Consumentenbond.nl

KPN is niet hetzelfde als KPNNetwerk

  • 23 november 2020
  • 12 reacties
  • 570 Bekeken

Badge +1

KPN besloot in mijn wijk glasvezel aan te leggen. Sjonge wat een operatie is dat! Overal gaat de stoep open. En wat kost het me? Niets!

Natuurlijk kwam er, na afspraak, een monteur binnen om de kabel door te trekken naar de meterkast. Hij was heel snel weer weg en ik vond dat hij zijn werk niet afgemaakt had.

Ik belde naar KPN en KPN beloofde een monteur te sturen om de situatie te controleren en het werk eventueel af te maken. Daar moest ik voor betalen (een bedrag werd niet genoemd) als bleek dat de monteur zijn werk wél goed had gedaan.

En toen ontdekte ik ineens hoe de vork in de steel zat. De kabel is helemaal niet aangelegd door KPN maar door KPN Netwerk. Dacht je, door de naamsovereenkomst, dat dat hetzelfde bedrijf was? Nou ik ook. Dat was een vergissing.

Hoe zit de vork in de steel?

De monteur van KPN Netwerk monteert de kabel in de meterkast af op een Glasvezelaansluitpunt (dat staat erop) en dat is alles. Meer hoeft hij niet te doen. Daarna komt een monteur van KPN (of een andere provider) en die sluit de verdere apparatuur aan.

Je moet dus twee afspraken maken met twee verschillende monteurs. Zou het niet efficiënter zijn het hele karwei in een keer te doen? Natuurlijk niet, die twee bedrijven gaan niet met elkaar samenwerken.

Gelukkig ontdekte ik dat voordat de controlerende monteur kwam. Ik kon hem nog afzeggen. Anders had het me geld gekost of had ik moeten praten als Brugman om ze duidelijk te maken dat ze niet zo verwarrend moeten doen met twee bedrijven waarvan de namen op elkaar lijken.

Het kan trouwens nog lang duren voor KPN de aansluiting afmaakt. Als datum werd oktober 2021 genoemd. De glaskabel is wel snel, maar aanleggen gaat langzaam.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

dit is heel gebruikelijk, de ene onderaannemer is gespecialiseerd in het ene, de andere onderaannemer is gespecialiseerd in het andere. Zo zal Reggefiber waarschijnlijk de kabels ingraven. 1 bedrijf die gespecialiseerd is in alles is veel te duur en dat zou dan toch uiteindelijk door ons consumenten betaald moeten gaan worden.

 

KPN is hoofdaannemer en jou aanspreekpunt en als het goed is hebben ze ook wel ergens verteld wat ze (ongeveer) wanneer gaan doen.

Reputatie 7
Badge +6

Tot en met aansluitpunt in de meterkast is voor rekening van KPN, alles na aansluitpunt is voor rekening van de klant. Voor monteur is het een huisaansluiting. Dat de straat open gaat is standaard, het ligt vol met kabels en leidingen onder de grond, dat is ondergrondse infra. 

Aansluitpunt kan niet anders dan goed zijn want het is niet anders dan het eindpunt van een kabel in een doosje. Pas als er steaks stroom op komt kan je meten of het goed is. 

KPN kan zelf een eigen kabel leggende aannemerij oprichten, of ze schrijven een goed bestek met tekeningen en besteden het uit aan een lokale aannemer.

Op een dag komt er stroom op de kabel, dan krijg je je doos met apparatuur, als de speedtest slaagt is de kabel goed en de rest is voor jou. 

Pas als er steaks stroom op komt kan je meten of het goed is. 

Op een dag komt er stroom op de kabel,

Je kunt best stroom op een glasvezel zetten, maar ver komt het niet. ;-)

Reputatie 7
Badge +6

Sorrie Harrie je hebt gelijk, het moet licht zijn. Maar je kan pas weten of het goed is als het in werking is gezet, niet daarvoor.

Het gaat in het managen op dezelfde manier als met het aanleggen van de leidingen voor gas, licht, water, riolering, koperdraad telefoon en coaxkabel televisie. Ze zijn vrij om het aan te laten leggen door wie ze maar willen en de klant is vrij om te klagen zoveel als hij wil. Dan worden ze niet boos, maar maken er een verdienmodel van. Ze sturen een monteur, heeft de klant gelijk dan repareren ze het op hun kosten, heeft hij ongelijk dan komt er een rekening.

De glasvezel gaat inderdaad in stappen.
Eerst brengen ze de glasvezel naar binnen.
Dan komen ze de FTU plaatsen en de pigtails op de vezel lassen.( Glasvezelaansluitpunt)
Als de wijkcentrale klaar is, komen ze de glasvezel doormeten.
De wijkcentrale is hier aan 2 landelijke netwerken gekoppeld. Open(Cambrium) en KPN
Daarna komt er een koppeling met jouw provider op het netwerk.
Dan gaan ze je patchen op het netwerk van keuze.
En dan pas krijg je een werkende verbinding thuis.
Bij mij ging iedere stap apart.(2010)

Reputatie 1
Badge

[...]

