KPN besloot in mijn wijk glasvezel aan te leggen. Sjonge wat een operatie is dat! Overal gaat de stoep open. En wat kost het me? Niets!
Natuurlijk kwam er, na afspraak, een monteur binnen om de kabel door te trekken naar de meterkast. Hij was heel snel weer weg en ik vond dat hij zijn werk niet afgemaakt had.
Ik belde naar KPN en KPN beloofde een monteur te sturen om de situatie te controleren en het werk eventueel af te maken. Daar moest ik voor betalen (een bedrag werd niet genoemd) als bleek dat de monteur zijn werk wél goed had gedaan.
En toen ontdekte ik ineens hoe de vork in de steel zat. De kabel is helemaal niet aangelegd door KPN maar door KPN Netwerk. Dacht je, door de naamsovereenkomst, dat dat hetzelfde bedrijf was? Nou ik ook. Dat was een vergissing.
Hoe zit de vork in de steel?
De monteur van KPN Netwerk monteert de kabel in de meterkast af op een Glasvezelaansluitpunt (dat staat erop) en dat is alles. Meer hoeft hij niet te doen. Daarna komt een monteur van KPN (of een andere provider) en die sluit de verdere apparatuur aan.
Je moet dus twee afspraken maken met twee verschillende monteurs. Zou het niet efficiënter zijn het hele karwei in een keer te doen? Natuurlijk niet, die twee bedrijven gaan niet met elkaar samenwerken.
Gelukkig ontdekte ik dat voordat de controlerende monteur kwam. Ik kon hem nog afzeggen. Anders had het me geld gekost of had ik moeten praten als Brugman om ze duidelijk te maken dat ze niet zo verwarrend moeten doen met twee bedrijven waarvan de namen op elkaar lijken.
Het kan trouwens nog lang duren voor KPN de aansluiting afmaakt. Als datum werd oktober 2021 genoemd. De glaskabel is wel snel, maar aanleggen gaat langzaam.