen de 100 en 200Mbit. Dan is het een upgrade van het kopernetwerk geweest en dus glasvezel tot de straatkasten. Als je dan gaat vragen over gegevens van de aanleg van een glasvezel kabel zal je dus nee op het rekest krijgen, die zijn er tenslotte niet.

Voor glasvezel in je woning moet er ook echt een aparte glasvezel aansluiting zijn, daarvoor moet er ook gegraven worden in de straat en bij u aan de voorgevel + aansluiten in woonkamer/meterkast/kelder. Als dat het geval was geweest had u zich dat vast nog wel kunnen herinneren.

Is het niet KPNQwest geweest met dat netwerk?

Of je een KPN glasvezel hebt kun je hier zien, zo lang het nog kan.
https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Reputatie 2
Badge +3

Sinds begin juli 2020 is er glasvezel in Zuidhorn bv in mijn postcode 9801RA

Het is duidelijk òf KPN òf Youfone liegt. Verbijsterend. Noodgedwongen blijf ik tegen mijn zin nu maar bij Ziggo?

Da ‘s een snelle verbijstering daar in  Zuudhörn ….
Even geduld @K.A. Jansen ….
In de hele gemeente Westerkwartier worden op dit moment sleuven gegraven en glasvezel aangelegd.
Mooi dat voor deze ene keer heel anders dan anders Zuidhorn voor de muziek aanloopt.
Ik kan me voorstellen dat die ongewone situatie bij   Zuudhörners voor verbijstering zorgt….
Maar aan het einde van dit jaar is de rest van de gemeente ook voorzien van glasvezel.
En als dat gedaan is zul je zien dat er dan ook meer keuze uit providers is.
Je zou zonder risico een jaarabo bij KPN kunnen afsluiten . 
De voorlopige planning is dat november/december de rest van de gemeente wordt aangesloten
Is Kabelnoord geen keuze op het moment ?
​​​​​​

Reageer