Je moet dus twee afspraken maken met twee verschillende monteurs. Zou het niet efficiënter zijn het hele karwei in een keer te doen? Natuurlijk niet, die twee bedrijven gaan niet met elkaar samenwerken.

[...]

Wanneer je bij de provider KPN een pre order voor een abonnement indient wordt het glasvezel aansluitpunt afgewerkt met een werkende glasvezelconverter (NTU) door KPN NetwerkNL, en hoeft de monteur van de provider KPN niet te komen (tenzij je dat wil om de modem/ontvangers etc aan te sluiten).

De preorder is niet altijd mogelijk om te doen, als de planning voor afwerking pas in oktober 2021 is, dan is dat voor hun te ver in toekomst en kom je op de website van KPN die mogelijkheid ook niet tegen.

Die samenwerking is er dus wel, maar als KPN NetwerkNL niet van te voren weet bij welke provider jij je diensten gaat afnemen, kunnen ze er verder ook niks plaatsen. Providers werken met verschillende glasvezelconverters namelijk en zullen dat dan bij afsluiten van een abonnement zelf moeten doen.

 

De provider KPN en KPN NetwerkNL zijn 2 aparte onderdelen binnen de KPN groep, die gescheiden van elkaar werken, dit is geloof ik door de OPTA (nu ACM) ooit bepaald. Dat is geen keuze van KPN geweest.

En de glasvezelconverter (NTU)  is in sommige gevallen ook niet nodig omdat deze al in de router zit.
Daarom zijn ze ook afgestapt van de gecombineerde NTU/FTU.
Oude klanten hadden ook allemaal een 100Mb(EoF) aansluiting.
Die zijn nu allemaal naar 1Gb(GoF) omgebouwd.
1 provider is ook al aan het testen met 10Gb voor consumenten een idioot hoge snelheid, die op dit moment zinloos is.
 

Badge +1

Tot en met aansluitpunt in de meterkast is voor rekening van KPN,

 

Dat is niet waar. De infrastructuur is niet van KPN maar van KPN Netwerk. En ik krijg de indruk dat KPN Netwerk de zaakjes veel beter voor elkaar heeft.

Badge +1

De glasvezel gaat inderdaad in stappen.
Eerst brengen ze de glasvezel naar binnen.
Dan komen ze de FTU plaatsen en de pigtails op de vezel lassen.( Glasvezelaansluitpunt)
Als de wijkcentrale klaar is, komen ze de glasvezel doormeten.
De wijkcentrale is hier aan 2 landelijke netwerken gekoppeld. Open(Cambrium) en KPN
Daarna komt er een koppeling met jouw provider op het netwerk.
Dan gaan ze je patchen op het netwerk van keuze.
En dan pas krijg je een werkende verbinding thuis.
Bij mij ging iedere stap apart.(2010)

Bij mij is een jaar geleden beloofd:

Infrastructuur op 13 jan 2021

Werkend op 1 oktober 2021

Als dat klopt zal het nog wel even duren

Badge +1

 

 

[...]

Wanneer je bij de provider KPN een pre order voor een abonnement indient wordt het glasvezel aansluitpunt afgewerkt met een werkende glasvezelconverter (NTU) door KPN NetwerkNL, en hoeft de monteur van de provider KPN niet te komen (tenzij je dat wil om de modem/ontvangers etc aan te sluiten).

 

Dat komt overeen met wat er op https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/modem-aansluiten-op-glasvezel.htm staat. Op die website staat echter niet dat daarvoor een preorder nodig is en ook niet wat een preorder is en hoe je die indient.

Badge +1

KPN heeft weer iets nieuws bedacht.

Jaren geleden kwam hier een aansluiting op de telefoonkabel, thans koper genoemd. De letters DSL worden ook wel genoemd, maar ik weet niet of dat hetzelfde is.

Ik wilde drie rtv-ontvangers. Er konden er echter maximaal twee op de kabel, omdat er anders te veel bandbreedte wordt gevraagd. Er kwamen dus twee rtv-ontvangers op de kabel en één Digitenne-ontvanger.

Tot zover snap ik het.

Vandaag is gebleken dat ik geen glasaansluiting kan krijgen omdat ik een Digitenne-ontvanger heb. Kennelijk bijt dat elkaar. Dat snap ik niet. De man van KPN die me dat uitlegde moest toegeven dat hij het ook niet snapte.

Er zijn mensen die Digitenne gratis kregen.
Op de glasvezel kun je wel 3 tv ontvangers aansluiten, als je betaald.
Wel gebruikelijk dat KPN medewerkers hun eigen bedrijf niet begrijpen.

 

Reageer